Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Wel, dan ga ik er van uit (aan de reacties te lezen) dat alle lijnchauffeurs en TB's hier vertegenwoordigd op dit forum de volgende maal uit hun post zullen kruipen om een mindervalide van/op bus/tram/trein/metro te helpen. Ik lees het hier graag dat deze mensen kritiek uiten op mijn stellingname maar ik wil de eerste TB of TBG nog zien die systematisch die mensen gaat helpen. Een fiets uit een multifunctioneel rijtuig laden is voor de meeste TB's vaak al te veel werk

Selectieve verontwaardiging en hypocrisie: ze zijn van alle tijden....
jij moet de eerste TB of TBG nog zien? amaai kom jij wel buiten dan, ik zie dergelijke zaken wel is gebeuren. Alsof er niemand van het personeel bij de NMBS een handje wil uitsteken. Ik heb de indruk dat je zaak nogal negatief bekijkt als het mindervaliden gaat en hoe personeel er mee omgaat.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door groentje »

Jeroen, ik geef je gelijk dat gehandicapten niets te zoeken hebben in het bestaande openbaar vervoer, het materieel is er echt niet aan aangepast. Maar ik verschil dus blijkbaar wel met jou van mening, over de wenselijkheid daarvan. Er zijn technische oplossingen genoeg om dit wel mogelijk te maken, En het is een schande dat er niet meer werk van wordt gemaakt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

Maar lees nu toch eens wat er staat! Of willen jullie het niet begrijpen? Ik heb al verschillende malen geschreven dat deze mensen helaas geen plaats hebben op het OV op de meeste plaatsen op de meeste ogenblikken. En dat dit geen waardeoordeel inhoudt maar een feitelijke vaststelling. Dat is nu al de derde keer dat ik dit hier schrijf en toch zullen er weer van mening komen verschillen over die "wenselijkheid". Alsof ik dat die mensen toewens... Nogmaals, het is een feitelijke vaststelling. Punt. Geen wens van mij maar de objectieve werkelijkheid. Punt. Ik kan het echt niet beter uitleggen, sorry... En verlichte geesten die denken dat mij in een rolstoel stoppen deze problemen gaat oplossen, mogen het mij eens komen voordoen. Wat een muggeninzicht. Jongens toch... :roll:

En Steven, vermoedelijk woon ik op een andere planeet maar jij mag mij gerust eens al die TB's komen tonen die helpen aan een stopplaats. Ik zie een TB onderweg niet vaak zijn stuurpost verlaten. Ik wil altijd samen met jou eens gaan kloppen aan zijn deur en vragen om te komen helpen. Vreemd ook dat mensen met een handicap volgens de NMBS in de stations zonder perronbegeleiding niet terecht kunnen. Nochtans zit er toch op elke trein een TB en TBG die (net als de reiziger) kan helpen, niet? Blijkbaar heeft men bij de NMBS dan niet veel vertrouwen in de behulpzaamheid van zijn eigen boordpersoneel...
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door groentje »

Ligt het probleem bij de communicatie, dan? Want ik ben duidelijk niet de enige die je post niet zo begreep. Probeer de volgende keer misschien iets duidelijker te zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Steven »

Jeroen schreef: En Steven, vermoedelijk woon ik op een andere planeet maar jij mag mij gerust eens al die TB's komen tonen die helpen aan een stopplaats. Ik zie een TB onderweg niet vaak zijn stuurpost verlaten. Ik wil altijd samen met jou eens gaan kloppen aan zijn deur en vragen om te komen helpen. Vreemd ook dat mensen met een handicap volgens de NMBS in de stations zonder perronbegeleiding niet terecht kunnen. Nochtans zit er toch op elke trein een TB en TBG die (net als de reiziger) kan helpen, niet? Blijkbaar heeft men bij de NMBS dan niet veel vertrouwen in de behulpzaamheid van zijn eigen boordpersoneel...
als er enige vorm van hulp nodig is indien ik kan langs kant pakwagen zit help ik altijd, of dat nu fiets of rolstoel of gewoon pakjes zijn die meemoeten voor interne post. Als de hulp ergens aan de andere kant van de trein nodig is kan en mag ik echter niets doen. Wij hebben onze regels ivm het verlaten van de stuurpost van een trein ook te respecteren. Hoe wil je nu ergens kritiek op geven zonder de feitelijke regels te kennen. Trouwens als ik dan zou helpen helemaal achteraan dan is de tijd dat ik mijn stuurpost zou verlaten (stel u een samenstelling 13 + I11 voor met de pakwagen achteraan, waard dus ook de voorziene ruimte is voor mindervalide mensen) en er terug zou zijn al zeker 10 min, 10 minuten vertraging aan die trein zonder dat het nodig is aangezien de hulp maar twee minuten nodig is. Dan zou jij als toekijkende passagier enkel klagen over de opgelopen vertraging ongeacht de reden.
jymmbco

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door jymmbco »

En verlichte geesten die denken dat mij in een rolstoel stoppen deze problemen gaat oplossen, mogen het mij eens komen voordoen. Wat een muggeninzicht. Jongens toch...

jeroen, ik zou gewoon eens willen zien hoe jij je zou verplaatsen als je eens ergens naartoe wilt, een alternatief voor ov is misschien een taxi, maar dan vraag ik me bijvoorbeeld af hoeveel een taxi zou aanrekenen voor een ritje van bv van oostende naar brussel en terug. (ook rekeninghoudend met het duurdere leven tegenwoordig)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Ligt het probleem bij de communicatie, dan? Want ik ben duidelijk niet de enige die je post niet zo begreep. Probeer de volgende keer misschien iets duidelijker te zijn...
Bij dergelijke "gevoelige" onderwerpen lezen de meeste gewoon hetgene ze verwachten dat er zal staan. Hetzelfde fenomeen zie je bij alles wat wordt geschreven over minderheidsgroepen zoals mindervaliden, allochtonen, etc. Gaat men niet mee in het beklagen van deze mensen en plaats men een kritische kanttekening, dan is men meteen racist of "anti-gehandicapte". En als er één iemand zo op een forum begint te stoken, wil de rest niet onder doen natuurlijk....
Steven schreef:als er enige vorm van hulp nodig is indien ik kan langs kant pakwagen zit help ik altijd, of dat nu fiets of rolstoel of gewoon pakjes zijn die meemoeten voor interne post. Als de hulp ergens aan de andere kant van de trein nodig is kan en mag ik echter niets doen. Wij hebben onze regels ivm het verlaten van de stuurpost van een trein ook te respecteren. Hoe wil je nu ergens kritiek op geven zonder de feitelijke regels te kennen. Trouwens als ik dan zou helpen helemaal achteraan dan is de tijd dat ik mijn stuurpost zou verlaten (stel u een samenstelling 13 + I11 voor met de pakwagen achteraan, waard dus ook de voorziene ruimte is voor mindervalide mensen) en er terug zou zijn al zeker 10 min, 10 minuten vertraging aan die trein zonder dat het nodig is aangezien de hulp maar twee minuten nodig is. Dan zou jij als toekijkende passagier enkel klagen over de opgelopen vertraging ongeacht de reden.
Ik ken de feitelijke regels! Ik schreef immers eerder dat TB's dit zelden doen en dat De Lijn zich verschuilt achter diezelfde regeltjes om hun bestuurders te steunen wanneer die niet willen helpen. Maar ja, dat was blijkbaar allemaal niet waar als ik je reactie hierop las... Ik vind het trouwens nogal kleintjes om behulpzaamheid en plantrekkerij te prediken maar je zelf dan te verstoppen achter starre regeltjes.

Men mag mij eens komen uitleggen waar de logica zit in het feit dat het personeel van de instelling (i.c. NMBS) aan wie de mindervalide cliënt betaalt om te reizen, niet moet helpen (want je kan het niet hard maken dat iemand van het boordpersoneel MOET helpen, hé) maar dat de reiziger (die nog steeds geen dienstverlener is) dit dan wel zou moeten doen. Proper is dat. Ik wil eventueel een handje toesteken maar niet in de plaats van het boordpersoneel voor wie de mindervalide nog altijd een cliënt is....
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Asterix »

jymmbco schreef:jeroen, ik zou gewoon eens willen zien hoe jij je zou verplaatsen als je eens ergens naartoe wilt, een alternatief voor ov is misschien een taxi, maar dan vraag ik me bijvoorbeeld af hoeveel een taxi zou aanrekenen voor een ritje van bv van oostende naar brussel en terug. (ook rekeninghoudend met het duurdere leven tegenwoordig)
Maar dat is het punt toch helemaal niet? Dat zou voor mij onbetaalbaar zijn. Er is jammer genoeg op vele plaatsen geen waardig alternatief voor die mensen op het vlak van OV. Hoe gaat dat nu veranderen door ik en een week in een rolstoel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Steven »

Als je zelf is afhankelijk zal zijn dat je dan bepaalde uitspraken zal vervloeken die je hier zelf doet, de manier waarop je iets schreef over mensen met een rolstoel was niet bepaald respectvol. Ik kan je enkel maar zeggen dat blijkbaar verschillende mensen zich hebben geërgerd aan uw schrijfstijl en bijgevolg hun reactie gegeven hebben.
Plaats reactie