IC/IR 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Toch even op de kritiek op Traffic Control reageren: een trein die te vroeg vertrekt kan enkele vervelende gevolgen hebben. Eén: omdat het meestal om een goederentrein zal gaan, rijdt hij trager dan veel andere treinen, hij kan dus vertraging veroorzaken aan treinen die er normaal voor rijden, maar door het voor tijd rijden in de weg rijden. Twee: veel goederentreinen worden niet door 1 bestuurder gereden van begin- tot eindpunt. Of zit het bestemmingsstation aan zijn maximumcapaciteit.
Eenmaal heb ik als "bleuke" op dispatching een trein voor uur laten vertrekken, die een aflos had in Gent. Die goederentrein heeft meer dan een uur stilgestaan in Gent-Sint-Pieters, in de aanloop naar de avondspits. Want natuurlijk was de aflossende bestuurder niet voor tijd aan zijn trein.
Dergelijke incidenten leren heel snel zeer voorzichtig te zijn met voor tijd rijdende treinen. Desondanks krijgen nog altijd heel wat treinen groen licht om voor tijd te rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja op een goed seinhuis weten ze welke treinen ze voor u kunnen laten gaan en welke niet, vroeger hadden ze er blijkbaar een iets beter zicht op dan nu, want waarom kon het vroeger dan meer en nu niet?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Jong CD&V wil meer zitplaatsen op de trein

VEURNE/DE PANNE/ KOKSIJDE - Jong CD&V Veurne vraagt in een motie aan de NMBS om meer zitplaatsen op de trein. Dat kan door de hele dag dubbele treinstellen in te zetten en niet enkel tijdens piekuren.

'Op 8 december wordt de nieuwe dienstregeling van de NMBS van kracht. Voor de lijn De Panne-Deinze betekent dit dat er ook nieuwe treinstellen worden ingezet. Maar die zullen slechts 167 zitjes tellen, tegenover 227 nu. Terwijl het aantal reizigers op de lijn De Panne-Lichtervelde stijgt', stellen Nathalie Delva en Kobe Jansseune van Jong CD&V Veurne.

'In 2005 waren er 8procent meer reizigers dan in 2002-2004, met uitschieters voor De Panne (+27%) en Veurne (+25%). Voor Veurne is al eenzelfde stijging voor 2006-2007 merkbaar. Daar stappen dagelijks meer dan 600 mensen op de trein', aldus Nathalie Delva en Kobe Jansseune.

'Tijdens de piekuren (6-7uur en 18-19 uur) zullen in De Panne wel dubbele treinstellen worden ingezet, maar dat volstaat niet. Zo is er op de trein van zondag om 20uur nu al onvoldoende plaats omdat hij vol studenten zit. Als er zestig zitplaatsen minder zijn, zal dat probleem nog veel groter worden. Daarom vragen wij dat de NMBS de hele dag dubbele treinstellen inzet', voert Jong Cd&V aan.

Beterschap

'Wij volgen de bezetting van de treinen op de voet. Dat de treinen op zondagavond vol studenten zitten, weten we', aldus een woordvoerder van de NMBS. Hij laat uitschijnen dat daar in het kader van de vernieuwing en versterking van de treinstellen wellicht een mouw aan wordt gepast.

De motie van Jong CD&V wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de volgende gemeenteraad in Veurne. (mma)
BRON: HNB
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

groentje schreef:Toch even op de kritiek op Traffic Control reageren: een trein die te vroeg vertrekt kan enkele vervelende gevolgen hebben. Eén: omdat het meestal om een goederentrein zal gaan, rijdt hij trager dan veel andere treinen, hij kan dus vertraging veroorzaken aan treinen die er normaal voor rijden, maar door het voor tijd rijden in de weg rijden. Twee: veel goederentreinen worden niet door 1 bestuurder gereden van begin- tot eindpunt. Of zit het bestemmingsstation aan zijn maximumcapaciteit.
Eenmaal heb ik als "bleuke" op dispatching een trein voor uur laten vertrekken, die een aflos had in Gent. Die goederentrein heeft meer dan een uur stilgestaan in Gent-Sint-Pieters, in de aanloop naar de avondspits. Want natuurlijk was de aflossende bestuurder niet voor tijd aan zijn trein.
Dergelijke incidenten leren heel snel zeer voorzichtig te zijn met voor tijd rijdende treinen. Desondanks krijgen nog altijd heel wat treinen groen licht om voor tijd te rijden.
Het hangt allemaal van de omstandigheden af natuurlijk. Hoe zwaar is de trein, welke machines hangen ertegen, zijn er hellingen op het parcour, enz... Toch is men sedert de splitsing meer geneigd om volgens het boekje te werken en alle hkms op het uur te laten vertrekken. Daar waar het volgens mij beter is om zoveel mogelijk in real time te werken. Trein klaar? Weinig verkeer? hup, rijden maar zou ik zeggen ipv het uur af te wachten. Als een trein voor het uur rijdt en er loopt wat mis, dan zijn er nog altijd uitwijkmogelijkheden genoeg. Als ik een trein moet aflossen die voor uur rijdt en mijn dienst is al begonnen, licht ik zo snel mogelijk de desbetreffende blokpost in.

Wat ik eigenlijk minder begrijp, is dat losse machines meestal ACHTER boemeltreintjes gestoken worden terwijl zetoch een hogere gemiddelde snelheid hebben (minstens 80 en meestal 100 per uur,) terwijl de gemiddelde snelheid van boemeltreintjes nooit hoger is dan 75 per uur
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja op een goed seinhuis weten ze welke treinen ze voor u kunnen laten gaan en welke niet, vroeger hadden ze er blijkbaar een iets beter zicht op dan nu, want waarom kon het vroeger dan meer en nu niet?
Bij mij op het werk is er praktisch geen enkel systeem "soepeler " geworden na automatisering en daar riepen ze toch hard over bij "traffic control".
Terwijl ze ook nog een "beslissingslaag" toevoegden...
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Even een paar vraagjes wat betreft de materieelinzet na 9 december op bepaalde verbindingen:

* Ik las hier eerder dat de nieuwe IC P Antwerpen - Gent zal gereden worden met breakmotorstellen. Gaat het dan om de breakmotorstellen die toebehoren aan de onderhoudswerkplaats van Merelbeke, of die van Hasselt? Vanop welke verbindingen komen deze trouwens vrij (de IR i misschien, aangezien deze deels AM96's krijgt)? Kent er iemand de details?

* Turnhout wordt vanaf dan 2x per uur bediend, waardoor ook daar extra materieel voorzien gaat moeten worden. Ik heb al geruchten gehoord dat de IC R naar Brussel met M5-rijtuigen gereden zou worden en de IR g naar Antwerpen met de breaks die nu nog de trein naar Brussel rijden. Weet er iemand daar meer over?

Groeten,
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

dentheo schreef:
Steven schreef:tja op een goed seinhuis weten ze welke treinen ze voor u kunnen laten gaan en welke niet, vroeger hadden ze er blijkbaar een iets beter zicht op dan nu, want waarom kon het vroeger dan meer en nu niet?
Bij mij op het werk is er praktisch geen enkel systeem "soepeler " geworden na automatisering en daar riepen ze toch hard over bij "traffic control".
Terwijl ze ook nog een "beslissingslaag" toevoegden...
TC is toch gewoon de fusie van de verschillende gewestelijke dispatchings? Vroeger vroegen de stations aan de GVL of ze een trein eerder mochten doorsturen nu aan TC, toch niet zo'n groot verschil...
Nogal wat mensen van de oude garde vonden het oude systeem beter, omdat je na enkele maanden lijntjes trekken de nummers wel uit het hoofd kende, met de bijhorende dienstregeling. Tegenwoordig tekent de PC de grafieken voor jou, wat het leven toch wat eenvoudiger maakt, maar zeker de nummers van de goederentreinen ken ik niet vanbuiten. Je moet dan zo snel mogelijk alles gaan nakijken in Artweb, maar daar verlies je toch al snel een aantal minuten mee, daarna moet je kijken op je grafiek, en eventueel andere blokposten bevragen. In de spits mag je dus nogal snel op een "nee" rekenen. Op andere ogenblikken doen ze het volgens mij nog altijd, hoor.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Molenbruch Y. schreef: Even een paar vraagjes wat betreft de materieelinzet na 9 december op bepaalde verbindingen:
* Ik las hier eerder dat de nieuwe IC P Antwerpen - Gent zal gereden worden met breakmotorstellen. Gaat het dan om de breakmotorstellen die toebehoren aan de onderhoudswerkplaats van Merelbeke, of die van Hasselt? Vanop welke verbindingen komen deze trouwens vrij (de IR i misschien, aangezien deze deels AM96's krijgt)? Kent er iemand de details?
* Turnhout wordt vanaf dan 2x per uur bediend, waardoor ook daar extra materieel voorzien gaat moeten worden. Ik heb al geruchten gehoord dat de IC R naar Brussel met M5-rijtuigen gereden zou worden en de IR g naar Antwerpen met de breaks die nu nog de trein naar Brussel rijden. Weet er iemand daar meer over?
Groeten,
Het materiaal op de IC P is opnieuw veranderd.
Het zijn MS96 stellen en geen breaks.
De relatie zit zo in elkaar: Antwerpen-Oostende>Oostende-Antwerpen. > Antwerpen-Gent St Pieters > Gent St Pieters-Antwerpen en dan weer opnieuw naar Oostende.

