Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

Steven schreef: De bestuurder zal dus waarschijnlijk vastgesteld hebben dat hij geen stroom meer had, die heeft de verschillende delen van de loc (logische volgorde die in een dep. boek staan) gevolgd om na te zien of er geen inwendig probleem is (dit is de logische volgorde) dan contact opnemen met de juiste dienst om te weten of er HS is of niet. Indien geen HS aanwezig was kan je beginnen met waarschuwen van TC, RDV en de stations die betrokken zijn voor reizigers die staan te wachten, de TB gaat normaal ook de tbg inlichten over het probleem die normaal zijn best doet om de passagiers in de lichten (in geval van een benelux is dit in principe in vier talen).

Het vlot verloop van elke procedure zal bepalen of iets vlot verloopt of niet.
Steven,
Meet de lok de spanning niet op de binnenkomst in de lok ? Dan weet hij toch direkt of het de HS is....kan hij ook direkt zijn GSM-R pakken om te vragen of het nog lang moet duren.

Moet hij echt ZELF TC bellen, RDV bellen, de stations bellen (hoe ver ?) en dan pas de tbg ? Ongelooflijk.

Wat was er nu eigenlijk aan de hand.... cel uitgebrand ofzo ?
Bovenleiding lag niet beneden naar het schijnt, bespaard enkele procedures neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

de spanning wordt zeker in de loc gemeten maar op slag bellen is zot. Je moet namelijk weten dat elk onderstation zichzelf terug kan in dienst stellen (max 3 keer om veiligheidsredenen), de zekering van de meter kan defect geraken, de meter zelf ook, je kan een gewone uitschakeling hebben waardoor de hoogspanning wegvalt en uw lok eigenlijk de oorzaak is. Dit zijn zaken die je moet weten voor je "alarm" gaat geven. Onnodige gaan panikeren doe je nu eenmaal ook niet. vandaar ik zeg dat er procedures bestaan. Je volgt zoals voorzien. Als iedereen zijn taak naar behoren doet zullen er weinig problemen zijn, maar ik belof geen supersnelle evacuatie, in dit geval kan je volgens mij nooit op minder als een uur komen te zitten. De mensen evacueren was waarschijnlijk niet mogelijk, ze voorzien van iets warm moest waarschijnlijk wel beter gegaan zijn, waarom dit is niet gelukt? wie zal het zeggen. Pas in heel dit verhaal aan dat de reizigers iets sneller van warmte voorzien werden (een warme drank en eventueel wat dekens) en iedereen gaat anders reageren ook al zou voor de rest alles hetzelfde geweest zijn. De perceptie van zulke zaken hangt nu eenmaal af van verschillende factoren. Vanaf de kantlijn staan roepen wat er moet gebeuren is altijd het eenvoudigste maar wel het zwakste. Ik blijf herhalen dat niemand van ons de echt feiten 100% kent laat staan weten wat er effectief wel en niet gebeurd is. Ze gaan een paar portugezen bevragen, hoe goed verstaan die eigenlijk engels, misschien was de kennis van het engels van de TBG te beperkt om het probleem in het Engels heel mooi uit te leggen en heeft die zich beperkt tot de basisinfo. Allemaal zaken die wij niet weten en dus niets van kunnen zeggen.
OMC

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door OMC »

Jeroen schreef:
OMC schreef:Het is toch simpel? Voor iedere situatie moet er soms geimproviseerd worden want je kan bepaalde situaties nooit op voorhand bedenken. Sommige natuurlijk wel maar ga aub een persoonsongeval niet vergeliken met wat er vanmorgen gebeurt is tussen Duffel En St.Katelijne Waver want dat is een hemelsbreed verschil.
Is het echt zo ondenkbaar dat op zo een belangrijke lijn al eens een trein in panne kan vallen in barre weersomstandigheden? Meen je heus?

De manier van aanpakken van deze situatie was niet onderhevig aan overmacht maar aan pure nalatigheid. Ik ben er 99% zeker van dat een gebrek aan coördinatie én oefening met de verschillende actoren tot dit resultaat hebben geleid. Hoe vaak worden zo een scènes nagespeeld om alle betrokkenen de kans te geven de aanpak hierop te oefenen en de communicatie intern bij te sturen? Amper durf ik wedden. Of gewoon niet. Dan krijg je op een dag als vandaag lap- en tapwerk waarbij men mensen thuis moet gaan opbellen en god-weet-waar locomotieven gaan zoeken. Dit is puur gebrek aan voorbereiding op crisissen.

OK goed, ik snap wat je wil zeggen maar ik denk toch echt dat je verder moet nadenken. Vraag: op hoeveel plaatsen van belangrijke lijnen zou er in België een oefening moeten plaatsvinden moest er ooit op die plaats effectief iets gebeuren? Dat is niet haalbaar, nooit van je leven. Er zullen wel bepaalde richtlijnen zijn voor dergelijke siuaties zoals vandaag MAAR dan moet je met bepaalde factoren rekening houden en die zijn niet overal hetzelfde, dan denken we aan vegetatie, ondergrond, bereikbaarheid maar ook situering in tijd. Niet iedereen kan dan direct ter plaatse zijn. En ik denk niet dat er zomaar overal locomotieven weggeplukt kunnen worden, zoals je misschien gezien hebt was het een HLD62 TBL die de trein tot in Kontich geduwd heeft en pas daar zijn de mensen door de hulpdiensten opgevangen, niet in Duffel zoals ik hier ergens eerder gelezen heb.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

HLD62 is door tb van leuven die ter beschikking staat voor lijn 2, die moeten ze dus vrijgeven, want als er tegelijkertijd een incident is op L2 heeft de persoon die beslist heeft die loc te gebruiken anders een probleem. (effe melden dat er wel meerdere locs TBL2 zijn maar niet noodzakelijk op dat zelfde moment meerdere bestuurders om er mee te rijden)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door treinbruno »

Hoedat die mensen nog niet aan de nooddeuropening getrokken hebben :shock:

De tb zou zich toch ook tot kontich kunnen laten uitbollen. In msts lukt dit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

u laten uitbollen is 1, maar mstst is geen echte trein.
Geen hoogspanning geeft een aantal neveneffecten zoals
geen compressor meer in dienst = geen luchtdrukproductie.
Geen luchtproductie = geen bijkomende lucht in hoofdreservoir.
je moet voldoende drukdaling kunnen geven om de remmen te laten werken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Het geven van info kan altijd beter dan ga je mij niet horen tegenspreken, maar denken dat er op 5 of 15 minuten kan gestart worden met evacuatie is gewoon niet beseffen over wat je aan spreken bent. Ken jij de juiste omstandigheden van het incident?
Ik ken de volgende feiten: een trein valt stil tussen twee metropolen als Brussel en Antwerpen. Mensen moeten bijna vier uur kou lijden. Cameraploegen geraken tot aan de trein maar adequate opvang blijkbaar niet. Tot zover wat ik vaststel als buitenstaander. Ik zuig dit niet uit mijn duim, hé. Als dergelijke situaties anno 2008 normaal zijn vanwege welke reden dan ook (veiligheid of whatever) kan een zinnig mens enkel maar concluderen dat:

1. de trein geen menselijk en comfortabel reismiddel is bij een panne
2. men bij Infrabel en de NMBS bijzonder traag anticipeert op problemen.

Als jij het normaal vindt om mensen zo lang in barre omstandigheden te latten zitten, dan heb jij (en jij alleen) een probleem, mijn beste Steven....
Steven schreef:Als jij denkt dat er voor alle problemen in de wereld een oplossing in huis hebt of dat die nog maar zouden bestaan dan moet je god wel zijn he?
Dus het is nu al godenwerk om voor je reizigers fatsoenlijke opvang te voorzien en een trein sneller weg te krijgen dan de reistijd die je nodig hebt om het land te doorkruisen? Proper...
Steven schreef:Er bestaan wel degelijk verschillende procedures in bepaalde gevallen. Die worden vrij strikt opgevolgd ook. Niet elke procedure laat snelheid toe. Het begint in dit geval bij de bestuurder die zonder stroom komt te zitten en die een aantal testen moet doen voor hij zich zomaar in nood kan verklaren. Deze testen kunnen al 10 minuten in beslag nemen (vaststelling van probleem tot eindbesluit), daarna pas komt de rest van het circus op gang en moeten alle diensten verwittigd worden. Ik kan u plechtig beloven als zich een incident voordoet er maar 1 vijand is en dat is de tijd zelf.
De bestuurder zal dus waarschijnlijk vastgesteld hebben dat hij geen stroom meer had, die heeft de verschillende delen van de loc (logische volgorde die in een dep. boek staan) gevolgd om na te zien of er geen inwendig probleem is (dit is de logische volgorde) dan contact opnemen met de juiste dienst om te weten of er HS is of niet. Indien geen HS aanwezig was kan je beginnen met waarschuwen van TC, RDV en de stations die betrokken zijn voor reizigers die staan te wachten, de TB gaat normaal ook de tbg inlichten over het probleem die normaal zijn best doet om de passagiers in de lichten (in geval van een benelux is dit in principe in vier talen).

Het vlot verloop van elke procedure zal bepalen of iets vlot verloopt of niet.
En dit alles duurt dus bijna vier uur. Proficiat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

Geen enkel vervoermiddel is comfortabel bij storingen of defecten, indien jij denkt van wel ok mij niet gelaten.
tja wat is traag, de ene keer is het traag de andere keer niet, niet iedereen is perfect in het uitvoeren van zijn taak.

het is godenwerk om te doen wat jij verlangt, een oplossing hebben voor elk mogelijk probleem, droom verder over die utopie maar die kan geen enkel bedrijf u leveren.

Als er een probleem is duurt het altijd te lang, vanuit het standpunt als passagier is zelfs een kwartier te lang. Daar heb ik als bestuurder alle begrip voor, ik tracht zelf altijd zoveel mogelijk informatie geven zo goed als ik kan. Niemand is perfect, wat jij verlangt is zelfs meer als perfectie als je uw eigen kritiek is doorneemt samen met uw zogezegde oplossing.

Ik merk vooral op dat je hier actief bent als er kritiek kan gegeven worden maar constructief meewerken door is nieuwsgierig vragen te stellen of door is trachten te achterhalen hoe de zaken nu juist in zijn werk gaan merk ik niet. Hoe kan je nu zo aan de lopende band kritiek aanvoeren als je amper weet hoe de dingen werken. Ik kan afronden met "de beste stuurlui staan aan wal".
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Adler »

Bartjedj schreef:Ik ben het wel eens dat NMBS en Infrabel verkeerd bezig zijn op het vlak van noodgevallen. Wachtploegen schrappen, steeds meer en meer verschillend materiaal zonder personeel op te leiden, het moet vroeg of laat mislopen.
Dit is geen kwestie van vroeg of laat mislopen. Deze voorvallen doen zich keer op keer opnieuw voor en niemand schijnt ooit lessen te trekken uit het verleden.
Kenmerkend is ook dat niemand kan zeggen waar het is fout gelopen, Infrabel geeft de schuld aan de NMBS, de NMBS geeft de schuld aan Infrabel en de alwetende vakbond zegt dat het de schuld is van 'de splitsing'. Niemand is verantwoordelijk voor iets en iedereen is verantwoordelijk voor alles.
Zolang men de NMBS-groep niet grondig hervormt zullen dergelijke voorvallen zich ook blijven voordoen.
Op 1 januari 2005 heeft men 1 onbestuurbare bureaucratie gesplitst in 2 onbestuurbare bureaucraties die niet met elkaar samenwerken en nog een derde aanhangsel dat geen enkele nuttige functie heeft, behalve dan een financieel apparaat om allerlei boekhoudkundige truukjes uit te halen.
Begin jaren 90 heeft de toenmalige gedelegeerd-bestuurder Etienne Schouppe een plan voorgesteld om van de NMBS een modern bedrijf te maken, namelijk om het op te splitsen in een aantal zelfstandige 'business-units', elk verantwoordelijk voor een bepaald deelgebied.
Dit model bestaat ook bij de DB waar men binnen het grote concern tientallen deelbedrijven heeft die boekhoudkundig een zelfstandig bedrijf zijn en die elk verantwoordelijk zijn op hun gebied. Elk deelbedrijf levert diensten aan de andere deelbedrijven. Dit model werkt perfect bij de DB.
Dat plan van Schouppe is toen om allerlei drogredenen door de vakbonden categoriek van tafel geveegd en men heeft zelfs stakingen georganiseerd daarvoor.
De gevolgen ziet men dus vandaag, een organisatie waar voortdurend van alles fout loopt en die onbestuurbaar is.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

Heb evenjes de tijd genomen deze 5 paginas te lezen,waarvan zeker 4 met "het terug uitvinden van het wiel" verhalen.
Dat 4 uur lang is geef ik grif toe.
MAAR,laten we eerst het onderzoek afwachten betreffende de oorzaak,maar toch even dit.
Bij de spoorwegen (all over the world) geldt,haast en spoed is nooit goed.
De mensen: ze waren veilig aan boord van de trein,ze zijnn beschermd tegen zichzelf.Als het zo koud was waarom deden ze nog de venstertjes open?
Hun commentaren:logisch, typisch en onoverkombaar.Hun uitspraken :gratuit.
Sommige mensen moet je beschermen tegen zichzelf eens de camera draait!Je hebt altijd "leaders" die het beter weten en anders zouden doen met hun MOND.
Uitbollen: hadden ze in Pecrot de stroom gesneden hadden we waarschijnlijk geen doden gehad. Daar dit de enige manier is om treinen in een automatisch baanvak te stoppen.
Tijd;om te voorkomen dat er nog en incident op een incident komt moet je kalm blijven ,de procedures herlezen en toepassen en laten toepassen.
Cameraploegen:ja als zij hun hebben en houden willen beschadigen om daar te geraken, hun job of freelance interventie te vergoeden moeten zij dat weten. maar dit doe je niet met mensen.
Noodoplossinggen:altijd eenvoudig achterna,maar op het moment zelf soms complex zeker als de oorzaak (?) van de panne niet gekend is.
en laten we technische parameter niet vergeten in dit complex geheel zowel op de tractieeenheden als in de voeding.Kan overal gebeuren. maar ik heb liever dit dan 1 asbreuk met een ICE trein.In dit laatste geval ging het wel snel.
Hoeveel mensen hier hebben ervaring met het toepassen,analyseren van veilgheidsprocedures bv: het simpel afleveren van een overschrijdinsbevel?Dan pas weet je hoeveel "kostbare tijd" dit neemt.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:MAAR,laten we eerst het onderzoek afwachten betreffende de oorzaak,maar toch even dit.
Gelooft u nu echt dat de NMBS of Infrabel gaan onderzoeken waarom dit zo lang heeft geduurd ?
Voor hen was dit "business as usual".
Ook van de FOD Mobiliteit moeten we niets verwachten.
In een recent rapport van het Rekenhof over de toepassing van de beheerscontracten 2005-2007 komt het Rekenhof tot de vaststelling dat er van de kant van de overheid nauwelijks enige controle gebeurt over de toepassing van de beheerscontracten.
Ik citeer:
"Het is onthutsend hoe gebrekkig de politieke en administratieve overheden hun toezicht op de uitvoering van de beheerscontracten uitoefenen,
ondanks een jaarlijkse overheidsdotatie van 3 miljard euro voor het spoor."
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 260689 »

Waarom liet men de Antwerpen-Brussel-Charleroi niet stoppen naast het spoor van de benelux, want ik zag die op TV er toch mooi naast rijden.

Een TBG uit antwerpen heeft zo eens een Evacuatie op eigen hoedje georganiseerd. Zo had ze haar collega op de Benelux gebeld om te vragen om te stoppen om de reizigers van de L trein Antwerpen-Roosendaal richting Nederland te laten overstappen. (probleem toen Bergland expres die in panne stond te Heide, Ik was als werknemer op de bergland en herinnerd mij er nog goed aan).
Ik denk dat reizigers liever terugkeren dan daar in de kou blijven zitten. Die reizigers konden in Mechelen op de andere Benelux stappen en waren ze veel rapper weg. Eventueel kon civile bescherming en rode kruis in het station Mechelen voor opvang zorgen.
@ Steven: Ik begrijp dat dit veel tijd vergt maar ik ben van het principe eerst reizigers, informatie en evacuatie daarna het wegslepen van de Benelux. Op de permanentie in Antwerpen centraal bij de TBG's heb ik van alles gehoord over de befaamde Benelux en iedereen zegt wel iets anders. Heb eens gevraagd aan men moeder wat zei zou doen. ze zei: Eerst maken dat ik genoeg informatie weet over het probleem, om de 3 à 5 minuten omroepen (staat in cursus TBG), indien treinverkeer mogelijk op ander spoor vragen om 1 trein met dubbeldekkers (M6) te laten stoppen en mijn trein evacueren. dan heb je nog altijd de TB die bij zijn trein blijft en zijn er veel minder gevolge voor de reizigers.
xih

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door xih »

En de essentie van het verhaal wordt hier wel vergeten. De laatste tijd zijn het aantal incidenten met de Benelux enorm toegenomen. Dit is geen toeval.
Duikbril AM86

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Duikbril AM86 »

Als er nu één ding is waar onze politiekers niet van wakker van liggen dan is het wat er allemaal gebeurt bij de NMBS.
De NMBS doet het toch goed 4,2 % extra reizigers tegenover 2007, nog extra dubbeldekkers besteld, de GEN stellen,..
Als je al die persartikels leest dan is de NMBS nog heiliger dan de paus.


Schouppe dat was de vroegere CEO van de NMBS die altijd oren had naar de klachten van de reizigers en er oplossingen voor zocht.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

260689 schreef:Waarom liet men de Antwerpen-Brussel-Charleroi niet stoppen naast het spoor van de benelux, want ik zag die op TV er toch mooi naast rijden.

Een TBG uit antwerpen heeft zo eens een Evacuatie op eigen hoedje georganiseerd.SNIP.Heb eens gevraagd aan men moeder wat zei zou doen. ze zei: Eerst maken dat ik genoeg informatie weet over het probleem, om de 3 à 5 minuten omroepen (staat in cursus TBG), indien treinverkeer mogelijk op ander spoor vragen om 1 trein met dubbeldekkers (M6) te laten stoppen en mijn trein evacueren. dan heb je nog altijd de TB die bij zijn trein blijft en zijn er veel minder gevolge voor de reizigers.
Prachtig antwoord:
1) het hangt af van de daadkracht van individuele mensen die SAMENwerken, dus niet alleen van procedures.
2) in dit antwoord werd het woord "reiziger" meer gebruikt dan in elk NMBS en/of INFRABEL antwoord.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie