Wachttijden, aansluitingen en vertragingen..

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Adler schreef: Sorry, dat begrijp ik niet. Wie moet dat dan aanvragen?
De treinbegeleider kan toch niet weten dat andere treinen vertraging hebben ?
Normaal wordt er toch een dienstmededeling gedaan via de luidsprekers als een trein moet wachten?
Een reizeiger van een in vertraging zijnde trein moet de tbg zoeken en vragen of die wil bellen zodat de aansluitende trein zeker blijft wachten.

Ik vind dat een absurd systeem, bijvoorbeeld in een dubbeldektrein kan het zijn dat je de tbg niet vindt of in een trein samengesteld uit meerdere motorstellen, zijn er gedeelten waar er helemaal geen tbg is.. :roll:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Paar weken geleden heb ik een TBG zien bellen speciaal om een L-treintje te laten wachten. Bij aankomst was de L-trein echter weg.

Weet dat die L eigenlijk maar twee haltes moest doen en daarna op zijn eindpunt was (dus er was geen sprake van aansluitingen die zouden wegvallen).
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:
Adler schreef: Waarom worden de voorziene wachttijden niet gerespecteerd ?
Omdat je die blijkbaar moet aanvragen. De posters wekken valse verwachtingen. Die vermelden inderdaad de maximale wachttijden, maar om er zeker van te zijn dat er gewacht wordt, moet de conducteur bellen.

Sorry, dat begrijp ik niet. Wie moet dat dan aanvragen?
De treinbegeleider kan toch niet weten dat andere treinen vertraging hebben ?
Normaal wordt er toch een dienstmededeling gedaan via de luidsprekers als een trein moet wachten?
Dus de passagier moet ZIJN TBG verwittigen , die belt dan met ???? De dispatching ??? Zolang je hem niet ziet bellen ben je dus de pineut???
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Elgar schreef: Een reizeiger van een in vertraging zijnde trein moet de tbg zoeken en vragen of die wil bellen zodat de aansluitende trein zeker blijft wachten.

Ik vind dat een absurd systeem, bijvoorbeeld in een dubbeldektrein kan het zijn dat je de tbg niet vindt of in een trein samengesteld uit meerdere motorstellen, zijn er gedeelten waar er helemaal geen tbg is.. :roll:
Dat kan dan misschien wel zo zijn, maar dat is het eerste dat ik daarvan hoor of lees.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat elke keer ik hoor omroepen: "Dienstmededeling: Boordchef trein xxx, u wacht op aansluiting ... " dat iemand dat dan aangevraagd heeft.
In Antwerpen-Centraal is er volgens die affiches trouwens maar 1 treinverbinding die moet wachten: dat is juist de L-trein Antwerpen-Roosendaal, dus zoveel moeite moet men niet doen om dat allemaal bij te houden, dat is maar 1 trein per uur.
Het vervelende is dat die trein vrijwel altijd op tijd vertrekt terwijl bijna alle treinen die aankomen vanuit Brussel vertraging hebben op het spitsuur (wet van Murphy).
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
Adler schreef:
rvdborgt schreef:Omdat je die blijkbaar moet aanvragen. De posters wekken valse verwachtingen. Die vermelden inderdaad de maximale wachttijden, maar om er zeker van te zijn dat er gewacht wordt, moet de conducteur bellen.
Sorry, dat begrijp ik niet. Wie moet dat dan aanvragen?
De treinbegeleider kan toch niet weten dat andere treinen vertraging hebben ?
Normaal wordt er toch een dienstmededeling gedaan via de luidsprekers als een trein moet wachten?
Dus de passagier moet ZIJN TBG verwittigen , die belt dan met ???? De dispatching ???
Precies.
dentheo schreef:Zolang je hem niet ziet bellen ben je dus de pineut???
Mogelijk. Het is mogelijk dat de dispatching die trein sowieso laat wachten, als er altijd veel overstappers zijn voor die trein. Maar dat weet je zonder bellen dus niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd zo is er altijd volk dat overstapt van de cr brail l'alleud aalst op de cr naar dendermonde te Jette, die niet laten aansluiten zou een domheid op zich zijn (met vertragingen van max 5 min)
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Klopt. Alle TBG's hebben in principe het nummer van dispatching, en soms belt de regelaar zelf naar de treinbegeleider of het de moeite loont om de aansluitende trein op te houden (voor een groep van een man of 20 doe je al wat meer dan voor 1 of 2 reizigers).
Bij mijn weten zullen de meeste regelaars niet beloven dat er zal worden gewacht, maar dat ze hun best zullen doen, op voorwaarde dat de trein in vertraging niet nog vertraging bijmaakt.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re:

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
Adler schreef:In alle grote stations hangen er affiches met de voorziene wachttijden voor aansluitingen in geval van vertragingen.
In Antwerpen-Centraal schijnt men daar echter vierkant zijn voeten aan te vegen.
Vanavond had de IC van Brussel naar Antwerpen 15 minuten vertraging.
Mijn aansluitende trein naar Essen die normaal vertrekt om .41u is voorzien te wachten tot .43u.
Na een spurt van -2 naar +1 kwam ik precies om .41u aan het perron en zag dat het vertreksein al was gegeven.
Daardoor heb ik bijna een uur moeten wachten op de volgende IR naar Essen die ook 15 minuten vertraging had.
Waarom worden de voorziene wachttijden niet gerespecteerd ?
Omdat je die blijkbaar moet aanvragen. De posters wekken valse verwachtingen. Die vermelden inderdaad de maximale wachttijden, maar om er zeker van te zijn dat er gewacht wordt, moet de conducteur bellen.

Groetjes,
Rian
Vandaag staat er in de Metro een artikel (van de NMBS) over aansluitingen en wachten.
Daar is met geen woord sprake over het feit dat je als reiziger zelf zou moeten vragen dat een aansluitende trein zou wachten.
Die beslissing wordt genomen door het stationspersoneel die, ik citeer, 'de opgelegde wachttijden nauwkeurig moet toepassen'.
Dat dit in Antwerpen-Centraal en Berchem vaak niet gebeurt is niet te verwonderen, want qua dienstverlening zijn dit zowat de slechtste stations van Belgie denk ik.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Wachttijden, aansluitingen en vertragingen..

Bericht door markske »

Indien een reiziger aan zijn Tbg vraagt voor aansluiting zal deze met Traffic control contact
op nemen . Als een trein voorzien is voor aansluiting te geven zal deze 5' wachten, dit is niet steeds mogelijk tijdens de spits, een laatste aansluiting van de dag mag tot 30' wachten.
Houdt er wel rekening mee dat een trein met voorzien vertrek op of voor het uur van aankomst van een andere trein nooit een aansluiting kan geven ook niet voor een groep van 100 personen. Wel kan er indien mogelijk een paar minuten gewacht worden voor een voorziene aansluiting ook voor 1 persoon. Het lijkt mij vrij logisch dat een reiziger dit moet kenbaar maken aan zijn Tbg, anders zouden er nog meer treinen in vertraging rijden door het gokwerk om treinen te laten wachten op aansluiting van een andere trein zonder overstappende reizigers.
Elke Tbg heeft een GSM waarmee hij in contact kan komen met T.C.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Wachttijden, aansluitingen en vertragingen..

Bericht door Paul »

De treinbegeleider aanspreken lijkt me aan te raden, maar volgens mij is het niet zo dat er alleen op aansluiting gewacht wordt wanneer een reiziger dat expliciet aangevraagd heeft. Zoals Adler schreef, staat dat nergens in het artikel dat vandaag in Metro verscheen. Ik heb ook al meer dan eens meegemaakt dat er omgeroepen wordt "dienstmededeling aan treinbegeleider van... u wacht aansluiting..." en dat er dan toch geen enkele reiziger overstapt.

Ook goed om weten: als je de laatste aansluiting van de dag mist, moet de NMBS zorgen dat je thuisgeraakt, desnoods met een taxi. Je moet dan wel iemand vinden aan wie je dat kunt vragen... In Mechelen bv. is er na 22 uur geen personeel meer in het station (wel in de blokpost, maar die is hermetisch afgesloten). Vorig jaar heb ik in Mechelen eens de laatste aansluiting van de dag gemist en heb ik zelf een taxi naar huis genomen. De NMBS heeft mij achteraf de taxikosten volledig terugbetaald.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie