Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Adler »

Duikbril AM86 schreef:Waarom komt de CEO van de NMBS of Infrabel toch nooit niet voor de camera dat vind ik altijd zo spijtig? als er iets gebeurt is die nooit bereid om commentaar te geven blijkbaar???
Descheemaecker komt enkel op tv als hij kan komen zeggen dat de NMBS de beste maatschappij is van Europa.
pietje

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door pietje »

Steven schreef: er is een tekort aan bestuurder, men deel max verlof uit, dus moet je een bestuurder oproepen thuis, die moet zich aanmelden op zijn depot, de lok klaar maken, naar de plaats van de defecte trein rijden en er mee verder rijden. Denk je dat elke oproep naar een willekeurige bestuurder (die dan nog met de voorziene loc moet kunnen rijden) op staande voet beantwoord word?
Als ik thuis ben zit ik geen uren op mijn telefoon te kijken, omdat het werk mij eens nodig zou kunnen hebben. Ik kan ook in douche/bad zitten zodat ik onmogelijk ben een oproep te beantwoorden, ik kan ook bezig zijn met een sociale activiteit waardoor ik belet ben van te reageren. Dit is niet alleen voor mij zo maar voor alle treinbestuurders in België.
Voor mijn job ben ik elke 5 weken 1 week "van wacht" (of On Call, dat schijnt moderner).
Wanneer er dan ergens iets gebeurt kan ik onmiddellijk opgeroepen worden.
Ik hou daar dan ook terdege rekening mee en zo ben ik op kerstdag laatstleden nog bijna de hele dag met onvoorziene problemen in de weer geweest.

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om per poule van een x-tal TB's er 1tje oproepbaar te hebben die voor zo'n problemen inzetbaar te hebben.

Dit natuurlijk allemaal mits de nodige vergoedingen voor het ongemak, want op zo'n dag kan je natuurlijk niet met je gezin naar Disneyland of met je vrienden in het café gaan bezatten om er maar enkele te noemen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

de nmbs werkt tot op heden niet met een dergelijk systeem, tot op heden werk men met plantons (tb die in stelplaats een krachtvoertuig krijgt toegewezen) en reserve (aanwezig zonder aangewezen krachtvoertuig), mensen thuis opbellen wil zeggen dat men moet rekenen op de bereidheid van die mensen, want dat is dus op een voorziene vrije dag.
Het is echter zo dat het aantal planton en reserve bestuurders steeds kleiner en kleiner wordt. De laatste jaren zijn deze enkel terug te vinden in de grote depots zoals Brussel zuid, Antwerpen, Luik, ....
doch dit gezegd zijnde wil dat ni zeggen dat deze mensen op een moment van incident nog beschikbaar zijn. Deze kunnen al een andere taak gekregen hebben (ze staan ook in om mensen te vervangen van zieken, mensen die te laat komen door bijvoorbeeld vast zitten in wegverkeer). Dus als er zich een incident voordoet (defecte trein, personeel dat niet komt opdagen, ziek personeel, werkongeval) dan gaat men beroep doen op deze planton en reservebestuurder(s). Is deze voorraad of mogelijkheid uitgeput dan moet men dus creatief gaan zijn. De personeelsleden die beschikbaar zijn op die manier moeten dan ook nog over voldoende lijnkennis, materieelkennis beschikken en voldoende resterende werkuren om die taak te kunnen uitvoeren. Het systeem met enkel oproepen heeft meestal als nadeel dat ge nog veel langer moet wachten.
Waarom moet je langer wachten? de bestuurder thuis oproepen, die moet zich gaan melden en in dienst zetten op de depot, zijn krachtvoertuig klaarmaken (een elektrische loc is minimum een kwartier een diesel een half uur), van de stelplaats vertrekken naar de defecte trein....

Ik mag dan al kort bij Brussel zuid wonen (Vanuit merchtem is dat 19 km) dat neemt niet weg dat ik op de verkeerde moment van de dag (tussen 5 en 21u) gemiddelde 30 minuten onderweg ben om in Brussel te geraken. zo tracht ik u effe aan de hand van mijn persoonlijke situatie duidelijk te maken met wat je rekening moet houden. Vele van mijn collega's hebben echter meer tijd nodig om op de depot te geraken. In alle andere depots van het land is dit juist hetzelfde.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 260689 »

Vandaag met men moeder meegeweest 3X Antwerpen - Roosendaal al L trein.

Beneluxen afgeschaft/vertraging, met andere woorden 1 stel 800 (varkensneus) zat meer dan goed vol. De laatste rit Antwerpen-Roosendaal kwam het volk van de befaamde beneluxtrein op onze trein te zitten. Vetrek in Antwerpen Luchtbal voor rood sein komen te staan. Reden: Benelux naar Roosendaal voor te laten. Ok deze reed met een paar reizigers omdat wij alle benelux reizigers bij hadden. Onderweg vragen mensen voor aansluitingen naar Rotterdam en Amsterdam. Men moeder belt RDV we reden juist tussen Wilders en Essen Reed een 2de beneluxtrein op tegenspoor ons gewoon voorbij. 2 Beneluxtreinen op 15min was schandalig. Nog schandaliger was dat ze de 2de benelux trein niet lieten wachten in Roosendaal.

Dan stel ik mij de vraag: WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM MEE BEZIG!!!!!!

Die reizigers zagen 2 beneluxtreinen voor hun neus passeren.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door HLE 2302 »

260689 schreef:Vandaag met men moeder meegeweest 3X Antwerpen - Roosendaal al L trein.

Beneluxen afgeschaft/vertraging, met andere woorden 1 stel 800 (varkensneus) zat meer dan goed vol. De laatste rit Antwerpen-Roosendaal kwam het volk van de befaamde beneluxtrein op onze trein te zitten. Vetrek in Antwerpen Luchtbal voor rood sein komen te staan. Reden: Benelux naar Roosendaal voor te laten. Ok deze reed met een paar reizigers omdat wij alle benelux reizigers bij hadden. Onderweg vragen mensen voor aansluitingen naar Rotterdam en Amsterdam. Men moeder belt RDV we reden juist tussen Wilders en Essen Reed een 2de beneluxtrein op tegenspoor ons gewoon voorbij. 2 Beneluxtreinen op 15min was schandalig. Nog schandaliger was dat ze de 2de benelux trein niet lieten wachten in Roosendaal.

Dan stel ik mij de vraag: WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM MEE BEZIG!!!!!!

Die reizigers zagen 2 beneluxtreinen voor hun neus passeren.
:o een moeder die treinbestuurder is, dat horen we niet alledagen maar bon
zo zit de nmbs nu eenmaal in elkaar hé, je mag je daar niet in opjagen heb ik al ondervonden, zolang jezelf die trein niet moet halen, ist goed, das gewoon geluk hebben da ge zelf zoiets niet tegenkomt, want met de nmbs weet ge nooit

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Die trein staat stil op een plaats niet toegankelijk vanaf de openbare weg, hoe denk jij dat de dienst 100 ter plaatse geraakt? Per helikopter? op een kwartier tijd kan je onmogelijk een trein volledig leegmaken ten velde, ooit al zelf van een trein gestapt ten velde? juist ja dat is redelijk hoog, dat kan tot twee meter hoog gaan in het slechtste geval. Niet iedereen is jong en lenig om zelfstandig van die trein te komen. Ik heb zelf al zo een evacuatie meegemaakt van een 100 tal mensen, die neemt minstens een half uur in beslag, opgelet waar ik over spreek was dan nog van twee treinen die pal naast elkaar stonden waar het dus nog eenvoudig verliep, de mensen moesten zich niet laten zakken maar overstappen in volle spoor van trein a naar trein b. Mensen in volle baan laten uitstappen is dus gevaarlijk, vooral bij de mogelijke kans op fysiek gewonden, dat beslis je niet zomaar te doen.
Als de VRT tot daar met uitrusting geraakt, zullen de hulpdiensten dat ook kunnen. Geen probleem.

Laat het dan nog een halfuur zijn vooraleer die trein leeg is. Groot verschil met minimum twee uur, niet? Mag ik jullie herinneren aan de Break die in de zomer een bermbrand heeft veroorzaakt net buiten Leuven, op een haast ontoegankelijke plaats? In no time was de trein leeggemaakt, werden de passagiers vanop een brug (!) weggeleid én werd verkeer in een hele bundel alsook op enkele belangrijke lijnen (zoals 36/36N) gewoon stilgelegd voor evacuatie. Het Rode Kruis was zeer snel ter plaats én goed georganiseerd. Het verschil met deze zaak: hier was het geen kwestie van leven of dood dus is het stik maar en we handelen het af op zijn NMBS-iaans. Er zouden eens een paar HKM'ekes een kwartier moeten wachten. Je moet de hitte van het vuur al voelen of het gaat daar langs geen meter vooruit. What's new?

Ongelooflijk ook dat die reizigers zijn blijven zitten terwijl een cameraploeg hen filmt als dieren in de dierentuin. Stap dan gewoon uit en vraag hoe die VRT-ploeg tot daar is gekomen en bol het em gewoon. Mensen zijn toch zo braaf....
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 260689 »

Voor alle duidelijkheid mijn moeder is treinbegeleidster.

Wat zei merken en heel depot antwerpen is als je naar RDV belt dat je altijd het standaard andwoord krijgt we bellen u terug want we moeten informeren bij trafic control. Wat is het nut dan van RDV??? kan je even goe naar trafic control zelf bellen he. Of als vroeger gewoon naar den blok want dan ging het veel vlotter en zei hadden toen meer bevoegdheden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Die trein staat stil op een plaats niet toegankelijk vanaf de openbare weg, hoe denk jij dat de dienst 100 ter plaatse geraakt? Per helikopter? op een kwartier tijd kan je onmogelijk een trein volledig leegmaken ten velde, ooit al zelf van een trein gestapt ten velde? juist ja dat is redelijk hoog, dat kan tot twee meter hoog gaan in het slechtste geval. Niet iedereen is jong en lenig om zelfstandig van die trein te komen. Ik heb zelf al zo een evacuatie meegemaakt van een 100 tal mensen, die neemt minstens een half uur in beslag, opgelet waar ik over spreek was dan nog van twee treinen die pal naast elkaar stonden waar het dus nog eenvoudig verliep, de mensen moesten zich niet laten zakken maar overstappen in volle spoor van trein a naar trein b. Mensen in volle baan laten uitstappen is dus gevaarlijk, vooral bij de mogelijke kans op fysiek gewonden, dat beslis je niet zomaar te doen.
Als de VRT tot daar met uitrusting geraakt, zullen de hulpdiensten dat ook kunnen. Geen probleem.

Laat het dan nog een halfuur zijn vooraleer die trein leeg is. Groot verschil met minimum twee uur, niet? Mag ik jullie herinneren aan de Break die in de zomer een bermbrand heeft veroorzaakt net buiten Leuven, op een haast ontoegankelijke plaats? In no time was de trein leeggemaakt, werden de passagiers vanop een brug (!) weggeleid én werd verkeer in een hele bundel alsook op enkele belangrijke lijnen (zoals 36/36N) gewoon stilgelegd voor evacuatie. Het Rode Kruis was zeer snel ter plaats én goed georganiseerd. Het verschil met deze zaak: hier was het geen kwestie van leven of dood dus is het stik maar en we handelen het af op zijn NMBS-iaans. Er zouden eens een paar HKM'ekes een kwartier moeten wachten. Je moet de hitte van het vuur al voelen of het gaat daar langs geen meter vooruit. What's new?

Ongelooflijk ook dat die reizigers zijn blijven zitten terwijl een cameraploeg hen filmt als dieren in de dierentuin. Stap dan gewoon uit en vraag hoe die VRT-ploeg tot daar is gekomen en bol het em gewoon. Mensen zijn toch zo braaf....
jeroen, ge denkt weer het warm water uit te vinden, elke situatie is verschillend en vergt dus een andere reactie, leer nu eens aanvaarden dat je ni altijd zomaar kan doen wat je zelf wil. Omwille van uw veiligheid en die van anderen. Het is nu eenmaal zo dat als een evacuatie niet dringend is men de mensen beter laat zitten. Je staat ergens te velden, waar denk je dat die mensen te voet naar toe gaan? In de koude nog wel te verstaan. Om nog te voorkomen dat mensen op die plaats zomaar sporen gaan oversteken (en ik beloof u zo zot zijn mensen dan eens ze een trein verlaten, ongeacht waar deze staat). Een brand vergelijken met een stroompanne is dus totaal verkeerd.
xih

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door xih »

Steven schreef:
pietje schreef:D
Als ik thuis ben zit ik geen uren op mijn telefoon te kijken, omdat het werk mij eens nodig zou kunnen hebben.
Als je stand by bent moet je niet constant op je telefoon kijken. Die zal wel een ringtoon afspelen als je wordt gebeld? In zo veel beroepen zijn er mensen van wacht. Dokters en brandweerlui liggen ook niet in hun bad zich in te zepen als er een ramp gebeurt?

Ook mensen van de gasmaatschappij, informatici en zoveel andere beroepen moeten soms stand by zijn. De nmbs/infrabel moet zich gewoon beter organiseren en de bestuurders van wacht moeten tijdens hun wacht geen activiteiten doen die hun oproepbaarheid verhindert of vertraagt. Je zou die bestuurders van wacht kunnen voorzien van een prioritair voortuig met blauw zwaailicht. Ook noodpersoneel van de gasmaatschappijen hebben dat.

En de nmbs moet in de eerste plaats aan de reizigers denken. Informeren en helpen, zo snel mogelijk. Je laat mensen geen 4 uur in een ijskoude of snikhete trein wachten zonder informatie of andere noodhulp.
OMC

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door OMC »

Het is toch simpel? Voor iedere situatie moet er soms geimproviseerd worden want je kan bepaalde situaties nooit op voorhand bedenken. Sommige natuurlijk wel maar ga aub een persoonsongeval niet vergeliken met wat er vanmorgen gebeurt is tussen Duffel En St.Katelijne Waver want dat is een hemelsbreed verschil.

Over de communicatie tussen personeel en reizigers kan ik zeggen dat ik ook wel vind dat die vaak te wensen over laat, al moeten de reizigers af en toe wel eens in eigen boezem kijken (door simpelweg te luisteren als men iets verteld wordt, uit ondervinding zeg ik dit overigens).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

Dat laatste van omc kan ik bevestigen, vele reizigers luisteren ook heel slecht (eender welke situatie), als er dan iets aangekondigd is staan ze gewoon door elkaar te praten en nadien staan ze te roepen dat ze niets wisten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

Steven schreef:jeroen, ge denkt weer het warm water uit te vinden, elke situatie is verschillend en vergt dus een andere reactie, leer nu eens aanvaarden dat je ni altijd zomaar kan doen wat je zelf wil. Omwille van uw veiligheid en die van anderen. Het is nu eenmaal zo dat als een evacuatie niet dringend is men de mensen beter laat zitten. Je staat ergens te velden, waar denk je dat die mensen te voet naar toe gaan? In de koude nog wel te verstaan. Om nog te voorkomen dat mensen op die plaats zomaar sporen gaan oversteken (en ik beloof u zo zot zijn mensen dan eens ze een trein verlaten, ongeacht waar deze staat). Een brand vergelijken met een stroompanne is dus totaal verkeerd.
Steven, leer jij dan eens aanvaarden dat de Heilige NMBS er regelmatig fameus naast slaat op menselijk vlak, zoals ook hier is gebeurd. Blijkbaar is dat voor vele NMBS'ers onmogelijk om te begrijpen, net zoals het woord "dienstverlening" ook een nobele onbekende schijnt te zijn in die middens, getuige je reactie dat een ijskoude trein ten velde op derde kerstdag niet dringend is en al helemáál geen reden om te evacueren. Als ik de post van 260689 hier net boven lees, durf ik er mijn hand voor in het vuur steken dat ook de communicatie weer niet je dat zal geweest zijn. Het nut van eerlijke info zal misschien ook afhangen van situatie tot situatie? Men zou eens in opstand moeten komen.

Het afkondigen van het Medisch Interventieplan, sperren van de lijn, opvang door het Rode Kruis, uitdelen van dekens en warme drank in afwachting van een andere trein was een humane oplossing geweest. Dit was echter weer een laatmaarwaaienaanpak. Ik vraag mij af OF men een schadevergoeding zal krijgen en hoe lang dat dat weer zal duren....
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

OMC schreef:Het is toch simpel? Voor iedere situatie moet er soms geimproviseerd worden want je kan bepaalde situaties nooit op voorhand bedenken. Sommige natuurlijk wel maar ga aub een persoonsongeval niet vergeliken met wat er vanmorgen gebeurt is tussen Duffel En St.Katelijne Waver want dat is een hemelsbreed verschil.
Is het echt zo ondenkbaar dat op zo een belangrijke lijn al eens een trein in panne kan vallen in barre weersomstandigheden? Meen je heus?

De manier van aanpakken van deze situatie was niet onderhevig aan overmacht maar aan pure nalatigheid. Ik ben er 99% zeker van dat een gebrek aan coördinatie én oefening met de verschillende actoren tot dit resultaat hebben geleid. Hoe vaak worden zo een scènes nagespeeld om alle betrokkenen de kans te geven de aanpak hierop te oefenen en de communicatie intern bij te sturen? Amper durf ik wedden. Of gewoon niet. Dan krijg je op een dag als vandaag lap- en tapwerk waarbij men mensen thuis moet gaan opbellen en god-weet-waar locomotieven gaan zoeken. Dit is puur gebrek aan voorbereiding op crisissen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

Ik heb niets tegen de commentaar wel tegen mensen die het warm water uitvinden en denken alles op een uurtje op te lossen. Alles kan altijd beter, niemand die dat tegenspreekt ik zeg niet dat ik tevreden was met gegeven oplossing, maar de oplossingen die jij aanbrengt zijn meestal tegen alle veiligheid in en daar heb ik wel een probleem mee. Iedereen (jij en mijn baas) mag zeggen wat hij wil maar als treinbestuurder gaat er 1 ding voorop en dat is veiligheid, zowel in en naast de trein, als die veiligheid tijd nodig heeft zal ze die krijgen. Als je een probleem hebt met die veiligheidsprocedure dan heb jij een persoonlijk probleem. Het geven van info kan altijd beter dan ga je mij niet horen tegenspreken, maar denken dat er op 5 of 15 minuten kan gestart worden met evacuatie is gewoon niet beseffen over wat je aan spreken bent. Ken jij de juiste omstandigheden van het incident? neen zover ik weet, ik dus ook niet. Zolang je niet 100% de juiste omstandigheden kent moet je voorzichtig zijn met dingen te veroordelen. Maar aan elke uitleg die jij hier geeft kan jij het altijd beter, ik geef u het advies eens te komen werken op de permanentie of op TC als er zich zo een probleem voordoet. Die mensen doen in de meeste gevallen (uitzonderingen zijn er altijd en overal jammer genoeg) zo snel als mogelijk op te lossen met de middelen die er zijn.
Ik heb vooral een probleem dus met het kant en klaar oplossen van problemen die je niet eens volledig begrijpt. Omdat je altijd een aantal zaken en procedures over het hoofd ziet. Bescherm ik de nmbs? Neen verre van ik schop ook al is tegen de schenen neem dat maar van mij aan. Maar heb wel vastgesteld dat gij enkel afbrekende commentaar geeft en de ware oplossing in pacht denkt te hebben. Leer aanvaarden dat er ook nog beroespmensen zijn die echt wel weten met wat ze bezig zijn ook al beschikken ze niet altijd over de middelen die ze wel zouden willen hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

Jeroen schreef: Is het echt zo ondenkbaar dat op zo een belangrijke lijn al eens een trein in panne kan vallen in barre weersomstandigheden? Meen je heus?

De manier van aanpakken van deze situatie was niet onderhevig aan overmacht maar aan pure nalatigheid. Ik ben er 99% zeker van dat een gebrek aan coördinatie én oefening met de verschillende actoren tot dit resultaat hebben geleid. Hoe vaak worden zo een scènes nagespeeld om alle betrokkenen de kans te geven de aanpak hierop te oefenen en de communicatie intern bij te sturen? Amper durf ik wedden. Of gewoon niet. Dan krijg je op een dag als vandaag lap- en tapwerk waarbij men mensen thuis moet gaan opbellen en god-weet-waar locomotieven gaan zoeken. Dit is puur gebrek aan voorbereiding op crisissen.
Als jij denkt dat er voor alle problemen in de wereld een oplossing in huis hebt of dat die nog maar zouden bestaan dan moet je god wel zijn he? Er bestaan wel degelijk verschillende procedures in bepaalde gevallen. Die worden vrij strikt opgevolgd ook. Niet elke procedure laat snelheid toe. Het begint in dit geval bij de bestuurder die zonder stroom komt te zitten en die een aantal testen moet doen voor hij zich zomaar in nood kan verklaren. Deze testen kunnen al 10 minuten in beslag nemen (vaststelling van probleem tot eindbesluit), daarna pas komt de rest van het circus op gang en moeten alle diensten verwittigd worden. Ik kan u plechtig beloven als zich een incident voordoet er maar 1 vijand is en dat is de tijd zelf.
De bestuurder zal dus waarschijnlijk vastgesteld hebben dat hij geen stroom meer had, die heeft de verschillende delen van de loc (logische volgorde die in een dep. boek staan) gevolgd om na te zien of er geen inwendig probleem is (dit is de logische volgorde) dan contact opnemen met de juiste dienst om te weten of er HS is of niet. Indien geen HS aanwezig was kan je beginnen met waarschuwen van TC, RDV en de stations die betrokken zijn voor reizigers die staan te wachten, de TB gaat normaal ook de tbg inlichten over het probleem die normaal zijn best doet om de passagiers in de lichten (in geval van een benelux is dit in principe in vier talen).

Het vlot verloop van elke procedure zal bepalen of iets vlot verloopt of niet.
Plaats reactie