Leuven: trein staat in brand

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Leuven: trein staat in brand

Bericht door Asterix »

In Wilsele, bij Leuven, staat een trein op volle baan in brand. Ook de berm zou in brand staan. Het vuur brak uit nadat de trein de bovenleiding zou hebben afgerukt. 150 reizigers waren aan boord van de trein doch de brand zou zijn uitgebroken in een gedeelte zonder passagiers.

Verschillende hulpdiensten ter plaatse.
OMC

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door OMC »

Ik had het net gemist op het nieuws jammer genoeg, is er bekend om welk type trein het gaat?
timothy_Vermeulen

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door timothy_Vermeulen »

Spoorverkeer rond Leuven in de war


LEUVEN - De brand die nabij het station van Leuven het spoorverkeer in de war stuurt, heeft niet op een trein gewoed maar enkel op de bermen. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen.

Naast de brand kampen de treinen tussen Brussel en Leuven ook nog met een reeks technische storingen die het verkeer totaal in de war sturen.

De bermbrand ontstond kort na 17.00 uur nabij het viaduct bij het uitrijden van het Leuvense station, in de buurt van de 1-Meilaan. 'De brandweer is ter plaatse om het vuur te bestrijden, maar niet zo ver daar vandaan staat wel een trein in panne', meldt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel.

'Die was net uit Leuven vertrokken naar Brussel toen hij door een defect aan de bovenleiding omstreeks 17.10 uur tot stilstand kwam. De passagiers op die trein zijn geëvacueerd en kunnen met bussen hun reis voortzetten. De laatste van hen zou kort voor 19.00 u uit de trein ontzet zijn.'

Eerder op de avond, omstreeks 16.50 uur, was er in Diegem al een gelijkaardig probleem geweest. 'Ook daar viel een trein stil door een defect aan de bovenleiding', gaat de Infrabel-woordvoerder verder. 'Die trein heeft daar een uur stilgestaan en is om 18.00 uur kunnen doorrijden. Al die tijd hebben de passagiers op de trein moeten wachten.'

Een derde probleem deed zich dan weer voor tussen Leuven en Tienen, ter hoogte van Vertrijk, en dat rond 17.15 uur. Ook daar was door een defect aan de bovenleiding een spoor versperd en zat een trein met zijn passagiers een uur geblokkeerd.

Alle technische storingen zouden ondertussen verholpen zijn, maar de hinder voor het spoorverkeer zal zich nog een hele tijd laten voelen, aldus Frédéric Petit. 'Op de spoorlijn Brussel-Leuven-Landen lopen de vertragingen op van een half uur tot een uur, met uitzonderingen van meer dan een uur. De lijn naar Landen maakt bovendien de verbinding met Limburg en in de andere richting reizen de treinen die uit Limburg via Landen naar Brussel rijden, door naar Oost- en West-Vlaanderen. Ook in die provincies zal er dus hinder merkbaar zijn en die zal pas in de loop van de avond opgelost geraken.'


sdg (belga)

http://www.nieuwsblad.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Asterix »

Vreemd dat alle defecten zich in dezelfde regio voordoen. Vorig jaar was het aan de kanten van Denderleeuw prijs, nu Leuven...

EDIT: zonet vernomen van kennis dat hij om 18.08 in Brussel-Noord vertrokken was richting Leuven met IC A 516. In Schaarbeek L27 op, aan Y Weerde L27B gevolgd en in Y Muizen de bocht naar L53 richting Leuven genomen. In Wespelaar gestopt, een uur stilgestaan en uiteindelijk Leuven binnengereden met +1H30...
Laatst gewijzigd door Asterix op 31 jul 2008, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
13'erke

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door 13'erke »

OMC schreef:Ik had het net gemist op het nieuws jammer genoeg, is er bekend om welk type trein het gaat?
is het geen break? :?:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Asterix »

13'erke schreef:is het geen break? :?:
Eerder het klassiekje naar Nijvel dan...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Joris »

Hallo,
Jeroen schreef:Vreemd dat alle defecten zich in dezelfde regio voordoen. Vorig jaar was het aan de kanten van Denderleeuw prijs, nu Leuven...
Inderdaad, toevallig dat het net de drukste lijnen zijn bij extreme weersomstandigheden...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ben zonet gaan kijken en de trein die op Lijn 36N de bovenleiding beschadigde bestond uit 3 Breaks.De plaats van het voorval is de oprit van L36 N richting Brussel.In het station van Leuven was de chaos compleet.De trein naar Geraardsbergen en Nijvel van 18u23 had een vertraging van 2 uur en 5 minuten!!

Tot zover dit verslagje uit Leuven.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door 260689 »

ik stond in brussel zuid toen ik om 19u47 dit beeld op de schermen zag

Afbeelding

Afbeelding

uitzonderlijk reed de thalys naar oostende als IC trein, was tevens ook de eerste trein naar gent, brugge en oostende.
Hurlet

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Hurlet »

Afbeelding Diegem = E 416 Brussel > Maastricht (T/D I11 + HLE 13).

Wilsele = E 1738 Liège > Quiévrain (break).

Vertrijk = E 3640 Landen > De Panne (break).
nepenthes

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door nepenthes »

ik zat op de bewuste trein (IC Brussel - Quievrain die ik uitzonderlijk nam omdat de trein naar Knokke/Blberge nogal wat vertraging had)
bij de uitrit Leuven (begin viaduct) bovenleiding afgerukt inclusief de ophanging ervan
zowat direct erna ontstond brand in de berm aan de achterzijde van de trein (allicht door vonken?) en door de wind verplaatste die zich langzaam langsheen de trein
natuurlijk warm (zon) en rokerig in de trein...

na 1u20 of zo begon de brandweer eindelijk de brand aan te pakken (er stond al langer brandweer op de goederenkoer maar uiteindelijk kwamen ze van de andere zijde) en iets later mochten we van de trein maar dan heeft het nog wel vrij lang geduurd eer we via een klaar staand treinstel uiteindelijk in Leuven toe kwamen

wat me wel opviel is dat bij een dergelijk ongeval er een 'beetje' chaos heerst, niemand goed weet wat te doen en het heel lang duurt voor er iemand ter plaatse is (bvb B security die ons samen met de brandweer van de trein moest helpen); alles was nogal ongecoördineerd

hopelijk gaat zoiets bij een ernstig ongeval sneller en beter? toch niet echt geruststellend!
uiteindelijk met +2u55 op mijn bestemming geraakt
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Paul »

Hallo,

Ik heb gisteren heel wat last ondervonden van de chaos op het spoor tussen Tienen en Brussel. Mij is vooral het totale gebrek aan adequate communicatie naar de reizigers opgevallen.

Ik was om 17:46 uit Sint-Truiden naar Leuven vertrokken met de IC Genk - Gent. De trein stopte in Tienen en er werd omgeroepen dat de trein niet verder kon rijden wegens technische problemen met de bovenleiding. In Tienen stonden drie treinen richting Brussel stil. Op spoor 5 een IC naar Quiévrain (M4m), die stond er blijkbaar al lang want hij was helemaal leeg. Op spoor 3 een IR naar De Panne (MS96). Op spoor 1 onze IC naar Gent (M6). Niemand van het aanwezige trein- of stationspersoneel wist of er een trein richting Leuven zou vertrekken en zo ja, welke van de drie het eerst zou vertrekken. Het - middelgrote - station van Tienen wordt blijkbaar helemaal vanuit Leuven bediend, zowel voor de seingeving als voor de omroepberichten op de perrons. Het viel mij bijvoorbeeld op dat een trein richting Landen (in die richting kwamen er toch enkele door) als volgt werd aangekondigd: "De P-trein naar Ans komt over enkele ogenblikken aan op spoor 2 ..." op het moment dat die trein al aan het perron stond en de TBG het vertreksignaal al gegeven had!

Over wat de reizigers richting Leuven konden verwachten, werd er echter helemaal niets omgeroepen ... tot de trein op spoor 5 (de IC naar Quiévrain) plots vrolijk wegreed... HELEMAAL LEEG!! Zoiets hou je toch niet voor mogelijk. Blijkbaar is bij zulke grootschalige incidenten de treindienstleiding (centrale dispatching in Brussel? seinhuis Leuven?) alleen maar begaan met het laten rijden van TREINEN maar trekt zich niets aan van de REIZIGERS. Je zou toch verwachten dat men eerst even omroept dat de trein op spoor 5 de eerste trein richting Leuven - Brussel is en dat men de in Tienen gestrande reizigers de kans geeft daar op te stappen!?!

Nu, ik hield het voor bekeken en ik heb op het stationsplein van Tienen een snelbus van De Lijn naar Leuven genomen. Ik was even voor acht uur in Leuven, een uur te laat op mijn afspraak, maar kom dat was geen ramp.

Later op de avond wou ik vanuit Leuven huiswaarts, naar Sint-Niklaas. Nog altijd chaos, nog altijd gebrek aan communicatie. Op de tv-schermen kon ik zien dat veel treinen 'afgeschaft' waren, onder meer op lijn 53 richting Mechelen (mijn normale route). CR-treinen naar Brussel stonden wel aangekondigd, vervelend was alleen dat er drie CR-treinen (stoptreinen) richting Brussel klaarstonden: een op spoor B, een op spoor A en een op spoor 1. En niemand van het daar rondlopende trein- en stationspersoneel kon vertellen welke van de drie het eerst zou vertrekken, er werd ook niets daarover omgeroepen... tot de TBG van de trein op spoor A de deuren van zijn trein sloot en aanstalten maakte om de AVG te bedienen! Gelukkig heeft een onderstationschef die het zag hem nog tegengehouden, en de om hem heen staande, wachtende reizigers toegeroepen dat ze nog op de trein op spoor A konden stappen... maar via de omroepinstallatie werd niets omgeroepen.

Nu, ik ben via Brussel-Noord en Berchem thuis geraakt, heb bij het uitrijden van Leuven op het viaduct van lijn 36N de break zien staan die met zijn panto in de wasdraad was blijven haperen, en voor mij als treinliefhebber was het al bij al een interessant avontuur. Maar dat ontstellende gebrek aan communicatie naar de reizigers, daar erger ik mij aan. Ik kan best begrijpen dat zo'n incident voor chaos zorgt en dat het niet simpel is om de best mogelijke oplossingen uit te dokteren. Maar volgens mij zit er ergens een structurele fout. De treindienstleiding tracht de treinen te laten rijden en de gestrande treinstellen zo goed mogelijk op hun plaats krijgen. Maar er zou daar iemand moeten zitten die als enige taak heeft de beslissingen van de treindienstleiding te vertalen naar de reizigers (en te zorgen voor duidelijke omroepberichten), en ook naar de treinbegeleiders (want die heb ik herhaaldelijk horen klagen dat ze ook van niets wisten en dat ze uitgekafferd werden als ze met hun gsm naar info vroegen).

Groetjes,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Adler »

Paul schreef: Ik heb gisteren heel wat last ondervonden van de chaos op het spoor tussen Tienen en Brussel. Mij is vooral het totale gebrek aan adequate communicatie naar de reizigers opgevallen...
De situatie die u beschrijft en het gebrek aan communicatie doet zich keer op keer voor bij incidenten zoals deze.
En wat leert de NMBS-top hieruit ? Absoluut NIETS en ze doen er ook niets aan, integendeel.
Nu zegt Infrabel al dat het niet haar taak is de klanten van operator NMBS te informeren en wil zelfs de elektronische borden uit de stations weghalen.
Wat is het nut van al die beheerscontracten eigenlijk ?
Wover

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Wover »

Paul schreef: Maar dat ontstellende gebrek aan communicatie naar de reizigers, daar erger ik mij aan. Ik kan best begrijpen dat zo'n incident voor chaos zorgt en dat het niet simpel is om de best mogelijke oplossingen uit te dokteren. Maar volgens mij zit er ergens een structurele fout. De treindienstleiding tracht de treinen te laten rijden en de gestrande treinstellen zo goed mogelijk op hun plaats krijgen. Maar er zou daar iemand moeten zitten die als enige taak heeft de beslissingen van de treindienstleiding te vertalen naar de reizigers (en te zorgen voor duidelijke omroepberichten), en ook naar de treinbegeleiders (want die heb ik herhaaldelijk horen klagen dat ze ook van niets wisten en dat ze uitgekafferd werden als ze met hun gsm naar info vroegen).

Groetjes,

Paul
Zo'n centrum ging de NMBS nu toch zelf oprichten had ik vernomen ;).
Dietrich

Re: Leuven: trein staat in brand

Bericht door Dietrich »

Omstreeks 23h30 nog steeds voelbaar in Aalst met vertragingen tot 1 uur.
Plaats reactie