Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Paul »

Wover schreef:hoe snel zou een IR Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven over dat traject doen?

Indien dit in de buurt ligt van de huidige (nieuwe) IC Antwerpen - Nekkerspoel - Leuven zou ik eerder voor die optie gaan.

Vanuit Antwerpen maakt het niet veel verschil, vanuit Mechelen ook niet, want daar blijven (snelle) treinen rijden.
Antwerpen - Berchem - Lier - Heist-op-den-Berg - Aarschot - Leuven zou 47 minuten zijn, denk ik. Zonder stop in Heist moet het in 44 minuten kunnen.
De nieuwe IC Antwerpen - Berchem - Nekkerspoel - Haacht - Leuven zal er 45 minuten over doen.

In de nieuwe dienstregeling zullen er drie treinen per uur zijn tussen Mechelen en Leuven, waarvan een uit Nekkerspoel, maar geen enkele directe meer.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door thejay »

In het station van Antwerpen Berchem hangen affiches die aankondigen dat vanaf 2 december op diverse plaatsen en tijdstippen de nieuwe dienstregeling via infostands wordt bekendgemaakt.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Kalimero »

Zo dadelijk op Radio 1, een item met Mr. Descheemaecker over de nieuwe regeling.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Adler »

Kalimero schreef:Zo dadelijk op Radio 1, een item met Mr. Descheemaecker over de nieuwe regeling.
Ik heb het gesprek gehoord.
Ik was toch verrast door enkele antwoorden.

Zo was er een mevrouw die vroeg waarom de trein die ze 's morgens nam vanuit Hansbeke naar Brussel niet meer doorreed naar Brussel-Noord maar in Brussel-Zuid eindigde.
Antwoord MD: Volgens de treinplanner is dit inderdaad zo, maar eigenlijk rijden die treinen wel nog verder naar Brussel-Noord, alleen krijgen ze een ander administratief nummer. Je moet dus gewoon blijven zitten...

Wat voor een uitleg is dat nu weer ? Dus eigenlijk moeten we als reiziger voortaan beschikken over alle treintabellen en die naast mekaar gaan leggen om te weten waar een trein naar toe rijdt.

Er was ook nog een klacht van iemand die zei dat de klantendienst van de NMBS nooit of nooit antwoordt op een email, behalve dan de automatische mail die men terugkrijgt na 5 seconden. Dat is iets wat ik hier zelf ook al verschillende keren heb aangeklaagd en persoonlijk heb ondervonden. Die dienst werkt gewoon niet, punt andere lijn.
Antwoord MD: Dit kan niet. Ik zal de zaak opvolgen... en nog een hele uitleg die nergens op sloeg.

Weet die man eigenlijk wel wat er gebeurt in zijn bedrijf ? Hoeveel jaar is die nu al CEO ? Moet je dan na al die tijd op de radio ontdekken dat een belangrijke dienst in uw bedrijf niet werkt ?
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door stefanic »

Weet dat de dienst planning, die de dienstregelingen opstelt, naast deze (toch eigenlijk hoofdtaak) nog twaalfenderdig andere taken heeft/krijgt:
een greep...
-spoorboek x keer nazien (dus elke trein elke stop...)
-alle teksten voor pers nalezen (behalve sommige die door het net glippen, zucht...)
-treinsamenstellingen en bezettingen opvolgen om actie te vragen wanneer nodig
-alle klachten ivm de treindienst beantwoorden (ik kreeg er gisteren in 1x meer dan 100 op m'n bord, gelukkig veel keer over 't zelfde...)
-antwoorden op parlementaire vragen voorbereiden
-antwoorden op 'vip'-vragen

En dan zijn er plezanterikken die een klacht in copie sturen naar jan en alleman (klantendienst, ombudsdienst, Descheemaker, s'Heeren, actiecomite, Vervotte, lokale overheid, BTTB,...). Via ELKE weg komt die vraag bij ons. Gelukkig worden wel wat dubbels onderschept, maar het is in ieder geval een berg administratie waardoor het eerder trager gaat dan sneller.

Maar in principe wordt elke vraag die bij ons komt beantwoord. Teninste als ze voor ons is. Ge begrijpt dat ook wij onze paraplu noodzakelijkerwijze moeten opentrekken als het probleem niet bij ons ligt: problemen met regelmaat (Infrabel), problemen met niet gerespecteerde treinsamenstellingen (techniek&Productie)...
Maar ja: zelfs dan dienen prioriteiten worden gesteld en inderdaad er liggen vragen bij ons die er al een hele tijd liggen. Ik maak ondertussen ook het verschil tussen klachten om te klagen en te zagen (klachten waar de klant eigenlijk zelf het antwoord al op weet, maar het toch graag ook eens van ons bevestigd wil hebben), en klachten die een echt probleem aankaarten, en waar we dan ook echt een oplossing voor zoeken, of die we meenemen in de planning voor de volgende treindienst... Die feedback van de klant is dis echt wel iets waarmee rekening wordt gehouden. Ik zie de klant dan ook als een belangrijk 'oog op het terrein' dat problemen ziet die wij vanuit Brussel moeilijk kunnen inschatten, naast de feedback die we krijgen van trein- en stationspersoneel.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Adler »

stefanic schreef:En dan zijn er plezanterikken die een klacht in copie sturen naar jan en alleman (klantendienst, ombudsdienst, Descheemaker, s'Heeren, actiecomite, Vervotte, lokale overheid, BTTB,...).
Misschien doen die flauwe plezanterikken, zoals u ze noemt, dit wel om er zeker van te zijn dat ze toch van iemand antwoord zouden krijgen.
Ik heb zelf enkele jaren geleden tientallen brieven en emails gestuurd naar de klantendienst over een bepaald probleem.
Ofwel kreeg ik geen antwoord, ofwel na 6 of 8 weken een antwoord dat men op de hoogte was van het probleem maar er niets kon aan doen of dat men het probleem ging overmaken aan de bevoegde diensten (klassiek antwoord om er vanaf te zijn).
Tot ik het zo beu was dat ik me heb gericht tot minister Vande Lanotte, toen bevoegd minister voor de spoorwegen, die toen persoonlijk contact heeft genomen met de NMBS.
Plots gingen alle deuren wagenwijd open en werd ik zelfs persoonlijk uitgenodigd door de toenmalig directeur-generaal Leo Pardon.
Het probleem was binnen de kortste keren opgelost en dat heeft zelfs aanzienlijk veel geld en inspanningen gekost.

En wat uw veel werk betreft, heb ik heel slecht nieuws voor u. Uw baas heeft in het radio interview aan iedereen die niet tevreden was de raad gegeven om een email te sturen naar de klantendienst en hij gaat persoonlijk opvolgen of er op gereageerd wordt.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door 260689 »

over die trein die niet verder rijd dan brussel zuid das de P trein Oostende Brussel met I11 en 13 die stopt overal tussen Brugge en Gent die trein word in Brussel Zuid de IC trein Luik Maastricht maar normaal gezien staat er op de SIV Oostende Brugge, Gent, Denderleeuw, Brussel, Luik, Maastricht.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Adler »

260689 schreef:over die trein die niet verder rijd dan brussel zuid das de P trein Oostende Brussel met I11 en 13 die stopt overal tussen Brugge en Gent die trein word in Brussel Zuid de IC trein Luik Maastricht maar normaal gezien staat er op de SIV Oostende Brugge, Gent, Denderleeuw, Brussel, Luik, Maastricht.
Wat is de SIV ?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door 260689 »

Adler schreef:
260689 schreef:over die trein die niet verder rijd dan brussel zuid das de P trein Oostende Brussel met I11 en 13 die stopt overal tussen Brugge en Gent die trein word in Brussel Zuid de IC trein Luik Maastricht maar normaal gezien staat er op de SIV Oostende Brugge, Gent, Denderleeuw, Brussel, Luik, Maastricht.
Wat is de SIV ?
displays buiten en in de trein in nmbs termen noemen ze dat SIV das een afkorting van systeem information en die V weetk ni waarvoor ze staat.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

260689 schreef:
Adler schreef: Wat is de SIV ?
displays buiten en in de trein in nmbs termen noemen ze dat SIV das een afkorting van systeem information en die V weetk ni waarvoor ze staat.
Voyageurs
Theo
Groeten vanop de Heide
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door wrpint »

Iemand enig idee wanneer we het nieuwe spoorboekje kunnen aankopen en hoeveel het dit jaar zal kosten?
Dietrich

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Dietrich »

Wanneer weet ik niet maar het zou 11 euro kosten, een euro meer dus.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door treinbruno »

aridisc zou nog maar 4 euro kosten, spoorboekje 11€
ze zijn beschikbaar vanaf 8 december
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Adler »

Dietrich schreef:Wanneer weet ik niet maar het zou 11 euro kosten, een euro meer dus.
Als er in de inleiding evenveel fouten staan als in het vorig spoorboekje vraag ik mijn geld terug.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door jotie »

@ Stafanic: ik ben heel blij jouw verhaal ook eens te horen. Ik ben er van overtuigd dat jullie naar best vermogen een berg werk verzetten en dat verdient dan ook respect. Maar je kan het de reiziger niet kwalijk nemen dat hij zich tot de klantendienst én de obmudsman én de BTTB én de grote baas (waar kan ik zijn emailadres vinden?) wendt.

Zoals Adler stelt, mag je al verdomd blij zijn dàt er eens een reactie komt. Een tiental klachten heb ik de voorbije drie-vier jaar gestuurd naar de klantendienst, zowel over dienstregelingen, frequentie, materiaalinzet op 31.12, onveilige fietsenstallingen... Op welgeteld twee ervan heb ik uiteindelijk toch een antwoord gekregen (een nietszeggend en zelfs ronduit foutief antwoord over de kwestie 31.12 en een ander, bemoedigend maar ontoereikend, over het 'depot voor gratis fietsonderdelen' aka fietsenstalling Antwerpen-Centraal).

De ombudsman reageert gelukkig wel op alles wat hem wordt toegezonden. Vandaar dat ik de klantendienst nu enkel nog in CC zet, uit beleefdheid eigenlijk.

Soit, ik heb het gevoel dat ik teveel zaag, maar er is jammer genoeg ook (opnieuw) reden toe.
Plaats reactie