'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

wat vind je van de klagende mensen

Ze hebben gelijk
27
57%
Ze weten er bijna niets van, het is niet de schuld van de nmbs
13
28%
Ik geef geen stem
7
15%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: Je hebt die nog altijd sneller van de NMBS dan wanneer thuis een of ander apparaat uitvalt, of je internetverbinding uitvalt. Gisteren hebben we 3 uur zonder elektriciteit gezeten. Ik wacht nog altijd op een verklaring....
Dit staat op de website van de VRT:
Duizenden gezinnen zonder stroom in Pajottenland di 13/01/09 07:45 - In het Pajottenland hebben gisteravond duizenden gezinnen zonder elektriciteit gezeten. Het defect deed zich voor in een middenspanningspost in Lot, een belangrijk elektriciteitsknooppunt. De gevolgen voelbaar waren in Dworp, Beersel, Buizingen en Ruisbroek.
Uw vergelijking gaat helemaal niet op.
De electriciteitsmaatschappij kan toch moeilijk aan elk van die duizenden huizen gaan aanbellen om uitleg te komen geven of iedereen opbellen.
De NMBS kan iedereen inlichten via het omroepsysteem in het betreffende station.
Bovendien kan je nog altijd zelf bellen naar de storingsdienst van uw electriciteitsverdeler of persoonlijk langsgaan op het kantoor of een email of brief sturen naar de klantendienst.
De NMBS heeft geen storingsdienst voor klanten, heeft geen inlichtingenkantoor waar je terecht kan voor uitleg en als je een email of brief stuurt naar de klantendienst krijg je in de meeste gevallen geen antwoord.
Als klant van de NMBS sta je dus volledig in de kou.
Bartjedj

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Bartjedj »

Een regel die door FOD Binnenlandse zaken vaak herhaald wordt, en te vinden is in veel documentatie:
In geval van stroomuitval, stem met een batterij-radio of auto-radio af op Radio 1. Door noodgeneratoren op de zenders, zal deze zender altijd blijven uitzenden. Deze zender zal dan nieuws brengen over de storing.

Heb het geprobeerd bij de black-out in Mechelen, en het werkte.

BDJ
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
overweg13 schreef: Je hebt die nog altijd sneller van de NMBS dan wanneer thuis een of ander apparaat uitvalt, of je internetverbinding uitvalt. Gisteren hebben we 3 uur zonder elektriciteit gezeten. Ik wacht nog altijd op een verklaring....
Dit staat op de website van de VRT:
Duizenden gezinnen zonder stroom in Pajottenland di 13/01/09 07:45 - In het Pajottenland hebben gisteravond duizenden gezinnen zonder elektriciteit gezeten. Het defect deed zich voor in een middenspanningspost in Lot, een belangrijk elektriciteitsknooppunt. De gevolgen voelbaar waren in Dworp, Beersel, Buizingen en Ruisbroek.
Uw vergelijking gaat helemaal niet op.
De electriciteitsmaatschappij kan toch moeilijk aan elk van die duizenden huizen gaan aanbellen om uitleg te komen geven of iedereen opbellen.
De NMBS kan iedereen inlichten via het omroepsysteem in het betreffende station.
Bovendien kan je nog altijd zelf bellen naar de storingsdienst van uw electriciteitsverdeler of persoonlijk langsgaan op het kantoor of een email of brief sturen naar de klantendienst.
De NMBS heeft geen storingsdienst voor klanten, heeft geen inlichtingenkantoor waar je terecht kan voor uitleg en als je een email of brief stuurt naar de klantendienst krijg je in de meeste gevallen geen antwoord.
Als klant van de NMBS sta je dus volledig in de kou.
Voor Telenetklanten valt ook de telefoon uit...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door jan_olieslagers »

overweg13 schreef:Voor Telenetklanten valt ook de telefoon uit...
Voor Telent zijn er alternatieven op de markt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef:
overweg13 schreef:Voor Telenetklanten valt ook de telefoon uit...
Voor Telent zijn er alternatieven op de markt.
Voor de NMBS ook: De Lijn, de fiets, te voet...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door jan_olieslagers »

Nee Vic, de NMBS heeft voor het vervoer van reizigers een wettelijk monopolie. Ni zwanzen, hé!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Steven »

tja dat is hoe je het wil bezien he, een trein is openbaar vervoer, moet daar concurrentie zijn of niet? gaat de concurrentie (indien ze er is) het beter doen? Niet noodzakelijk, het tegendeel heeft zich al meermaals laten zien (ik hoef de gekende voorbeelden niet aan te halen). Het enige wat concurrentie kan veroorzaken is dat je met een andere spoorwegmaatschappij kan te maken krijgen in je regio/land.
Wat kan niet, je zal nooit als persoon kunnen kiezen tussen trein van firma A of trein van Firma B om van thuis naar uw bestemming te geraken. Aangezien het niet echt mogelijk is om twee treinen tegelijk van het ene naar het andere punt via dezelfde reisweg te sturen (daar waar zoiets in de luchtvaart of scheepvaart wel beter realiseerbaar is). Dus echt kiezen als persoon zal er nooit bij zijn bij treinen. Daar waar je wel kan kiezen bij welke bakker je gaat, bij welke schoenenwinkel, bij welke telecomoperator ik ga of bij welke energieleverancier ik ga. Dus als je echt wil kiezen is het eerder de keuze pak ik de trein of niet en in dat opzicht heeft Vic gelijk.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:
jan_olieslagers schreef:
overweg13 schreef:Voor Telenetklanten valt ook de telefoon uit...
Voor Telent zijn er alternatieven op de markt.
Voor de NMBS ook: De Lijn, de fiets, te voet...
Ik wil u nog wel eens een uitstap zien ondernemen naar Eupen met de fiets of te voet. Of zelfs met De Lijn. Dat valt toch helemaal niet te vergelijken met een telefoonverbinding. En dat alles neemt niet weg dat er vanuit de NMBS veel beter dient te worden gecommuniceerd.
Steven schreef:Het enige wat concurrentie kan veroorzaken is dat je met een andere spoorwegmaatschappij kan te maken krijgen in je regio/land.

Wat kan niet, je zal nooit als persoon kunnen kiezen tussen trein van firma A of trein van Firma B om van thuis naar uw bestemming te geraken. Aangezien het niet echt mogelijk is om twee treinen tegelijk van het ene naar het andere punt via dezelfde reisweg te sturen (daar waar zoiets in de luchtvaart of scheepvaart wel beter realiseerbaar is). Dus echt kiezen als persoon zal er nooit bij zijn bij treinen.
Bij schepen of vliegtuigen kan je toch ook niet op exact hetzelfde ogenblik dat vliegtuig A naar een bestemming vertrekt via dezelfde route met vliegtuig B naar diezelfde bestemming vliegen? Je hebt veiligheidsafstanden nodig, net zoals een trein pas een sectie achterop kan volgen op dezelfde route. Twee treinen op 5 minuten interval van elkaar op eenzelfde traject lijkt mij geen problemen te geven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Steven »

bij vliegtuigen zou je zuiver theoretisch twee vluchten naast elkaar kunnen inleggen uitgezonderd die paar minuten verschil op de start en landingsbaan niet meegeteld.
Trouwens veiligheidsafstanden spelen bij een trein meer rol dan voor auto, boot of vliegtuig omdat je deze laatste naast elkaar kan inleggen daar waar en trein echt wel meer gebonden is door zijn sporen (vrij letterlijk zelfs).
Twee auto's (taxi?) kunnen quasi gelijk van a naar b rijden
Twee vliegtuigen kunnen quasi gelijk van a naar b vliegen
maar twee treinen kan je niet zomaar naast elkaar van a naar b laten rijden.

de mogelijkheid om als passagiers zelf een trein te kiezen (hiermee bedoel ik firma) is veel moeilijk te realiseren dan in die andere transportsoorten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Adler »

Steven schreef: de mogelijkheid om als passagiers zelf een trein te kiezen (hiermee bedoel ik firma) is veel moeilijk te realiseren dan in die andere transportsoorten.
Een reden te meer dat de NMBS-groep alles in het werk moet stellen om een zo optimale dienstverlening te verzekeren voor de 400.000 mensen die elke dag de trein nemen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
Steven schreef: de mogelijkheid om als passagiers zelf een trein te kiezen (hiermee bedoel ik firma) is veel moeilijk te realiseren dan in die andere transportsoorten.
Een reden te meer dat de NMBS-groep alles in het werk moet stellen om een zo optimale dienstverlening te verzekeren voor de 400.000 mensen die elke dag de trein nemen.
Maar "ECHT NODIG" hebben ze het eigenlijk NIET...geen concurrentie en het geld vloeit uit andere bronnen.
Het is een "politieke" nood.
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door jan_olieslagers »

En uit eerlijke schaamte gebeurt het blijkbaar ook niet ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie