Trein op tijd? - www.railtime.be

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door stefanic »

Ik kan dit initiatief van Infrabel natuurlijk aleen maar toejuichen. Toch enige opmerkingen voor verbetering die niet veel werk moeten kosten. Ik ben jaren met de NMBS-website en toepassingen bezig geweest en ik weet wat bepaalde aanpassingen aan werk kosten (of slechts aan werk kosten!):

1) op z'n minst een knopje om de 'grijze' treinen uit de lijst naar keuze NIET(of wel) te tonen. Wat heb ik er (als reiziger, niet als statistiekenverzamelaar) aan dat in voor bv. Antwerpen-Berchem informatie krijg over treinen die al lang weg zijn uit Berchem.

2) doe de moeite om een extra kolom 'reeële dienstregeling' te voorzien met daarin de vermoedelijke vertrektijd (zijnde dus een simpele som van theoretische vertrektijd en de huidige vertraging)

En bugjes zoals tomdg meldt zullen er wel uitgeraken zeker... kinderziektes zullen we maar zeggen.

En verder:
-er wordt terecht de opmerking gemaakt dat vertragingen maar gegeven worden vanaf het eerste vertrek van de trein, en dat er dus geen rekening gehouden wordt met vertragingen van de voorgaande rit van het betrokken materieel. Dat lijkt me echter een zeer complexe uitbreiding aan de bestaande toepassing. In Artweb of passengersweb is die info ook niet te zien. Wat me wel logisch lijkt is dat, als er nog geen eerste vertrek is geweest NA het theoretische vertrek van de trein, de vertraging bij vertrek toch wordt gegeven.
-koppeling met de dienstregelingplanning: mooi natuurlijk, maar Railtime=Infrabel en dienstregeling(-planner)=NMBS. Daar zal al wel een probleem zitten. Misschien is er wel een mogelijkheid om vanuit de planner per treinnr. een link te leggen met railtime (met treinnummer als parameter). Een volledige integratie waarbij bij het opzoeken van reismogelijkheden met vertragingen wordt rekening gehouden is voor mij totaal onzinnig (zie hieronder).

Nog een persoonlijke bedenking: dit tool is zeer leuk voor de statistiekenverzamelaars ed. maar het praktische nut voor de reizigers in real-time betwijfel ik (tenzij voor reizigers die op een paar minuten van hun station wonen). Immers (en dat vermeldt railtime ook!) is de gegeven informatie enkel geldig op het moment van de opzoeking. Als ik weetdat de trein, die binnen een halfuur in mijn station komt 10min vertraging heeft, ga ik niet het risico nemen om 10min langer te werken, want met wat geluk/pech? loopt de trein z'n vertraging in, en mis ik de trein... omdat ik rekende op de vertraging...

Stefan
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door Adler »

Ik ga helemaal niet akkoord met uw laatste opmerking dat die informatie geen praktisch nut zou hebben voor de reizigers.
Ik woon zelf op 5 minuten loopafstand van het station Heide.
Als ik een trein moet hebben voor een bestemming verder dan Antwerpen en ik moet overstappen in Antwerpen dan wil ik ook graag weten of de trein van Heide van Antwerpen op tijd is of vertraging heeft. Van die vertraging hangt het immers af of ik al dan niet mijn aansluiting in Antwerpen kan halen.
Als de trein te veel vertraging heeft kan ik altijd een vroegere nemen.
Vandaar dat het ook belangrijk is om vertragingen zover mogelijk vooruit aan te geven (zie opmerking van Theo).
Op de DB site gebeurt dit bijvoorbeeld tot 60 minuten voor vertrek.

Natuurlijk is de gegeven informatie maar juist op het ogenblik van raadpleging. Maar je weet toch ook dat als een bepaalde trein 20 minuten vertraging heeft in station X, die vertraging niet tot nul zal gereduceerd zijn 15 km verder. Met andere woorden het is altijd mogelijk aan de hand van de actuele toestand zelf een redelijke extrapolatie te doen.

De site is juist niet bedoeld voor statistiekenverzamelaars, vandaar ook de opmerking in de Disclaimer: "De informatie op deze website is niet bedoeld om als basis te dienen voor eender welke evaluatie van Infrabel."
Trouwens om daar statistieken uit af te leiden zou je moeten van 's morgens tot 's avonds voortdurend met die site bezig zijn en ik denk niet dat er iemand zo gek zal zijn.

Wat de gebruikersinterface betreft, kan er inderdaad nog heel wat verbeterd worden. Ik hoop dat men ook eens kijkt naar de interface op de site van de DB.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door Steven »

als je op 5 min lopen woont is dat vlot te doen zoals je zelf zegt, rest de vraag hoeveel van de treinreizigers op die afstand wonen? Veel te weinig aan het aantal auto's te zien in de buurt van de meeste stations woont de gemiddelde pendelaar en treingebruiker veel verder dan die 5 minuten te voet. Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door Adler »

Steven schreef:Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.
Nochtans wordt dit soort informatie al jaren gevraagd door zeer veel treingebruikers.
Ook in andere landen wordt het gegeven.
Zo nutteloos zal het dan toch niet zijn.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door 260689 »

waarom dit systeem niet koppelen met de biljettenverkoop automaten???? en inde grote station zoals Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal staat er een meeting point met 4 schermen waar je op de nmbs site kan, waarom daar ook niet laten verschijnen???
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Steven schreef:Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.
Nochtans wordt dit soort informatie al jaren gevraagd door zeer veel treingebruikers.
Ook in andere landen wordt het gegeven.
Zo nutteloos zal het dan toch niet zijn.
Stel je woont op een half uur van een station (wat perfect mogelijk is) dan ben je niet altijd het snelste gediend (aangezien de info enkel telt op moment van raadpleging) met de online informatie. Als je nu ook echter in elk station een display hebt met vertraging (wat ik eigenlijk al jaren sneller had verwacht dan internetinfo) heb je al veel betere info. Want wat ben je met de info via het internet als je dan in uw station aankomt waar geen info meer is via display en/ of speakers (wat nu toch nog in de meeste gevallen zo is)??


Vergeet niet dat TC nog steeds anders kan beslissen en er voor kan zorgen dat materieel dat in de heenrichting gebruikt werd niet meer dient voor de terugrichting omdat ze samen met verdelers materieel en permanenties van rijdend personeel een andere oplossing hebben uitgewerkt. Waardoor de zogezegde terugrit van uw trein (zoals daar op L12 en hier op L60) wel op tijd is in plaats van vertraging te hebben. In beide gevallen (zowel essen als dendermonde) zijn stelplaatsen van bestuurders. Om dan al een uur vooraf te gaan zeggen dat een trein vertraging heeft lijkt me er toch een beetje over.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door jan_olieslagers »

Het is misschien niet perfect maar ik vind dit toch een zeer goede zaak! Vooral nuttig voor mijn terugreis van kantoor naar huis. Dus "Bravo Infrabel!" , maar nu niet op uw lauweren gaan rusten!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door dentheo »

Steven schreef:inderdaad een systeem dat langzaam groeit en telkens beter kan en mag worden is leuker positiever dan het omgekeerde. Ik hoop ook dat ze het systeem zullen verbeteren en optimaliseren, maar geef ze er wel de kans toe om fouten te maken en er uit te leren.
100 % akkoord.

Maar ik zag onze vriend Kees op de receptie, die zal de site hopelijk ook in de gaten houden, zodat die stap voorr stap beter wordt :wink: :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door dentheo »

Steven schreef:als je op 5 min lopen woont is dat vlot te doen zoals je zelf zegt, rest de vraag hoeveel van de treinreizigers op die afstand wonen? Veel te weinig aan het aantal auto's te zien in de buurt van de meeste stations woont de gemiddelde pendelaar en treingebruiker veel verder dan die 5 minuten te voet. Voor die mensen is het systeem op die manier weer niet bruikbaar.

He he, ik woon slechts op 10 minuten rijden.....ik kan dan nog netjes even kijken (alhoewel ik kijk tijdens ontbijt met lange nek of hij op tijd naar Essen rijdt :) :) )
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door Adler »

Ik begrijp niet goed dat het nut van deze site hier in twijfel wordt getrokken en dat vooral door mensen die bij de NMBS werken.
Is het misschien omdat dit initiatief niet van de NMBS komt maar van Infrabel ?
Iedereen zit verdorie al jaren te vragen naar zoiets en nu het er eindelijk is, zou het geen nut hebben.
Ik vraag me soms toch af waarom ik hier nog berichten plaats.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door Steven »

ik betwijfel het nut niet, wel de redenering die jij er achter steekt van eventueel trein vroeger te pakken en dergelijke meer, dat wil zeggen dat je voor de meeste lijnen (uurfrequentie stoptrein zoals hier) meer als een uur vooraf moet kunnen zien of die trein wel op tijd is. Dat soort implementaties lijkt me er gewoon over gaan. Het nut van te zien of je trein op tijd is of niet trek ik op zich dus niet in twijfel. Ikzelf had echter enkel graag meer voorrang gezien aan informatie in de stations via display. Beide vullen elkaar echter aan. De reden waarom ik voorrang geef aan info op displays in stations is eenvoudig, niet iedereen beschikt over internet laat staan er degelijk gebruik van kunnen maken als ze het al hebben.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Ik begrijp niet goed dat het nut van deze site hier in twijfel wordt getrokken en dat vooral door mensen die bij de NMBS werken.
Is het misschien omdat dit initiatief niet van de NMBS komt maar van Infrabel ?
Iedereen zit verdorie al jaren te vragen naar zoiets en nu het er eindelijk is, zou het geen nut hebben.
Ik vraag me soms toch af waarom ik hier nog berichten plaats.
Ik heb begrepen dat U tegen het station van Heide woont!
Hoe ga je dan deze site praktisch benutten?En wat zijn dan de voordelen
A ) als je thuis bent voor je de trein gaat nemen
b) Je ergens bent en terug naar huis wil gaan
C) Je in een vertrekstation of vrbindingsstation bent.
Opgelet het is een simpele vraag zonder U of het produkt te willen in vraag stellen.
Onlangs hoorde ik op de radio alle treinen op lijn X rijden met 60' vertraging ,dus dit wil zeggen "op tijd" , want als je de trein neemt van 13h50 met 60' vertraging neem je dus wel je 14h50 op tijd ongeacht de treinnummer,wat transparant is voor de doorsnee reiziger.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door Adler »

nighttrain schreef: Hoe ga je dan deze site praktisch benutten?En wat zijn dan de voordelen
Ik heb echt geen zin om deze discussie hier nog verder te voeren. Elk zinnig argument wordt hier toch telkens als onzin afgedaan.
Ik stel enkel vast dat iets wat al jaren wordt gevraagd door duizenden reizigers en wat er nu eindelijk is, zij het nog in een beginfase, hier door sommigen wordt beschouwd als van geen praktisch nut voor de reizigers en enkel een tool voor statistieken.
Het zal wel geen toeval zijn dat deze commentaar weer van NMBS-personeel komt en de website van Infrabel is.
Dit is weeral een mooi voorbeeld van het "Not-Invented-Here-Syndrome".
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door dentheo »

Vandaag wordt er ook al iets manuele input gegeven.

Daarnet Benelux afgeschaft vanaf Roosendaal.11:24

Terugrit vanuit Brussel (binnen twee uur) is ook al afgeschaft in het systeem...prachtig toch
Theo
Groeten vanop de Heide
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door dcr »

Ik vind het een goed systeem. Belangrijkste voordeel voor de reizigers:
bij (middel)grote problemen op een bepaalde lijn ziet men de vertragingen,
en komt er bovenaan een boodschap. Dus ben je minstens al voorbereidt, en kan je het thuisfront verwittigen.
Als je ziet dat je trein is afgeschaft op de site, kan je een uurtje langer werken op kantoor ipv in het station te staan koekeloeren.
Dit systeem is natuurlijk niet perfect, maar het is toch een grote verbetering tov voordien.
Via mijn Gsm kan ik nu trouwens ook zien of mijn aansluitende trein vertraging heeft :)
Plaats reactie