Heropening spoorlijn Lanaken - Maastricht?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Heropening spoorlijn Lanaken - Maastricht?

Bericht door KB »

Spoorlijn Lanaken-Maastricht heropend?
za 23/06/07 - De heropening van de spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht staat op de helling. De Nederlandse spoorbeheerder Prorail vroeg gisteren onverwacht 6 miljoen euro extra voor onverwachte kosten.
De gemeentebesturen van Lanaken en Maastricht en de provinciebesturen van Nederlands en Belgisch Limburg reageren ontgoocheld. Prorail had eerder immers al eens zes miljoen extra gevraagd.

Tegen woensdag moet er een consensus zijn tussen de Nederlandse partners. Dan wordt er door het Europese programma Interreg een beslissing genomen over 3 miljoen euro Europese subsidies.

De spoorverbinding is onder meer van belang voor papierfabrikant Sappi als verbinding tussen haar vestigingen in Lanaken en Maastricht.
Bron: vrtnieuws.net.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

Het goederenspoortraject Lanaken-Maastricht zal midden 2009 volledig operationeel zijn. De knoop rond de financiering is doorgehakt en de kostprijs zal 23,6 miljoen euro bedragen. Dat maakte een burgemeester Guido Willen (Open VLD) gisteren bekend.

Pino Misuraca 'Aan Belgische zijde waren al de nodige toezeggingen gedaan en aan Nederlandse kant heeft spoorwegnetbeheerder ProRail met 5,6 miljoen euro nu de finale beslissing genomen. Zo is de deadline voor het bekomen van de Interreg subsidies niet overschreden'', zegt burgemeester Willen. In 1990 ging de spoorlijn Lanaken-Maastricht dicht en sinds '95 pleitte Lanaken voor de reactivering ervan. De reactivering van het spoor tussen Lanaken en Maastricht betekent een impuls voor de versnelde ontwikkeling van een grensoverschrijdend bedrijventerrein van in totaal 112 hectare. ProRail gaat aan Nederlandse zijde tot aan de grens met Lanaken een spoor van zes kilometer aanleggen. De kostprijs bedraagt voor dit deel 14,5 miljoen euro. Interreg, de stad Maastricht, de provincie Nederlands-Limburg en de ministeries van Verkeer, Waterstaat en Economische Zaken zorgen voor de subsidiëring. ,,Aan Belgische zijde tot aan de grens met Maastricht gaat Infrabel vanaf de N78 een spoor aanleggen met een kostprijs van 1,5 miljoen euro, dat voor 100 procent gesubsidieerd wordt door het Vlaamse Gewest. De werken in België starten na de voltooiing van het spoor in Nederland,'' zegt Willen. ,,Er komt een aftakking van het spoor naar het industrieterrein in Lanaken. De kostprijs voor dit deel bedraagt 7,6 miljoen euro. Interreg subsidieert 1,5 miljoen euro en het Vlaams Gewest 3,8 miljoen euro. De rest wordt gedragen door het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) Lanaken'', vertelt Guido Willen. Aan de bouw van de spoorlijn wordt de inbreiding van de Lanakense industriezone Europark gekoppeld met het bouwrijp maken van een zone van ruim 20 hectare met wegen en voorzieningen. De inbreiding kost 4,6 miljoen euro, waarvan 2,5 miljoen ten laste van het AGB. Het goederenspoortraject ontsluit de industrieterreinen Lanakerveld (Maastricht) en Europark (Lanaken). De zone wordt ontsloten via de weg, het spoor en het Albertkanaal en dat is belangrijk voor de logistieke partners. ,,Het wegtransport zal verminderen ten voordele van het transport via water en spoor. De spoorlijn Lanaken-Maastricht en het globale bedrijventerrein met overslagstation maken deel uit van de Euregionale Ontwikkelingsvisie Limburgs Maasland. Het Belgisch Gewestplan is samen met het Nederlandse bestemmingsplan gelijkaardig ingekleurd en zo vormen de industriegebieden een totaal van 330 hectare, meteen het grootste aaneengesloten industriegebied van het Maasland'', besluit een tevreden burgemeester Willen.
bron: Het Nieuwsblad Limburg 31-03-2007 Pag. 69

Lanaken/Maastricht

Het ziet er naar uit dat de langverwachte reactivering van de spoorlijn Lanaken-Maastricht toch niet kan doorgaan. De Nederlandse spoorbeheerder ProRail wil op het laatste nippertje namelijk nog zes miljoen euro extra voor 'onvoorziene kosten'. Het geld moet er voor komende woensdag zijn, zoniet valt het grensoverschrijdende project 'Albertknoop' in duigen. Lanaken, Maastricht en de provinciebesturen van beide Limburgen zijn zwaar ontgoocheld.

Het tracé Lanaken-Maastricht is zes kilometer lang en maakt deel uit van de historische spoorlijn 20 Hasselt-Maastricht-Aken die in 1990 werd opgedoekt voor goederenvervoer. Sindsdien zijn er pogingen om tussen Lanaken en Maastricht weer treinverkeer mogelijk te maken. Dit voorjaar leek het hele dossier in kannen en kruiken. Kostprijs 25 miljoen euro, waarvan 14,5 miljoen aan Nederlandse zijde zou betaald worden door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. In 2009 zouden er opnieuw treinen kunnen rijden. Zouden, want ProRail heeft nu laten weten dat de financiering toch niet rond is. Ze wil nog eens 6 miljoen euro extra, 20,5 miljoen in totaal, om de werken uit te voeren.

Vrijdagmorgen op een bijeenkomst van het project Albertknoop - een grensoverschrijdend industrieterrein tussen Lanaken en Maastricht - heeft burgemeester Willen van Lanaken de stad Maastricht en provincie Nederlands-Limburg op de hoogte gebracht. "ProRail komt haar belofte niet na en blijft kosten verzinnen," aldus een aangeslagen Guido Willen. "Ik heb aangekondigd dat het wel eens de laatste vergadering van de Albertknoop zou kunnen geweest zijn. Het spoor is essentieel in dit project. De aanwezige gedeputeerde Driessen en wethouder van Maastricht hebben geshockeerd gereageerd op het nieuwe standpunt van ProRail. We voelen ons voor voldongen feiten gesteld. Het gaat om een project van 25 miljoen euro dat de economische toekomst van Lanaken bepaalt." Aan Belgische en Nederlandse zijde wordt de komende dagen nog alles uit de kast gehaald om het project alsnog te redden. Dinsdag wordt de kwestie aangekaart in de Nederlandse Tweede Kamer en ten laatste woensdag moet er een akkoord zijn over de financiering. Woensdag komt de Europese stuurgroep van Interreg samen die een beslissing moet nemen over 3 miljoen euro Europese steun. Dat kan alleen als de financiering aan Nederlandse zijde rond is.

bron: Het Belang Van Limburg 23-06-2007 Pag. 55



Ik dacht dat het eind maart in orde was maar blijkt dus toch niet zo te zijn :(. Hopelijk vinden ze tegen woensdag toch nog een oplossing.
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

maar bij het bericht van het laatste nieuws limburg staat er dat ze er mee doorgaan
en in het belang van limburg staat dat ze woensdag een oplossing moeten hebben klopt hier iets niet he
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Goed naar de datums kijken he :wink:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Aanleg gaat door: Nederlandse overheid zal borg staan voor de risico's. Heeft de verkeersminister laten weten aan de Tweede Kamer.
Nu nog Europa: die willen 3 miljoen euro geven.
Gelezen op DS-online.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Patrick schreef:Aanleg gaat door: Nederlandse overheid zal borg staan voor de risico's. Heeft de verkeersminister laten weten aan de Tweede Kamer.
Nu nog Europa: die willen 3 miljoen euro geven.
Gelezen op DS-online.
Het toont volgens mij wel aan dat men de hele lijn echter beter bij een enkele instantie had ondergebracht. Wordt het niet tijd dat het Vlaamse Gewest zelf een spoorweginfrastructuur bedrijf opricht? Een dergelij kbedrijf zou dan de hele lijn naar Maastricht kunnen bezitten en beheren, tesamen met de andere lijnen die voor het Spartacusplan nodig zijn.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

HASSELT Sporen van Lanaken naar Maastricht kan weer vanaf 2009. De stuurgroep van het Interreg-programma Euregio Benelux-Middengebied heeft daar gisteren de nodige Europese fondsen voor vrijgegeven.

De spoorlijn Lanaken-Maastricht wordt gereactiveerd. Vorig week was er onrust ontstaan over de uitvoering van het project. Beheerder van de Nederlandse spoorwegen Prorail dreigde uit het project te stappen. Gisteren bereikten de Nederlandse betrokken partijen echter een akkoord dat door Camille Eurlings, Minister van Verkeer en Waterstaat, in een brief werd bevestigd. Rijkswaterstaat staat garant voor het vinden van een oplossing voor eventuele onvoorziene kosten in het project, de zogenaamde restrisico's. Limburgs gedeputeerde van Europese Aangelegenheden Marc Vandeput (CD&V): 'Wij hebben opnieuw de stuurgroep en de partnerregio's kunnen overtuigen om het project te blijven steunen. De toegekende Interreg-steun is veilig gesteld. Een eerste schijf van 1,5 miljoen euro zal in de eerste fase worden ingezet voor investeringen ten bedrage van 7 miljoen euro.' Hij verwacht dat ProRail in april volgend jaar kan beginnen met de werken aan Nederlandse kant. De totale kostprijs wordt geraamd op 20,5 miljoen euro. (pdp)

bron: Het Nieuwsblad Limburg 28-06-2007 Pag. 51
Plaats reactie