DLC vier loks erbij

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wover

Bericht door Wover »

En dat terwijl men hier in Europa volop diesels aanprijst als milieuvriendelijke auto's :? .

Ik had al wel iets gehoord dat diesels meer fijn stof enz uitstoten, maar hoe zit dat allemaal precies?


En nog iets over autotechniek: waarom gebruikt men in auto's ook geen dieselelektrische transmissie? Binnekort komen er auto's met een benzine- en een elektromotor (VW Up, Audi A1), maar die laat men onafhankelijk van elkaar werken (ze zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, maar ze worden wel samen bediend). Zou het niet "makkelijk" zijn om die benzinemotor aan de elektromotor te schakelen? Dat zou toch veel efficiënter zijn en ook prestaties en uitstoot ten goede komen?
Gust

Bericht door Gust »

Wover schreef:En dat terwijl men hier in Europa volop diesels aanprijst als milieuvriendelijke auto's :? .
Ik heb dan ook mijn twijfels bij dat beleid. Vooral de veel hogere belasting op benzine in vergelijking met diesel is vanuit milieu standpunt erg absurd.
Wover schreef:Ik had al wel iets gehoord dat diesels meer fijn stof enz uitstoten, maar hoe zit dat allemaal precies?
Je kan stellen dat voor nieuwe dieselauto's ruwweg een derde van de milieuschade ontstaat door fijn stof, nog een derde is NOX en het laatste derde is CO2. Voor nieuwe benzineauto's is er eigenlijk alleen de CO2 uitstoot die milieuschade veroorzaakt. Die is dan wel tien of twintig procent groter dan de CO2 uitstoot van een vergelijkbare dieselauto, maar alles tesamen kom je uit op iets dat nauwelijks meer is dan een derde van een vergelijkbare diesel.
Wover schreef:En nog iets over autotechniek: waarom gebruikt men in auto's ook geen dieselelektrische transmissie?
Veel te zwaar. Wat je wint op het vlak van efficiëntie, verlies je weer ruimschoots aan al dat extra gewicht dat je moet meeslepen. Neem het van mij aan, als een dieselloc kon rijden met een mechanische koppeling, dan deed men dat al lang. Maar bij die vermogens kan je een mechanische koppeling vergeten, en moet je naar iets hydraulisch of elektrisch.
Wover schreef:Binnekort komen er auto's met een benzine- en een elektromotor (VW Up, Audi A1), maar die laat men onafhankelijk van elkaar werken (ze zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, maar ze worden wel samen bediend). Zou het niet "makkelijk" zijn om die benzinemotor aan de elektromotor te schakelen? Dat zou toch veel efficiënter zijn en ook prestaties en uitstoot ten goede komen?
Ze zullen toch ergens mechanisch verbonden moeten zijn, genomen dat ze dezelfde wielen aandrijven. Maar dat terzijde, in het voorbeeld dat je noemt speelt de elektromotor de rol van hulpmotor. Die kan bij afremmen wat energie recupereren en bij wegrijden wat vermogen bijleveren. En bij lage snelheden kan die eventueel zelfs het volledige werk doen gezien de beperkte vermogens die dan nodig zijn. Op die manier wordt het geheel efficiënter zonder dat het gewicht teveel toeneemt.

Ik ken niet het fijne van die hybride technologieën, maar weet wel dat er nogal varianten van bestaan. Vooral de Japanse constructeurs hebben nogal wat know-how in huis. Traditioneel zijn die sterk in benzinemotoren, maar je zou het ook met een dieselmotor kunnen combineren.

Maar het zal moeilijk blijven om zo'n auto te verkopen in Europa. Uiteindelijk is die alleen wat zuiniger, wat resulteert in pakweg vijftien procent minder CO2. Als je het doet voor het milieu, dan koop je beter een gewone benzinewagen i.p.v. een zuinige diesel. Voor dezelfde meerkost (brandstof tegen aankoop) spaar je veel meer uit voor het milieu. En als je het doet voor je portemonnee, dan koop je een gewone dieselauto, want die extra kost van een hybride haal je er toch niet uit.
Wover

Bericht door Wover »

Hier wat meer info over de toekomstige A1: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7478 (OPGELET: autonieuwssite, niet voor gevoelige spoorliefhebbers :P).

