Roesten van spoorstaven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
lucian

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door lucian »

De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.

btw. dit is de leverancier van rails hier http://www.oberbauhandbuch.de/en/oberba ... ienen.html
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door nighttrain »

lucian schreef:De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
Niet alleen wisselverbindingen,maar alle reiswegen. Dus ook in volle baan om de spoorstroomkringen hun werk te laten doen.
Alsook de terugstroom van de traktieketen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door Tim »

nighttrain schreef:
lucian schreef:De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
Niet alleen wisselverbindingen,maar alle reiswegen. Dus ook in volle baan om de spoorstroomkringen hun werk te laten doen.
Daarom ook dat ze je 's nachts geregeld op tegenspoor sturen om de wissels te ontroesten :P
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door Hogersluys »

Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door nighttrain »

Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
Indien nodig zullen er speciale procedures moeten uitgevoerd worden,zoals bv dat de overwegen aan SF 05 zullen moeten overschreden worden indien nodig. Alles hangt natuurlijk af van welk type van explotatie.Bv een industrielijn is reeds aan verminderde snelheid en in aanwezigheid van "mobiele seingevers" of rangeerders die bepaalde handelingen zullen doen voor het openstellen van seinen of overwegen.

Want wat is het probleem?
Door de roestvormeing zou het moelijk zijn dat de aanwezigheid van een trein niet weergegeven wordt op een bepaald gedeelte van het spoor.
Of dat de aanwezigheid van een trein geen aanleiding geeft tot het actioneren van sluiting van overwegen enz.
Dus de lokale situatie zal alles bepalen wat moet gedaan worden na X uren van "niet-doorrit" of gebruik.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door Tim »

Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.

Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
lucian

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door lucian »

Tim schreef:Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.

Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
De OW op industrielijnen worden ook nog bediend met een pedaal (bord P). Na het voorbijrijden hiervan gaat het sein (AP-BP) open.
Indien het sein niet open komt bij het voorbijrijden van de pedaal moet je de OW (zoals hierboven beschreven) overschrijden aan max 5 km + claxonneren.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door Tim »

lucian schreef:
Tim schreef:Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.

Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
De OW op industrielijnen worden ook nog bediend met een pedaal (bord P). Na het voorbijrijden hiervan gaat het sein (AP-BP) open.
Indien het sein niet open komt bij het voorbijrijden van de pedaal moet je de OW (zoals hierboven beschreven) overschrijden aan max 5 km + claxonneren.
Dat bedoelde ik dus met automatische overwegen beveiligd door vereenvoudigde stopseinen :wink:
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door groentje »

Sommige lijnen en bundels hebben ook geen spoorstroomkringen, maar assentellers. Daar worden dus de assen van de trein gedetecteerd bij het binnenrijden, en terug afgetrokken wanneer we de betrokken sectie verlaten.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door Bibke »

Zoals lijn 273 naar Lommel Maatheide aan de Kiezel naar Mol (Cibelco).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Sommige lijnen en bundels hebben ook geen spoorstroomkringen, maar assentellers. Daar worden dus de assen van de trein gedetecteerd bij het binnenrijden, en terug afgetrokken wanneer we de betrokken sectie verlaten.
Gebeurt soms bij enkelvoudige spoorlijnen en lijnen met vereenvoudigde exploitatie. Omdat het weinig flexibiliteit geeft bij normale exploitatie en dus is het moeilijk een hoge rentabiliteit te krijgen. Omdat je altijd met een pedaal hat aantal assen moet tellen bij inrit en dan het zelfde aantal assen bij uitrit, maar als je X mogelijke "uitritten" hebt wordt het zééér moeilijk werken.
Bartjedj

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door Bartjedj »

Bibke schreef:Zoals lijn 273 naar Lommel Maatheide aan de Kiezel naar Mol (Cibelco).
Lijn 58 Gent-Maldegem (zowel NMBS-deel als SCM-deel).

BDJ
Arator

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door Arator »

Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puurs
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door dentheo »

Arator schreef:
Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puurs
Ik neem aan dat die dan een slingerend en zigzagparkoers beschrijft om zoveel mogelijk wissels te ontroesten ?
Ontroesten volgens het boekje lukt nooit in één heen-en -weer ritje want elke wissel heeft twee beentjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Roesten van spoorstaven

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Arator schreef:
Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puurs
Ik neem aan dat die dan een slingerend en zigzagparkoers beschrijft om zoveel mogelijk wissels te ontroesten ?
Ontroesten volgens het boekje lukt nooit in één heen-en -weer ritje want elke wissel heeft twee beentjes.
Je mag bepaalde zaken niet verwarren! Het gaat hem om o.a.reiswegen die veiligheidstoestelen moeten bevelen,zoals overwegen en seinen. Dus de aanwezigheid of afwezigheid van een trein moet vertaald worden in het kortsluiten van een spoorstroomkring.
In het geval van wissels is de situatie iets anders. Als een wissel/wisselstraat in een bepaalde stand is geplaatst ga je een kontrole hebben van de stand van de wissel indien alles goed werkt via zijn positiestangen/relais doorheen de rails. Zoniet moet er een overschrijdingsbevel(sein) +positiecontrole(wissel)+ eventueel een SF 05(overweg) worden afgeleverd om een bepaalde reisweg via die wissel te laten nemen waarover er geen controle is .Dus het ontroesten gaat hem voornamelijk om spoorsecties van direkte reiswegen tusse A en B. Dus een stand of bediening van een wissel wordt net bediend door een spoorstroomkring. Daarentegen een overweg of het sluiten na doorrit van een sein wel.
Plaats reactie