Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wva
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door wva »

Men probeert al lang van de lijn 52 een half uren dienst te maken. Het is zelfs al een aantal maal aangekondigd geweest, maar vergeefs.De lijn 52 is op het gebied van passagiers druk bezet tijdens de piek, maar in de daluren is het maar stilletjes op die reeks 800 hoor.
De enigste twee redenen dat de lijn 52 open blijft is het goederenverkeer en als eventuele uitwijkmogelijkheid wanneer er iets fout loopt in de kennedy tunnel. Dit was een paar maanden geleden ook zo wanneer er in de tunnel gewerkt werd in het weekend en het treinverkeer van lijn 59 werd omgeleid via lijn 52.
rail s

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door rail s »

17 01 1950 schreef:En toch zou Antwerpen een "Stadtbahn"-net, gecombineerd met metro, zoals in verschillende Duitse steden, goed kunnen gebruiken. Ik weet wel Antwerpen is Hamburg niet, maar toch kan ik mij van de indruk niet ontdoen, dat alles daar op verkeersvlak vlotter verloopt. Voor een Stadtbahn, zou men bij vb. een deel van de havensporen kunnen gebruiken en haltes maken aan de grote bedrijven. Ik heb al in Hamburg, Keulen, Berlijn, München, Freiburg en het Ruhrgebied (Essen) met het openbaar vervoer "gespoord" en stel alleen maar vast, dat men daar veel verder staat. Ik stel ook vast, dat lokale spoorwegmaatschappijen in Duitsland of Frankrijk al lang gebruik maken van het DB- of het SNCFnet en dat bij ons de geesten nog niet rijp zijn om de Lijn of andere maatschappijen over het Infrabelnet te laden rijden. Mochten bepaalde lokale spoorlijnen in West-Vlaanderen er nog gelegen hebben, dan zouden de leerlingen 's morgens ook vlotter de school bereiken. Ik denk hier bij vb. aan een light rail van Avelgem naar Kortrijk in de vroegere spoorweg-, nu fietsbedding. Ook een lightrail naar Risquons-Tout, naar het beginpunt van de Rijselse metro is een optie. Een lightrail naar van Kortrijk centrum naar de industriezone. In de meeste gevallen kan gebruik gemaakt worden van bestaande sporen en vroegere spoorbeddingen. Ook de bereikbaarheid en het verkeer in Brugge vormen een probleem. Men bouwt bij vb. aan de achterzijde van het station maar parking en hotels bij, terwijl het verkeer op de Kon. Albertlaan nu al hopeloos in een knoop ligt, begrijpe wie kan! Enkel met het GEN is al een begin gemaakt. Kathleen Van Brempt mag voor mijn part gerust verder kijken, dan haar Antwerpse neus lang is ...
spoor-/ tramnet DE LIJN/ TEC 1000MM (GENT ANTWERPEN KUST CHARLEROI)(600 V DC en het tramnet is enkel geschikt voor eenrichtingstrams in Vlaanderen 2richting in Charleroi)
spoor-/ tram-/metronet MIVB 1435MM (bovenleidingspanning: 600 volt gelijkstroom en het tramnetwerk is geschikt voor tweerichtingtrams/ metro's worden gevoed met 900 V gelijkstroom door middel van een derde rail)
spoornet NMBS/ INFRABEL 1435MM (bovenleidingspanning: 3000 volt gelijkstroom EN 25 KV wisselstroom)(Engelse rijrichting)

Jouw "stadtbahn" is dus enkel mogelijk in Brussel al moet daarbij wel rekening gehouden worden met een verschillende rijrichting) EN eventueel in Antwerpen, de pré-metro tunnels in Antwerpen zijn allemaal(?) zodanig gebouwd dat er makelijk normaalspoor naast het smalspoor kan worden gelegd. Gent weet ik niet.
In Antwerpen zou er wel een groot netwerk kunnen komen als je de sporen in de haven, het (omgebouwde) tramnet en het NMBS-net zou combineren, maar dan zitten we alweer aan een volgend miljardenproject.
jan_olieslagers
Berichten: 3557
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door jan_olieslagers »

wva schreef:De enigste twee redenen dat de lijn 52 open blijft is het goederenverkeer en als eventuele uitwijkmogelijkheid ....
Wat gebeurt er eigenlijk zoal aan goederentrafiek op lijn 52? 't Lijkt me dat er in Boom nogal wat goederentreinen circuleren, maar wat wordt er vervoerd, en voor welke bedrijven?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wva
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door wva »

jan_olieslagers schreef:
wva schreef:De enigste twee redenen dat de lijn 52 open blijft is het goederenverkeer en als eventuele uitwijkmogelijkheid ....
Wat gebeurt er eigenlijk zoal aan goederentrafiek op lijn 52? 't Lijkt me dat er in Boom nogal wat goederentreinen circuleren, maar wat wordt er vervoerd, en voor welke bedrijven?
Is hoofdzakelijk de firma "de vos" die veel goederen transporteerd. Gaat van containers tot graag en buldozers. Verder wordt ook Prayon Rupel bediend via Boom met ketelwagens
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door dekooiker »

jan_olieslagers schreef:Ik ben niet overtuigd dat er zoveel aanbod naar Antwerpen-Centrum moet bijkomen. Akkoord, er staan elke ochtend monsterfiles, vooral vanuit de richtingen Sint-Niklaas en Herentals; maar naar mijn indruk is dat vooral verkeer dat voorbij de Koekestad wil. Zijn daar geen studies/analyses van? Afgeladen volle pendelaarstreinen zie ik toch veel meer richting Brussel dan richting Antwerpen!
De nagel op de kop!
De trein.
Alleen voor durvers.
melle

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door melle »

Belachelijk initiatief, geld voor de begroting hebben ze dan weer tekort en dan weer zon miljoenen project... :roll: Ik vraag mij soms echt af waarmee dat ze bezig zijn...
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door groentje »

Het zijn volgend jaar verkiezingen, remember?
De politici zijn hopen balonnetjes aan het oplaten in de hoop dat er wat blijft hangen bij de kiezers, om daarna te hopen dat er toch niet teveel is blijven hangen. Sp.a zit in de hoek waar de klappen vallen, de kans bestaat dus dat ze volgend jaar niet eens mogen meedoen. Nog beter, natuurlijk, dan kunnen ze zeggen dat er zo weinig van gebeurt omdat zij niet mogen meespelen...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door Adler »

Ik weet niet of jullie elke dag van Mechelen station naar Mechelen-Noord moeten met de bus, maar ik dus wel.
Ik doe 45 minuten met de trein van Heide naar Mechelen en dan nog eens 45 minuten met de bus van Mechelen station naar industrieterrein Mechelen-Noord, dat laatste stuk is nog geen 10 km denk ik.
Ik heb hierboven al uitgelegd waarom die bussen er zo lang over doen.
Ten eerste sturen ze die dubbelgelede bussen dwars door de nauwe straten van het centrum waar ze nauwelijks doorkunnen en ten tweede staan die dan nog eens in de file aan het industrieterrein waar 's morgens en 's avonds honderden auto's toekomen en vertrekken.
Als er dan iemand met een goed plan komt voor een snelle tramverbinding tussen het station en het industrieterrein is het allemaal politiek.
Wat een kortzichtigheid toch allemaal.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door groentje »

Een tram zit ook in die file, hoor, als ze geen vrije baan heeft. De bus kan ook een vrije busbaan krijgen, eventueel via een andere route, wat een stuk goedkoper zal zijn, en sneller aan te leggen dan een tramlijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen een tram in Mechelen, hoe meer trams, hoe liever, maar het lijkt me niet meteen de grootste prioriteit om Mechelen een tram te geven. Werk liever de bestaande netten af, vooraleer aan een nieuw netwerk te beginnen. Een tram is leuk, maar duur speelgoed. En een nieuw net van niks beginnen, is helemaal duur. Begin dus al met het busnet te verbeteren, lijkt me.

En je kan toch niet ontkennen dat hier de verkiezingscampagne begint te spelen. Kathleen is hier voorstellen aan het doen die ze niet meer kan waarmaken (toch niet deze legislatuur, en het is nog maar de vraag of ze dat wel zal kunnen in de volgende), die ook verder reiken dan haar bevoegdheden (NMBS is federaal...), en waar ook helemaal geen geld voor is.

Er zal nog veel water door de Dijle stromen vooraleer er een tram door Mechelen rijdt, vrees ik.
jan_olieslagers
Berichten: 3557
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef:Er zal nog veel water door de Dijle stromen vooraleer er een tram door Mechelen rijdt, vrees ik.
'k Vrees dat ge gelijk hebt. Adler heeft ook wel gelijk: die tram is een prima idee. En onze politici gaan erop vooruit als ze goede ideeën inzetten als verkiezingsbelofte. Daarmee blijven het wel goede ideeën - en daarmee blijven het verkiezingsbeloften - en daarmee blijven het politici.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door msts.be »

Adler schreef:Ten eerste sturen ze die dubbelgelede bussen dwars door de nauwe straten van het centrum waar ze nauwelijks doorkunnen en ten tweede staan die dan nog eens in de file aan het industrieterrein waar 's morgens en 's avonds honderden auto's toekomen en vertrekken.
Het probleem in Mechelen is (en dit is duidelijk een slechte beslissing indertijd geweest !!) dat álle buslijnen gecentreerd worden op de Veemarkt. Al die bussen moeten idd door die kleine straten, de ene moet wachten op de andere want ze kan niet door.. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog geen bus op dat "uitstekend" stuk van de Holiday Inn Express daar is gereden.. Het zou eens moeten gebeuren, men zal rap bijdraaien.

Kort gezegd: alle streekbussen WEG van de Veemarkt en gewoon via de Ring laten rijden, dikke pech voor wie dan in het stadscentrum moet zijn, maar streek-en stadsbussen moeten terug gescheiden worden. Dat is de enige echte oplossing voor het probleem..
jan_olieslagers
Berichten: 3557
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door jan_olieslagers »

msts.be schreef: Het probleem in Mechelen is dat álle buslijnen gecentreerd worden op de Veemarkt.
(...)
Kort gezegd: alle streekbussen WEG van de Veemarkt
Waren er niet flink wat streekbussen die vanaf het station vertrekken?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Trainspotterke

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door Trainspotterke »

Kijk naar Brugge, daar is er geen enkele streeklijn (op lijn 43 naar Damme na, maar die rijdt maar één keer per dag buiten het seizoen) die de stad zelf binnenrijdt. Reizigers moeten ofwel aan het station of aan 't Zand afstappen en kunnen er eventueel nog overstappen op een stadsbus. Bussen genoeg richting het centrum (Markt), want alle stadslijnen (op lijn 10 en 23 na) rijden tussen het station en het centrum over een gemeenschappelijk traject.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door groentje »

Van gedwongen overstappen ben ik geen grote fan, dus alleen op voorwaarde dat de haltes op de ring op wandelafstand liggen van de attractiepolen in het centrum, en de snelheidswinst aanzienlijk is, hou ik nog liever alle bussen door het centrum. Ik ken echter Mechelen onvoldoende om te zeggen of dat het geval is. Iemand die een kaartje wil maken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mechelen moet lightrail krijgen naar Boom

Bericht door Steven »

Mechelen kent vooral smalle binnenstraten in het centrum, ik noem die zelfde straten weinig busvriendelijk.
Plaats reactie