Stijn D.C. schreef: 4 ledig, kan men ook doen. maar wel kostelijke grap, ik weet het.
Het is wel stukken goedkoper dan de aankoop van nieuwe moterstellen, of nog meer van die M6'en (waar we er naar mijn mening al veel te veel van hebben).
De MS96 is bovendien deze investering nog meer dan waard.
De NMBS beschikt over 120 type MS96 treinen, waarvan de oudste amper 11 jaar oud zijn. Dus met de aankoop van 120 rijtuigen, hebben ze wel een grote capaciteitstoename. Bovendien kunnen ze op lijnen waar ze nu met 3 stellen moeten rondrijden deze vervangen door 2 stellen, en komt er een stel vrij dat ze dan weer op een andere verbinding kunnen inzetten.
Wat ik nu ga zeggen, gaan er vele niet mee eens zijn, maar als ik het voor het zeggen had, zou ik in GEEN geval nog investeren in de aankoop van rijtuigen of locomotieven voor reizigersverkeer.
Ik zou enkel en alleen nog investeren in de aankoop van nieuwe (dubbeldek)moterstellen, en zelf in de modernisatie van hun bestaand materieel (vooral dan de 800'en & breaks).
Wat ze ook mogen beweren, moterstellen zijn veel rendabeler en gebruiksvriendelijker dan gesleepte treinen.
Buiten de spits zie ik vele van die M6 stammen met 8 rijtuigen rondrijden
waar amper volk opzit voor 1 break.
Dus je kan dit onmogelijk rendabel noemen.
Maar ik zal het nooit voor het zeggen krijgen, en dit zal dus steeds een droom blijven