Jeroen schreef:Steven schreef:jeroen leer eens aanvaarden dat treinverkeer altijd om veiligheid gaat van de eerste tot de laatste seconde. Jij zoekt enkel zaken om op te kunnen schieten, elk punt van kritiek dat je kan geven vuur je hier af, constructief meewerken of gewoon een paar regels aanvaarden doe je niet. Dat er zaken vlotter en beter kunnen is altijd en overal van toepassing (ook in de prive) maar zo een pessimistisch geschrijf is niet leuk meer.
Goed, dan zal ik eens een constructieve vraag stellen: waarom was het blijkbaar onmogelijk om het treinverkeer stil te leggen en twee baanvakken te sperren om nadien de mensen uit te laten stappen en naar een meer toegankelijke plaats te begeleiden alwaar men hen kon opvangen? Waarom werd dit niet gedaan?
Treinverkeer stilleggen GEEN probleem... TC kan de treinen rustig om laten rijden.
Maar dat is voor de passagiers die gaan "zwerver" over het spoor, zover zijn we nog niet.
Mensen laten uitstappen ...dat is al een groot (hoog) probleem.
Normaal perron ligt +- 70-80 cm boven railkop. Dwz waar geen perron is spring je in of juist naast het ballast... zit je dus snel op 1m en meer. Ik denk dat deze NS rijtuigen nog één lager trede hebben (buurtland noemen ze dat) maar ok.
Blijft: minimaal ZES traptreden tegelijk (oefen thuis maar rustig op de trap, met vrouw, moeder en tante ).
Twee treinbegeleiders en 15 deuren, ga er maar aan staan...
Dat lukt met een trein vol treingekken (hoor ik ook bij). Hoe ze er terug in geraken is altijd de moeite om zien...
Bij paar honderd man en hun bagage riskeer je dus verzwikte enkels, beschadigde kledij, bagage enz.
Klachten, advocaten en de rest...
Ik zou er maar enkele "potige" brandweerlieden bij halen indien je zoiets plant.
Volgens mij heb je een draaiboek nodig... Verloopt en blijft alles verlopen volgens eerste idee (bv. geschat 2 uur) dan blijf je zitten. Begint het normaal verloop "op te stroppen" dan ga je de evacuatie voorbereiden.
Maar om dat te doen heb je "informatie" nodig, overleg tussen mensen en beslissingen.
Maar ik weet niet of het de bedoeling is van de NMBS procedures om dat proces te begeleiden of af te remmen.
Ik hoop dat het wel lukt als de trein in brand staat...