M6 BDx

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
super1500

Bericht door super1500 »

Bert schreef:
5307 schreef:nu ik dat zo zie, zouden die 27 MUX met GF of de stuurrijstanden kunnen gekoppeld worden aan de breaks??? zien me redelijk identiek uit :oops: :P
Dit heeft men een tweetal weken geleden in Oostende uitvoerig getest!. Ze hebben speciaal een break laten overkomen naar Oostende. De proef vond plaats op vrijdag 11 mei.:wink:
Of deze positief is bevonden weet ik niet...

zijn hiervan de resultaten al bekend?
5941

Bericht door 5941 »

wa da de break 337 toevallig
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

pietmol schreef:
260689 schreef:bwa, ik vind dit voldoende normaal zijn het 6 rijtuigen (2 AM96) die meestal naar blankenberge rijden dus 5 M6 rijtuigen is eigelijk het dubbele van het capaciteit van een AM96 of toch bijna

met AM96 gaan er normaal 9 rijtuigen naar Blankenberge en 3 naar Knokke (tenzij er op dat tijdstip een extra trein naar Blankenberge rijdt dan wordt het 6/6)
meestal inde spits maar in de dal uren rijden ze met 3AM96 = 9 rijtuigen

1 96 richting knokke en 2 96 naar blankenberge

neem nu trein 1517 met vertrek in brugge 2 96 komen toe in brugge spoor 5 en 1 96 uit knokke komt dan enkele minuten later aan.

in het weekend is het natuurlijk allemaal met 4 AM96
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

260689 schreef:naar wa ik heb gehoord (van bestuurder van FN) dat ze nog niet zijn goedgekeurt
tja, twas voor ergens in of na de zomer, dus ze hebben nog tijd :lol:
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Steven schreef:De volgende bestelling zijn GEN stellen, wat en wie ze zal maken is nog compleet onduidelijk, het enige wat min of meer lijkt vast te liggen is dat deze drieledig zullen worden al de rest is nog 1 groot vraagteken
Dat begrijp ik dus niet hé.
Waarom in godsnaam drieledige :shock: .
En dan nog een gans rijtuig 1ste klasse erbij, en ze zitten met hetzelfde probleem als bij hun DMT'S.
4 DMT'S op Antwerpen-Kortrijk. = 4 rijtuigen 1ste klasse :shock:, en amper 8 2de klasse.
In het jaar 1975 zijn ze slim geweest om 44 vierledige moterstellen aan te kopen, waarom zijn ze van dit principe afgestapt???
Ik denk toch de mogen veronderstellen dat die stellen al meer dan genoeg hun nut hebben bewezen.
Als ze slim zijn plaatsen ze bij de MS96 een vierde rijtuig tussen, wat met een simpele aanpassing moet lukken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik heb niet gezegd dat bij de GEN stellen een volwaardig rijtuig eerste klas zal bij zijn, de vraag is of er wel klasseverschillen zullen zichtbaar zijn bij de GENstellen. ik heb enkel gezegd dat het drieledige stellen gaan worden.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Break is ook drieledig en heeft ook geen volledig rijtuig eerste klas, nuja de indeling was in die tijd wel anders: deuren in het midden ipv aan de uiteinden zoals bij nieuw materieel en meer compartimenten kwestie van vroeger de rokers apart te houden.
Wover

Bericht door Wover »

Bij de modernisering van de breaks mag van mij de eerste klasse eigenlijk wel uitgebreid worden, eventueel de coupés die aan de grens tussen twee rijtuigen liggen ofzo...
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Wover schreef:Bij de modernisering van de breaks mag van mij de eerste klasse eigenlijk wel uitgebreid worden, eventueel de coupés die aan de grens tussen twee rijtuigen liggen ofzo...
Juist niet. Er zijn meer dan zitplaatsen genoeg in 1ste klasse.
Als het spits is, rijden deze treinen toch gekoppeld en is er zelf plaats op overschot. Bij de MS96 moeten ze dagelijks bijna 2 rijtuigen 1ste klasse gaan openstellen voor 2de klasse.
Dit tot ongenoegen van de betalende 1ste klasse reiziger.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Bart jouw voorstel ik zeker niet slecht betreft MS 96 omvormen tot 4de lige motorstellen, Breaks hebben inderdaad een zeer goede verhouding 1ste klas/ 2de klas, ik vind dit trouwens een van de grootste troeven van deze motorstellen.



GEN stellen geen deftige 1ste klasse afdeling?
Gaat de NMBS dan ook de prijs van haar biljetten en treinkaarten 1ste klas aanpassen?
DE NMBS KENT WEL DE PRIJS VAN 1STE KLAS MAAR HETGEEN DAAR TEGENWOORDIG VOOR KRIJGT IS OOK VEEL MINDER cfr. MW 41..
Dietrich

Bericht door Dietrich »

't Zou mij toch verbazen dat voor het GEN eerste klas sterk beperkt of zelfs afgeschaft zou worden. Ik zou wel eens willen weten hoeveel % van de inkomsten van reizigersvervoer van 1ste klas afkomstig is, 't zal wel geen klein aandeel zijn. Het GEN zou juist mensen massaal de trein moeten leren nemen om naar Brussel te gaan, zonder 1ste klas gaan er niet alleen velen afhaken maar zullen de inkomsten sowieso ook minder groot zijn.

Ik opteer voor een goede verhouding tussen 1ste en 2de, niet beperken of afschaffen. De MW41 is hopelijk een uitzondering geweest, er zijn nog wel meer zaken die niet kloppen aan die stellen en die waarschijnlijk niet de bedoeling waren.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

ofwel terug een AM 96 voor 200 laten bouwen en 4 ledig, kan men ook doen. maar wel kostelijke grap, ik weet het.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Stijn D.C. schreef: 4 ledig, kan men ook doen. maar wel kostelijke grap, ik weet het.
Het is wel stukken goedkoper dan de aankoop van nieuwe moterstellen, of nog meer van die M6'en (waar we er naar mijn mening al veel te veel van hebben).
De MS96 is bovendien deze investering nog meer dan waard.
De NMBS beschikt over 120 type MS96 treinen, waarvan de oudste amper 11 jaar oud zijn. Dus met de aankoop van 120 rijtuigen, hebben ze wel een grote capaciteitstoename. Bovendien kunnen ze op lijnen waar ze nu met 3 stellen moeten rondrijden deze vervangen door 2 stellen, en komt er een stel vrij dat ze dan weer op een andere verbinding kunnen inzetten.

Wat ik nu ga zeggen, gaan er vele niet mee eens zijn, maar als ik het voor het zeggen had, zou ik in GEEN geval nog investeren in de aankoop van rijtuigen of locomotieven voor reizigersverkeer.
Ik zou enkel en alleen nog investeren in de aankoop van nieuwe (dubbeldek)moterstellen, en zelf in de modernisatie van hun bestaand materieel (vooral dan de 800'en & breaks).
Wat ze ook mogen beweren, moterstellen zijn veel rendabeler en gebruiksvriendelijker dan gesleepte treinen.
Buiten de spits zie ik vele van die M6 stammen met 8 rijtuigen rondrijden
waar amper volk opzit voor 1 break.
Dus je kan dit onmogelijk rendabel noemen.

Maar ik zal het nooit voor het zeggen krijgen, en dit zal dus steeds een droom blijven :wink:
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

De MS96 is bovendien deze investering nog meer dan waard.
De NMBS beschikt over 120 type MS96 treinen, waarvan de oudste amper 11 jaar oud zijn. Dus met de aankoop van 120 rijtuigen, hebben ze wel een grote capaciteitstoename. Bovendien kunnen ze op lijnen waar ze nu met 3 stellen moeten rondrijden deze vervangen door 2 stellen, en komt er een stel vrij dat ze dan weer op een andere verbinding kunnen inzetten.
In de huidige situatie ga ik volledig met dat voorstel akkoord. Maar je moet er ook aan denken dat (door o.a. de komst van de M6-rijtuigen en hun toenemende ouderdom) de AM96-stellen binnen x-aantal jaren naar de secundaire lijnen gedegradeerd gaan worden (hetgeen je nu al ziet op de IR j bijvoorbeeld). Stel dat binnen 10 jaar bijvoorbeeld de IR c met deze motorstellen gereden zal worden, dan rij je op die verbinding buiten de piekuren de hele dag met 4-ledige exemplaren rond terwijl de 3-ledige versie ruim zou volstaan hebben, en dan klaagt men weer dat de NMBS zich die investering beter bespaard zou hebben.
Wat ik nu ga zeggen, gaan er vele niet mee eens zijn, maar als ik het voor het zeggen had, zou ik in GEEN geval nog investeren in de aankoop van rijtuigen of locomotieven voor reizigersverkeer.
Ik zou enkel en alleen nog investeren in de aankoop van nieuwe (dubbeldek)moterstellen, en zelf in de modernisatie van hun bestaand materieel (vooral dan de 800'en & breaks).
Wat ze ook mogen beweren, moterstellen zijn veel rendabeler en gebruiksvriendelijker dan gesleepte treinen.
Buiten de spits zie ik vele van die M6 stammen met 8 rijtuigen rondrijden
waar amper volk opzit voor 1 break.
Dus je kan dit onmogelijk rendabel noemen.
Daar zit ook een kern van waarheid in. Kijk bijvoorbeeld naar het gehaspel met de drommedarissamenstelling van de piekuur-IC O Gouvy <-> Brussel-Zuid, met motorstellen (die veel makkelijker af en aan te koppelen zijn) zou dat probleem direct van de baan zijn. Feit is wel dat je dan natuurlijk weer motorstellen moet hebben die geschikt zijn voor L2 (o.a. qua snelheid) en dat zal ook weer niet zo goedkoop zijn. Ook op de internationale treinen zou ik toch pleiten voor het behoud van de combinatie loc + rijtuigen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd er zijn best altijd gesleepte treinen, treinenland bij uitstek in europa zwitserland blijft ook met gesleepte treinen rijden.
aangezien deze beter aanpasbaar zijn aan de reële behoefte van een verbinding, je gaat van 3 tot 12 rijtuigen tellen , bij motorstellen ben je verplicht er telkens min 2rijtuigen aan toe te voegen (in geval een tweeledig) waar misschien 1 extra rijtuig voldoende was. ook kan je minder flexibel aanpassing doen aan verhouding eerste en tweede klasse bij motorstellen. om een paar van hun nadelen op te noemen.

wat die dromedaris betreft die aanpassing aan de trein gaat vrij vlot. de twee rijtuigen worden altijd aan dezelfde kant vast en losgemaakt, het enige verschil met een motorstel is dat er een tweede man nodig is om te koppelen. tijdens de ochtend wijkt de trein effe uit naar vorst en de riituigen worden losgemaakt, 's avonds gaat de trein weer naar vorst en pikt deze gewoon aan zonder extra rangeerwerk (op de andere uren wijkt de trein ook al uit maar dan enkel naar de bundel in brussel zuid zelf ipv vorst)
Plaats reactie