Bovenleidingspalen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
tsjoek

Bovenleidingspalen

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Langs welke kant, binnen of buitenkant, van een bocht bij een enkelvoudig spoor worden de bovenleidings palen gezet?
Zijn hier bepaalde regels voor, welke zijn de uitzonderingen als die er al zijn?

mvg
tsjoek
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door b-loc »

ik denk dat gelijk is
hier is een interresante site over bovenleidingen
http://users.telenet.be/kontich/tractie ... ing.htm#R3
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door Elgar »

Ik weet niet of er echt een regel is, maar het is alleszins goedkoper om de bovenleidingspalen aan de buitenkant van de bocht te plaatsen. Dit omdat de zijwaartse bevestigingen van de bovenleiding enkel op trek mogen belast worden en aangezien je in een bocht de bovenleiding naar de buitenkant moet trekken, zet je de paal ook best aan de buitenkant.
Het voordeel is dat je dan voor uw console kortere dwarsbalken (= minder metaal) kan gebruiken en bijgevolg ook minder dikke palen en kleinere funderingen.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door nighttrain »

Elgar schreef:Ik weet niet of er echt een regel is, maar het is alleszins goedkoper om de bovenleidingspalen aan de buitenkant van de bocht te plaatsen. Dit omdat de zijwaartse bevestigingen van de bovenleiding enkel op trek mogen belast worden en aangezien je in een bocht de bovenleiding naar de buitenkant moet trekken, zet je de paal ook best aan de buitenkant.
Het voordeel is dat je dan voor uw console kortere dwarsbalken (= minder metaal) kan gebruiken en bijgevolg ook minder dikke palen en kleinere funderingen.
Die stelling klopt helemaal niet!
Hoe ga je het volgende uitleggen: bocht met 3 sporen met verschillende bedding hoogte dus waar geen portiek gebruikt zal worden.
Idem bocht met 2 sporen en verschillende beddinghoogte.
Waar staat geschreven dat de pendules enkel mogen gebruikt worden om de bovenleiding naar "buiten" te mogen trekken.Daar de rijdraad niet het midden volgt van het spoor heb je 1 op 2 pendules die trekt of duwt.
De dwarsbalken zullen dezelfde lengte hebben daar er geen verschil is tussen de inplanting van de palen t.o.v. de as van het spoor .
Bartjedj

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door Bartjedj »

In het eerste bericht stond enkelvoudig spoor :wink:

BDJ
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door nighttrain »

Bartjedj schreef:In het eerste bericht stond enkelvoudig spoor :wink:

BDJ
Inderdaad,heb het wel gelezen,maar dubbelspoor met de gegevens die ik heb gegeven is ook te bekijken als enkelvoudig spoor. want niet op elk dubbel of meervoudig spoor werkt men met portieken die het gehele spoor overspannen! Dus de probleemstelling is het zelfde. Technisch doet het er niet toe of ze binnen of buiten bocht staan.Dus de straal van de bocht zal mede bepalend zijn om er voor te zorgen dat de kontaktstap kan gegarandeerd worden met het minst aantal palen.T.t.z. dat de bovenleiding op het ganse trajekt een zigzag kontakt heeft met de stroomafnemer dus tussen -20 en +20 cm.
tsjoek

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Dus kunnen we eigenlijk zo stellen dat het geen rol speelt langs welke kant ze staan en dat men eigenlijk kan kiezen zoals het beste uitkomt?

mvg
tsjoek
paljas

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door paljas »

tsjoek schreef:Hallo,

Dus kunnen we eigenlijk zo stellen dat het geen rol speelt langs welke kant ze staan en dat men eigenlijk kan kiezen zoals het beste uitkomt?

mvg
tsjoek
Yeah right!
:roll:
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door Elgar »

nighttrain schreef:
Elgar schreef:Ik weet niet of er echt een regel is, maar het is alleszins goedkoper om de bovenleidingspalen aan de buitenkant van de bocht te plaatsen. Dit omdat de zijwaartse bevestigingen van de bovenleiding enkel op trek mogen belast worden en aangezien je in een bocht de bovenleiding naar de buitenkant moet trekken, zet je de paal ook best aan de buitenkant.
Het voordeel is dat je dan voor uw console kortere dwarsbalken (= minder metaal) kan gebruiken en bijgevolg ook minder dikke palen en kleinere funderingen.
Die stelling klopt helemaal niet!
Hoe ga je het volgende uitleggen: bocht met 3 sporen met verschillende bedding hoogte dus waar geen portiek gebruikt zal worden.
Idem bocht met 2 sporen en verschillende beddinghoogte.
Ik zie hier geen reden waarom mijn stelling voor een enkel spoor niet zou kloppen..
nighttrain schreef: Waar staat geschreven dat de pendules enkel mogen gebruikt worden om de bovenleiding naar "buiten" te mogen trekken.Daar de rijdraad niet het midden volgt van het spoor heb je 1 op 2 pendules die trekt of duwt.
De dwarsbalken zullen dezelfde lengte hebben daar er geen verschil is tussen de inplanting van de palen t.o.v. de as van het spoor .

