Spoorstaking op 6 oktober

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door markske »

Ja we zijn wel gelukkig dat de vakbonden binnen de spoorwegen zo machtig zijn wij krijgen dan ook onze derde indexaanpassing dit jaar. Geef me eens een privébedrijf waar dit ook zo is, de vakbonden staan daar ook niet zo sterk. En ik weet ook wel dat Daens uit een andere tijd komt , maar dit is enkel maar om te tonen van waar we komen. Hoe komt het dat het rijdend personeel binnen de spoorwegen het beste statuut heeft ? Ze zijn dan ook het best vertegenwoordigd als er een stemming over bepaalde voorwaarden gebeurd binnen de vakbond.
Wat vind je van de verloning binnen de spoorwegen ? Op regelmatige basis een loonsverhoging zonder er te moeten achter vragen, die antwoorden uit de privé ken ik, verplichte overuren zie ik ook niet binnen de spoorwegen (ja maar ik ga over mijn 9 uren gaan) en zo kan ik nog wel even verder gaan. zeg maar dat we mede door de vakbonden zulk een goed statuut hebben.
Ik vind ze nu ook wel niet heiliger dan de paus en geef ze ook niet altijd gelijk, maar er zijn toch meer positieve dan negatieve kanten aan de vakbonden.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door K V B »

markske schreef:Ja we zijn wel gelukkig dat de vakbonden binnen de spoorwegen zo machtig zijn wij krijgen dan ook onze derde indexaanpassing dit jaar. Geef me eens een privébedrijf waar dit ook zo is, de vakbonden staan daar ook niet zo sterk. En ik weet ook wel dat Daens uit een andere tijd komt , maar dit is enkel maar om te tonen van waar we komen. Hoe komt het dat het rijdend personeel binnen de spoorwegen het beste statuut heeft ? Ze zijn dan ook het best vertegenwoordigd als er een stemming over bepaalde voorwaarden gebeurd binnen de vakbond.
Wat vind je van de verloning binnen de spoorwegen ? Op regelmatige basis een loonsverhoging zonder er te moeten achter vragen, die antwoorden uit de privé ken ik, verplichte overuren zie ik ook niet binnen de spoorwegen (ja maar ik ga over mijn 9 uren gaan) en zo kan ik nog wel even verder gaan. zeg maar dat we mede door de vakbonden zulk een goed statuut hebben.
Dat goede statuut wordt dan wel voor de helft gefinancieerd door de belastingbetaler, die inderdaad vaak met een minder goed statuut tevreden moet zijn. Oa juist omdat de belastingen in België zo hoog zijn om het verwennen van de werknemers van overheidsbedrijven mogelijk te maken. Het is erg makkelijk genereus te zijn als je de rekening kan doorschuiven.

En dan verbaasd zijn dat de spoorwegvakbonden buiten de NMBS helemaal niet propulair zijn...
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door markske »

Ik heb wel meer dan 25 jaar in de privé gewerkt en dus ook mijn belastingen betaald. Iedereen is vrij van ook voor de spoorwegen te komen werken. En ik zij dus al dat je maar moet zorgen voor sterkere vakbonden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Steven »

beste markske, het rijdend personeel is ondervertegenwoordigd, ook al zou je maar 1 vakbond hebben dan nog is het rijdend personeel in aantal minder dan al de rest. Er zijn iets meer als 3200 treinbestuurders + ongeveer evenveel treinbegeleiders op een totaal van ongeveer 35000 personeelsleden bij heel de holding, ik weet niet of jij wiskunde kan maar dan lijkt me toch een groot genoeg verschil. De grens van 9u durven sommige al is aanbrengen (met recht en rede want het gaat om veiligheid). maar wat jij NIET vernoemt zijn ons aantal dagen dat we achterstaan (dat zijn ook overuren aangezien we die dagen niet hebben gekregen), als ik nu alles zou opnemen wat ik achter sta in uren dan kan ik ruim twee maand thuis blijven, vele andere collega's staan nog veel meer achter. Als je de mensen zou spreken die in hun laatste dienstjaren zitten dan zou je weten dat zijn geregeld meer als drie vier maand thuis kunnen blijven voor hun pensioen wegens overuren. Uren die reeds gewerkt zijn maar teveel, op welke andere afdelingen binnen het bedrijf valt dit nog voor?

Als de vakbond zijn werk goed had gedaan, dan hadden ze onze job bij de vorige onderhandelingen aantrekkelijker gemaakt, dat bedoel ik niet noodzakelijk financieel. Het komt voor vele van onze collega's belachelijk over om nu te gaan staken om iets waarover bij ons al onderhandelingen zijn gebeurd en die vele dan nog bezien als zijnde mislukt. Ze voelen zich belachelijk gemaakt. De staking die er nu komt is ook niet echt een spoorstaking, de groten hebben gewoon gehoopt dat de spoorafdeling van hun vakbond op de kar zou springen van deze staking, zo hebben we weer een leuke zondenbok (die van het spoor he), op die manier hebben ze een staking met een groot draagvlak. Kortweg een volledig politieke staking.

Trouwens zeggen dat het rijdend personeel het beste statuut heeft is niet correct, iedereen gelijk en solidair bij de spoorwegen, iedereen dus evenveel en zo meer. Alle spoorwegmensen hebben hetzelfde statuut, waarom is anders de holding opgericht? Inderdaad om het statuut te behouden van iedereen die er onder valt. Ik vermoed dat je aanstuurt op de rangindeling bij de spoorwegen waarop ook de loonschaal bepaald word maar dat is een afzonderlijk deel en heeft niets met het basisstatuut te maken dat wel voor iedereen gelijk is, zijnde statutair bediende.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door nighttrain »

markske schreef:Ja we zijn wel gelukkig dat de vakbonden binnen de spoorwegen zo machtig zijn wij krijgen dan ook onze derde indexaanpassing dit jaar. Geef me eens een privébedrijf waar dit ook zo is, de vakbonden staan daar ook niet zo sterk. En ik weet ook wel dat Daens uit een andere tijd komt , maar dit is enkel maar om te tonen van waar we komen. Hoe komt het dat het rijdend personeel binnen de spoorwegen het beste statuut heeft ? Ze zijn dan ook het best vertegenwoordigd als er een stemming over bepaalde voorwaarden gebeurd binnen de vakbond.
Wat vind je van de verloning binnen de spoorwegen ? Op regelmatige basis een loonsverhoging zonder er te moeten achter vragen, die antwoorden uit de privé ken ik, verplichte overuren zie ik ook niet binnen de spoorwegen (ja maar ik ga over mijn 9 uren gaan) en zo kan ik nog wel even verder gaan. zeg maar dat we mede door de vakbonden zulk een goed statuut hebben.
Ik vind ze nu ook wel niet heiliger dan de paus en geef ze ook niet altijd gelijk, maar er zijn toch meer positieve dan negatieve kanten aan de vakbonden.
Ik vrees dat je HEEL slecht bent geinformeerd betreffende statuut,vertegenwoordiging van rijdend peronneel bij de erkende vakbonden,en het doel en nut van de vakbonden bij de spoorweg.
Er is maar 1 statuut binnen de NMBS en dat is het algemene NMBS statuut v/d statutaire bediende.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door markske »

Meer premies, vroeger op pensioen en inderdaad op het totaal van het aantal werknemers is het rijdend personeel niet de grootste groep, waar ik op doel is dat als er ledenvergaderingen zijn binnen de vakbond iedereen vrij is daar naartoe te gaan maar er wel steeds meer vertegenwoordigers zijn van het rijdend personeel.
Als er dan moet gestemd worden over bepaalde voorstellen is het wel maar normaal dat de voorstellen in het belang van het rijdend personeel het halen op de andere.
Maar dan moeten de andere ook maar naar deze vergaderingen gaan alhoewel ik vind dat bijvoorbeeld onregelmatige uren voor een rangeerder of seingever .... niet anders is. Hoe zit het met de onlangs aangeworven niet statutaire contractuele OSCH's van B-CARGO en deze die vorig jaar werden aangeworven voor RDV deze mensen hebben zelfs de kans niet om een overplaatsing aan te vragen.
De mensen van RDV waren zelfs aangeworven na een examen voor statutaire.
Nog dit na 1,5 jaar bij de spoorwegen sta ik zelf al met meer dan 30 dagen achter. Ik maak daar wel geen punt van want is was vroeger anders gewoon, deze dagen zal ik nog wel krijgen terwijl vroeger als bediende het maar normaal was dat ik een 'beetje' extra werkte voor hetzelfde loon.
Ik lijk hier nu wel de grote vakbondsman maar dat is echt niet zo enkel wil ik maar zeggen, als je wil dat de vakbonden je verdedigen in nood moet je er voor zorgen dat ze sterk genoeg zijn zodat er naar geluisterd wordt. Dit houd wel in dat je ze nu en dan moet steunen ook als je het met hen niet eens bent. Waarom zou ik bij de laatste cao onderhandelingen staken voor een betere verloning nadat ik vorig jaar zeer tevreden was dat ik onder de oude loonvoorwaarden mocht starten bij de spoorwegen ik ga trouwens alle dagen met veel plezier naar mijn werk (ook een veiligheidsfunctie).
Laatst gewijzigd door markske op 29 sep 2008, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door nighttrain »

markske schreef:Meer premies, vroeger op pensioen en inderdaad op het totaal van het aantal werknemers is het rijdend personeel niet de grootste groep, waar ik op doel is dat als er ledenvergaderingen zijn binnen de vakbond iedereen vrij is daar naartoe te gaan maar er wel steeds meer vertegenwoordigers zijn van het rijdend personeel.
Als er dan moet gestemd worden over bepaalde voorstellen is het wel maar normaal dat de voorstellen in het belang van het rijdend personeel het halen op de andere.
Maar dan moeten de andere ook maar naar deze vergaderingen gaan alhoewel ik vind dat bijvoorbeeld onregelmatige uren voor een rangeerder of seingever .... niet anders is. Hoe zit het met de onlangs aangeworven niet statutaire contractuele OSCH's van B-CARGO en deze die vorig jaar werden aangeworven voor RDV deze mensen hebben zelfs de kans niet om een overplaatsing aan te vragen.
De mensen van RDV waren zelfs aangeworven na een examen voor statutaire.
Terug jammer dat u het verschil niet kent tussen een "leden vergadering" en de "besloten besluiten "achteraf tussen de vrijgestelden ea in de camera obsuras van ....En juist ondanks de motivering van treinbestuurders en hun numerieke overheid op deze vergaderingen verdwijnen alle beloften als sneeuw voor de zon.Het is al meer dan 20jaar dat ze beloven om het bediendenstatuut te geven aan treinbestuurders....
Onregelmatig uren van een seingever /rangeerder zijn niet te vergelijken met een treinbestuurder baan. Dus U vergelijkt ploegendienst 3X8 met beginnenen en eindigen om gelijk welk uur.
Bartjedj

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Bartjedj »

markske schreef:Ik heb wel meer dan 25 jaar in de privé gewerkt en dus ook mijn belastingen betaald. Iedereen is vrij van ook voor de spoorwegen te komen werken. En ik zij dus al dat je maar moet zorgen voor sterkere vakbonden.
Geloof me, dat is niet waar. Verder gaan we daar niet over uitwijden.
markske schreef:Dit houd wel in dat je ze nu en dan moet steunen ook als je het met hen niet eens bent.
Dat vind ik nu de omgekeerde wereld. Staken doe je enkel als het gaat om iets waarover je eens bent dat het moet veranderen, niet omdat een bende vakbondsbonzen dat wil.

BDJ
Nekvin

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Nekvin »

Ik vrees dat je HEEL slecht bent geinformeerd betreffende statuut,vertegenwoordiging van rijdend peronneel bij de erkende vakbonden,en het doel en nut van de vakbonden bij de spoorweg.
Er is maar 1 statuut binnen de NMBS en dat is het algemene NMBS statuut v/d statutaire bediende.[/quote]

ik weet niet of je het weet, maar er is ook zoiets als een contractuele bediende met en contract van onbepaalde duur
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Steven »

dat zal hij wel weten, maar het aantal contractuelen bij de nmbs (holding) bestaat nog altijd uit een minderheid, de meeste krijgen zelfs na een tijd (en eventueel een bepaald examen) de mogelijkheid om te schakelen naar statutair bediende.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:Ik vrees dat je HEEL slecht bent geinformeerd betreffende statuut,vertegenwoordiging van rijdend peronneel bij de erkende vakbonden,en het doel en nut van de vakbonden bij de spoorweg.
Er is maar 1 statuut binnen de NMBS en dat is het algemene NMBS statuut v/d statutaire bediende.
ik weet niet of je het weet, maar er is ook zoiets als een contractuele bediende met en contract van onbepaalde duur[/quote]
Inderdaad weet ik dat ,maar de discussie gaat over de statutaire bedienden van de NMBS. Niet over nep statuuten zoals contractuelen,en zoals vroeger tewerkgestelde werklozen,stagiairs enz.
Die contractuelen zijn in het leven geroepen om aan clientisme te kunnen doen bij zijn politieke of syndicale achterban.
Dat is zoals in de privé waar men werkt met lange of korte termijn interims in funktie van de economische vraag.Ik heb gevallen gekend die 15 jaar contractueel* zijn geweest en om financiele redenen,nooit hebben willen mee doen(of nooit geslaagd zijn kunnen worden) en dan voor het voldongen feit zijn geplaatst, dat hun kontrakt niet verlengd werd.Dan is het te laat.
* hadden geen NMBS statuut ,dus ook geen NMBS voorafhouding voor het NMBS pensioen stelsel,sociale kas enz.Je weten wat je wil , het geld of de boter maar niet beiden.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:Ik vrees dat je HEEL slecht bent geinformeerd betreffende statuut,vertegenwoordiging van rijdend peronneel bij de erkende vakbonden,en het doel en nut van de vakbonden bij de spoorweg.
Er is maar 1 statuut binnen de NMBS en dat is het algemene NMBS statuut v/d statutaire bediende.
ik weet niet of je het weet, maar er is ook zoiets als een contractuele bediende met en contract van onbepaalde duur[/quote]

Mag ik er U op wijzen dat dit een repliek was op iemand die had geschreven dat er volgens hem verschillende "statuten" waren per beroepsgroep binnen de NMBS. En het "statuut" van het "rijdend"kader beter was dan de sedentairen.Dus je moet een antwoord niet uit zijn kontext trekken.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door markske »

De mensen op RDV hadden meegedaan aan een examen voor statutair bediende en waren ook geslaagd in hun proef. Bij aanwerving werd er gezegd dat er geen statutaire betrekking meer kon gegeven worden doordat er al teveel Waalse collega's met een statutair contract waren aanvaard. Als de persoon (iemand van RDV) die me dit vertelde liegt lieg ik nu ook. Ik heb wel de gewoonte van de mensen te geloven als ze me wat vertellen (beetje naïef misschien).
Ook wil ik vermelden dat als ik over personeelsleden spreek ik nooit een bepaalde groep viseer.
Werken van 22.00u tot 06.00u is lastig net als werken van 02.00u tot10.00u
Voor mij is iedereen gelijk mensen onder elkaar, het probleem is dat er zich altijd wel iemand aangevallen voeld en we zoals gezegd met één stem zouden moeten spreken.
Verdeel en heers lukt beter dan proletariërs aller landen verenig u.
Verder ga ik hier niet meer op in gaan het lijkt me toch maar een eindeloze discussie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Steven »

beste mark als je nooit dergelijke diensten gedaan hebt dan ken je het verschil duidelijk niet, een vaste nachtploeg van 22 tot 6 is maar half zo zwaar als van 2 tot 10 in de ochtend werken. Alle diensten die na 6u in de ochtend gedaan hebben zijn op die manier echt moorden voor het menselijk lichaam trouwens een bestuurder kan evengoed van 2 tot 11 werken, al eens gedacht aan de uren waarop je dan gaat slapen? juist ja als je een beetje logisch gaat nadenken dan besef je gewoon dat als iemand van 2 tot 11 moet werken er van slapen op een normale manier niet veel in huis komt omdat uw lichaal dat niet wil aanvaarden (er bestaat nog zoiets als een bioklok). Tijdens mijn diensten op de rangeerdienst deed ik een week de nacht, wat veel minder zwaar was dan een week werken 23.45 tot 8.45.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Joris »

Hallo,
Niemand van plan om sorry passen uit te delen?
Nu heb ik eens een treinabonnement, nu krijg ik nog geen sorrypas :( ...
En na 2 weken school kan ik al naar alternatieve vervoersmiddelen zoeken.... (Moesten ze nu eens geen les geven...).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie