persoonsongeval

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Nekvin

Re: persoonsongeval

Bericht door Nekvin »

Steven schreef:RDV is afzonderlijk van TC en moet werken met de info die ze krijgen via TC en het personeel ten velde. Deze dienst is 7/7 en 24/24 in dienst. Het zijn zij die nu moeten instaan voor de rechtvaardiging van vertraging intern bij de nmbs daar waar traffic control zich van deze taak ontheven ziet. Het zijn zij die dus ook al deze info moeten vergaren.
@ Adler, ik heb die quote afzonderlijk gezet omdat het bij de nieuwjaarswensen stond vermeld en het daar niet thuishoorde, van het incident heb ik hier dus een afzonderlijk onderwerp gemaakt.

Trouwens rijdend personeel kan ook al is in de fout zijn, zo moet het rijdend personeel zich aanmelden via een sms, dit bericht kan via de gsm, ibis(TBG) of gps (TB) verzonden worden. Zo weet het personeel van TC en RDV op slag de juiste telefoonnummers van het rijdend personeel bij het bijpassende treinnummer (deze info is dan zichtbaar voor het juiste personeel via artweb of passengerweb). Indien het rijdend personeel dit vergeet te doen (is missen is menselijk) maak je de taak voor RDV iets lastiger en omslachtiger omdat ze deze telefoonnummers dan moeten opvragen via de permanenties. Het is ook zo dat het niet de enige trein is die RDV moest informeren. Op het moment er een beslissing is moeten deze mensen ALLE treinen van info voorzien in dat gebied en dat neemt weer een aantal minuten in beslag.
als jullie als bestuurders dan opgebeld worden door een dispatching, is dat dan RDV of TC?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: persoonsongeval

Bericht door Steven »

het is normaal voorzien dat TC ons de nodige info doorgeeft.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: persoonsongeval

Bericht door groentje »

Inderdaad. Althans, wat betreft veiligheidscommunicatie, ivm extra stops is het mij niet helemaal duidelijk. Dus geef ik het ook maar, voor alle zekerheid.
Gisteren persoonsongeval thv Lot. Op last van de politie alle 5 de sporen versperd.
OMC

Re: persoonsongeval

Bericht door OMC »

Als ik het goed heb is dit het 5e persoonsongeval in een goeie 2 weken tijd ... Periode van het jaar zeker?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: persoonsongeval

Bericht door Steven »

is lastig om er een periode op te kleven, elke maand van het jaar zijn er wel, het verschilt alleen een beetje waarom, met examenperiodes zijn het al is studenten, in de winter mensen met een depressie, in de buurt van een instelling kan het alle dagen zowat, ......
OMC

Re: persoonsongeval

Bericht door OMC »

Op lijn 161 tussen Groenendaal en Watermaal is er weer een persoonsongeval gebeurt, 1 spoor is daar versperd. Verdere info kan ik niet geven wegens onbekend
Nekvin

Re: persoonsongeval

Bericht door Nekvin »

Steven schreef:het is normaal voorzien dat TC ons de nodige info doorgeeft.
dat snap ik eigelijk niet goed, gelle zijt toch reizigers??
en TC is toch de dispatching van infrabel???
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: persoonsongeval

Bericht door Steven »

TC moet het verkeer regelen, zij hebben dus een bepaalde beslissingsmacht. RDV is een regeling voor de reizigers maar dit nadat ze van TC gehoord hebben wat er gaat gebeuren. Ze kunnen niet op eigen houtje gaan beslissen. Er zijn daar nog andere treinen betrokken (cargo's van zowel B-cargo als prive). Bij elk incident, zoals stroomuitval, persoonsongeval, .... kunnen meerdere treinen betrokken raken dus ook cargo's. Het is ook het beste dat je van zo weinig mogelijk verschillende organen info gaat krijgen, zoniet krijg je een cacafonie aan berichten in je stuurpost binnen en indien dergelijke berichten elkaar nog is gaan tegenspreken ...
Dus daarom een paar degelijke infobronnen. Opgelet TC mag ons enkel info verstrekken, bevelen geven over wat we moeten doen moet officieel nog steeds via de permanentie gebeuren. Iemand van TC die komt te zeggen van "Jij MOET......." is niet goed bezig. Die moet onze permanentie inlichten, die zal na de nodige controle (diensturen, beschikbaarheid,....) de nodige bevelen aan de juiste bestuurder(s) doorgeven. In een station is het licht afwijken daar mag een onderchef bevelen geven ivm seinen, rangeringen die moeten gebeuren.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: persoonsongeval

Bericht door markske »

Indien Tc een bevel geeft tot controle van de trein, voorzichtig rijden of zegt om SF05 toe te passen, aan een overweg zonder DA, waarom zouden ze dan niet goed bezig zijn?
Als we een locomotief opeisen om een trein in nood te evacueren mag deze zelf van een privéfirma of NMBS zijn toch zullen de bestuurders moeten gehoorzamen.
Het is zelfs zo dat de mensen van TC de enige zijn die een bestuurder mogen storen tijdens de rit.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: persoonsongeval

Bericht door Nils »

markske schreef:Indien Tc een bevel geeft tot controle van de trein, voorzichtig rijden of zegt om SF05 toe te passen, aan een overweg zonder DA, waarom zouden ze dan niet goed bezig zijn?
Als we een locomotief opeisen om een trein in nood te evacueren mag deze zelf van een privéfirma of NMBS zijn toch zullen de bestuurders moeten gehoorzamen.
Het is zelfs zo dat de mensen van TC de enige zijn die een bestuurder mogen storen tijdens de rit.
De bestuurder MOET hiervoor opdracht krijgen van zijn permanentie, als TC wil dat een bestuurder iets anders doet als voorzien op zijn dienstfiche, dienen ziij de permantie van deze bestuurder te contacteren, die vervolgens de opdracht zal geven aan de bestuurder om dit uit te voeren. In werkelijkheid wordt de permanentie wel eens overgeslagen om het wat sneller te laten gaan, maar als ge ne "lastigen" bestuurder hebt, zal die u vragen de geijkte weg te volgen.

Over wie ons mag storen tijdens de rit beslissen we nog altijd zelf, het staat ons vrij het konvooi tot stilstand te brengen alvorens te antwoord op een oproep op de GSM/Radio.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: persoonsongeval

Bericht door Steven »

Nils schreef:
markske schreef:Indien Tc een bevel geeft tot controle van de trein, voorzichtig rijden of zegt om SF05 toe te passen, aan een overweg zonder DA, waarom zouden ze dan niet goed bezig zijn?
Als we een locomotief opeisen om een trein in nood te evacueren mag deze zelf van een privéfirma of NMBS zijn toch zullen de bestuurders moeten gehoorzamen.
Het is zelfs zo dat de mensen van TC de enige zijn die een bestuurder mogen storen tijdens de rit.
De bestuurder MOET hiervoor opdracht krijgen van zijn permanentie, als TC wil dat een bestuurder iets anders doet als voorzien op zijn dienstfiche, dienen ziij de permantie van deze bestuurder te contacteren, die vervolgens de opdracht zal geven aan de bestuurder om dit uit te voeren. In werkelijkheid wordt de permanentie wel eens overgeslagen om het wat sneller te laten gaan, maar als ge ne "lastigen" bestuurder hebt, zal die u vragen de geijkte weg te volgen.

Over wie ons mag storen tijdens de rit beslissen we nog altijd zelf, het staat ons vrij het konvooi tot stilstand te brengen alvorens te antwoord op een oproep op de GSM/Radio.
correct, zou niet de eerste keer zijn dat ik stop voor een oproep, de grond treinverbinding/gsm-r is trouwens het enige toestel dat ons mag/kan storen. Onze dienst gsm staat op stil tijdens de rit (voorzien in reglementering)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: persoonsongeval

Bericht door dentheo »

markske schreef:Indien Tc een bevel geeft tot controle van de trein, voorzichtig rijden of zegt om SF05 toe te passen, aan een overweg zonder DA, waarom zouden ze dan niet goed bezig zijn?
Als we een locomotief opeisen om een trein in nood te evacueren mag deze zelf van een privéfirma of NMBS zijn toch zullen de bestuurders moeten gehoorzamen.
Het is zelfs zo dat de mensen van TC de enige zijn die een bestuurder mogen storen tijdens de rit.
Zelfs zijn "baas" niet ?

TC is toch maar een soort "verkeerspolitie " niet de chef van de man in kwestie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Presario

Re: persoonsongeval

Bericht door Presario »

www.standaard.be schreef:Door trein gegrepen op weg naar school

BORNEM - In Bornem is woensdagmorgen een 12-jarige jongen uit de gemeente overleden nadat hij gegrepen was door een trein. Dat meldt de lokale politie.
Rond 08.30 uur fietste de jongen naar school. Hij negeerde aan de spoorwegovergang ter hoogte van de Broekstraat de geluids- en lichtsignalen en slalomde tussen de neergelaten slagbomen. Het slachtoffer werd meegesleurd door een trein en was op slag dood.

Het lichaam zou al vrijgegeven zijn, wat betekent dat er geen verder onderzoek door het parket komt.

Sinds het ongeval is er geen treinverkeer mogelijk tussen Sint-Niklaas en Puurs. De NMBS zette pendelbussen in en wacht op een seintje van de politie om de treinen weer te laten rijden. Reizigers moeten rekening houden met vertragingen tot een half uur.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en de NMBS betreuren het voorval, maar verzekeren dat alle signalisatie aan de overweg goed werkte.

vve
Jupja :(
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: persoonsongeval

Bericht door markske »

Dus als bv op de lijn 59 een trein in nood staat tussen Lokeren en Sint-Niklaas (waar het verkeer steeds druk is) en er dus dienst op enkelspoor wordt ingelegd alle goederentreinen worden opgehouden of omgeleid via lijn 53 zouden wij dus mooi moeten vragen of die goederentrein die aan de kant staat in Lokeren zo goed zou willen zijn om zijn sleep los te koppelen en de trein in nood te evacueren . Hij zal dan misschien wel over zijn uren gaan maar het treinverkeer zeer goed geholpen hebben. Ook zou hij bij weigering nog een beetje meer over zijn uren gaan daar hij niet zomaar terug kan keren naar Gent.
Ik denk dat we toch wel een beetje medewerking van iedereen mogen verwachten ten behoeve van het treinverkeer.
Wat ik ook nog wil zeggen het gaat er niet om wie wie zijn baas is we zijn allemaal collega's met maar één doel, het treinverkeer vlot te laten verlopen.
Wij van TC mogen zes maal per jaar een dag op lijnstudie gaan daar hoor ik steeds de zelfde klacht van de bestuurders, wij rijden met de treinen en zijn steeds de laatste geïnformeerd als er wat op de lijn gebeurd. Wel ik probeer dit anders te doen en de bestuurders steeds te informeren en ik weet ook wel dat de bestuurder eerst moet stoppen voor hij opneemt maar als iedereen dit daadwerkelijk zou doen, en hierdoor vertraging veroorzaken zal het met de info rap gedaan zijn. Ooit kreeg ik telefoon van een bestuurder de me melde dat hij dacht dat er een hoofd in de sporen lag en hij was daar zelf niet voor gestopt, of dit de goede reactie was laat ik in de midden. Laat ons gewoon in een zo goed mogelijke sfeer samenwerken als collega's.
Dietrich

Re: persoonsongeval

Bericht door Dietrich »

En vanmorgen in Bornem een tiener gegrepen door een trein doordat hij op de overweg tussen de slagbomen slalomde. :roll: Sindsdien geen treinverkeer meer op de lijn.
Plaats reactie