Stationsomroepers krijgen dictieles

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:Wat heeft de omroeper te maken bij slechte of ontbrekende informatieverspreiding? Niks,men schiet op de laagste in rang..Hij die moet o m r o e p e n wat niet geweten is of wat niet mag omgeroepen worden.
Je mag de beste voordrachtkunstenaar zijn met de beste omroepinstallatie maar zonder de juiste tekst bak je er niks van..
Je kan de beste info laten "mompelen" door een "galmende" installatie (Antwerpen centraal +1 ) en dan heb je ZEKER niks...

De mensen luisteren even, halen hun schouders op en schuddenkoppen eens naar elkaar.

Elke KMO stuurt tegenwoordig zijn telefoniste op een halve dag cursus.

Het is EN, EN, EN. Info, mannetje en installatie. één van de drie er niet...noppes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Wat heeft de omroeper te maken bij slechte of ontbrekende informatieverspreiding? Niks,men schiet op de laagste in rang..Hij die moet o m r o e p e n wat niet geweten is of wat niet mag omgeroepen worden.
Je mag de beste voordrachtkunstenaar zijn met de beste omroepinstalatie maar zonder de juiste tekst bak je er niks van..
Dat tracht ik dus ook al de hele tijd duidelijk te maken.
Die maatregel is weer een uitvinding van de managers in Brussel om dan te zeggen hoe goed ze het wel hebben gedaan.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

dentheo schreef: Het is EN, EN, EN. Info, mannetje en installatie. één van de drie er niet...noppes.
Akkoord maar het is wel EN, en, EN.
Als je een vervallen woning moet opknappen, begin je toch ook niet met gouden klinken op de deuren te zetten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door dekooiker »

De mensen die in Berchem omroepen hebben toch niet zo'n zware stem?
Omroepers voor Centraal praten weliswaar rustig maar de akoestiek daar stuurt alles in de war.
Persoonlijk klaag ik niet over de omroepers.
Soms zou meer informatie welkom zijn en dat ligt niet zozeer aan de omroeper dan wel aan bijvoorbeeld TC of de regelaar.
De trein.
Alleen voor durvers.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door AlexNL »

Antwerpen Centraal is, wat ik me ervan kan herinneren (tijdje niet meer daar geweest) een ramp. Alleen de eerste paar weken ging het goed (ik was zelfs aangenaam verrast omdat ik Berchem gewend was, waar ik de omroeper amper verstond) maar daarna ging het bergafwaarts.

Wat dat betreft vind ik het in Nederland fijner geregeld: er is een omroepster, wat gewoon een vrij uitgebreid bandje is, en op alle stations (waar ik geweest ben dan) is het heel goed te verstaan. Ook voor internationaal hebben ze bandjes (in 4 talen) en ook die zijn - vind ik - goed te verstaan. Slechts in uitzonderlijke situaties wordt er door een omroeper van het station zelf iets omgeroepen, bijvoorbeeld na een persoonsongeval.

Waarom heeft men dat in jullie land niet zo ingevoerd? Het lijkt me makkelijker om een station als Antwerpen Centraal te finetunen voor één stem, dan voor 20 stemmen die steeds kunnen wisselen qua intonatie.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

AlexNL schreef: Waarom heeft men dat in jullie land niet zo ingevoerd? Het lijkt me makkelijker om een station als Antwerpen Centraal te finetunen voor één stem, dan voor 20 stemmen die steeds kunnen wisselen qua intonatie.
Vanaf 2010 zullen ook hier bandjes gebruikt worden voor de standaardberichten.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door AlexNL »

Adler schreef:
AlexNL schreef: Waarom heeft men dat in jullie land niet zo ingevoerd? Het lijkt me makkelijker om een station als Antwerpen Centraal te finetunen voor één stem, dan voor 20 stemmen die steeds kunnen wisselen qua intonatie.
Vanaf 2010 zullen ook hier bandjes gebruikt worden voor de standaardberichten.
Toevallig ingesproken door Tuffie Vos? :D
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:
Adler schreef:
AlexNL schreef: Waarom heeft men dat in jullie land niet zo ingevoerd? Het lijkt me makkelijker om een station als Antwerpen Centraal te finetunen voor één stem, dan voor 20 stemmen die steeds kunnen wisselen qua intonatie.
Vanaf 2010 zullen ook hier bandjes gebruikt worden voor de standaardberichten.
Toevallig ingesproken door Tuffie Vos? :D
Nee door Ernie en Bert :lol:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door dekooiker »

AlexNL schreef:Waarom heeft men dat in jullie land niet zo ingevoerd?
Het lijkt me makkelijker om een station als Antwerpen Centraal te finetunen voor één stem, dan voor 20 stemmen die steeds kunnen wisselen qua intonatie.
Awel manneke, dat zijn twee dingen die absoluut niet samengaan :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Cipallieter

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Cipallieter »

Voor de omroeper die nu normaliter instaat voor de informatie in het station van Geel is dictee geen overbodige luxe. De man slikt de helft van zijn woorden in. Bovendien spreekt hij ongelooflijk stil. Gisteren stond ik bijna pal onder de luidsprekers en nog was hij moeilijk te horen.

Een algemeen fenomeen is dat bij het opsommen van de namen van de stopplaatsen deze veel te snel worden uitgesproken. Buitenlandse toeristen en andere reizigers die het Nederlands onvoldoende beheersen kunnen zoiets nauwelijks verstaan.

Bij heel wat omroep(st)ers kan je ook heel duidelijk vaststellen uit welke streek hij/zij afkomstig is. Een omroep(st)er zou toch zeker accentloos Nederlands moeten kunnen spreken, net zoals een omroep(st)er of presentator op radio en televisie.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door LHOON »

Cipallieter schreef:Bij heel wat omroep(st)ers kan je ook heel duidelijk vaststellen uit welke streek hij/zij afkomstig is. Een omroep(st)er zou toch zeker accentloos Nederlands moeten kunnen spreken, net zoals een omroep(st)er of presentator op radio en televisie.
Het is perfect mogelijk een voor iedereen verstaanbaar algemeen Nederlands te praten zonder daarom zijn afkomst te verloochenen.
Adler schreef:Vanaf 2010 zullen ook hier bandjes gebruikt worden voor de standaardberichten.
Dit is reeds het geval op sommige kleinere stations waar de luidsprekers op afstand worden bediend, zoals Etterbeek. In grote stations valt dit moeilijker door de grotere complexiteit van de berichtgeving.
Maar of dit zo een vooruitgang zou zijn? Het is veel onpersoonlijker: zo een steriele synthetische vrouwenstem, meestal dan nog met Nederlandse tongval, die standaardmededelingen spuit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Steven »

in België zijn voor de moment automatische aankondigingen te horen te
Brussel Shuman
Brussel Luxemburg (geen klein station met dagelijks een 13.000 passagiers)
Etterbeek
Verschillende stopplaatsen op L26
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad, ik hoor ze altijd in station Merode. Soms wel vervelend als ze verdrinken in het lawaai van een trein, daar zou nog wel iets kunnen gedaan worden denk ik. De "automatische" aard is wel wat bedroevend, ja, maar ik krijg toch liever zo'n informatie dan geen informatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Steven »

de kwaliteit is bedroeven doordat deze automatische aankondigingen al wat op leeftijd zijn. Het verschil met dergelijke systemen die nog maar twee jaar oud zouden zijn is enorm. Je merkt in deze stations nog duidelijk waar de stukjes tekst aan elkaar gezet worden en dat zegt al genoeg over de leeftijd van het systeem. Opgelet men kan in deze stations nog steeds omroepen op de klassieke manier.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door dentheo »

Steven schreef:de kwaliteit is bedroeven doordat deze automatische aankondigingen al wat op leeftijd zijn. Het verschil met dergelijke systemen die nog maar twee jaar oud zouden zijn is enorm. Je merkt in deze stations nog duidelijk waar de stukjes tekst aan elkaar gezet worden en dat zegt al genoeg over de leeftijd van het systeem. Opgelet men kan in deze stations nog steeds omroepen op de klassieke manier.
Ik was jaren geleden met een paar enthousiasten uitgenodigd op de verkeersleiding Rotterdam.
Daar zat een dame die de omroep bediende voor een kwart (?) van Nederland .
Die schoof op computer met bestandjes heen en weer dat het een lust was om zien.
Soms deed zij zelf een aankondiging via een telefoonhoorn (misschien beter voor afstand tot microfoon ?)
Wat mij ook opviel was dat ze haar mededeling op het eerste station opnam op disk en daarna met dat bestandje begon te slepen voor de herhaling op de andere stations.

Maar ja is nu al bijna 20 jaar geleden...
Ik vraag me af hoe ze het nu doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie