Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

Mechanik, welke reacties zouden dan "laag bij de grond" moeten zijn want ik kan mij niet herinneren mij beledigend over gehandicapten te hebben uitgelaten. Tenzij mijn vaststelling dat deze mensen op veel plaatsen en tijdstippen op het OV (helaas!) niets kunnen gaan zoeken. Of mijn opinie dat ik het onheus vind ervan uit te gaan dat naasten wel ten alle tijde zullen helpen én dan nog stomverbaasd te zijn wanneer dit niet gebeurt.

Naasten van familieleden zouden eens minder snel op hun tenen moeten laten trappen. Als men wil dat gehandicapten net als anderen deelnemen aan het maatschappelijke leven, aanvaard dan ook dat ze al eens een kritische noot te verwerken krijgen, net als anderen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Steven »

je geeft meer als een kritische noot, je wil ze uitsluiten van gebruik van openbaar vervoer tijdens de spits, je duwt ze de taxi in zonder u in vraag te stellen of ze zich dit kunnen veroorloven of niet. Mechanik heeft duidelijk gemaakt waar hij een probleem had met uw opmerking.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

Steven, ik sluit niemand uit van OV. Dat doet de overheid impliciet zelf door een mank netwerk met niet-aangepast materiaal, plaatstekort en gebrek aan opvang in de stations te organiseren. Gehandicapten laten deelnemen aan het OV doet men door massaal ruime en lagevloerrijtuigen in te zetten, alsook door vast materiaal zoals brede perrons en liften aan te bieden. Niet door in stations uit de 19e eeuw te verwachten dat reizigers maar zullen helpen. Men schiet op de verkeerde. Het is de overheid die moet ingrijpen, we betalen er ten slotte belastingen voor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Steven »

dan heb je u enorm slecht/raar uitgedrukt
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

Bon, we zullen het daarop houden. Ik heb mij slecht uitgedrukt en wat Adler eerder stelde, zal ook totaal Chinees en onbegrijpbaar zijn geweest.

Discussie gesloten wat mij betreft.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Mechanik »

in ieder geval ben ik niet tevreden met je "mea culpa", je hebt je weerzin aan je gehandicapte medemens getoond en die herinnering zal blijven hangen bij mij.
Als 12-jarige ben ik het OV beginnen te gebruiken op dagelijkse basis en in het station waar ik opstapte stapte er ook elke dag echte hulp had hij niet nodig maar toch hielpen we hem elke dag, zeker de dagen dat de het "ander" materiel was.
Nooit verwachte die persoon van ons dat we hem hielpen maar toch deden "we" het.
Wat me ook tegen de borststoote is het feit dat je nu alles ineens op de overheid steekt, zij wij mensen niet mee verantwoordelijk? kunnen We geen secondje van onze tijd steken in het helpen van een gehandicapte mede-mens ?
wat betrefd onze honderjaar oude stations, voor zover je het nog niet gemerkt hebt is de "overheid" bezig de stations, stopplaatsen aan het opknappen en wordt er NU wel degelijk rekening gehouden met "gehandicapten" hellende platforms, blinde geleidestroken maar dit alles is niet genoeg de gewone mede-mens mag ook nog altijd iemand helpen.
en hopelijk doen onze mede-forumisten dit ook al was het ter compensatie van jou .
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door groentje »

Mechanik, we verschillen een beetje van mening hierover, ik ben het met Jeroen eens dat het aan de overheid is (en dus aan de OV-bedrijven, die ofwel eigendom zijn van, ofwel een beheerscontract hebben afgesloten) om zich de zorg voor de mindermobiele medemens aan te trekken. Betekent dit dat ik geen hand uitsteek om een medereiziger te helpen? Nee, integendeel, ik heb al vaak een zware kinderkoets van de tram geholpen, of een oudere vrouw van de bus. Alleen al uit goedbegrepen eigenbelang, soms, want dan kon de tram of bus sneller vertrekken. Maar ik vind wel dat de aandacht van de overheid voor het onderwerp van toegankelijkheid zwaar te kort schiet.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Mechanik »

dat de overheid tekortschiet ontken ik helemaal niet integendeel ze schieten enorm tekort8
bij politiekers zijn gehandicapten geen doelgroep want ze zijn niet talrijk genoeg om op hun te stemmen, maar als individuen in onze maatschappij aan gehandicapten OV ontzeggen, zelfs maar tijdelijk, dan is het erg gesteld met onze "ik" maatschappij ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door HLE 2302 »

ik heb gehoord in het nieuws dat rolstoel reizegers vanaf nu 24h op voorhand moeten telefoneren, dit vind ik er echt wel over ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:ik heb gehoord in het nieuws dat rolstoel reizegers vanaf nu 24h op voorhand moeten telefoneren, dit vind ik er echt wel over ...
als dat dan leidt tot een betere dienstverlening is dat alleen maar positief :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Steven »

dat vooraf bellen bestond voordien ook al hoor, als ik mij niet vergis is dit steeds 24u vooraf geweest.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

Mechanik schreef:in ieder geval ben ik niet tevreden met je "mea culpa", je hebt je weerzin aan je gehandicapte medemens getoond en die herinnering zal blijven hangen bij mij.
Ik sla helemaal geen mea culpa en neem geen komma terug van wat ik eerder schreef. Een gehandicapte heeft jammer genoeg op de meeste plaatsen overdag niets te zoeken op het OV. Ik bedoel dat niet als waardeoordeel naar die mensen toe (want daar zijn jullie begeleiders toch o zo gevoelig voor. Je moet maar eens een scheef oog trekken of ze zijn daar al met hun slachtofferrolletje), dat is gewoon een vaststelling. Punt.

En als je nu bij hoog en bij laag gaat blijven beweren dat dat wel zo is, wil ik eens een tocht door Brussel maken met tram, bus, metro en een treinrit te beginnen in Brussel-Centraal, allemaal zo rond de klok van 16.30u, samen met jouw gehandicapte. Dan mag je mij het tegendeel eens tonen....
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Bibke »

Jeroen schreef:
Mechanik schreef:in ieder geval ben ik niet tevreden met je "mea culpa", je hebt je weerzin aan je gehandicapte medemens getoond en die herinnering zal blijven hangen bij mij.
Ik sla helemaal geen mea culpa en neem geen komma terug van wat ik eerder schreef. Een gehandicapte heeft jammer genoeg op de meeste plaatsen overdag niets te zoeken op het OV. Ik bedoel dat niet als waardeoordeel naar die mensen toe (want daar zijn jullie begeleiders toch o zo gevoelig voor. Je moet maar eens een scheef oog trekken of ze zijn daar al met hun slachtofferrolletje), dat is gewoon een vaststelling. Punt.

En als je nu bij hoog en bij laag gaat blijven beweren dat dat wel zo is, wil ik eens een tocht door Brussel maken met tram, bus, metro en een treinrit te beginnen in Brussel-Centraal, allemaal zo rond de klok van 16.30u, samen met jouw gehandicapte. Dan mag je mij het tegendeel eens tonen....
Ik hoop voor u en uw naasten dat jullie gezond mogen blijven. Mocht je de pech hebben, en die hebben velen, hoop ik voor u dat je u herinnerd wat je in dit topic allemaal geschreven hebt.

Je bent precies van de tijd dat mensen met een afwijking uit de maatschappij verbannen moesten worden en in gestichten opgesloten werden.

Die tijd ligt gelukkig achter ons maar nog niet zolang.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

Bibke schreef:Ik hoop voor u en uw naasten dat jullie gezond mogen blijven. Mocht je de pech hebben, en die hebben velen, hoop ik voor u dat je u herinnerd wat je in dit topic allemaal geschreven hebt.

Je bent precies van de tijd dat mensen met een afwijking uit de maatschappij verbannen moesten worden en in gestichten opgesloten werden.

Die tijd ligt gelukkig achter ons maar nog niet zolang.
Wel, dan ga ik er van uit (aan de reacties te lezen) dat alle lijnchauffeurs en TB's hier vertegenwoordigd op dit forum de volgende maal uit hun post zullen kruipen om een mindervalide van/op bus/tram/trein/metro te helpen. Ik lees het hier graag dat deze mensen kritiek uiten op mijn stellingname maar ik wil de eerste TB of TBG nog zien die systematisch die mensen gaat helpen. Een fiets uit een multifunctioneel rijtuig laden is voor de meeste TB's vaak al te veel werk en De Lijn verdedigt haar chauffeurs die geen vinger verroeren wanneer een hulpbehoevende een extra hand nodig heeft. Zogezegd allemaal niet hun taak. Maar wordt het dan de taak van de reizigers wanneer het personeel al geen moeite wil doen? Proper...

Selectieve verontwaardiging en hypocrisie: ze zijn van alle tijden....
jymmbco

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door jymmbco »

jeroen, we gaan jou eens een weekje in een rolstoel zetten (je mag er niet uitkomen) Eens zien wat je die hele week gaat doen als je ergens naartoe wilt (je krijgt ook een budget dat overeenkomt met hetgeen een gehandicapte krijgt.) Misschien zou je dan eens anders klappen.
Plaats reactie