liberalisering van het spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door wimpiespoor »

gysev schreef: Klinkt goed, maar hoelang zal het duren vooraleer een plaatselijke overheid merkt dat een bus toch wel goedkoper is? Ik vrees dat de verleiding groot zal zijn om een aantal zwakkere verbindingen te schrappen of nog enkel in het spitsuur met treinen te gaan rijden. Je haalt het zelf aan: in NL zijn de lokale besturen ook verantwoordelijk voor het busvervoer, wat bij ons niet meer het geval is sinds de vorming van De Lijn.
Het was in Nederland tientallen jaren zo, dat het Rijk onrendabele spoorlijnen wilde sluiten en dat de provincies juist precies het tegenovergestelde wilden. De praktijk, met als grote voorbeeld Syntus in de Achterhoek in Gelderland, is, dat, doordat regionale trein en bus bestuurlijk in één hand zijn, het busvervoer waar dat mogelijk is als aan- en afvoer op de trein wordt opgezet. Dat staat in Nederland bekend als het visgraatmodel.
Voor inkrimping of sluiting hoeft ook minder gevreesd te worden dan vroeger het geval is. In de eerste plaats groet het vervoer op het regionale spoor in de meeste gevallen fors, terwijl het vervoer per bus in omvang stagneert of zelfs terugloopt. In de tweede plaats is het (politieke) imago van de trein veel beter dan van de bus. En in de derde plaats maken de langlopende (tot 15 jaar) concessies inkrimping en sluiting op korte termijn onmogelijk.
gysev schreef: En wat met "grensoverschrijdende" spoordiensten? Gaan we dan naar Duitse toestanden wanneer bv Antwerpen en Limburg niet overeenkomen ivm de subsidies voor Mol - Hasselt? Daar zou de lijn dan gewoon in twee worden gekapt : het "grensbaanvak" Balen - Leopoldsburg wordt daar dan gewoon gesloten... Klinkt misschien overdreven, maar het is al de triestige realiteit in Duitsland en Oostenrijk!
Omdat iedereen er belang in ziet dat het regionale spoorvervoer verbetert zijn dat soort potentiële grensproblemen altijd goed opgelost. Diverse regionale spoorlijnen zijn door twee of meer provincies gezamenlijk aanbesteed. Er komt in de toekomst wel een andere "knip". Na de invoering van de OV-chipkaart zal je niet meer op NS-tarief bij het regionale spoor kunnen reizen. Bij de overstap van NS op regionaal spoor zal je moeten uitchecken en opnieuw inchecken. Er zullen wel doorgaande abonnementen of andere kortingproducten komen, maar dan altijd als een combinatie van het NS-tarief en het betrokken regionale tarief.
Ik ben overigens benieuwd hoe dat zal gaan met internationale vervoerbewijzen als het NS-tarief niet meer geldig is op het regionale spoor.
Wim
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door K V B »

gysev schreef: Klinkt goed, maar hoelang zal het duren vooraleer een plaatselijke overheid merkt dat een bus toch wel goedkoper is? Ik vrees dat de verleiding groot zal zijn om een aantal zwakkere verbindingen te schrappen of nog enkel in het spitsuur met treinen te gaan rijden.
Ik ben er zelf geen voorstander van om "koste wat koste" met treinen te rijden. De middelen van de overheid zijn beperkt, en moeten zorgvuldig besteed worden. En trein die niet of nauwelijks gebruikt wordt hoeft voor mij niet te rijden.
Echter de ervaring in het buitenland leert toch dat de vrees voor een kaalslag in het spoor ongegrond is. In Duitsland zijn sommige spoorlijnen heropend omdat het voor de regionale overheid een besparing betekende. En na de aanbesdeding van het OV in de Solothurnse Jura is de OeBB, die vroeger enkel in de spits reed, elk half uur gaan rijden...
Ik ken ook wel voorbeelden waar het omgekeerde gebeurt is. Maar dat hoeft niet altijd een slechte zaak te zijn. Uiteindelijk gaat het er om personen efficient te vervoeren. In het Emmenthal is een stoptrein door een bus vervangen, omdat die bus, in tegenstelling tot een trein, in de knooppunten wel op de sneltreinen kon aansluiten. In het Emmenthal dient het OV vooral om mensen van/naar plekken daarbuiten te transporteren, en dus is het aanbieden van goede aansluitingen met het hoofdspoorwegnet belangrijk. Als dat met een bus beter kan dan met een trein dan is die bus de betere keuze.
Satyricon

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Satyricon »

Dat de NMBS niet echt een winstgevende onderneming is dat is de schuld van de staat. Dankzij die fameuze beheerscontracten. Jaarlijks vervoeren ze miljoenen reizigers, maar hun winstcijfers zijn nog altijd relatief klein. Veel te veel individuen mogen gratis gebruik maken van de trein of moeten praktisch niks betalen om de trein te nemen. Zo kan je als onderneming gewoon geen winst maken. Ik vind het niet nodig dat alle senioren voor praktisch geen geld de trein kunnen nemen. Europa zal er wel over waken. België heeft daar niks over te zeggen, het is Europa die beslist.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door K V B »

Satyricon schreef:Dat de NMBS niet echt een winstgevende onderneming is dat is de schuld van de staat. Dankzij die fameuze beheerscontracten. Jaarlijks vervoeren ze miljoenen reizigers, maar hun winstcijfers zijn nog altijd relatief klein. Veel te veel individuen mogen gratis gebruik maken van de trein of moeten praktisch niks betalen om de trein te nemen. Zo kan je als onderneming gewoon geen winst maken. Ik vind het niet nodig dat alle senioren voor praktisch geen geld de trein kunnen nemen. Europa zal er wel over waken. België heeft daar niks over te zeggen, het is Europa die beslist.
De NMBS heeft het gros van zijn inkomsten aan die beheerscontracten te danken.
nighttrain
Berichten: 2575
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door nighttrain »

Satyricon schreef: Ik vind het niet nodig dat alle senioren voor praktisch geen geld de trein kunnen nemen. .
Ruik ik daar een kleine vorm van egoisme?
Wacht tot je zelf oud zal zijn en moet leven van een klein of relatief niet geindexeerd pensioen ondanks je solidaire bijdrage gedurende 40 jaar.
Wees voorzichtig met deze uitspraken ,want de toekomst garandeerd je ook niet meer levenslang kosteloos vervoer als je bij Infrabel blijft werken.
Dus als je 60 zult zijn en alles in het werk zal zijn gesteld om de "seniors" uit het autoverkeer te houden met torenhoge verzekeringspolisen enz,zal je mischien blij zijn dat je voor enkel euros nog eens naar de zee of ardennen zal kunnen reizen of om op familie bezoek te gaan.
En zonder over de exacte cijfers te beschikken vrees ik dat de bijdrage van de staat aan de NMBS (theoretische kost van die sociale maatregel)ruimschoots het aantal effectieve gebruikers dekt net zo min als de bijdrage voor "De LIJN".
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door wimpiespoor »

Het is niet een probleem dat senioren voor weinig of niets met de trein mee mogen, maar de vorm van de financiering. Als de korting voor de senioren al in de subsidie is verwerkt, wordt ook niet zichtbaar watde korting kost. Daardoor ontstaat het beeld dat de NMBS gemiddeld te lage tarieven heeft. De andere vorm is, dat de NMBS een commercieel collectief contract met de Belgische overheid voor het vervoer van de senioren overeenkomt. Dan is de rekening voor de korting geadresseerd. En dan voor het beeld: komt de bijdrage van de overheid in de vorm van subsidie of als vervoersopbrengst.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Steven »

K V B schreef:Ik hoop dat na 2010 CNL ook weer naar België komt. Ik mis de nachttrein Zwitserland - België
die mis ik ook, heel jammer dat die niet meer bestaat.
oli4tje

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door oli4tje »

Satyricon schreef:
denboy schreef:Ik zou graag jullie mening willen horen over het liberalisering van het spoor.

In 2010 zal het Europese spoornetwerk opengaan voor concurrentie, wat betekent dit.
Gaat dan de NMBS geprivatiseerd worden? Bestaat er dan niet in dat de werknemers hun statuut verliezen?
Er zijn al verschillende maatschappijen die plannen hebben om reizigersvervoer aan te bieden op het Belgische net en die zijn niet van de minste.


Dewelke zoal?
Ik kijk rond op het internet maar vind niets!

MVG
Oli4
DE_6308

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door DE_6308 »

Ik dacht dat veolia ermee bezig was om ooit reizigersverkeer aan te bieden, hun veiligheidscertificaat voor het belgische spoorwegennet hebben ze ondertussen al voor het goederenververvoer.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door wimpiespoor »

oli4tje schreef: Ik kijk rond op het internet maar vind niets!
Dank je de koekoek! Natuurlijk vind je op internet nog niets. Potentiële vervoerders zijn nu nog aan het nadenken en mogelijkheden aan het overwegen. En wellicht voeren ze vertrwouwelijke gesprekken. Plannen zullen ze zolang mogelijk geheim proberen te houden om eventuele concurrenten niet wakker te maken.
Wim
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Hogersluys »

Ik begrijp niet waarom het nodig is reizigersvervoer te liberaliseren. Europa wil het deels uit propaganda, om één Europa verder te promoten. Voor de reiziger zal het minder voordelig zijn want denk niet dat alle prijsformules bij een liberalisering behouden zullen blijven. Ouderen zullen terug moeten betalen voor de trein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:Ik begrijp niet waarom het nodig is reizigersvervoer te liberaliseren. Europa wil het deels uit propaganda, om één Europa verder te promoten. Voor de reiziger zal het minder voordelig zijn want denk niet dat alle prijsformules bij een liberalisering behouden zullen blijven. Ouderen zullen terug moeten betalen voor de trein.
dat is toch helemaal niet waar? subsidiëring en liberalisering zijn 2 totaal verschillende dingen :wink:
nighttrain
Berichten: 2575
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door nighttrain »

Hogersluys schreef: Voor de reiziger zal het minder voordelig zijn want denk niet dat alle prijsformules bij een liberalisering behouden zullen blijven. Ouderen zullen terug moeten betalen voor de trein.
Wie zegt dat ! De overheid(stedelijk,regionaal of federaal) kan altijd akkoorden afsluiten met operatoren om bv 65+ e.a. aan voordelig tarief te laten sporen. Natuurlijk zal dan een global akkoord van terugbetaling moeten worden afgesloten op basis van het aantal effektief gebruikte biljetten of een globaal forfait. Waarschijnlijk zal voor het eerste gekozen worden dus per prestatie.
Dat is wat de sociale dienst van de post op heden doet voor hun werknemers.Die betalen een forfait per afgeleverd vrijbiljet door de NMBS aan hun werknemers.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door msts.be »

K V B schreef:Ik zie dus niet zo snel binnenlandse treinen in open access rijden.
Je hebt gelijk KVB. We hebben al zo verschillende bedrijven de revue zien passeren: Wrexham & Shropshire (alhoewel onderdeel van de DB-groep op het laatste ?), Lovers Rail. Arenaways klinkt bekend in de oren: reden op Turijn-Milaan, maar werd zodanig gesaboteerd door TI/RFI dat ze overkop gegaan zijn:
http://www.ferrovie.it/ferrovie.vis/tim ... hp?id=2823 (link plakken in adresbalk, anders wordt je geredirect naar de homepage)
http://www3.lastampa.it/torino/sezioni/ ... tp/414776/

De Hamburg-Köln Express denkt dat er op Hamburg-Köln een goudmijn te verdienen is, maar of dat met zo'n "opgekalefaterde" stellen lukt ?
http://www.bahnforum.info/index.php?ind ... le&ide=233

En Westbahn.. tja, men heeft geluk dat SNCF vandaag 25% van de aandelen koopt en erinstapt, want anders was het avontuur ook *over and out*
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... stake.html

Fazit: tenzij je een ex-staatsspoorweg bent die in het buitenland open-access rijdt, of je Veolia noemt en de merknaam Interconnex gebruikt, ben je binnen de korste keren failliet. Voor Belgisch open-access vervoer kan men gewoon geen businesscase opmaken, laat staan dat je daar geldschieters voor gaat vinden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Steven »

Als men van een vrije markt spreekt op de manier zoals energie en telefonie zijn vrijgemaakt moet men in dit land niet zitten wachten op grote wonderen.
Plaats reactie