NMBS knoeit met koppelingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik weet niet of het her al ergens gezegd is, maar kan men geen systeem opstellen dat men met de 2 neuzen tegen elkaar rijdt? Dan is het probleem van hoogte toch opgelost? Het moet toch te doen zijn om het zo te regelen dat er geen enkele stam draait en altijd in dezelfde volgorde terechtkomt, en dus altijd de 2 neuzen bij elkaar staan?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Hallo,
Ik weet niet of het her al ergens gezegd is, maar kan men geen systeem opstellen dat men met de 2 neuzen tegen elkaar rijdt? Dan is het probleem van hoogte toch opgelost? Het moet toch te doen zijn om het zo te regelen dat er geen enkele stam draait en altijd in dezelfde volgorde terechtkomt, en dus altijd de 2 neuzen bij elkaar staan?
Groeten,
Joris De Mol
jep dat had ik al eens gezegd :P en als de 2 locs dan eens tegen elkaar zouden staan moeten ze die maar gewoon koppelen met de haak :)
13'erke

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door 13'erke »

Joris schreef:Hallo,
Ik weet niet of het her al ergens gezegd is, maar kan men geen systeem opstellen dat men met de 2 neuzen tegen elkaar rijdt? Dan is het probleem van hoogte toch opgelost? Het moet toch te doen zijn om het zo te regelen dat er geen enkele stam draait en altijd in dezelfde volgorde terechtkomt, en dus altijd de 2 neuzen bij elkaar staan?
Groeten,
Joris De Mol
Ik had ook al eens aan die oplossing gedacht, technisch is het perfect mogelijk (dixit Steven), maar hetzelfde argument wordt algauw weer naar boven gehaald, de 2 stellen moeten dan steeds in dezelfde volgorde binnenkomen op de plaats van de (ont)koppeling. Dit schijnt een probleem te zijn voor de nmbs blijkbaar...
Dietrich

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Dietrich »

Het is nu toch al te laat, die koppelingen hangen al zovele maanden aan die 27'ers (en worden nog bijgesplaatst zelfs dacht ik).
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Joris »

Hallo,
13'erke schreef:
Joris schreef:Hallo,
Ik weet niet of het her al ergens gezegd is, maar kan men geen systeem opstellen dat men met de 2 neuzen tegen elkaar rijdt? Dan is het probleem van hoogte toch opgelost? Het moet toch te doen zijn om het zo te regelen dat er geen enkele stam draait en altijd in dezelfde volgorde terechtkomt, en dus altijd de 2 neuzen bij elkaar staan?
Groeten,
Joris De Mol
Ik had ook al eens aan die oplossing gedacht, technisch is het perfect mogelijk (dixit Steven), maar hetzelfde argument wordt algauw weer naar boven gehaald, de 2 stellen moeten dan steeds in dezelfde volgorde binnenkomen op de plaats van de (ont)koppeling. Dit schijnt een probleem te zijn voor de nmbs blijkbaar...
Zou dat nu niet al het geval zijn dat bvb in Brugge altijd eerste de Knokke binnenkomt en dan pas de Blankenberge of andersom?
Maar dat zal inderdaad waarschijnlijk de reden zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Trainspotterke »

Het Knokke-gedeelte komt vertrekt als eerste uit Brugge en komt er als laatste weer aan, aangezien die het meeste tijd nodig heeft om een heen- en terugrit naar Knokke te doen.

