Eten in Brussel Zuid

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Steve »

groentje schreef:Friterie Fontainas aan de Hallepoort. Eventjes de Ruslandstraat door en eventjes richting Sint-Gillis wandelen. Een van de beste frituren van Brussel, naar verluidt. Ik kan alleen maar zeggen dat ze goed zijn. :mrgreen:
Echte Belgische frieten gebakken door geëmigreerde Grieken :D Je kan er ook wel een dürüm of mitraillette krijgen, maar dat kan je in nagenoeg elk Brussels frituur krijgen, zelfs de zeldzame die door autochtone Belgen worden uitgebaat.
Ik weet niet welk Brussel jij dan precies kent, maar ik kan je verzekeren dat er nog een GROOT aantal echte Belgische frituren is in Brussel, met heel goede kost en waar ze van geen dürüm moeten weten. :wink: Wel niet in de buurt van de grote stations.

Mitraillette daarentegen wel, maar dat is juist zo'n typisch Brussels / Brabants product.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door groentje »

Bwah, het zijn geen echte pitatenten, hoor. Maar heel vaak staat er toch ook zo'n klein pitavleesrolletje in het frietkot.
De frituren die ik al bezocht, zijn Fontainas, Barrière, Stalle, die aan Berchem station, aan het IJzerplein, op het Sint-Joostplein, en nog wel een paar die ik me niet echt meer herinner. Bij een flink aantal daarvan kon je toch een mitraillette krijgen met pitavlees.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door treinbruno »

ik heb liefst altijd een normale belgische frituur hoor :)
die frieten in de pittatenten zijn meestal maar slecht :(

in de buurt van brussel zuid weet ik zo alleen een frituur IN het station, weet er iemand of er nog in de buurt een echte belgische frituur is? of of er zo eentje in de buurt is van een ander station in brussel :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Steve »

treinbruno schreef:ik heb liefst altijd een normale belgische frituur hoor :)
die frieten in de pittatenten zijn meestal maar slecht :(

in de buurt van brussel zuid weet ik zo alleen een frituur IN het station, weet er iemand of er nog in de buurt een echte belgische frituur is? of of er zo eentje in de buurt is van een ander station in brussel :)
Tja, daarvoor moet je toch echt buiten de grote stations gaan...

- Etterbeek: de Chez Léon, een van de beste frieten van Brussel
- Bordet: een Belgische frituur, nog maar één keer geweest maar het was niet slecht
- Sint-Job: gemiddelde frituur op het nabijgelegen Sint-Jobplein
- Sint-Agatha-Berchem: Belgische frituur op het stationsplein, ken ik verder niet
- Schuman: in de onmiddellijke omgeving niets, maar iets verderop heb je het Jourdanplein met frituur Antoine, een van de bekendste van Brussel
- Mouterij: toekomstige GEN-halte, vlakbij de vermaarde "Frit Bompa" op de Kroonlaan
- (aan te vullen)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Accelerat »

groentje schreef:Bij een flink aantal daarvan kon je toch een mitraillette krijgen met pitavlees.
Een mitraillette, wat is dat? :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Steven »

stokbrood met langsdoorgesneden hamburger, frieten, saus, ...
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door groentje »

En groentjes. Of, in de versie 'pitabar': met pitavlees of kip, en het stokbrood in plaats van het Turks brood.
Dietrich

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Dietrich »

Is dat laatste geen durum? :)
Presario

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Presario »

Neen een durum is bij mijn weten een soort van taco maar dan met pitavlees. Dit even geheel off-topic ;).
Trammist

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Trammist »

Durums vind ik best lekker hoor :). En ze worden meestal gemaakt met kip of doner kebab :)
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door groentje »

Durum is een soort van pita in een pannenkoek ipv een broodje. De Brusselaars (en ook al gezien in Wallonië) doen hun pita doorgaans in een stuk stokbrood ipv een Turkse driehoek.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Accelerat »

Ahh ik weet het al, heb het wel eens gegeten ja. :D Wist alleen de naam niet. :P
Stuka

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door Stuka »

treinbruno schreef:in de buurt van brussel zuid weet ik zo alleen een frituur IN het station, weet er iemand of er nog in de buurt een echte belgische frituur is? of of er zo eentje in de buurt is van een ander station in brussel :)
Ik heb mij al doodgezocht achter die frituur in Brussel Zuid, maar nog altijd ni gevonden...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door treinbruno »

daar in de foodcourt, naast de quik, is er een
Afbeelding
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eten in Brussel Zuid

Bericht door groentje »

Sorry, jong, daar was er een. Net zoals de Délifrance baan geruimd heeft, is ook de frituur weg. Er zit nu een nieuwe broodjesbar.
Plaats reactie