Graffiti werkgroep

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Graffiti werkgroep

Bericht door Adler »

De NMBS wil werk maken van de bestrijding van de graffiti.
Ze hebben daarvoor 6 nieuwe preventie-ambtenaren aangesteld en een werkgroep "graffiti" opgericht die een actieplan moet opstellen.
Als je ziet met welk tempo de M6-rijtuigen worden beklat, is het hoog nodig.
jan_olieslagers
Berichten: 3558
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door jan_olieslagers »

Bah! Dit ligt me eigenlijk reeds lang op de maag.
Tegen die grafitti ingaan, dat is dweilen met de kraan open.
Elke euro die men daaraan uitgeeft is een euro weggesmeten.
Maak een rijtuig "proper" en binnen de kortste keren is het terug ondergespoten.
Zijn er echt geen andere prioriteiten?

En waarom zou men eigenlijk? Men moet toch toegeven dat grafitti ook wel positief kan zijn.
Zeker, het zijn niet allemaal meesterwerken; maar af en toe vind ik er toch iets fraais tussen.

Als ge dan ziet hoeveel geld sommige overheden uitgeven voor sommige miskleunen,
dan vind ik dat we dankbaar mogen zijn voor deze gratis kunstwerken
die niet noodzakelijk minder nivo hebben.

Ik vind dat we als gemeenschap (en tot nader order is het NMBS-materiaal gemeenschapseigendom!)
wat meer mochten openstaan voor deze uitingen.

Als er echt iets moet aan gedaan worden, dat men dan een soort wedstrijd organiseert,
zoals voor de straatmuzikanten in de Brusselse metro (waar ook ferme artiesten bij zijn).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Presario

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Presario »

Ik ben die graffiti spuiters ook méér als beu! Ik hoop écht dat de werkgroep iets aan het probleem kan doen!
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door jotie »

Jan, als ik me niet vergis heeft men al eens een opdracht gegeven aan graffititekenaars. Heel lang hebben dergelijke werken gehangen aan Brussel Kapellekerk. Over smaken valt (niet) te twisten, maar ik vond het wel een prettig beeld. Doorheen de jaren zijn die echter overspoten door hun 'collega's' :roll: In de loop van dit jaar is dan het hele station eens onder handen genomen, maar intussen is het toch opnieuw ingenomen door de graffitimannen...
Enerzijds ben ik dus wel gewonnen voor dergelijke experimenten met panelen die in opdracht worden gemaakt, best door mensen uit de buurt lijkt mij en dan enkele stations(delen) mogen sieren, maar dan moeten die werken we af en toe worden verwisseld, want anders worden ze toch overspoten.
Misschien is dat concept ook over te brengen op het treinmaterieel zelf (ik denk dan vooral aan locs), maar een trein moet er natuurlijk wel nog herkenbaar en decent blijven uitzien. Het proberen waard, dat wel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Steven »

Die kladschilderwerken zorgen voor een bepaald onveiligheidsgevoel. Ze zorgen dat de nodige technische info die op de stellen zijn aangebracht niet leesbaar zijn, ze zorgen dus voor meer ongemakken dan gemak. Ze zijn al bezig geweest met op verschillende types materieel gedeeltelijk of volledige folies aan te brengen die er voor zorgen dat het verwijderen van die rommel veel eenvoudiger gaat doch zonder de originele verf aan te tasten.
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Brussel-Kapellekerk herschilderen ze vaak eens maar het duurt telkens maar een paar dagen eer er terug een tag op staat. Soms overschilderen ze die dan terug kort daarop, maar proper blijft het nooit langer dan enkele dagen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door treinbruno »

Ik heb in dat station al eens graffiti spuiters gezien, bij de trap naar dat perron waar geen treinen stoppen, ze waren met een spuitbus handtekeningen aan het zetten :( en toen bestond securail nog niet, dus wat kan je dan doen...
In petange in luxemburg heb ik ook al gezien dat iemand met een alcoholstift heel de onderdoorgang voltekende, zelfs tussen de voorbijgangers :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Steven »

Ooit gezien in een pretpark, dochter van 12 die ouders vraagt te stoppen met schrijven (met zwarte vette stift op de muur, tijdens het wachten), om duidelijk te maken dat het niet altijd de jeugd is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Shrek »

De straffen voor graffiti spuiters zijn al heel zwaar, ze zouden vooral de pakkans moeten vergroten. Zoiets vraagt personeel op het terrein, niet op een bureau :roll:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Adler »

Shrek schreef:De straffen voor graffiti spuiters zijn al heel zwaar, ze zouden vooral de pakkans moeten vergroten. Zoiets vraagt personeel op het terrein, niet op een bureau :roll:
De vraag is of de werkgroep die men nu heeft opgericht wel resultaten zal kunnen bereiken.
Men heeft in het verleden al veel zaken geprobeerd, tot en met het verspreiden van videobanden voor de scholen.
Dit alles zonder veel resultaat.
Ons land schijnt een soort paradijs te zijn voor graffitispuiters. Vaak zijn het zelfs bendes uit Frankrijk die naar hier komen om hun 'kunsten' te uiten.
RIDCO

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door RIDCO »

Mijn ervaring met werkgroepen is : dat er veel gezeverd wordt en weinig gerealiseerd wordt. Het is vaak een middel om problemen in de koelkast te steken.
Trouwens : er is toch sociale controle ? personeel in de stations, Security, enz.
Als men de premies voor ontdekken/melden van diefstal, vandalisme, enz. aanpast, kan er misschien iets veranderen aan de mentaliteit van "melden of niet melden".
De splitsing van de NMBS heeft er ook voor gezorgd dat iedereen voor zijn eigen deur veegt. Gaat iemand van B-Cargo nog vandalisme melden aan reizigersmateriaal of omgekeerd ? Gaat de ostch Infrabel nog vandalisme melden aan gebouwen van Patrimonium ?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door HLE 2302 »

de simpelste oplossing waar de hoge mensen der nmbs, infrabel en nmbs holding niet aan denken is, iets meer controleren, de spuiters vatten, en ze dan alles laten afkuisen wat ze hebben vuilgemaakt, en zelfs meer, en nog liefst met een tandenborstel ! :evil:

want een boete aan de ouders haalt niks uit, daar worden ze niet met gestraft ...
ze zelf laten werken, en het zal geen 2e keer gebeuren
maarja he ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Tja de NMBS-Groep kan zelf geen straffen opleggen he, dat is de taak van de politiediensten en justitie. Volgens de wet komt het nu eenmaal meestal op de ouders terecht. Maar ik denk dat dat zelfs al niet veel gebeurt en de pakkans nog altijd klein is. (En trouwens ook dat de meesten toch wel meerderjarig zijn.)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door HLE 2302 »

Dietrich schreef:Tja de NMBS-Groep kan zelf geen straffen opleggen he, dat is de taak van de politiediensten en justitie. Volgens de wet komt het nu eenmaal meestal op de ouders terecht. Maar ik denk dat dat zelfs al niet veel gebeurt en de pakkans nog altijd klein is. (En trouwens ook dat de meesten toch wel meerderjarig zijn.)
en dat is zowat, als ze ze pakken, kunnen de ouders betalen, en doen zij lekker verder ! :evil:
de enigste echt goedde manier is gewoon hen de taak op te leggen van alles wat ze besmeurd hebben + eventueel ander matrieel schoon te maken

en je zou het direct merken, ze zouden het niet meer doen, want daar kruipt heeeeel veel werk in om zoiets aftekuisen

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Robin »

HLE 2302 schreef:
Dietrich schreef:Tja de NMBS-Groep kan zelf geen straffen opleggen he, dat is de taak van de politiediensten en justitie. Volgens de wet komt het nu eenmaal meestal op de ouders terecht. Maar ik denk dat dat zelfs al niet veel gebeurt en de pakkans nog altijd klein is. (En trouwens ook dat de meesten toch wel meerderjarig zijn.)
en dat is zowat, als ze ze pakken, kunnen de ouders betalen, en doen zij lekker verder ! :evil:
de enigste echt goedde manier is gewoon hen de taak op te leggen van alles wat ze besmeurd hebben + eventueel ander matrieel schoon te maken

en je zou het direct merken, ze zouden het niet meer doen, want daar kruipt heeeeel veel werk in om zoiets aftekuisen

greetz 2302
idd laat ze maar eens mee werken in de CW
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie