IC/IR 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

elektrificeren zal zeker niet voor direct zijn, mol-hasselt wordt zeer weinig gebruikt. De mw 41'ers zijn toch goed op die verbinding?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Vraagje over L 15:

Komt er een uurdienstregeling Hasselt-Mol in het weekend? Het is eigenlijk geen goede verbinding daar m.i.
Ik denk dat er in de weekenddienstregeling andere prioriteiten zijn wat Limburg betreft:
* L-trein Hasselt - Aarschot - Leuven ieder uur.
* Oplossen van het capaciteitstekort op de afkoppeling van de IC E tussen Landen en Hasselt (- Genk)
Zolang o.a. deze knelpunten niet opgelost zijn valt een verdubbeling van de weekendfequentie Hasselt - Mol, die zoals al gezegd maar matig bezet is, niet te verantwoorden.
Zou men L 15 kunnen elektrificeren, want de dieseltjes zijn ook niet geheel veilig te noemen in Geel?
Daar heb ik zelfs nog nooit ook maar een gerucht over gehoord, dus ik zie dat toch nog niet direct gebeuren. Tussen haakjes, waar zou je met al die nog redelijk nieuwe dieselmotorwagens reeks 41 blijven, en waar zou je het nodige elektrische materieel halen?
Zouden Mol, Geel, Olen, Herentals en Lier geen halfuurdienstregeling kunnen krijgen? Dat kan door de ontkoppeling cq. koppeling in Mol te laten voor wat ze is. Zo zou men een trein Neerpelt-Lier-Mechelen-... kunnen inleggen op het uur. Een andere trein Hasselt-Mol-Lier-Antwerpen(-...) zou dan in halfuurcadans tussen Mol en Lier kunnen rijden.
Die halfuurfrequentie Mol - Herentals - ... komt er quasi zeker in december, maar de (ont)koppeling van de IR e blijft behouden, en de tweede trein wordt een stoptrein gaande naar / komende van Antwerpen.
Als men het dan nog gedaan kan krijgen dat de IC Brussel-Turnhout en IR Antwerpen-Turnhout correct worden ingepast, zou men dus twee treinen per uur Turnhout-Brussel, Mol-Brussel, Turnhout-Antwerpen en Mol-Antwerpen maken waarvan telkens één met en één zonder overstap.
Realistisch?
Zeker. Weeral, zie planning voor december e.k.

Groeten,
Gregske

Bericht door Gregske »

Ik blijf altijd maar uit magamentstandpunt kijken: zorg voor aanbod, dan komt de vraag ook wel.

Als mensen slechts om de twee uur een trein hebben tussen Mol en Hasselt in het weekend. En je hebt aan de andere kant wegen waarover je 90/120 km/h mag en kan, wat zou je kiezen?

1/2 december heeft de wandelvereniging een wandeltocht in Eupen:
Verzamelen aldaar 9:47. Met de auto vanuit Geel ± 1,5 uur dus vertrek 8 uur is zeker op tijd.
Met het OV:
Trein 6:04 ri A'pen-Cl. Overstap Berchem, daar trein naar Brussel-Noord, daar trein naar Eupen. :roll:
En de prijs is gelijkaardig. want op 1,5 uur verbruik ik geen vijf liter benzine.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik wil niets zeggen, maar 5 liter benzine op 1u30??? als je aanneemt dat je op 1 u 100 km doet dan doe je op 1u30 150 km een wagen die maar 5 liter verbruikt op 150 km is in belgie nog niet zo heel veel te vinden mijn gedacht?
Wover

Bericht door Wover »

Steven schreef:ik wil niets zeggen, maar 5 liter benzine op 1u30??? als je aanneemt dat je op 1 u 100 km doet dan doe je op 1u30 150 km een wagen die maar 5 liter verbruikt op 150 km is in belgie nog niet zo heel veel te vinden mijn gedacht?
Zijn punt is duidelijk denk ik ;). Alles dat verder dan Leuven ligt is vanuit de Kempen gezien bijna "onbereikbaar". Zie ook andere topic waar ik pleitte voor een Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven - Luik, wat de reistijden al een pak korter zou kunnen maken.

Ook de verbinding Hasselt - Luik mag wat opgewaardeerd worden, daar rijdt enkel maar een stoptrein over...
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Het probleem in de Kempen is dat we nu wel een trein Turnhout-Brussel hebben, maar dat de verbindingen vroeger met de trein Turnhout-poperinge veel beter waren. Naar Antwerpen: overstappen in Lier, naar Brussel: overstappen in mechelen, naar gent: rechtstreeks. naar brugge/kust: overstappen in gent. Het enige wat niet lukte in Vlaanderen was Hasselt, maar dat lukt nu ook nog steeds niet. 2u en 4 min terwijl het met de wagen een uurtje is. Met de trein mag je 48 minuten wachten in Lier.
Gregske

Bericht door Gregske »

Stijn014 schreef:Het probleem in de Kempen is dat we nu wel een trein Turnhout-Brussel hebben, maar dat de verbindingen vroeger met de trein Turnhout-poperinge veel beter waren. Naar Antwerpen: overstappen in Lier, naar Brussel: overstappen in mechelen, naar gent: rechtstreeks. naar brugge/kust: overstappen in gent. Het enige wat niet lukte in Vlaanderen was Hasselt, maar dat lukt nu ook nog steeds niet. 2u en 4 min terwijl het met de wagen een uurtje is. Met de trein mag je 48 minuten wachten in Lier.
Er zijn zoveel problemen in de kempen, denk maar aan Jansen Farmaceutica of de leveranciers van Opel Antwerpen.

Het ontstaan ervan, komt dankzij Brussel en Antwerpen die altijd maar vanuit hun eigen standpunten blijven ageren.
Gregske

Bericht door Gregske »

Steven schreef:ik wil niets zeggen, maar 5 liter benzine op 1u30??? als je aanneemt dat je op 1 u 100 km doet dan doe je op 1u30 150 km een wagen die maar 5 liter verbruikt op 150 km is in belgie nog niet zo heel veel te vinden mijn gedacht?
Allee, zal ik zeggen dat het tien liter is, ben ik nog beterkoop af. :twisted: :roll: 8)
Of rijd jij voor je plezier twee uur langer over die trajecten.
Het enigste waar ik vanuit de kempen rechtstreeks naar toe reis met OV, is alles wat binnen de ring van Antwerpen of Brussel ligt. Voor de rest pak ik die benzineslikker omdat ik daar meer vertrouwen in heb.

Als het OV beter geregeld was, hier in de Kempen, zou ik het vaker nemen. Overigens is er vraag op de L15. Voor die paar keer dat ik ze neem, zaten ze altijd overvol. 8) Meer treinen dus... :wink:
Gregske

Bericht door Gregske »

Ik heb eens wat gehoord op RTV en ben a.d.h. daarvan gaan zoeken op het Internet.
RTV-Kempen schreef:Het actiecomité Turnhout-Manage hield een online-enquête onder de pendelaars die van de Kempen en Lier naar Brussel sporen.

94 % van hen stemde tegen het voorstel van de NMBS om een nieuwe dienstregeling voor de felbesproken lijn in te voeren. De gebruikers van de lijn Turnhout-Manage staan al langer aan de klaagmuur over de gebrekkige dienstverlening.

Bron: RTV-Kempen
Volgens turnhoutmanage.be zouden volgende dienstregelingen in voege treden:

Vertrek in Turnhout om XX:05.
Vertrek in Herentals om XX:21.
Vertrek in Lier om XX:35.
Aankomst in Brussel-Zuid om XX:20.

Vertrek te Brussel-Zuid om XX:40.
Aankomst te Lier om XX:25.
Aankomst te Turnhout om XX:55.


...

Deze trein wacht in Herentals op de IR van Neerpelt/Hasselt - Antwerpen zodat deze mensen een aansluiting krijgen naar Brussel. De IR komt toe in Herentals om xx:15 (7 minuten overstaptijd)

Deze trein geeft in Herentals aansluiting op de L naar Mol. Die vertrekt normaal in Herentals om xx:25. Ook het omgekeerde geeft aansluiting.

[hr]
MOGELIJK nieuwe dienst: Turnhout - Antwerpen.

IR-g 49xx series: Turnhout - Antwerpen

Turnhout V: xx:22
Herentals A: xx:38
Herentals V: xx:40
Lier A: xx:52
Lier V: xx:53
Antwerpen Caal A: x+1:08


Deze trein geeft in Herentals aansluiting op de stoptrein van Mol naar Antwerpen voor mensen met bestemming Wolfstee, Bouwel, Nijlen & Kessel! Die vertrekt in Herentals om xx:44. Ook in't terugkomen hebben de mensen van die stations aansluiting naar Turnhout!

Deze trein geeft in Herentals aansluiting op de IR naar Neerpelt/Hasselt welk voorzien is om te vertrekken om xx.45 in Herentals. Ook in de omgekeerde richting is dit van toepassing. Dan komt de IR aan om xx.15 en de IR naar Turnhout vertrekt dan om xx.22

[hr]
MOGELIJK nieuwe dienstregeling: Herentals - Antwerpen.

Herentals V: xx.03
Lier A: xx.23
Lier V: xx.37
Antwerpen-Caal A: xx.55


Je merkt op dat hij lang stilstaat in Lier. Dit is gedaan om
1) aansluiting te geven op de IR naar Antwerpen (direct dus). Die vertrekt in Lier om xx.31
2) aansluiting te geven op de IC naar Brussel. Die vertrekt in Lier om xx.35

Ook omgekeerd gelden deze aansluitingen!

[hr]
MAAR er zou ook een trein MOL-ANTWERPEN komen met misschien dit schema:

Antwerpen Caal V: 16.37
Antwerpen B. A: 16.41
Antwerpen B. V: 16.42
Mortsel H: 16.45
Boechout H: 16.49
Lier A: 16.54
Lier V: 16.55
Kessel H: 17.00
Nijlen H: 17.04
Bouwel H: 17.09
Wolfstee H: 17.12
Herentals A: 17.16 -> Aansluiting naar Turnhout -> 17.22
Herentals V:17.25
Olen H: 17.30
Geel A: 17.35
Geel V: 17.36
Mol A: 17.43

Mol V: 17.17
Geel A: 17.24
Geel V: 17.25
Olen H: 17.30
Herentals A: 17.35 -> Aansluiting op de IR naar Antwerpen Centraal -> 17.40
Herentals V: 17.44
Wolfstee H: 17.48
Bouwel H: 17.51
Nijlen H: 17.56
Kessel H: 18.00
Lier A: 18.05
Lier V: 18.06
Boechout H: 18.11
Mortsel H: 18.15
Antwerpen B. A: 18.18
Antwerpen B. V: 18.19
Antwerpen Caal A: 18.23


V=vertrek, A=aankomst, H=halte om


Dit wordt dus misschien de tweede stoptrein op de Lijn Herentals Antwerpen.


Bron: turnhoutmanage.be (rare website m.i., via google werkt de link zeker, er staan ook hun bedenkingen bij)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Gregske schreef:Ik blijf altijd maar uit magamentstandpunt kijken: zorg voor aanbod, dan komt de vraag ook wel..
Manager ambtenaar neem ik aan ?

Anders zul je na paar jaar wel moeten stoppen...
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

treinbruno schreef:De IC-P weet je al met welk materieel dat zal gereden worden?
(ik woon in lokeren dus dat intereseert mij wel)
Yep heb het vrijdag op papier gezien, de IC-P treinen worden gedaan met moterstellen "Break".
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Hmm, het kon slechter, allez.
Gregske

Bericht door Gregske »

groentje schreef:Hmm, het kon slechter, allez.
Op zijn Russisch...
Gregske

Bericht door Gregske »

dentheo schreef:
Gregske schreef:Ik blijf altijd maar uit magamentstandpunt kijken: zorg voor aanbod, dan komt de vraag ook wel..
Manager ambtenaar neem ik aan ?

Anders zul je na paar jaar wel moeten stoppen...
Je vergeet misschien dat ik genoeg kennis heb van bedrijfsleven. Hoe flexibel we soms moeten zijn. Iets wat ik bij NMBS te vaak betreur.
Hoe vaak onderhandelt stad Geel niet met Infrabel en NMBS. Ik hoor niets dan klachten over deze twee firma's. Over De Lijn is ook niet alles koek en ei, maar het is toch al veel flexibeler om daar contracten mee af te sluiten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

En bij De Lijn klagen ze dat Geel moeilijk doet.
De waarheid zal in het midden liggen zeker?
Plaats reactie