Nachttreinen.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nachttreinen.

Bericht door KB »

AlexNL schreef:Het verbaast me dat jullie geen nachtnet kennen eigenlijk.
In België is het treinverkeer (reizigers) vooral gericht op woon-werkverkeer, dat zal wel de voornaamste oorzaak zijn.
L'union fait la force.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Nachttreinen.

Bericht door Nicholas »

Dietrich schreef:In steden als Kortrijk, Oudenaarde, Zottegem woont ook veel volk he, bijna 128.000 mensen, maar door op L89 niets te laten rijden mis je die allemaal.

Ik vrees zelfs of je met stops op alle haltes op een andere lijn aan evenveel extra reizigers zal komen dan met een trein meer op een andere lijn.

Het beste volgens mij is enkel de IC-stations te bedienen en vervolgens proberen samen te werken met De Lijn, TEC en MIVB voor het lokale verkeer. L-treinen zijn duur, zeker als ze een hele weg dienen af te leggen (van Gent tot Brussel alle haltes bedienen op L50 duurt lang) plus je gaat steeds een hele hoop mensen negeren door bepaalde gebieden niet te bedienen.
Ik geloof dat L-treinen een veel groter succes zouden hebben dan IC's. De mensen willen op dat moment net naar huis en dan lijkt het me nuttig alle stations die in woonkernen liggen aan te doen. Bepaalde stations kan men natuurlijk wel overslaan, het heeft natuurlijk weinig zin om bvb. 's nachts in Wolfstee te stoppen. :P
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen.

Bericht door AlexNL »

't lijkt me het meest logische om een grootschalig onderzoek te houden, op de lijnen die je wilt aandoen, en dan te kijken hoeveel mensen je wilt bedienen. Op zo'n manier kun je dan een redelijke dienstregeling opbouwen waar de meeste mensen tevreden mee zullen zijn. Je kunt niet iedereen tevredenstellen, maar wel veel mensen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen.

Bericht door Adler »

De NMBS heeft nu al grote problemen om voldoende treinbestuurders te vinden voor de bestaande dienstregeling.
Waar gaan ze dan nog extra treinbestuurders vinden voor nachttreinen ?
Om dan nog te zwijgen van al het andere personeel dat nodig is om een trein te laten rijden.
Dit is weer zo een idee van Vervotte, niet gehinderd door enige kennis ter zake.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Nachttreinen.

Bericht door Speedy »

Adler schreef:De NMBS heeft nu al grote problemen om voldoende treinbestuurders te vinden voor de bestaande dienstregeling.
Waar gaan ze dan nog extra treinbestuurders vinden voor nachttreinen ?
Om dan nog te zwijgen van al het andere personeel dat nodig is om een trein te laten rijden.
Dit is weer zo een idee van Vervotte, niet gehinderd door enige kennis ter zake.
Personeel van Infrabel werkt in 3x8 dus dat is al zeker geen probleem.
Er is in elk groot station ook altijd een 'o/chef reizigers' die de nacht doet dus dan kan ook eens iets doen...
Treinbestuurders vinden zou geen probleem mogen zijn...integendeel...Veel tb's zitten nu nog op de goederen en zouden wel reizigers willen doen. Die mensen zouden zeker kandidaat zijn om die nachten te doen. (ik ook trouwens..)
Het valt trouwens te verwachten dat er de komende tijd wel een aantal mensen van de goederen naar de reizigers zullen komen...
Tbg's vinden zal ook wel geen groot probleem zijn.

Zie dus eigenlijk het probleem niet...Vraag is of er wel potentieel is voor zo'n verbindingen..
Dietrich

Re: Nachttreinen.

Bericht door Dietrich »

Nicholas schreef:Ik geloof dat L-treinen een veel groter succes zouden hebben dan IC's. De mensen willen op dat moment net naar huis en dan lijkt het me nuttig alle stations die in woonkernen liggen aan te doen. Bepaalde stations kan men natuurlijk wel overslaan, het heeft natuurlijk weinig zin om bvb. 's nachts in Wolfstee te stoppen. :P
Tuurlijk zou een L een groter succes hebben, maar begin dan maar met op elke lijn L-treinen in te leggen. Het is niet enkel langs L50 en consoorten dat er veel volk woont he. Ik vind dat men ofwel een deftig nachtnet uitbouwt waar iedereen iets aan heeft ofwel gewoon niets. Het OV moet ten dienste staan van iedereen en niet enkel deze die het geluk hebben om tegen die lijnen te wonen (daarom dat ik vind dat De Lijn etc ook zou moeten meewerken).

Maar zoals reeds gezegd zie ik een nachtnet in België nog niet direct actief worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3567
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen.

Bericht door jan_olieslagers »

Dietrich schreef:Ik vind dat men ofwel een deftig nachtnet uitbouwt waar iedereen iets aan heeft ofwel gewoon niets.
Neem me niet kwalijk, maar dat lijkt me nogal een 19de eeuwse opvatting. Vandaag zal het criterium eerder zijn of zoiets rendabel kan worden uitgebaat, al dan niet met overheidssteun. Maar overheidssteun zal m.i. eerder naar investeringen gaan, hetzij in infrastructuur of misschien ook in rollend materiaal, dan om de verliezen van een of andere uitbating bij te passen.
Dietrich schreef:Het OV moet ten dienste staan van iedereen en niet enkel deze die het geluk hebben om tegen die lijnen te wonen (daarom dat ik vind dat De Lijn etc ook zou moeten meewerken).
Dicht tegen het spoor wonen is niet noodzakelijk een kwestie van geluk, da's een bewuste keuze en men betaalt daarvoor ook. Bv. Mortsel, dat toch goed bediend wordt door de spoorweg, is een van de gemeentes met de hoogste huishuur van het land.
Dietrich schreef:Maar zoals reeds gezegd zie ik een nachtnet in België nog niet direct actief worden.
Daarin vrees ik dat ge wel eens dik gelijk zoudt kunnen hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen.

Bericht door Adler »

Speedy schreef: Zie dus eigenlijk het probleem niet...Vraag is of er wel potentieel is voor zo'n verbindingen..
Als het personeel geen probleem is, moet je me toch eens uitleggen waarom er de afgelopen jaren om de haverklap stakingen waren in verschillende depots om het tekort aan treinbestuurders en de te grote druk aan te klagen.
Ik lees ook nog in andere berichten hier dat treinbestuurders nog steeds weken vakantie niet kunnen opnemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen.

Bericht door Steven »

Beste adler er zijn bij de treinbestuurder en treinbegeleiders soms grote regionale verschillen. Maar in zekere mate heb je wel gelijk door te zeggen dat er nog een personeelstekort is in bepaalde groepen. Wat speedy echter schrijft klopt ook echter. Door de financiële crisis heeft de goederentak een klapke gekregen waardoor er daar (tijdelijk?) wat bestuurder op overschot zitten die naar de reizigers kunnen komen. De aap komt pas uit de mouw als je begint met jonge nieuwe mensen over te plaatsen. In de huidige structuur worden bestuurders enkel van opleiding voorzien voor ofwel goederen ofwel reizigers. Bestuurder zomaar laten overschakelen gaat dus niet zomaar. Extra opleiding, nieuwe types krachtvoertuigen aanleren, het neemt allemaal zijn tijd. Ter info de oudere generatie bestuurders heeft deze extra opleiding niet nodig bij overplaatsing tussen goederen en reizigers die hebben nog de volledige opleiding genoten. (Dat van opleidingen is telkens in beide richtingen van toepassing).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen.

Bericht door Adler »

En dan is er nog iets...
Elke keer dat er gesproken wordt over een minimale dienstverlening in te voeren bij stakingen, roepen de vakbonden moord en brand dat dit niet kan.
De heer Digneffe komt dan ook elke keer op tv uitleggen dat dit absoluut niet kan, omdat zelfs bij een minimale dienstverlening, een heel groot deel van het personeel moet werken omwille van de veiligheid.
Ik veronderstel dat hetzelfde geldt bij nachttreinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen.

Bericht door Steven »

natuurlijk is dit zo ook bij nachttreinen. nu is het zo dat dit voor infrabel weinig verschil zal maken de meeste diensten zitten er zo al met een 3x8 en zijn dus al van dienst tijdens de nacht (goederentreinen kennen geen uren he om het zo te zeggen). Het zal hem vooral uitmaken in het personeel dat je anders enkel overdag aan het werk ziet. Onderchefs reizigers, treinbegeleiders, een x aantal extra treinbestuurders, ...
Dietrich

Re: Nachttreinen.