Wat Turnhout betreft zit het als volgt in elkaar:
Antwerpen-Turnhout>Turnhout-Brussel>Brussel-Turnhout en dan opnieuw naar Antwerpen met hetzelfde materiaal.
Enkel in de spits worden de treinen naar Brussel met M5/M6 gereden, en worden de breaks even uitgeweken in de bundel van FTR. Of er op Turnhout-Antwerpen met gesleept materiaal wordt gereden weet ik niet, de diensten die wij er in FN op doen zijn steeds met breaks.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Ik heb gezien dat voor de nieuwe IR-verbinding Brussel-Essen in Antwerpen-Centraal slechts een stoptijd van 2 minuten is voorzien, daar waar er nu 8 minuten zijn voorzien.
Dit is echt vragen om moeilijkheden.
Zelfs de 8 minuten van nu zijn nog niet genoeg.
Ik kan je nu al verzekeren dat met die 2 minuten er weer elke dag vertragingen zullen zijn en treinen hun rijpad zullen kwijt zijn op de zeer drukke lijn 12.
Wie stelt nu toch in hemelsnaam die dienstregelingen op ?
Rijden die mensen nooit met de trein of zo of leven die in een ideale wereld ?
Dan kan Descheemaecker daarna terug op tv komen zeggen dat de vertragingen veroorzaakt worden doordat de mensen te traag opstappen.
Hoe is dat nu toch in godsnaam mogelijk om zo stom te zijn om maar 2 minuten te voorzien?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

beste adler vanaf december zullen er ook thalystreinen door de NZ verbinding gaan en dus dat wil zeggen een trein meer op die middenste sporen. kortweg gezegd wil dat zeggen dat je de tijd per trein zo al korter moet maken, twee a 3 minuten is een normale tijd, de benelux had er tot nu toe ook ni meer als 3 minuten tijd en daar gebeurde dan nog frequent een personeelswissel mee.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Dat is dan heel jammer maar dat zijn dan weer elke dag gegarandeerd vertragingen omdat ze hun rijpad kwijt zijn op lijn 12.
Tijdens de avondspits is het onmogelijk om op tijd aan te komen in Antwerpen-Centraal en om op 2 minuten weer buiten te zijn.
Wover

Bericht door Wover »

Twee minuten is redelijk lang hoor! Reken maar eens uit ;).

Aannemend dat die dienst met 2 varkensneuzen wordt gedaan:

16 deuren
Gemiddeld één persoon per seconde die door een deur kan

= 16 * 60 = 960 man

Maar om even realistisch te zijn nemen we ongeveer een derde, dus 320 man, en dat zal ongeveer het aantal personen zijn dat in- en uit moet stappen in de spits. En dat kan dus op een minuut, dus zeker op twee minuten ;).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Wover schreef:Twee minuten is redelijk lang hoor! Reken maar eens uit ;).
Beste Wover,

Ik nodig je uit om eens op een avond mee te rijden op de lijn Brussel-Essen.
Dan zal je zien dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk.
Het begint al op lijn 25/27 waar geen snelheid kan gehaald worden door oververzadiging. Tot Berchem is het meestal huilen met de pet op.
Eens Berchem binnen, moet meestal nog gewacht worden om de tunnel in te kunnen.
Als er dus geen enkele buffertijd voorzien is in Antwerpen-Centraal heb je gegarandeerd prijs.
Dat betekent laten voorgaan van Benelux, Thalys en goederentreinen op de zeer drukke lijn 12 met als gevolg nog verder oplopen van de vertraging.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

moeilijk te voorspellen wat het gaat geven om de hele eenvoudige reden dat zowat alle treinen op de 25/27 andere rijpaden krijgen en bijgevolg is de invloed van deze vernieuwing moeilijk vooraf weer te geven. niet vergeten dat ook niv. -1 in dienst komt waardoor er vanuit berchem niet altijd naar -2 zal gereden worden voor treinen komende uit brussel met eindbestemming antwerpen centraal.
Wover

Bericht door Wover »

Adler schreef:
Wover schreef:Twee minuten is redelijk lang hoor! Reken maar eens uit ;).
Beste Wover,

Ik nodig je uit om eens op een avond mee te rijden op de lijn Brussel-Essen.
Dan zal je zien dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk.
Het begint al op lijn 25/27 waar geen snelheid kan gehaald worden door oververzadiging. Tot Berchem is het meestal huilen met de pet op.
Eens Berchem binnen, moet meestal nog gewacht worden om de tunnel in te kunnen.
Als er dus geen enkele buffertijd voorzien is in Antwerpen-Centraal heb je gegarandeerd prijs.
Dat betekent laten voorgaan van Benelux, Thalys en goederentreinen op de zeer drukke lijn 12 met als gevolg nog verder oplopen van de vertraging.
Maar dat heeft dan niks met de wachttijd in Antwerpen-Centraal te maken, dan moet men gewoon de dienstregeling minder strak maken ;).
Plaats reactie