Sterkste dieselloc aller tijden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef:
HLE 2302 schreef: met andere woorden, emense kosten, voor niets

greetz 2302
Helemaal voor niets was het niet. Ondanks alle problemen met de tractiemotoren heeft de 5001 toch nog 85.000 km gebold.
De dieselmotor heeft men nadien terug verkocht aan een Luiks ziekenhuis waar hij dienst doet als aandrijfmotor voor een noodgenerator.
De 5101 heeft dan de dieselmotor gekregen van de verongelukte 5176.
Een prototype loc wordt gebouwd om er testen mee te kunnen doen. Helaas kan je die testen niet 100% op voorhand voorspellen...
Iets wat op de tekentafel goed lijkt te werken, werkt daarom in het echt niet altijd even goed, nietwaar :wink: .
Als zoals hier je loc in het echt niet goed blijkt te werken, voer je hem beter af...
In europa zijn er tal van die dieselexperimenten gebouwd hoor, net zoals die V320 die hier wat hoger vermeld staat, met dat verschil dat die blijkbaar wel goed moet werken...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
polysix

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door polysix »

Joris schreef:Hallo,
polysix schreef:Ze noemen hem de "Blue Tiger" en de Belgische spoorwegen zouden er ook testen mee gaan doen. Kan iemand dit bevestigen??
Ik dacht dat die loc ooit eens in ons landje is geweest, of er toen proeven mee zijn gebeurd weet ik niet.
Hoedanook moet je deze locs niet gauw in België verwachten omdat ze hier buiten het vrije ruimte profiel zouden komen dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol
Ik dacht wel dat het een gerucht was dat van die proeven, maar wou het toch even checken bij de kenners! :wink:

Nu we toch goed op dreef zijn lijkt het me ook wel leuk om te weten wat de sterkste (of krachtigste) elektrische loc's zijn? Zowel nationaal als internationaal gezien dan.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Joris »

Hallo,
msts.be schreef: De plaats van de Blue Tiger zal ingenomen worden door de nieuwe Europese GE PowerHaul series:

Ze zullen allemaal geassembleerd worden in Turkije, in de Tülomsas fabriek onder licentie van GE. De Turkse spoorwegen zelf zouden ook interesse vertonen om een aantal locs te bestellen..
Van wie is deze loc? GE? Is dat dan een nieuwe constructeur ofzo?
Het lijkt in elk geval afgekeken van de Voith Maxima.
Kwa krachtige diesels zijn er nu de Voith Maxima 4000, en de Euro 4000 van Vossloh, dus waarom een oude loc (de Bleu Tiger) van onder het stof halen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Adler »

polysix schreef:
Nu we toch goed op dreef zijn lijkt het me ook wel leuk om te weten wat de sterkste (of krachtigste) elektrische loc's zijn? Zowel nationaal als internationaal gezien dan.
Qua trekkracht zijn de sterkste elektrische loks de IORE loks van LKAB gebouwd door Bombardier Transportation in Kassel en gebruikt voor de ertstreinen van Kiruna naar Narvik en Luleå.

Trekkracht is 2x700 kN, vermogen 2x5400 kW.
Er zijn er 18 geleverd die altijd per twee worden gebruikt.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door jan_olieslagers »

Joris schreef:GE? Is dat dan een nieuwe constructeur ofzo?
General Electric zou ik denken? Kijk maar eens op http://www.getransportation.com/na/en/locomotives.html
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef:
Joris schreef:GE? Is dat dan een nieuwe constructeur ofzo?
General Electric zou ik denken? K!jk maar eens op http://www.getransportation.com/na/en/locomotives.html
inderdaad, waren overduidelijk aanwezig op innotrans afgelopen jaar, zie mijn website voor een foto.
http://www.spoorventje.be/Treinen%20200 ... 02008.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door msts.be »

Joris schreef:Van wie is deze loc? GE? Is dat dan een nieuwe constructeur ofzo?
Als je dat in Amerika zou zeggen zou je gewoon uitgelachen worden, aangezien GE de grootste bouwer van diesellocs in de USA is. EMD volgt als 2de, en de rest (Alstom, Bombardier, ..) zijn kleintjes ten opzichte van de 2 "groten"..

Ik weet het, hier is GE niet zo bekend (buiten de MRI-scanners en elektronica misschien), maar met deze loc kan daar toch verandering in komen...
Dietrich

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Dietrich »

GE is overal bekend, in België ook voor bvb lampen, elektrisch materieel, enz.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door msts.be »

Steven schreef:inderdaad, waren overduidelijk aanwezig op innotrans afgelopen jaar, zie mijn website voor een foto.
http://www.spoorventje.be/Treinen%20200 ... 02008.html
Steven, we hebben het niet over dezelfde loc als op jouw foto's. Die loc die buiten op InnoTrans stond was de deze: Afbeelding Dit is niet de PowerHaul loc, maar is een omgebouwde Taigatrommel (ex-Oostblok) met een nieuwe kast en GE-motor. Feitelijk is deze loc ook "nieuw" en zijn enkel de bogies en batterijkast (en ook alternator ?) hergebruikt van de oude locs, maar 100% nieuw is hij dus niet.

De PowerHaul loc, deze dus: Afbeelding is wél volledig nieuw, is een compleet nieuwe ontwikkeling waarmee GE wil concurreren in het segment van de Voith Maxima 30CC (ook 2750kW), de Vossloh G2000 (de versie met de krachtigste motor, voorlopig enkel in dienst voor HectorRail), de Class'66 (die binnenkort ook een makeover krijgt) en de Euro 3000..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Steven »

Ik weet dat ik een andere loc bedoel, maar het ging om de vertegenwoordiging van de firma op innotrans op zich. Met mijn foto wilde ik enkel aantonen dat ze dus aanwezig waren op innotrans :wink: .
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door b-loc »

msts.be schreef:
Steven schreef:inderdaad, waren overduidelijk aanwezig op innotrans afgelopen jaar, zie mijn website voor een foto.
http://www.spoorventje.be/Treinen%20200 ... 02008.html
Steven, we hebben het niet over dezelfde loc als op jouw foto's. Die loc die buiten op InnoTrans stond was de deze: Afbeelding Dit is niet de PowerHaul loc, maar is een omgebouwde Taigatrommel (ex-Oostblok) met een nieuwe kast en GE-motor. Feitelijk is deze loc ook "nieuw" en zijn enkel de bogies en batterijkast (en ook alternator ?) hergebruikt van de oude locs, maar 100% nieuw is hij dus niet.

De PowerHaul loc, deze dus: Afbeelding is wél volledig nieuw, is een compleet nieuwe ontwikkeling waarmee GE wil concurreren in het segment van de Voith Maxima 30CC (ook 2750kW), de Vossloh G2000 (de versie met de krachtigste motor, voorlopig enkel in dienst voor HectorRail), de Class'66 (die binnenkort ook een makeover krijgt) en de Euro 3000..
Die bovenste foto ziet er echt nen zalige loc uit.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door dentheo »

b-loc schreef:[
De PowerHaul loc, deze dus:
is wél volledig nieuw, is een compleet nieuwe ontwikkeling waarmee GE wil concurreren in het segment van de Voith Maxima 30CC (ook 2750kW), de Vossloh G2000 (de versie met de krachtigste motor, voorlopig enkel in dienst voor HectorRail), de Class'66 (die binnenkort ook een makeover krijgt) en de Euro 3000..
Die bovenste foto ziet er echt nen zalige loc uit.[/quote]

Volgens mij al besteld door een Engelse vrachtvervoerder ("Freightliner" ?) als "concurrentie" voor de 66-77 van (GM-)EMD.
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door HLE 2302 »

man man man, ne noodgenerator van een ziekenhuis in een trein steken, wat een idee
maar ie moet echt wel veel power gehad hebben, hoeveel ton kon de 5001 dan trekken in totaal ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door jan_olieslagers »

HLE 2302 schreef:man man man, ne noodgenerator van een ziekenhuis in een trein steken, wat een idee
hoezo? dieselmotor, ontworpen voor continu belasting, in een toepassing voor (meestal geen maar soms voor een paar uur) constante belasting? dan ziet men echt wel dommere dingen! bv. vliegtuig (dat ook constant vermogen vraagt) aangedreven door motor van motorfiets (ontworpen voor piekbelastingen) en zelfs dat kan men doen werken tegenwoordig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef:man man man, ne noodgenerator van een ziekenhuis in een trein steken, wat een idee
maar ie moet echt wel veel power gehad hebben, hoeveel ton kon de 5001 dan trekken in totaal ?

greetz 2302
Je mag de rollen niet omdraaien he, de motor heeft een tweede leven gekregen als noodgenerator, ze konden hem evengoed gewoon wegsmijten.
Plaats reactie