"Als de Audi op de elektromotor rijdt, heeft-ie achterwielaandrijving. Neemt de TFSI het estafettestokje over, dan heeft de concept-car juist voorwielaandrijving. Werken beide motoren tegelijk, dan heeft de Metroproject Quattro vierwielaandrijving."
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Wover schreef:En dat terwijl men hier in Europa volop diesels aanprijst als milieuvriendelijke auto's :? .

Ik had al wel iets gehoord dat diesels meer fijn stof enz uitstoten, maar hoe zit dat allemaal precies?


En nog iets over autotechniek: waarom gebruikt men in auto's ook geen dieselelektrische transmissie? Binnekort komen er auto's met een benzine- en een elektromotor (VW Up, Audi A1), maar die laat men onafhankelijk van elkaar werken (ze zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, maar ze worden wel samen bediend). Zou het niet "makkelijk" zijn om die benzinemotor aan de elektromotor te schakelen? Dat zou toch veel efficiënter zijn en ook prestaties en uitstoot ten goede komen?
Het is eenvoudiger om de traktiekracht over te brengen en te regelen in een auto d.m.v. een thermische bron naar een mechanische overbrenging of van een accumulator naar een electro motor.
Daar het regelen van de nodige traktiekracht vanaf een thermische bron via een gnerator naar een elektromotor niet zo evident is.
Bij een accumulator is het max vermogen bestendig aanwezig(afhankelijk v/d batterijlading) om direkt over te zetten op een elektromotor. Anderzijds zou je mischien te lang in een hoog toerental moeten blijven alvorens je generator de nodige traktie stroom heeft opgebouwd.Je zou met de auto moeten rijden zoals met een DE loc t.t.z. anticiperen op de traktiekracht nodig voor b.v. een helling op te rijden of inhaalmanoeuver.
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:milieunormen voor diesellocs in de usa??? da klinkt straf als je weet da bush voor de rest van geen kyoto norm wil weten, de gemiddelde auto in de usa meer verbruikt dan zijn collegas in europa. is het niet omgekeerd? dus de milienorm in europa?
Voor uw informatie,
Meer en meer diesellocomotieven worden uitgerust met een exhaust gas purification system(soot filter), juist om die nieuwe normen te halen.je kan een kijkje nemen op deze site: http://www.hug-eng.ch/default.asp?V_ITEM_ID=4530. Ik ben nog in kontakt geweest met een zweedse konstructeur maar de naam ontglipt me nu even.
De werktrein locs DE64(Vossloh/Krupp) van onze Eurotunnel werktreinen zijn er sinds kort mee uitgerust. En dit om nog betere uitlaatgas emulsies te hebben in de tunnel gedurende de onderhoudswerken. Voorheen gebruikten we een ontgaswagon(scrubberwagon) die geplaatst werdt tussen de 2 UM diesels,die woog te zwaar moeilijk handelbaar en zeer duur in onderhoud en veel vermogens verlies
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Gust schreef:
Wover schreef:En dat terwijl men hier in Europa volop diesels aanprijst als milieuvriendelijke auto's :? .
Ik heb dan ook mijn twijfels bij dat beleid. Vooral de veel hogere belasting op benzine in vergelijking met diesel is vanuit milieu standpunt erg absurd.
Niet elk land doet dat overigens. In Zwitserland wordt diesel gelijk belast als benzine (en is als gevolg daarvan meestal niet iets duurder).
Maar het zal moeilijk blijven om zo'n auto te verkopen in Europa. Uiteindelijk is die alleen wat zuiniger, wat resulteert in pakweg vijftien procent minder CO2. Als je het doet voor het milieu, dan koop je beter een gewone benzinewagen i.p.v. een zuinige diesel. Voor dezelfde meerkost (brandstof tegen aankoop) spaar je veel meer uit voor het milieu. En als je het doet voor je portemonnee, dan koop je een gewone dieselauto, want die extra kost van een hybride haal je er toch niet uit.
In Zwitserland kunnen ze de Priussen (en Honda Civics) niet snel genoeg aanslepen. Maar de Zwitsers zijn dan ook wat milieubewuster, en diesel is er duurder dan benzine.
Omdat ik geen auto heb (ik fiets meestal, of neem de trein) doe ik aan autodelen voor wanneer ik er een nodig heb, en het autodeelsysteem hier ("mobility" genaamd.) heeft een aantal Honda Civic hybride wagens in zijn vloot. Rijden best aardig.
Gust

Bericht door Gust »

K V B schreef:Niet elk land doet dat overigens. In Zwitserland wordt diesel gelijk belast als benzine (en is als gevolg daarvan meestal niet iets duurder).
In het verenigd koninkrijk is dat ook zo, of toch tenminste uitgedrukt per liter. Eigenlijk zou je ze gelijk moeten belasten naar koolstofgehalte of calorisch vermogen (naargelang wat je wil optimaliseren).
K V B schreef:Omdat ik geen auto heb (ik fiets meestal, of neem de trein) doe ik aan autodelen voor wanneer ik er een nodig heb, en het autodeelsysteem hier ("mobility" genaamd.) heeft een aantal Honda Civic hybride wagens in zijn vloot. Rijden best aardig.
Die Hybrid Civic is inderdaad een zeer deftige auto. Hertz heeft die ook in hun verhuur zitten.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

Zullen we weer terugkeren naar het onderwerp?
Wim
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

wimpiespoor schreef:Zullen we weer terugkeren naar het onderwerp?
Wim
Rijd DLC met die locs tot in Basel?
5941

Bericht door 5941 »

nee daar gebruiken ze gehuurde SBB cargo's 482 voor
soms nemen ze een class 66 mee maar die zetten ze ergens af om een extra trein terug mee te nemen
Swiss

Bericht door Swiss »

Jammer dat ze geen andere mogelijkheden hebben dan Class 66'en te leasen. Die dingen zijn lopende rekeningen. Van bij de eerste dag zijn er kleinere en grotere gebreken, en dat blijft zo z'n hele looptijd. Je kunt gewoon niet voldoende snel repareren wat er allemaal kapot gaat op zo'n 66.
Maar ja, als je wil doen wat DLC met z'n locs doet (een loc in zoveel mogelijk landen), dan valt elektro al sneller af. En qua diesel blijft er ook niet veel mogelijkheden over. Een G2000 hebben ze ooit geprobeerd, en dat was een complete ramp.
Die Class 66'en zijn trouwens ook niet 100 % geschikt voor hun taak. Of waarom denk je dat er indertijd 2 482's gehuurd zijn? Niet noodzakelijk omwille van capaciteitsredenen, maar gewoon omdat de Class 66'en het traject Aken-Basel niet meer voldoende "klokvast" konden rijden. Te veel vertragingen op de trajecten wegens teveel niveauverschillen. Tja, dan heeft zo'n 482 natuurlijk iets meer vermogen op overschot...

Greetz,
Swiss[/code]
Sander

Bericht door Sander »

Ik denk dat die gebreken bij de Class 66 voornamelijk aan DLC zelf liggen, zoals de rijstijl van de machinisten... Om maar een voorbeeld te noemen: de 6613 (een loc van ERS) komt binnen op de Waalhaven, net uit Basel. Loc wordt getankt en gaat een uur later weer naar Basel met een containertrein, dus zonder onderhoud of defecten.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Sander schreef:Ik denk dat die gebreken bij de Class 66 voornamelijk aan DLC zelf liggen, zoals de rijstijl van de machinisten... Om maar een voorbeeld te noemen: de 6613 (een loc van ERS) komt binnen op de Waalhaven, net uit Basel. Loc wordt getankt en gaat een uur later weer naar Basel met een containertrein, dus zonder onderhoud of defecten.
ERS rijd inderdaad met zijn Class66 tot in Basel. Dat kan dus wel...
Doorrijden in Zwitserland met een diesel heeft echter weinig zin. De Class66 was wel al in Zwitserland voor testen en geluidsmetingen, maar het systeem van gebruiksvergoedingen dat de Zwitserse netbeheerders hanteren is niet gunstig voor diesels.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Swiss schreef:Jammer dat ze geen andere mogelijkheden hebben dan Class 66'en te leasen. Die dingen zijn lopende rekeningen. Van bij de eerste dag zijn er kleinere en grotere gebreken, en dat blijft zo z'n hele looptijd. Je kunt gewoon niet voldoende snel repareren wat er allemaal kapot gaat op zo'n 66.
Ik heb liever brokken aan een leasingwagen dan aan mijn eigen wagen....

Hoeveel loks zou DLC in reserve hebben ? Hoeveel uren per jaar moeten die treinen trekken, kent iemand benchmark getallen ?
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

5941 schreef:class 66 is zalig een 41 geeft vonken en vuur
Nieuws voor onze Gentse vrienden...binnenkort een Railion 66 voor de VOLVO trein, eerste is al geleverd in Rood met gele vlek vooraan.
(Gezien op Nederlandse site)

Krijgt de NMBS zijn 4-77ers terug ??
Plaats reactie