Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door K V B »

Bartjedj schreef: Ik ben geen vakbondsman, maar ze hebben wel deels gelijk. De splitsing maakt de zaken er niet eenvoudiger op.
De splitsing in een handvol met elkaar concurrerende vakbonden zorgt ook voor de nodige problemen...

In Zwitserland heb je gevallen waar bedrijf A rijd op de sporen van bedrijf B, waarbij de dispatching gedaan word door bedrijf C, en bij noodgevallen bedrijf D een loc zal leveren... Het kan allemaal, het is kwestie van goede wil.

En een paar van dergelijke treinen hebben staan helpt ook: Afbeelding
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
Bartjedj schreef: Ik ben geen vakbondsman, maar ze hebben wel deels gelijk. De splitsing maakt de zaken er niet eenvoudiger op.
De splitsing in een handvol met elkaar concurrerende vakbonden zorgt ook voor de nodige problemen...

In Zwitserland heb je gevallen waar bedrijf A rijd op de sporen van bedrijf B, waarbij de dispatching gedaan word door bedrijf C, en bij noodgevallen bedrijf D een loc zal leveren... Het kan allemaal, het is kwestie van goede wil.

En een paar van dergelijke treinen hebben staan helpt ook: Afbeelding
Inderdaad laat Zwitserland op veel vlakken een voorbeeldfunktie hebben.
maar in België is er niet de politieke moed aanwezig.
Betreffende deze brandweertreinen: Zoals ik waarschijnlijk al gezegd heb in een ander topic,ze zijn er mooi ,degelijk en "praktisch uit". Maar met de nodige ervaring denk ik dat ze op gebied van firefighting beperkt zijn in hun efficientie.Ze zijn voor zover mijn kontakten aldaar nog niet echt gebruikt.
Waarom :De naderingstijd van een spoorvoertuig naar een stilstaand spoorxegconvooi neemt HEEL veel tijd in beslag.Naderings en overschrijdingsprocedures.
Alsook de laterale bluswerkzaamheden zijn beperkt gezien dat het vrije ruimte gabarit t.o.v. de tunnel volledig ingenomen wordt door de trein in vuur. Zoxel van de kant van de loc of de kant van eventuele wagons.
Stel U een buis voor (de tunnel)met daarin een kleiner buis(de trein) je moet al tussen de wanden blussen (mikken) om de vuurhaard te bestrijden. Indien er brand is 100M na het laatste voertuig lijkt mee dit een moeilijke klus. Zonder rekening te houden met de kracht van de noodventilatie en zijn richting.
Het beste is een groot watergordijn(5 lansen) opstellen met de ventilatie in het gezicht en aanvallen met de ventilatie in de rug.
Op papier en zo in een bundel ziet het er mooi uit en de ontwerpers hebben kunnen hun ideen de vrije loop laten gaan.
Besluit : ik hoop dat ze het nooit nodig hebben.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Robin »

laat gewoon een dieseltrein op het tegenspoor rijden met rit op zicht tot aan de trein die in panne staat, de dispatching weet ervan dus laat die gewoon door alle rode seinen rijden met max 80km/h ofzo.
das toch mijn gedacht ervan, ik weet er zijn procedures maar dit slaagt wel alles eigenlijk. Leer alle treinbestuurders rijden met een 77 of 52 en je vind gemakelijker volk :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

Steven schreef:jeroen leer eens aanvaarden dat treinverkeer altijd om veiligheid gaat van de eerste tot de laatste seconde. Jij zoekt enkel zaken om op te kunnen schieten, elk punt van kritiek dat je kan geven vuur je hier af, constructief meewerken of gewoon een paar regels aanvaarden doe je niet. Dat er zaken vlotter en beter kunnen is altijd en overal van toepassing (ook in de prive) maar zo een pessimistisch geschrijf is niet leuk meer.
Goed, dan zal ik eens een constructieve vraag stellen: waarom was het blijkbaar onmogelijk om het treinverkeer stil te leggen en twee baanvakken te sperren om nadien de mensen uit te laten stappen en naar een meer toegankelijke plaats te begeleiden alwaar men hen kon opvangen? Waarom werd dit niet gedaan?
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Betreffende deze brandweertreinen: Zoals ik waarschijnlijk al gezegd heb in een ander topic,ze zijn er mooi ,degelijk en "praktisch uit". Maar met de nodige ervaring denk ik dat ze op gebied van firefighting beperkt zijn in hun efficientie.Ze zijn voor zover mijn kontakten aldaar nog niet echt gebruikt.
Waarom :De naderingstijd van een spoorvoertuig naar een stilstaand spoorxegconvooi neemt HEEL veel tijd in beslag.Naderings en overschrijdingsprocedures.
Alsook de laterale bluswerkzaamheden zijn beperkt gezien dat het vrije ruimte gabarit t.o.v. de tunnel volledig ingenomen wordt door de trein in vuur. Zoxel van de kant van de loc of de kant van eventuele wagons.
Stel U een buis voor (de tunnel)met daarin een kleiner buis(de trein) je moet al tussen de wanden blussen (mikken) om de vuurhaard te bestrijden. Indien er brand is 100M na het laatste voertuig lijkt mee dit een moeilijke klus. Zonder rekening te houden met de kracht van de noodventilatie en zijn richting.
Het beste is een groot watergordijn(5 lansen) opstellen met de ventilatie in het gezicht en aanvallen met de ventilatie in de rug.
Op papier en zo in een bundel ziet het er mooi uit en de ontwerpers hebben kunnen hun ideen de vrije loop laten gaan.
Besluit : ik hoop dat ze het nooit nodig hebben.
Ze zijn wel degelijk al gebruikt, zelfs om te blussen, maar tot nu toe enkel voor gras en bosbrandjes in de buurt van het spoor. (In de bergen kom je er niet altijd makkelijk met een brandweerwagen bij de sporen). Ze worden ook gebruikt om defecte treinen mee weg te slepen, en kunnen reizigers evacueren. op de foto kan je zien dat de trein uit drie secties bestaat (normaal zijn het er overigens vier). Elke sectie heeft zijn eigen dieselmotor en stuurcabine, en men kan de trein na aankomst in twee splitsen, waarbij een deel reizigers evacueert.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef:
Steven schreef:jeroen leer eens aanvaarden dat treinverkeer altijd om veiligheid gaat van de eerste tot de laatste seconde. Jij zoekt enkel zaken om op te kunnen schieten, elk punt van kritiek dat je kan geven vuur je hier af, constructief meewerken of gewoon een paar regels aanvaarden doe je niet. Dat er zaken vlotter en beter kunnen is altijd en overal van toepassing (ook in de prive) maar zo een pessimistisch geschrijf is niet leuk meer.
Goed, dan zal ik eens een constructieve vraag stellen: waarom was het blijkbaar onmogelijk om het treinverkeer stil te leggen en twee baanvakken te sperren om nadien de mensen uit te laten stappen en naar een meer toegankelijke plaats te begeleiden alwaar men hen kon opvangen? Waarom werd dit niet gedaan?
Treinverkeer stilleggen GEEN probleem... TC kan de treinen rustig om laten rijden.
Maar dat is voor de passagiers die gaan "zwerver" over het spoor, zover zijn we nog niet.

Mensen laten uitstappen ...dat is al een groot (hoog) probleem.
Normaal perron ligt +- 70-80 cm boven railkop. Dwz waar geen perron is spring je in of juist naast het ballast... zit je dus snel op 1m en meer. Ik denk dat deze NS rijtuigen nog één lager trede hebben (buurtland noemen ze dat) maar ok.
Blijft: minimaal ZES traptreden tegelijk (oefen thuis maar rustig op de trap, met vrouw, moeder en tante ).
Twee treinbegeleiders en 15 deuren, ga er maar aan staan...
Dat lukt met een trein vol treingekken (hoor ik ook bij). Hoe ze er terug in geraken is altijd de moeite om zien...
Bij paar honderd man en hun bagage riskeer je dus verzwikte enkels, beschadigde kledij, bagage enz.
Klachten, advocaten en de rest...
Ik zou er maar enkele "potige" brandweerlieden bij halen indien je zoiets plant.

Volgens mij heb je een draaiboek nodig... Verloopt en blijft alles verlopen volgens eerste idee (bv. geschat 2 uur) dan blijf je zitten. Begint het normaal verloop "op te stroppen" dan ga je de evacuatie voorbereiden.
Maar om dat te doen heb je "informatie" nodig, overleg tussen mensen en beslissingen.
Maar ik weet niet of het de bedoeling is van de NMBS procedures om dat proces te begeleiden of af te remmen.

Ik hoop dat het wel lukt als de trein in brand staat...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden... zo kan het dus ook

Bericht door dentheo »

From: "Jaap van den Top" <jaapovl@gmail.com>
X-Yahoo-Profile: jvdtop
Sender: OVL@yahoogroups.com
Mailing-List: list OVL@yahoogroups.com; contact OVL-owner@yahoogroups.com
Delivered-To: mailing list OVL@yahoogroups.com
List-Id: <OVL.yahoogroups.com>
List-Unsubscribe: <mailto:OVL-unsubscribe@yahoogroups.com>
Date: Tue, 30 Dec 2008 14:47:05 +0100
Subject: [OVL] Beneluxloc stuk
Reply-To: OVL@yahoogroups.com
X-Yahoo-Newman-Property: groups-email-ff-m

Hoi allemaal,

Zojuist bereikt mij het bericht dat er bij Voorschoten een
Benelux-trein is gestrand omdat de Traxx-loc het heeft begeven. De
vervangende loc heeft onderweg de bovenleiding naar beneden gehaald.
Mission failed.

Na ruim twee uur konden reizigers door middel van een loopbrug
overstappen op een naast de gestrande trein "aangemeerde" Benelux die
vervolgens stapvoets naar Den Haag is vertrokken.

De nog rijdende Beneluxen rijden momenteel via Gouda.

Goede reis,

Jaap
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

Jeroen schreef:
Steven schreef:jeroen leer eens aanvaarden dat treinverkeer altijd om veiligheid gaat van de eerste tot de laatste seconde. Jij zoekt enkel zaken om op te kunnen schieten, elk punt van kritiek dat je kan geven vuur je hier af, constructief meewerken of gewoon een paar regels aanvaarden doe je niet. Dat er zaken vlotter en beter kunnen is altijd en overal van toepassing (ook in de prive) maar zo een pessimistisch geschrijf is niet leuk meer.
Goed, dan zal ik eens een constructieve vraag stellen: waarom was het blijkbaar onmogelijk om het treinverkeer stil te leggen en twee baanvakken te sperren om nadien de mensen uit te laten stappen en naar een meer toegankelijke plaats te begeleiden alwaar men hen kon opvangen? Waarom werd dit niet gedaan?
Constructief antwoord: Het sperren van het verkeer is geen probleem, enkel het VEILIG laten uitstappen of overstappen van de reizigers is een probleem.
gegeven: trein staat op een spoor . spoor ligt op een bed van ballast.
De hoogte gemeten tussen het niveau van de rand van de ballast(inplanting v/d bovenleiding) tot de onderste trede is gemakkelijk 1.8M. Als de trein in een bocht staat is het nog hoger langs buitenkant bochtHoe ga je iemand VEILIG daaraf laten afstappen? Jong, oud ,kind,minder valide,bagage ,rokje ,broek enz..... De enige ridicule oplossing zou een tobogan zijn zoals bij het luchtverkeer.het was/is al gHeen sinecure om in een bundel als spoorwegbediende (treinbestuurder/tbg) op een stel of wagon te stappen om hem klaar te maken.Waar de balast lager is dan in vol spoor
Overstappen: De tussenafstand van de deuren is verschillend van type wagon tot wagon,gebrek aan instalaties(kleppen) om VEILIG van de ene wagon naar de ander te gaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door jan_olieslagers »

Dat neem ik allemaal graag aan, Nighttrain. Het lijkt me duidelijk dat in de gegeven omstandigheden het personeel ervan gemaakt heeft wat ervan te maken viel. Daarom ook lees ik niet graag termen als "prutswerk", dat komt teveel over als een verwijt aan het voetvolk dat het toch maar weeral mocht oplossen, en het inderdaad in volstrekte veiligheid hééft opgelost, en toch maar stank voor dank kreeg.

Wel is er kritiek mogelijk op de gegeven omstandigheden: geen procedure voor ontruiming van de trein, loc voor wegtrekken pas na meerdere uren ter plekke. Dàt is wel degelijk prutswerk, niet van de bestuurders of begeleiders of dispatchers, wel van de verantwoordelijken die de procedures beheren. Die zullen zich vermoedelijk wegstoppen achter gebrek aan budget of personeel. Typisch natuurlijk dat we uit die hoek niets horen maar dan ook NIETS.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Robin »

kan een TBG 1 deur afzonderlijk openen ergens? zonder de noodopening te gebruiken.
Waarom dan niet ergens in een bundel een noodtrein zetten waarin platen liggen en dan die vervolgens te laten rijden naast de trein dat in panne staat. 1 deur openen en al de reizigers daarlangs laten gaan. Duurt misschien ook lang maar je bent wel weg met je trein en passagiers, die kunnen voort.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door groentje »

Slechts 1 ding heb ik hier opgevangen, en dat was het idee voor een voetbruggetje tussen 2 treinen. Makkelijk is het niet, maar zo'n brug met leuning kan wel volstaan om mensen vlotter te laten overstappen te velde. Wel nog steeds maar via 1 deur, dus reken toch maar behoorlijk wat vertraging. Die reizigers zullen misschien het gevoel hebben dat het meer vooruit gaat, maar in minuten zullen ze niet zoveel sneller ter bestemming zijn.
Maar toegegeven, ik heb zo'n hulpstuk nog niet gezien bij de NMBS. Misschien een idee voor een nieuw probleem. Een draaiboek ineensteken, en vaker oefeningen in realiteit mogen er ook zeker komen.
Toch zullen deze niet alles oplossen, en een oefening voor elke situatie bestaat niet. Elke situatie is een beetje anders.
De hulplocomotief was laat ter plaatse, maar het gaat hier om de type 62 TBL2 uit Leuven. De bestuurder hoort tenminste een kwartier na opvorderen op zijn machien te zitten, plus de tijd om dat klaar te maken, het is al gezegd, op zijn best een halfuur nadien kan hij vertrekken. Deze locs kunnen maximum 100 km/h halen, ook al geen topsnelheid, al hebben ze wel voorrang op alle andere verkeer. Daarna nog de formaliteiten om tot bij de trein in nood te komen, en daarna stapvoets tot bij de trein. De lijnen 25 en 27 zijn niet uitgerust om tegenspoor te rijden (een zinloze besparing, daar zijn we het over eens), wat de zaken nog bemoeilijkt.
Het spijt me dus zeer, maar ik zie hier nog steeds geen nationale ramp in. Het had wellicht sneller gekund, maar veel sneller? Ik heb er mijn twijfels bij. Nogmaals, er is geen overschot meer bij de bestuurders, hoor. En je zou de volksmenners in dat geval ook horen, hoor. Al die bestuurders die in hun depot zitten om niets te doen, wat een koren op de molen van die volksverlakkers.
wva
Berichten: 314
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door wva »

Ik heb heel het verhaal nu een paar maal gelezen. Veiligheid primeert inderdaad en regels moeten er gevolgd worden. Je kan niet voor elk senario een oplossing hebben.
Men heeft mijn inziens maar één fout(je) gemaakt. Men had inderdaad het MIP moeten opstarten om de gestrande reizigers te voorzien van warme dekens en warme drank. In de zomer heeft men dat ook al gedaan. Maar dan om uitdroging tegen te gaan van de hitte in het treinstel. De bereikbaarheid mag geen probleem zijn. De hulpdiensten moeten immers altijd de plaats van het onheil kunnen bereiken. Of dit nu moeilijk of gemakkelijk gaat. Als er op die plaats twee treinen zouden botsen, dienen de hulpdiensten daar ook te geraken.

Er had inderdaad beter iemand 112 gebeld..... dan zien de reizigers actie, is men bewust dan men hen probeert te helpen en zal de kritiek veel minder zijn.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

Jeroen schreef:
....alhoewel ik als hulpverlener al verschillende malen sneller hulp heb geboden in meer barre omstandigheden en op moeilijk bereikbare locaties....
Ik ook al moeilijke klussen moeten doen bij de brandweer ... wat doe jij dan ?
Maar voor hulpverleners ter plekke komen moeten die eerst GEVRAAGD worden, dus warme dranken, dekens, brandweer rode kruis ... noem maar op, als die niet gevraagd worden komen die niet he.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

Jeroen schreef:
Steven schreef:jeroen leer eens aanvaarden dat treinverkeer altijd om veiligheid gaat van de eerste tot de laatste seconde. Jij zoekt enkel zaken om op te kunnen schieten, elk punt van kritiek dat je kan geven vuur je hier af, constructief meewerken of gewoon een paar regels aanvaarden doe je niet. Dat er zaken vlotter en beter kunnen is altijd en overal van toepassing (ook in de prive) maar zo een pessimistisch geschrijf is niet leuk meer.
Goed, dan zal ik eens een constructieve vraag stellen: waarom was het blijkbaar onmogelijk om het treinverkeer stil te leggen en twee baanvakken te sperren om nadien de mensen uit te laten stappen en naar een meer toegankelijke plaats te begeleiden alwaar men hen kon opvangen? Waarom werd dit niet gedaan?

Dat weten wij zelf niet zunne. Ik heb hier in een paar post verteld hoe bepaalde zaken in zijn werk gaan, maar als er geavuceerd moet worden en hoe beslist men ergens anders he. Ben der zeker van dat dit incident te lang geduurt heeft. Maar in mijn voorbeelden sprak ik ook van andere factoren die kunnen tegenwerken ... daarom weten we hier niet waarover we spreken he... waarom heeft men ni dit gedaan en zo gehandeld ... we weten ni eens alle omstandigheden wat er zich zoal achter de schermen voorgedaan heeft
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

wva schreef:Ik heb heel het verhaal nu een paar maal gelezen. Veiligheid primeert inderdaad en regels moeten er gevolgd worden. Je kan niet voor elk senario een oplossing hebben.
Men heeft mijn inziens maar één fout(je) gemaakt. Men had inderdaad het MIP moeten opstarten om de gestrande reizigers te voorzien van warme dekens en warme drank. In de zomer heeft men dat ook al gedaan. Maar dan om uitdroging tegen te gaan van de hitte in het treinstel. De bereikbaarheid mag geen probleem zijn. De hulpdiensten moeten immers altijd de plaats van het onheil kunnen bereiken. Of dit nu moeilijk of gemakkelijk gaat. Als er op die plaats twee treinen zouden botsen, dienen de hulpdiensten daar ook te geraken.

Er had inderdaad beter iemand 112 gebeld..... dan zien de reizigers actie, is men bewust dan men hen probeert te helpen en zal de kritiek veel minder zijn.
Voila, da bedoel ik nu net ...
Groentje spreekt van "draaiboek" bij incidenten, mss zinvol om steeds te overwegen om 112 te bellen ook. Tenzij men met zekerheid weet dat het ni lang gaat duren uiteraard...
Plaats reactie