Nachttreinen.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen.

Bericht door groentje »

Klopt, menig vroege vlucht vertrekt ergens midden in de nacht, of onmenselijk vroeg. Of er echt een nachtnet moet komen, daar ben ik niet over uit. Het mag, hoor, maar belangrijker lijkt mij dat er, op alle lijnen, latere en vroegere treinen rijden, inclusief het weekend. Nu geraak je zelfs niet op de luchthaven als je een vlucht hebt voor 6 uur, wat toch niet zo uitzonderlijk is. Een eerste vertrek rond 4 à 5 uur, een laatste vertrek na 23 uur, en liefst nog later, lijken me meer prioritair dan een handvol treinen, 1x per uur of 1x per 2 uur midden in de nacht, maar wel naar slechts een paar stations.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen.

Bericht door jan_olieslagers »

Trammist schreef:
jan_olieslagers schreef:
Tom024 schreef: * Oostende - Brugge - Gent St. Pieters - Aalst - Denderleeuw - Brussel - Luchthaven - Leuven - Tienen - Landen - Borgworm - Luik.
's Nachts stoppen op de luchthaven lijkt mij weinig zinvol: er zijn geen passagiersvluchten 's nachts. En de trein zou dan moeten kop maken, veel moeite voor weinig meerwaarde? Hoogstens nuttig voor een handvol personeel?
Onzin. Tussen 23:00 en 07:00 zijn er nog veel vluchten op Zaventem. Rond 04:00 is het zelfs piekuur. En op dat uur rijdt er nog geen trein...
Wil je dat even onderbouwen aub? Bij een snelle check zie ik voor de komende nacht geen enkele inkomende passagiersvlucht tussen 23h30 en 05h30; en geen enkel vertrek tussen 23h55 en 06h00.
( bron: www.brusselsairport.be ) Zou het op andere nachten erg verschillend zijn?

En mag ik je vriendelijk verzoeken het woord "onzin" met terughoudendheid te hanteren? Zeker als je duidelijkerwijs niet weet wat je aan het uitkramen bent?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen.

Bericht door jan_olieslagers »

Trammist schreef:Tussen 23:00 en 07:00 zijn er nog veel vluchten op Zaventem. Rond 04:00 is het zelfs piekuur.
Dat was misschien zo ten tijde van DHL - maar dat waren geen pasagiersvluchten, en die tijd is bovendien voorbij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen.

Bericht door groentje »

Vooral in het toeristisch hoogseizoen zijn er heel wat charters die vroeger vertrekken, hoor. Omdat dat de goedkoopste slots zijn, die bovendien nog vrij zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen.

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef:Klopt, menig vroege vlucht vertrekt ergens midden in de nacht, of onmenselijk vroeg. Of er echt een nachtnet moet komen, daar ben ik niet over uit. Het mag, hoor, maar belangrijker lijkt mij dat er, op alle lijnen, latere en vroegere treinen rijden, inclusief het weekend. Nu geraak je zelfs niet op de luchthaven als je een vlucht hebt voor 6 uur, wat toch niet zo uitzonderlijk is. Een eerste vertrek rond 4 à 5 uur, een laatste vertrek na 23 uur, en liefst nog later, lijken me meer prioritair dan een handvol treinen, 1x per uur of 1x per 2 uur midden in de nacht, maar wel naar slechts een paar stations.
Eerste passagiersvluchten vertrekken normaliter om 6 uur. Toegegeven, er zijn misschien uitzonderingen, maar op uitzonderingen baseert men geen dienstregeling. Anderszijds is het zo dat men voor een vlucht die vertrekt om 6 uur, inderdaad op een onchristelijk uur op de luchthaven moet zijn - de minimum checkin tijd is een uur, of misschien zelfs meer? Dus ja, erg vroege en erg late treinen zouden misschien voldoende reizigers kunnen lokken om kostendekkend te zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
sweek

Re: Nachttreinen.

Bericht door sweek »

Vluchten van 23.30 tot 5 uur betekent passagiers die daar kunnen zijn tot 0.30 en vanaf 3 uur. (2 uur vantevoren inchecken)
Daarnaast zijn er vertragingen en wil je net bij een vlucht voor de zekerheid eerder vertrekken.

Kijk naar Schiphol en zie hoeveel passagiers daar 's nachts nog zijn. Ik geef toe dat het een veel grotere luchthaven is, maar toch.

Door de lagere frequenties kan er op grote delen enkelspoor worden gereden en ook gewoon tussen de verschillende treinen kan onderhoud gedaan worden.
Stevie Wonder

Re: Nachttreinen.

Bericht door Stevie Wonder »

Of een nachtnet hier in België succes zou hebben weet ik niet op sommige verbindingen wel andere dan weer niet. Misschien dat men hier is een groot onderzoek kan oprichten en zien of dit iets is dat rendabel zou zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen.

Bericht door Shrek »

de laatste L-trein van antwerpen naar brussel (vertrek 0u10) neem ik soms, en daar zit steeds redelijk wat volk op. Zo'n late treinen moeten volgens mij ook op andere lijnen kunnen :)
Bartjedj

Re: Nachttreinen.

Bericht door Bartjedj »

De drukke lijnen, die enkel door bewoond gebied lopen, hebben zeker potentieel. En dan bedoel ik L25, L36 sectie Leuven-Brussel, L50A sectie Brussel-Gent (misschien beter uit te baten langs L50 's nachts),...

BDJ
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Nachttreinen.

Bericht door Nicholas »

Ik vraag me dan ook af wat voor type trein men dan het best laat rijden...
Een IC, IR of L?
Ik zou zeggen een L-trein zodat men nog in alle stations kan afstappen (een aansluitende bus moet je ook niet verwachten op dat uur, dus lijkt me een trein die overal stopt aangewezen). Bovendien denk ik niet dat men het dan erg vindt dat men iets langer onderweg is doordat de trein in alle dorpen stopt.
Bartjedj

Re: Nachttreinen.

Bericht door Bartjedj »

Een L-trein lijkt me inderdaad het meest aangewezen. Vandaar ook een bediening over L50 ipv. L50A.

BDJ
Dietrich

Re: Nachttreinen.

Bericht door Dietrich »

Zijn wel twee tegengestelden, overal laten stoppen op een traject maar enkel een klein aantal lijnen bedienen...
Bartjedj

Re: Nachttreinen.

Bericht door Bartjedj »

De bediende lijnen zijn net de lijnen waar veel haltes zijn. Lijnen waar je maar enkele haltes op hebt, zijn niet interessant want daar woont waarschijnlijk toch niet veel volk.

BDJ
Dietrich

Re: Nachttreinen.

Bericht door Dietrich »

In steden als Kortrijk, Oudenaarde, Zottegem woont ook veel volk he, bijna 128.000 mensen, maar door op L89 niets te laten rijden mis je die allemaal.

Ik vrees zelfs of je met stops op alle haltes op een andere lijn aan evenveel extra reizigers zal komen dan met een trein meer op een andere lijn.

Het beste volgens mij is enkel de IC-stations te bedienen en vervolgens proberen samen te werken met De Lijn, TEC en MIVB voor het lokale verkeer. L-treinen zijn duur, zeker als ze een hele weg dienen af te leggen (van Gent tot Brussel alle haltes bedienen op L50 duurt lang) plus je gaat steeds een hele hoop mensen negeren door bepaalde gebieden niet te bedienen.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen.

Bericht door AlexNL »

Het verbaast me dat jullie geen nachtnet kennen eigenlijk. Hier in Nederland is dat toch een vrij groot succes, zeker toen in de dienstregeling 2008 er in het weekend nachtnettreinen in de regio Brabant bijkwamen.

Antwerpen - Brussel - Charleroi v.v.
Kortrijk - Gent - Brussel - Luik v.v.

Dat lijken mij op zich wel nuttige routes om te rijden. :)
Plaats reactie