Bericht door Dietrich »

jan_olieslagers schreef:Neem me niet kwalijk, maar dat lijkt me nogal een 19de eeuwse opvatting. Vandaag zal het criterium eerder zijn of zoiets rendabel kan worden uitgebaat, al dan niet met overheidssteun. Maar overheidssteun zal m.i. eerder naar investeringen gaan, hetzij in infrastructuur of misschien ook in rollend materiaal, dan om de verliezen van een of andere uitbating bij te passen.
Ik vind dat de taak van het OV nog steeds moet zijn een zo goed mogelijke bediening te geven afgaande op de vraag van de mensen. Dit in tegenstelling van het afstemmen van het OV op wat rendabel is. Op dat vlak ben ik misschien nogal een socialist.
jan_olieslagers schreef:Dicht tegen het spoor wonen is niet noodzakelijk een kwestie van geluk, da's een bewuste keuze en men betaalt daarvoor ook. Bv. Mortsel, dat toch goed bediend wordt door de spoorweg, is een van de gemeentes met de hoogste huishuur van het land.
Zelfde opmerking als hierboven. Uiteraard heeft dat een invloed op de huishuur, maar de opvatting dat je strategisch moet gaan wonen om het OV te kunnen gebruiken vind ik niet kloppen.

Natuurlijk heeft een gemeente als Denderleeuw veel meer treinen dan bvb Erpe-Mere, maar dat is nu eenmaal hoe de lijnen en knooppunten liggen. Dat wil niet zeggen dat de mensen ertussen genegeerd moeten worden of gedwongen te verhuizen. Daarom ook dat er L-treinen bestaan, dat er lijnbussen bestaan en (zeer mooi voorbeeld) de belbussen die afgelegen gebieden bedienen en die toch wel populair zijn geworden.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen.

Bericht door groentje »

Het buitengebied wordt ook niet genegeerd, Dietrich, maar het lijkt me logisch dat je, indien je middelen niet onbeperkt zijn, een afweging maakt om te bepalen waar je je prioriteiten gaat leggen. En dat je dus ook daar bussen en treinen en trams gaat inleggen, waar dat het meest gerechtvaardigd is, omdat het potentieel gebruik het hoogst is, en omdat de uitbating het goedkoopst kan (infra ligt er al, of kan er het snelst liggen, verlengingen kunnen zonder aankoop van extra materieel, omdat er materieel en personeel kan worden ingezet dat anders 40 minuten stilstaat, etc).
Een nachtnet van bussen en/of treinen in de Vlaamse Ardennen zal minder passagiers trekken, en dus meer geld vragen van de overheid, om minder reizigers te helpen, dan in andere gebieden. Ik weet waar ik de prioriteit zou leggen...
Ik ken heel wat mensen die ergens op de boerenbuiten gaan wonen, omdat ze in het groen willen wonen, en vooral, omdat ze zoveel mogelijk willen voor zo min mogelijk geld. En eenmaal ze er wonen, beginnen klagen dat ze geen deftig openbaar vervoer hebben, en voor het minste in hun auto moeten springen. Tja, moet ik medelijden hebben? Je kan nu eenmaal moeilijk én de kool, én de geit sparen.
Dietrich

Re: Nachttreinen.

Bericht door Dietrich »

Tja ik ga niet akkoord, en trouwens ik heb er niet voor gekozen om in de Vlaamse Ardennen te wonen. Maar voortgaande op de reacties zou ik moeten verhuizen voor goed OV en heb ik geen recht op klagen als ik geen bus of trein heb (wat zeker niet zo is trouwens, behalve 's nachts dan).

Ik verwacht geen bus of trein elke 15 min in alle uithoeken van het land maar wel een deftig en gespreid aanbod overdag en 's nachts (als het er ooit komt).

En blijkbaar denkt De Lijn dan toch anders als sommigen hier, cfr. eerdere verwijzing naar de belbus. Natuurlijk kan je die niet spontaan gebruiken maar men doet tenminste de moeite om veel plaatsen bereikbaar te maken, én men heeft hier het nodige extra materieel voor moeten aankopen. Ik kan daar niks tegen hebben.

Om terug te komen op het nachtnet, zoals ik reeds zei verwacht ik het zeker niet de eerste 10 jaar.
jan_olieslagers
Berichten: 3567
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen.

Bericht door jan_olieslagers »

Dietrich schreef:Tja ik ga niet akkoord, en trouwens ik heb er niet voor gekozen om in de Vlaamse Ardennen te wonen.
Het is uw goeie recht om niet akkoord te zijn, alle respect! Maar is het de fout van de NMBS en/of de gemeenschap dat ge niet kunt verhuizen? Moeten die dan voor uw meerkosten opdraaien door treinen te laten rijden waar drie man en een paardekop meerijdt (als het meevalt...?)
Dietrich schreef:En blijkbaar denkt De Lijn dan toch anders...
De Lijn biedt zeer veel, da's waar, maar heb ik hier eens niet gelezen dat dat dan ook een van de zwaarst gesubsidieerde vervoerbedrijven is?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie