Hst-station Brecht wacht op een trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door Dietrich »

Ik weet dat het verweven is, dat is juist hetgeen moet beperkt worden. Connectiviteit OK, maar als het ene echt in het andere vast zit klopt er iets niet. Enfin, er is nog werk aan de winkel. Passengerweb was inderdaad al een belangrijke stap neem ik aan.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door jan_olieslagers »

Welnee, passengerweb kan niet al te moeilijk geweest zijn. Ik heb die applicatie nooit gezien maar het lijkt me voor de hand te liggen dat men ofwel in Artweb een paar filterkes heeft ingebouwd ofwel het analysedossier van Artweb herbekeken en dan opnieuw geïmplementeerd.

De echte moeilijkheid zit bij de infrastructuur. Bv. op dit moment is er één backup-infrastructuur (en die heeft héél veel geld gekost!), één stel mailservers, één DNS, één WINS, één DHCP, noem maar op! Als ge echt tot op de bodem wilt gaan moet ge zelfs de serverzalen en hun koeling en noodstroomvoorziening gaan verdelen, die worden nu beheerd door Patrimonium.

Op de koop toe is er ook één callcenter voor de hele informatica, één beheer van logins en paswoorden, enzovoort enzoverder. Het kan allemaal gesplitst worden, maar het kan niet op 1-2-3 en het is een serieuze verspilling! Tenadere er zijn bedrijven genoeg die dergelijke diensten uitbesteden (outsourcen heet dat tegenwoordig, blijkbaar), waarom zouden NMBS en Infrabel hun informaticabehoeften niet extern inkopen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef: Ten andere ik heb ook ergens willen zien dat Infrabel zelf informatici aan het aanwerven is.
hé stttt.
Ik dacht dat dat niet mocht, alleen huren via holding... binnenkort ligt de boel plat..
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door Steven »

heel veel informatici zijn externen en hebben dus een loonbriefke waar niet eens een B, holding of infrabel logo op te vinden is. Dit effe ter zijde. Wat betreft de drie firma's is men druk bezig alles te splitsen, maar van vandaag op morgen er voor zorgen dat ze effectief fysiek gescheiden zijn is niet eenvoudig. Naar de toekomst toe zou frankrijkstraat 85 volledig infrabel worden heb ik begrepen. Je verstaat al goed dat heel wat diensten van gebouw en verdieping moeten veranderen voor alles ok zal zijn. Een proces van lange adem voor iedereen zijn eigen gebouwen, servers, wagenpark (alhoewel infrabel voor dit laatste al heel goed bezig is), .... al hebben.

Maar zoals Jan al zei, terug naar Brecht want daar gaat het over he
rds

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door rds »

Adler schreef:Nog een opmerking: versnellingen of vertragingen vanaf ca. 1,2 m/s2 worden door de mens als onbehaaglijk ervaren.
Nee hoor, versnellingen vind ik nooit onbehaaglijk. Een vliegtuig dat op een kleine landingsbaan moet opstijgen vind ik ook kicken :lol:
Ik vind het alleen lastig dat je in die M6 stellen soms schokken krijgt. Zo precies of er zit speling op die koppelingen tussen de wagons en ineens wordt je vooruitgesleurd.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door LHOON »

rds schreef:
Adler schreef:Nog een opmerking: versnellingen of vertragingen vanaf ca. 1,2 m/s2 worden door de mens als onbehaaglijk ervaren.
Nee hoor, versnellingen vind ik nooit onbehaaglijk. Een vliegtuig dat op een kleine landingsbaan moet opstijgen vind ik ook kicken :lol:
Ik vind het alleen lastig dat je in die M6 stellen soms schokken krijgt. Zo precies of er zit speling op die koppelingen tussen de wagons en ineens wordt je vooruitgesleurd.

Het is niet zozeer de versnelling die als onbehaaglijk wordt ervaren, maar wel de plotse verandering ervan. Deze wordt gemeten met de tweede afgeleide van de snelheid (in m/s3) en "jerk" genoemd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door Adler »

LHOON schreef:
rds schreef:
Adler schreef:Nog een opmerking: versnellingen of vertragingen vanaf ca. 1,2 m/s2 worden door de mens als onbehaaglijk ervaren.
Nee hoor, versnellingen vind ik nooit onbehaaglijk. Een vliegtuig dat op een kleine landingsbaan moet opstijgen vind ik ook kicken :lol:
Ik vind het alleen lastig dat je in die M6 stellen soms schokken krijgt. Zo precies of er zit speling op die koppelingen tussen de wagons en ineens wordt je vooruitgesleurd.

Het is niet zozeer de versnelling die als onbehaaglijk wordt ervaren, maar wel de plotse verandering ervan. Deze wordt gemeten met de tweede afgeleide van de snelheid (in m/s3) en "jerk" genoemd.
Inderdaad, daar zijn ook maximum waarden voor: 0.3 m/s3, hoogstens 0,5...0,75 m/s3.

Al die waarden (ook de 1,2 m/s2) zijn zo maar niet verzonnen maar komen uit een standaardwerk over spoorwegen.

Misschien dat sommigen kicken op grote versnellingen maar een trein is nog altijd geen kermisattractie of een F16.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door dentheo »

uit de pers GVA:
20/01 Station Noorderkempen krijgt eerste stoptrein in juni

Zoals het er nu naar uitziet, rijdt in juni de eerste trein van Antwerpen naar Brecht en terug. Een halfjaar later komt de Thalys in beeld op de hogesnelheidslijn Antwerpen-Breda. Dat meldde Vlaams minister Dirk Van Mechelen in primeur op de nieuwjaarsreceptie van Open Vld in Brecht.

De spoorlijn en het station Noorderkempen in Brecht wachten al ruim een halfjaar op de eerste trein. De NMBS-bazen laten nu via minister Dirk Van Mechelen weten dat de spoorlijn zelf einde december 2008 werd gehomologeerd, lees: vrijgegeven voor gebruik.
Locomotieven

Vraag is nu: wanneer rijden de treinen dan effectief? De gewone trein Antwerpen-Brecht verschijnt volgens de jongste berichten van de NMBS in juni in het landschap. Bedoeling is niet de al lang bestelde Traxx-locomotieven te gebruiken, want die zijn nog altijd niet goedgekeurd voor de dienst. Daarom worden ter vervanging Alston-locomotieven ingezet.

Een en ander moet nu nog technisch op poten worden gezet, maar dat is dus nog maar een kwestie van enkele maanden. ”We werken onder hoge druk zo snel mogelijk een oplossing uit voor de klanten in de Noorderkempen”, zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts.
Veiligheid

In feite doktert de NMBS een oplossing uit, zodat gewone treinen onder dezelfde strenge veiligheidsvoorschiften mogen rijden op een lijn, die uitsluitend bestemd is voor hogesnelheidstreinen. De mix van beide treintypes is mogelijk omdat de trein Antwerpen- Brecht de enige gewone zal zijn op dat traject.

Van Mechelen meldde tevens dat - nog altijd volgens de NMBS - de hogesnelheidstrein zelf vóór het einde van 2009 van Antwerpen naar Breda zal rijden. Als er geen obstakels opduiken of vertragingen zijn, rijden dus vanaf begin 2010 zowel de gewone trein als de Thalys over de Brechtse sporen.
Prachtige zin : De mix van beide treintypes is mogelijk omdat de trein Antwerpen- Brecht de enige gewone zal zijn op dat traject.
Een mix met één trein hoe kan dat, dat is toch geen mix....

maar ja persvoorlichting politiek enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door Adler »

GvA schreef:De NMBS-bazen laten nu via minister Dirk Van Mechelen weten dat de spoorlijn zelf einde december 2008 werd gehomologeerd, lees: vrijgegeven voor gebruik.
Sedert wanneer doet de NMBS nu mededelingen op nieuwjaarsrecepties via een minister van de Vlaamse regering ?
Descheemaecker heeft weeral een postzegel uitgespaard voor een brief aan de burgemeester.
GvA schreef: Een en ander moet nu nog technisch op poten worden gezet, maar dat is dus nog maar een kwestie van enkele maanden.
Hoe dikwijls hebben we dit nu al gehoord ?
GvA schreef: Als er geen obstakels opduiken of vertragingen zijn...
Ook een standaardzin aan het worden.
GvA schreef: ...op een lijn, die uitsluitend bestemd is voor hogesnelheidstreinen
Wat doet dat station Noorderkempen daar dan ? Het is nooit de bedoeling geweest om daar de HST te laten stoppen.
GvA schreef: Daarom worden ter vervanging Alston-locomotieven ingezet.
Wat zijn Alston-locomotieven ? Dat men daar niet eerder aan gedacht had, Alston-locomotieven die gaan alles oplossen.
Laatst gewijzigd door Adler op 20 jan 2009, 14:13, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door Shrek »

Hmm, een M6 die aan 460 km/h gekruist wordt door een thalys, daar gaan nog problemen van komen :roll:
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door 260689 »

kzou ni aan die deuren willen staan
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef:Hmm, een M6 die aan 460 km/h gekruist wordt door een thalys, daar gaan nog problemen van komen :roll:
Sinds wanneer rijdt daar een maglev dan? :lol:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:
Shrek schreef:Hmm, een M6 die aan 460 km/h gekruist wordt door een thalys, daar gaan nog problemen van komen :roll:
Sinds wanneer rijdt daar een maglev dan? :lol:
Men bedoelt waarschijnlijk relatieve snelheid: Thalys aan 300 km/h, M6 aan 160 km/h.
rds

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door rds »

Adler schreef:Wat zijn Alston-locomotieven ?
Indien de vraag niet ironisch bedoeld was, dat is een leverancier van treinstellen, Alston-Breda of zoiets.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door AlexNL »

rds schreef:
Adler schreef:Wat zijn Alston-locomotieven ?
Indien de vraag niet ironisch bedoeld was, dat is een leverancier van treinstellen, Alston-Breda of zoiets.
:lol: :lol:
Plaats reactie