Brand in station Temse

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Stijn D.C. schreef: en als die wel nog rijdt, rijdt die volgens uren, of gewoon rijden, even wachten en terug?
Volgens de posters is er momenteel een halfuursdienst tussen FSN en Temse en tussen Mechelen en Willebroek.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Opnieuw kabels spoorwegen doorgeknipt

Vannacht hebben koperdieven opnieuw een stuk koperkabel weggeknipt op het spoor ter hoogte van Edingen. Infrabel kondigt maatregelen aan.

Het spoorverkeer ondervindt vandaag nog steeds hinder na een kortsluiting zondagnacht in een seinhuis in Puurs. Koperdieven knipten er toen enkele kabels door en dat zorgde voor veel schade. Ook op de lijn Brussel-Doornik werd vannacht tussen Edingen en Saintes een stuk koperkabel doorgeknipt.

'Vannacht hebben we vastgesteld dat een stroomkabel is doorgeknipt tussen de stations van Edingen en Saintes, op de lijn Brussel-Doornik. Het gevolg daarvan is dat een tiental overwegen op de lijn in alarm stonden, waardoor de treinen er maar stapvoets konden passeren en dat zorgt voor grote vertragingen', zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.

Tussen Halle en Edingen worden bussen ingelegd. Passagiers rekenen best op vertragingen die kunnen oplopen tot een uur. Infrabel hoopt de problemen tegen de avondspits op te kunnen lossen.

'Net als zondagnacht in Puurs ging het ook hier om een drieste daad van kwaadwilligheid', zegt Petit. In Edingen verdween in totaal 250 meter koperkabel. Technici zijn terplaatse en bekijken de schade. 'Op het eerste zicht lijkt die niet zo erg als in Puurs, waar ook van een kortsluiting sprake was.'

Puurs

Koperdieven hebben in de nacht van zondag op maandag in het seinhuis van Puurs een aardingskabel doorgeknipt en daarbij een kortsluiting veroorzaakt. De doorgeknipte aardingskabel raakte de hoofdleiding van spoorlijn52 Puurs-Boom-Antwerpen. De kortsluiting die daarop ontstond, veroorzaakte grote schade in het seinhuis van Puurs.

Er is hinder op de spoorlijnen Sint-Niklaas - Mechelen en Puurs - Boom. De NMBS voorziet een alternatieve treinregeling om de problemen op te vangen. Waarschijnlijk duurt het nog tot donderdag eer de treinen op het traject weer normaal kunnen rijden.

De NMBS raadt reizigers die tussen Sint-Niklaas en Mechelen sporen aan om via Antwerpen-Berchem te rijden in beide richtingen. De reizigers die tussen Mechelen en Sint-Niklaas sporen, doen dat in beide richtingen best via Dendermonde.

Maatregelen

Infrabel plant maatregelen tegen het toenemend aantal koperdiefstallen. De controles worden opgevoerd en ook de samenwerking met de politie wordt opgevijzeld, zegt Petit.

'Op termijn is het de bedoeling om waar mogelijk de koperen kabels te vervangen door glasvezel. Die zijn een stuk duurder, maar hebben als grote voordeel dat die minder makkelijk te stelen vallen.'

kld (eigen berichtgeving)
BRON: HNB
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Bartjedj schreef:Is er iemand die daar in de buurt woont, en een laatste stand van zaken heeft? Ik zou straks eens tot ginder willen gaan.
1 specifieke vraag: zijn de overwegen al terug in dienst? (Is de witte lamp nog steeds gedoofd?)

Bart
De overwegen zijn nog altijd buiten dienst, geen wit knipperlicht te zien.
(Hierjuist nog gechecked) :wink:

In het station staan de seinen nog steeds op rood, buiten dan dat van spoor 2 richting Sint-Niklaas, dat geeft geen teken van leven.


Op het gesaboteerde stuk op lijn 52 is de rijdraad gerepareerd, de aardingskabel ontbreekt nog over een stuk van + 150m en er staat ook nog een console scheef.
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

FLV-FGSP schreef:Volgens de posters is er momenteel een halfuursdienst tussen FSN en Temse en tussen Mechelen en Willebroek.
Van die halfuurdienst tussen Mechelen en Willebroek maken ze maar al te graag een uurdienst van. Zo kwam de trein uit Willebroek mooi om 18:12 Mechelen binnen en zou om 18:14 terug naar Willebroek moeten hebben gereden. Uiteindelijk is die om 18:44 vertrokken en die van 18:14 is gewoonweg zonder commentaar afgeschaft. :x
Op de trein werden de reizigers in het ongewissen gelaten, niets werd er afgeroepen. Zoals we al gewoon zijn bij de NMBS, trok de communicatie weer op niks. Een aantal reizigers stonden van hun oren te maken des te meer omdat de trein van 17:44 niet op aansluiting had gewacht (staat aangegeven op de affiches dat de treinen in geen geval wachten op aansluiting aangezien er heel de dag door een halfuurdienst is) en dus zo een uur verspeeld hebben.


De overwegen op lijn 54 zijn terug in dienst (witte lampen knipperen), maar toen er vanavond een HLD 62 passeerde, bleef de overweg abnormaal lang dicht (meer dan 5 minuten na passage van de loc :? ). De overwegen op lijn 52 zijn nog steeds buiten dienst.

Morgen zouden op lijn 54 alle IR-treinen terug rijden, maar geen enkele P-trein.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dat de overweg lang dicht bleef, kwam doordat het seinhuis de overwegen bedient. De seinen werken momenteel nog niet.
Vanavond heeft de 6210 een testrit uitgevoerd Temse-Willebroek-Temse.
Morgen komt er een uurdienst tussen Mechelen en St-Niklaas, die ook vrijdag van kracht blijft.

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Hoe bedient men die OW's? Met welke applicatie? Fictief aanduiden van spoorbezetting op baanvak?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Twee seinhuizen beschadigd na koperdiefstal

PUURS/BORNEM - Toen de technici de zwart geblakerde onderdelen uit de seinhuizen van Puurs en Bornem haalden, werd pas echt duidelijk hoe groot de schade is. De kortsluiting, die in Puurs ontstond, heeft zich verdergezet naar het seinhuis in Bornem. Vandaag zal er met man en macht gewerkt worden om de seinhuizen opnieuw in orde te brengen. Volgens Infrabel zouden er donderdag opnieuw treinen moeten rijden op het hele traject tussen Sint-Niklaas en Mechelen, maar wellicht zullen in Puurs dan nog niet alle sporen in gebruik zijn.

Mensen van de spoorwegen prijzen zich ondertussen gelukkig dat het brandje in het seinhuis van Puurs uit zichzelf doofde. 'Nu is de schade groot. Als de brand zich had verspreid, was het hele seinhuis vernield en stond ook het station niet meer recht', klinkt het bij spoorwegmedewerkers.

De pendelaars op de lijnen Sint-Niklaas-Mechelen en Puurs-Boom-Antwerpen doen door het incident veertig minuten langer over hun reis. Toch heeft iedereen begrip voor de situatie. 'Er waren snel bussen ingezet om de pendelaars toch naar de stations van Temse, Willebroek of Boom te brengen. Natuurlijk verloopt zoiets niet zo vlot als met de trein zelf, maar ze doen wat ze kunnen', zegt student Kurt Goovaerts (20) uit Lippelo. Hij arriveerde zowel maandag als gisteren te laat op school. 'Maandag moest ik in Puurs normaal gezien de trein van 13uur nemen. Om 13.15uur zijn we met een reisbus naar Willebroek gebracht. Daar was het tot 14.05uur wachten op een trein. Uiteindelijk arriveerde ik rond 15uur op mijn school in Sint-Katelijne-Waver. En nu is er blijkbaar een nieuwe uurregeling uitgewerkt.'

Pas vanaf volgende week is er ook weer treinverkeer mogelijk op het traject Puurs-Boom en zullen alle treinen weer volgens het boekje rijden. Van de koperdieven ontbreekt elk spoor. (tdk)
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Vanmorgen reed er zoals aangekondigd terug een trein in Puurs! :D
De treinen kunnen alleen op spoor 1 ontvangen worden, dus gebeurt de kruising in Willebroek. De trein kwam met een 10 minuutjes vertraging Puurs binnen en reed dan aan een langzaam tempo richting Willebroek (+ 20 min). In het terugkomen vanavond werd er in Willebroek een 20tal minuten gewacht om te kruisen met de trein komende uit Sint-Niklaas. Het vervolg van de rit tot Puurs gebeurde wel aan normale snelheid, aan het inrijsein van het station van Puurs moest wel nog gestopt worden. Jammer genoeg bestond deze trein maar uit één Break-motorstel wat toch wel onvoldoende was, te meer omdat er geen P-treinen meer rijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ook morgen nog problemen op treinlijn Sint-Niklaas-Mechelen

Het treinverkeer door de grote kortsluiting in de omgeving van het seinhuis van Puurs zal morgen nog niet volledig hersteld zijn. Dat zegt spoorwegbeheerder Infrabel.

Tussen Sint-Niklaas en Mechelen (lijn 54) worden geen pendelbussen meer ingelegd. Maar morgenochtend worden wel nog drie spitsuurtreinen, tussen 07.00 en 07.18 uur, afgelast. Tijdens de avondspits zullen vijf treinen niet kunnen rijden tussen 17.14 uur en 18.11. "De rest van de dag rijden de treinen weer normaal, al moeten de reizigers wel rekening houden met een gemiddelde vertraging tot 15 minuten", zegt Infrabel-woordvoerder Fréderic Petit.

Voorlopig geldt de aangepaste regeling nog voor morgen en vrijdag, maar afhankelijk van de positieve vooruitgang van de werken in de omgeving van Puurs kunnen de onregelmatigheden vroeger stoppen. Op de verbinding Puurs-Boom (lijn 52) blijven, zoals verwacht, nog wel pendelbussen ingelegd. Oorspronkelijk werd verwacht dat de problemen daar tegen maandag opgelost zouden zijn, maar dat blijkt nu twijfelachtig. Morgen zal Infrabel daarover uitsluitsel hebben. Zolang verwijst Infrabel voor alle wijzigingen in de dienstverlening naar de infoaffiches in de betrokken stations en naar de mededelingen via de geluidsinstallaties.

(belga/gb)
infraboy

Bericht door infraboy »

Hallo iedereen,

Ik las hier vanalles over de problemen in puurs.
Ben nogal laat met de reactie, maar lijn 54 is momenteel idd terug in dienst.
Op lijn 52 moet er nog worden gewerkt, omdat er daar ook lichte schade is in de keten van paar overwegen...
Als ik niet mis ben zouden ze op die lijn dinsdag een proeftrein laten rijden.

Het verband tussen de kortsluiting met de bovenleiding, en de delen van de seininrichting komen idd door de aarding. Via de aarding heeft de spanning zich in het seinhuis gezet, en zich daar via meerdere kabels verder verspreid.
Grootste schade is in seinhuis van puurs en aan overweg 30 in het station van bornem.
Ook is er veel schade in een seinkast aan het station van puurs.

Hieronder foto van het LKB van overweg 30
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

infraboy schreef:Hallo iedereen,

Het verband tussen de kortsluiting met de bovenleiding, en de delen van de seininrichting komen idd door de aarding. Via de aarding heeft de spanning zich in het seinhuis gezet, en zich daar via meerdere kabels verder verspreid.
Grootste schade is in seinhuis van puurs en aan overweg 30 in het station van bornem.
Ook is er veel schade in een seinkast aan het station van puurs.

Hieronder foto van het LKB van overweg 30
Afbeelding

Hoe is zo'n aarding eigenlijk geaard ??? Rij staven in de grond ? Wordt die weerstand af en toe nagemeten of kan die langzaam groter worden ????

Worden al die aardingen doorgelust ? Is misschien het deel dat NIET aan de aarde hing op de bovenleiding gevallen ? Hat was toch het doorknippen van de aardingsdraad bovenop de portalen die alles in gang zette ? Of heb ik het verkeerd verstaan ?
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Morgen zullen er waarschijnlijk nog altijd geen piektreinen rijden op lijn 54. Op de info-affiches in het station, die er sinds donderdag hangen, stond er dat ze vanaf maandag (22/10) terug zouden rijden, maar dat is nu met rood doorstreept...

Het toppunt is dat ze op een moment als dit, wanneer er veel mensen met vragen zitten i.v.m. de dienstregeling, het stationsloket hier in Puurs gewoonweg gesloten hebben!
Onbegrijpelijk .. :roll:
infraboy

Bericht door infraboy »

Ja door het doorknippen van de aardingskabel aan de bovenleidingspalen, is deze terechtgekomen op de bovenleiding.

Seinpalen, seinkasten, enz zijn ook allemaal geaard bijvoorbeeld aan een bovenleidingspaal.
Alles hangt dus in feite aan elkaar op het vlak van de aarding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

infraboy schreef:Ja door het doorknippen van de aardingskabel aan de bovenleidingspalen, is deze terechtgekomen op de bovenleiding.

Seinpalen, seinkasten, enz zijn ook allemaal geaard bijvoorbeeld aan een bovenleidingspaal.
Alles hangt dus in feite aan elkaar op het vlak van de aarding
En is elke bovenleingspaal echt "geaard" aan een staaf in de grond of weer doorgelust.
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Elgar schreef:Het toppunt is dat ze op een moment als dit, wanneer er veel mensen met vragen zitten i.v.m. de dienstregeling, het stationsloket hier in Puurs gewoonweg gesloten hebben!
Onbegrijpelijk .. :roll:
Blijkbaar is er in het weekend minder personeel aanwezig in Puurs en hebben die nu hun handen vol met de veiligheidsprocedures om de treinen te laten rijden. Dus is het wel te begrijpen dat het station gesloten is. Excuses.
Plaats reactie