Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
OMC

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door OMC »

Adler schreef:
OMC schreef:Kom gewoon op tijd, zo simpel is het toch? Wie weet zo je nog mooie dingen passeren in het station ;)
Als alle treinen zouden op tijd aankomen zou dat kunnen.
Als je nu een aansluiting moet hebben, is het dikwijls onvermijdelijk dat je op het laatste moment aankomt.
Dat is zeker waar, maar ik heb het ook al gezien dat mensen na het fluitsignaal en zelfs wanneer de deuren gaan sluiten (bekend geluid) zich bij wijze van spreken op de trein gooien. Dit zijn toestanden die er simpelweg uit moeten, boetes zijn daar een oplossing voor
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Het zou volgens mij veel 'aanvaardbaarder' zijn voor die reiziger als alle deuren, inclusief die waar de TBG staat worden gesloten, als de avg is gegeven en de TBG is opgestapt. Dat zou ook veel discussies en gevaarlijke situaties vermijden zoals die zich nu voordoen.
Neemt dat niet het nut van de AVG weg? Die AVG dient toch net om te melden dat alle deuren dicht zijn en (zoals de term het zegt) dat alle verrichtingen werden gedaan. Het zou wat geven moest je op een druk en onoverzichtelijk persoon als Brussel-Centraal de AVG draaien en dan hopen dat alle deuren meteen vergrendelen, er niemand tussen steekt, etc etc. Die trein begint na een handvol seconden immers te bollen....
Steven schreef:tja de regel dat die tbg het sein moet controleren is me ook wat raars maar wie ben ik he.
het systeem in NL is iets anders daar heeft men een witte lamp aan de perronluifels hangen die aangeeft dat het stopsein open staat en pas dan mag het vertrek gegeven worden. Dit zou bij ons ook moeten bestaan dat enkel het vertrek mag gegeven worden indien het stopsein al open staat. zou het probleem dat adler hier weergeeft volledig voorkomen aangezien dan elke trein onmiddellijk kan vertrekken.
In Mechelen hoor je bij sommige treinen wanneer ze mogen vertrekken, omgeroepen door de blok. Dit dient vermoedelijk om aansluitingen te verzekeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Steven »

in mechelen doen ze het meestal twee keer, eerst het bevel om aansluiting te geven, nadien het teken dat de aansluiting ok is en het vertrek mag gegeven worden.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door treinbruno »

zoals in frankrijk (schiet me niet dood voor schrijffouten)

le train numero 9999 a destination de lyon-part-dieu va partir
atention à la ferme automatique du portes atention au depart

zo dan door een computerstem, gewoon perfect dat systeem daar.
Afbeelding
Bartjedj

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Bartjedj »

In Brussel-Centraal kan je misschien niet heel je trein overzien (bocht in het perron), maar als dat het geval is moet de TBG hulp krijgen van een stationsbeambte (meestal onderstationschef dacht ik). Deze zal met een rode of oranje lamp het teken 'Vertrek toegestaan' (oranje) of 'Vertrek geweigerd' (rood) geven aan de TBG. Pas als de oranje lamp wordt getoond, mag de TBG de AVG draaien.

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door treinbruno »

Bartjedj schreef:In Brussel-Centraal kan je misschien niet heel je trein overzien (bocht in het perron), maar als dat het geval is moet de TBG hulp krijgen van een stationsbeambte (meestal onderstationschef dacht ik). Deze zal met een rode of oranje lamp het teken 'Vertrek toegestaan' (oranje) of 'Vertrek geweigerd' (rood) geven aan de TBG. Pas als de oranje lamp wordt getoond, mag de TBG de AVG draaien.

BDJ
ook in brussel luxemburg bij lange treinen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Adler »

treinbruno schreef:zoals in frankrijk (schiet me niet dood voor schrijffouten)

le train numero 9999 a destination de lyon-part-dieu va partir
atention à la ferme automatique du portes atention au depart

zo dan door een computerstem, gewoon perfect dat systeem daar.
In Duitsland roept men dit ook om:
"Am Gleis drei bitte einsteigen - Türen schliessen selbsttätig. Vorsicht bei der Abfahrt!"

Ik ken geen enkel ander land waar de treinbegeleider in een geopende deuropening moet staan wachten om reizigers die nog zouden willen opstappen tegen te houden. Dit is totaal onlogisch en werkt enkel maar discussies en gevaarlijke situaties in de hand.

Ik begrijp trouwens de vraag niet van Guido De Padt en het anwoord van minister Vervotte.
Sluit ALLE deuren op het moment dat de TBG is opgestapt en er zijn geen discussies of boetes meer.
Ofwel zijn de verrichtingen gedaan ofwel zijn ze niet gedaan, maar maak geen grijze zones waar men toch nog vlug zou kunnen opstappen.
P-J

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door P-J »

Wat als de TBG na het draaien van de AVG niet tijdig terug op zijn trein geraakt, en de trein vertrekt? (Of is dit een onbestaande/onmogelijke situatie die ik hier weergeef?)

Grtz,

P-J.
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door wattman »

Nee, vertrekkende treinen zonder begeleider zijn voorgekomen...
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Wover

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Wover »

P-J schreef:Wat als de TBG na het draaien van de AVG niet tijdig terug op zijn trein geraakt, en de trein vertrekt? (Of is dit een onbestaande/onmogelijke situatie die ik hier weergeef?)

Grtz,

P-J.
Heel het systeem van de AVG slaat op niets eigenlijk. Tegenwoordig kan de treinbestuurder in elke trein zien of alle deuren gesloten zijn, er is geen enkel nut voor de AVG...

Ik vraag me eigenlijk af uit welke tijd dat dat stamt want sinds de jaren 60 rijden er volgens mij geen treinen meer rond die zo geen lamp hebben...
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door 260689 »

mijn moeder is in opleiding TBG 24 september heeft ze haar eindexamen.
25sec voor vertrek moet je fluiten maar niet door je deurgat maar op het perron.
20sec sluit ze de deuren gaat terug uit haar trein en kijkt of alle deuren dicht zijn.
15sec gaat ze kijken of het lampje brand dat alle deuren effectief dicht zijn.
10sec voor de AVG te draaien en terug naar haar trein te stappen.
als de AVG gedraaid is moet ze kijken of mensen de deur proberen te openen (dit heeft te maken met vroeger dat er sommige BV: M2 rijtuigen zich aan de deur vast hielden).

Wat ook gebeurt tijdens eindexamen praktisch voor boordchef is dat er sommige eerst de AVG draaien en dan de deuren = gebuist.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door overweg13 »

Wover schreef:
P-J schreef:Wat als de TBG na het draaien van de AVG niet tijdig terug op zijn trein geraakt, en de trein vertrekt? (Of is dit een onbestaande/onmogelijke situatie die ik hier weergeef?)

Grtz,

P-J.
Heel het systeem van de AVG slaat op niets eigenlijk. Tegenwoordig kan de treinbestuurder in elke trein zien of alle deuren gesloten zijn, er is geen enkel nut voor de AVG...

Ik vraag me eigenlijk af uit welke tijd dat dat stamt want sinds de jaren 60 rijden er volgens mij geen treinen meer rond die zo geen lamp hebben...
Daar zou ik aan twijfelen: tot eind de jaren 80 reden er nog K-rijtuigen en die hadden niet eens automatische deuren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Trainspotterke

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Trainspotterke »

Wover schreef:
P-J schreef:Wat als de TBG na het draaien van de AVG niet tijdig terug op zijn trein geraakt, en de trein vertrekt? (Of is dit een onbestaande/onmogelijke situatie die ik hier weergeef?)

Grtz,

P-J.
Heel het systeem van de AVG slaat op niets eigenlijk. Tegenwoordig kan de treinbestuurder in elke trein zien of alle deuren gesloten zijn, er is geen enkel nut voor de AVG...

Ik vraag me eigenlijk af uit welke tijd dat dat stamt want sinds de jaren 60 rijden er volgens mij geen treinen meer rond die zo geen lamp hebben...
Dat denk jij! :wink:

Van alle locomotiefreeksen is de reeks 13 de enige die zo'n "lamp deuren" heeft, en dan nog werkt die in de helft van de gevallen niet! Bij gesleepte treinen moet de treinbestuurder dus in ieder station zonder avg visueel contact opzoeken met de TBG, die dan met de arm (of 's nachts met de zaklamp) toelating tot vertrek geeft aan de machinist.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door treinbruno »

alle stations waar een 13 komt hebben toch een AVG.
buiten op de gouvy lijn en maastricht, luxemburg
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Trainspotterke »

Ook niet waar! :wink:

Het station van Luxembourg en Maastricht uiteraard niet! :P Eupen en Bressoux hebben ook geen AVG (van Visé weet ik het niet), net zoals een heel aantal stations die occasioneel door een 13 bediend worden ('s ochtends en enkele piekuurtreinen): Oostkamp, Beernem, Maria-Aalter, Aalter, Bellem, Hansbeke, Landegem, drongen en inderdaad een aantal stations op L42!
Plaats reactie