Wat ik wil zeggen is dat je in een bocht de bovenleiding enkel naar de buitenkant moet trekken, het gebogen spoor zorgt er zelf voor dat de bovenleiding aan de binnenkant van de bocht komt.

In onderstaand voorbeeld is de bovenleiding in het rood aangeduid, de zwarte lijn is de aslijn van het spoor. Afbeelding Bij de palen is de excentriciteit hier -20cm genomen, deze waarde is afhankelijk van de straal van de bocht en de spanwijdte en kan voor een bocht meer of minder dan 20 zijn.
In het midden tussen 2 palen bedraagt de excentriciteit f. f zal een maximale waarde kleiner dan 20 hebben, omdat de wind de bovenleiding kan wegduwen. f is ook afhankelijk van de straal en spanwijdte.



Waarom in een bocht waarbij de palen aan de buitenkant ingeplant zijn, de dwarsbalken korter kunnen zijn dan wanneer de palen aan de binnenkant staan, kan je op volgende figuur zien.
Afbeelding De zijwaartse bevestigingen mogen enkel op trek belast worden.
Als de palen buitenkant bocht ingeplant zijn, kan je de steunarmen, waar de zijwaartse bevestigingen op bevestig worden, dicht bij de paal plaatsen en wordt de lengte van de dwarsbalk enkel nog bepaald door de ophanging van de hoofdraagkabel (+/- midden spoor). (Als er niets anders opgehangen moet worden tenminste.)

Wanneer nu de palen binnenkant bocht ingeplant zijn, moet je de steunarm aan de andere zijde van het spoor plaatsen (want de bovenleiding moet naar buiten getrokken worden en duwen gaat niet) en heb je dus een langere dwarsbalk nodig.



Ik spreek hier wel over een klassieke 3kV-lijn, dus geen beweegbare armen.
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door Elgar »

Op Google Earth, moet je maar eens gaan kijken naar de enkelsporige spoorlijnen in de streek rond Puurs bijvoorbeeld.


Op lijn 52 van Puurs naar Boom staan de palen aan de rechterzijde, vlak voor het station van Ruisbroek is er een bocht naar rechts en zijn de palen alleen in die bocht ook links (= buitenkant bocht) geplaatst.

Op lijn 52/2 (Willebroek-Boom) staan ze ook allemaal buitenkant bocht.

Op lijn 54 staan ze bijna allemaal buitenkant bocht, behalve dan tussen Willebroek en Puurs en aan de uitrit van het station van Puurs richting Bornem, maar dat kan er mee te maken hebben dat daar vroeger ooit nog een wissel heeft gelegen voor lijn 52 en er geen plaats was aan de buitenkant.
tsjoek

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Bedankt voor je verduidelijking met figuren Elgar.

Het was mij zelfs nog nooit opgevallen dat de palen van de binnenkant en buitenkant verschillend waren.

mvg
tsjoek
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door nighttrain »

tsjoek schreef:Hallo,

Bedankt voor je verduidelijking met figuren Elgar.

Het was mij zelfs nog nooit opgevallen dat de palen van de binnenkant en buitenkant verschillend waren.

mvg
tsjoek
het kan ook niet opvallen! daar de palen en funderingen net hetzelfde zijn.
het is niet de max 1.5M extra(of 30kg) van de bovenarm die een verschil zullen maken . Dus die palen zijn standaard(I profiel) alsook de gaten voor de fundering voor enkel spoor, 1 spoor voor een dubbel of meersporig baanvak, of dubbelspoor.Ik vrees ervoor dat de afbeelding een vrije interpretatie is.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door nighttrain »

Hier vindt je fotos van binnen en buitenwaartse inplantingen ,allen met het zelfde type van standaardpalen enz.
http://trainbelge.fte2.org/archive20062.htm
Dus het enige verschil is het aantal palen welke je nodig zult hebben daar de stap(afstand tussen 2 palen afhangt van de straal v/d bocht
dus straal < X stap van bv meervoud van 9M (0.5 , 1.5 3)
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Bovenleidingspalen

Bericht door Elgar »

Nighttrain heeft gelijk, de palen die gebruikt worden voor een enkelspoor console liggen vast. Dat zijn eigenlijk allemaal HEA240, 260 of 280 profielen.

De schets was enkel maar bedoelt voor het verschil in uitrusting aan te tonen tussen een paal ingeplant aan de binnenkant en aan de buitenkant.


Dus de palen en funderingen voor binnenkant of buitenkant bocht zijn eigenlijk dezelfde. Alleen door de kortere dwarsarm zal een console ingeplant aan de buitenkant ietsje goedkoper uitvallen (enkel gekeken op uitrusting).
Plaats reactie