Het (ont)koppelen gebeurt ondertussen al een paar weken sporadisch, maar nog niet bij alle treinsamenstellingen. Het is maar tijdens de daluren overdag dat men eens probeert te ontkoppelen en bijgevolg een uur later terug te koppelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Steven »

als de twee locs dan toch is daardoor tegen elkaar komen te staan zijn er wel snelheidsbeperkingen van toepassing omdat de stroomafnemers dan te kort bij elkaar staan (wegens de uitgeoefende druk op de bovenleiding)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Steve »

De IC-E die ik juist in Gent-Sint-Pieters gekruist heb, reed in z'n geheel door naar Knokke. Dus er wordt zeker nog niet systematisch ont-/gekoppeld.
Satyricon

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Satyricon »

Als ik de nacht heb en als ik richting Brussel moet sporen dan neem ik de Brussel-Tongeren van 20h31. Ik heb toch al enkele keren moeten bellen naar de blokpost dat ik een halfuur later zal arriveren wegens grote vertraging :lol:. Want als die trein al een vertraging heeft van 15 minuten mis ik toch m'n aansluiting naar Brussel.
Met die AM96 stellen is dat allemaal geen probleem, maar sedert die M6 rijtuigen er zijn gekomen zijn er praktisch elke dag vertragingen.
Ernie

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Ernie »

Tiens,

Dacht dat ze al terug alles (ont)koppelden. Vanochtend 7.35 in Brugge heb ze dat toch gedaan, en dit zonder problemen
Trainspotterke

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Trainspotterke »

Ernie schreef:Tiens,

Dacht dat ze al terug alles (ont)koppelden. Vanochtend 7.35 in Brugge heb ze dat toch gedaan, en dit zonder problemen
Ja, dat doen ze inderdaad, maar zoals al meermaals gezegd hierboven niet systematisch!
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Sara Raats »

rijdt de IC E nu nog naar Knokke/Blankenberge?
Trainspotterke

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Trainspotterke »

Als het enkeldeks motorstellen AM96 betreft, dan wordt die trein nog steeds gesplitst te Brugge met een treingedeelte naar Blankenberge en één naar Heist, Duinbergen en Knokke, zoals in de vorige dienstregeling.

Als het met M6 dubbeldekkers is, is het een beetje gokwerk. Als men beslist om in Brugge deze trein te (proberen) splitsen, dan rijdt er net zoals hierboven een treingedeelte naar Blankenberge en één naar Knokke.

Maar in de meeste gevallen worden de dubbeldekkers niet gesplitst in Brugge, en rijdt de trein in zijn geheel door naar Knokke. Reizigers voor Blankenberge dienen dan in het station van Brugge over te stappen op een aansluitende pendeltrein.

Vanaf het invoegetreden van de zomerdienstregeling (weet de precieze datum niet), zal in het laatste geval de trein in zijn geheel doorrijden naar Blankenberge, aangezien dit het drukste station is tijdens de zomermaanden. Dan zullen het de reizigers voor Knokke zijn die in Brugge op een pendeltrein moeten overstappen.
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Sara Raats »

dank je wel voor de wijze uitleg.

heb eigenlijk al wel gemerkt dat het splitsen met veel lawaai gebeurde. is dat normaal?

Sara Raats
Michielius

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Michielius »

Hoe zit het eigenlijk in Hasselt?

Wanneer het AM96 stellen zijn zie ik altijd wel een deel klaar staan in station Hasselt waar nadien het deel dat van Tongeren komt aan wordt gekoppeld.

Nu stond ik enkele weken geleden in Hasselt en zag dat de IC-E al bestond uit zijn 2 delen M6'ers en zo leeg aankwam vanuit het depot. Nu heb ik niet kunnen zien wat er met het gedeelte uit Tongeren is gebeurd maar deze kunnen ze hier toch niet meer aan koppelen? Want het M6 stel bestond dus al uit 2 loco's en de M6 rijtuigen... ( ik denk niet dat de IC-E op een bepaald uur enkel vanuit Hasselt vertrekt?)

Soms zie ik ook één deel met M6'ers staan en hier wordt dan wel het deel met M6'ers gekoppeld dat uit Tongeren komt...

Ik ben maar een leek maar ik begin me wel in treinen te interesseren en dit had ik graag geweten. Want hier kan ik toch niet aan uit hoor. ;-)

Grtz,
Plaats reactie