Het was in Nederland tientallen jaren zo, dat het Rijk onrendabele spoorlijnen wilde sluiten en dat de provincies juist precies het tegenovergestelde wilden. De praktijk, met als grote voorbeeld Syntus in de Achterhoek in Gelderland, is, dat, doordat regionale trein en bus bestuurlijk in één hand zijn, het busvervoer waar dat mogelijk is als aan- en afvoer op de trein wordt opgezet. Dat staat in Nederland bekend als het visgraatmodel.gysev schreef: Klinkt goed, maar hoelang zal het duren vooraleer een plaatselijke overheid merkt dat een bus toch wel goedkoper is? Ik vrees dat de verleiding groot zal zijn om een aantal zwakkere verbindingen te schrappen of nog enkel in het spitsuur met treinen te gaan rijden. Je haalt het zelf aan: in NL zijn de lokale besturen ook verantwoordelijk voor het busvervoer, wat bij ons niet meer het geval is sinds de vorming van De Lijn.
Voor inkrimping of sluiting hoeft ook minder gevreesd te worden dan vroeger het geval is. In de eerste plaats groet het vervoer op het regionale spoor in de meeste gevallen fors, terwijl het vervoer per bus in omvang stagneert of zelfs terugloopt. In de tweede plaats is het (politieke) imago van de trein veel beter dan van de bus. En in de derde plaats maken de langlopende (tot 15 jaar) concessies inkrimping en sluiting op korte termijn onmogelijk.
Omdat iedereen er belang in ziet dat het regionale spoorvervoer verbetert zijn dat soort potentiële grensproblemen altijd goed opgelost. Diverse regionale spoorlijnen zijn door twee of meer provincies gezamenlijk aanbesteed. Er komt in de toekomst wel een andere "knip". Na de invoering van de OV-chipkaart zal je niet meer op NS-tarief bij het regionale spoor kunnen reizen. Bij de overstap van NS op regionaal spoor zal je moeten uitchecken en opnieuw inchecken. Er zullen wel doorgaande abonnementen of andere kortingproducten komen, maar dan altijd als een combinatie van het NS-tarief en het betrokken regionale tarief.gysev schreef: En wat met "grensoverschrijdende" spoordiensten? Gaan we dan naar Duitse toestanden wanneer bv Antwerpen en Limburg niet overeenkomen ivm de subsidies voor Mol - Hasselt? Daar zou de lijn dan gewoon in twee worden gekapt : het "grensbaanvak" Balen - Leopoldsburg wordt daar dan gewoon gesloten... Klinkt misschien overdreven, maar het is al de triestige realiteit in Duitsland en Oostenrijk!
Ik ben overigens benieuwd hoe dat zal gaan met internationale vervoerbewijzen als het NS-tarief niet meer geldig is op het regionale spoor.
Wim