GEN komt later klaar ;-)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: Overigens ben ik niet akkoord dat "de mensen" vooral naar Brussel-Noord, -Centraal en -Zuid willen.
Het is natuurlijk zo dat de NMBS een hoog marktaandeel heeft bij de mensen die naar die plaatsen willen die de NMBS goed bedient. Echter slechts een op de zeven pendelaars naar Brussel neemt het OV. Men zou toch wel eens moeten onderzoeken waar al die pendelaars die de trein niet nemen naar toe willen. Als men het aandeel van het OV wil verhogen dan moet men nieuwe "markten" aanboren.
JayBeeke

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door JayBeeke »

Ballonnetje oplaten: vooral overheidspersoneel en ambtenaren moeten naar BXL N/C/Z, privébedrijven zitten niet alleen in Brussel-centrum maar ook erg vaak in de oost- of westrand, genre Diegem, St-Lambrechts-Woluwe, Machelen. En die plaatsen zijn met het OV al een pak minder goed bereikbaar.

mvg
JJN
pietje

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door pietje »

JayBeeke schreef:Ballonnetje oplaten: vooral overheidspersoneel en ambtenaren moeten naar BXL N/C/Z, privébedrijven zitten niet alleen in Brussel-centrum maar ook erg vaak in de oost- of westrand, genre Diegem, St-Lambrechts-Woluwe, Machelen. En die plaatsen zijn met het OV al een pak minder goed bereikbaar.

mvg
JJN
Dat klopt als een bus :wink:
vooral de GEN-treinen zou men uit de NZV moeten weghouden.
Het zou ook geen slecht idee zijn om regelmatig treinen uit antwerpen rechtstreeks naar Brussel Schuman/Luxemburg of zelfs richting Merode te laten rijden.
Hoe het zit met de omgeving van Brussel West weet ik niet, misschien dat daar de kantoorgebouwen wat verder van afgelegen zijn.

Zou het eventueel een goed voorstel zijn om een trein Antwerpen-Namen te laten rijden, die dan stops heeft oa. te Mechelen, Luchthaven, Schuman, Ottignies,...
jan_olieslagers
Berichten: 3548
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door jan_olieslagers »

Ook ik onderschrijf graag de analyse van JJN JayBeeke. Het hele treinaanbod is nog altijd afgestemd op de clienteel uit het pre-auto tijdperk: de trein diende om naar het werk te pendelen, enkel nine-to-five jobs. In het weekeinde was men thuis, punt. Omgekeerd waren in die periode de grote werkgevers ook allemaal gevestigd aan de grote stations, lees de NZV.

Veel gemiste kansen dus voor onze treinen:
-) mensen die elders werken, bv. de grote industrieparken van Zaventem en Anderlecht
-) mensen die andere uren werken dan 9-17
-) nieuwe mobiliteitsbehoeften zoals winkelen en uitgaan
want al die mobiliteit wordt vandaag enkel met de auto ingevuld, en slechts in beperkte mate door bus en tram.

Het lijkt me dat de NMBS nog altijd niet inspeelt op die nieuwe uitdagingen, de Lijn doet dat een klein beetje, onder politieke druk én met riante subsidie, ook in Brussel en Wallonië zie ik niet veel beweging. En ook het hele GEN/RER is enkel gericht op 9-17-pendelaars in Brussel, lijkt me.

Eerlijkheidshalve moet men toegeven dat de feiten de NMBS gelijk geven: als ik af en toe eens op een uurdiensttrein stap buiten de spitsuren valt het me op dat ik de trein ongeveer voor me alleen heb. Belgen willen blijkbaar vooral met de trein rijden van en naar het werk van maandag tot vrijdag.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dietrich

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Dietrich »

Mijn idee is dat meer mensen moeten gebruik maken van de metro en tram. Deze eerste krijgt al een belangrijke uitbreiding dit jaar, en capaciteitsverhogingen gaan eraan komen. Door GEN-treinen te sturen langs Weststation ipv NZV kan je perfect overstappen op de metro en ter plaatse geraken. Natuurlijk gaat dit voor sommigen 5 a 10 min meer reistijd geven, maar men kan niet voor iedereen goed doen en ondertussen het OV in Brussel lam laten lopen.
jan_olieslagers
Berichten: 3548
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door jan_olieslagers »

pietje schreef:vooral de GEN-treinen zou men uit de NZV moeten weghouden.
Da's geen enkel probleem, de NZV zit toch al eivol, daar kan geen ene GEN-trein meer bij!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Steven »

met de GEN trein weghouden wil hij vooral zeggen dat je de L of CR treinen van vandaag er dus ook gaat weghouden Jan, voorlopig ziet het er ook naar uit dat het zo zal worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3548
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door jan_olieslagers »

Sorry Steven,'k was het lachsmoeleke vergeten... Ja natuurlijk is dat zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3548
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door jan_olieslagers »

Dietrich schreef:Mijn idee is dat meer mensen moeten gebruik maken van de metro en tram.
Ge kunt niet zeggen wat mensen moeten, hé Dietrich, die tijd is voorbij en da's maar goed ook. Wel graag met u akkoord dat metro en tram meer appreciatie verdienen, maar geef dan ook toe dat ze op de spitsuren krobbedevol zitten, en voller dan krobbedevol bestaat niet.

En dit alles zegt niets over de verplichting van de NMBS om in het jaar X zoveel reizigers te vervoeren en in het jaar X+1 zoveel meer. De NMBS moet er iets op vinden om klanten te winnen; onafhankelijk van de eveneens positieve initiatieven van de andere aanbieders van openbaar vervoer. Het GEN is een sterke zet terzake.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door ronny »

Steven schreef:met de GEN trein weghouden wil hij vooral zeggen dat je de L of CR treinen van vandaag er dus ook gaat weghouden Jan, voorlopig ziet het er ook naar uit dat het zo zal worden.
De keuze is of GEN treinen weghouden of P-treinen schrappen. Waarschijnlijk wordt het de keuze van de minste weerstand. 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Steven »

een aantal P treinen van heden zullen in de toekomst GEN treinen worden.
Dietrich

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Dietrich »

jan_olieslagers schreef:
Dietrich schreef:Mijn idee is dat meer mensen moeten gebruik maken van de metro en tram.
Ge kunt niet zeggen wat mensen moeten, hé Dietrich, die tijd is voorbij en da's maar goed ook. Wel graag met u akkoord dat metro en tram meer appreciatie verdienen, maar geef dan ook toe dat ze op de spitsuren krobbedevol zitten, en voller dan krobbedevol bestaat niet.

En dit alles zegt niets over de verplichting van de NMBS om in het jaar X zoveel reizigers te vervoeren en in het jaar X+1 zoveel meer. De NMBS moet er iets op vinden om klanten te winnen; onafhankelijk van de eveneens positieve initiatieven van de andere aanbieders van openbaar vervoer. Het GEN is een sterke zet terzake.
Moeten tja ik vrees dat het toch zal moeten. Je moet al veel geluk hebben om te werken bij één van de grote stations of een deftige verbinding met een ander station bij uw werk. Ikzelf zit op de VUB, wat tegen station Etterbeek is, maar voor de beste aansluiting en minste wachttijd moet ik ook steunen op de MIVB.

Trouwens de metro valt nog goed mee, vergeet ook niet dat de frequentie verhoogd gaat worden, mede door de nieuwe lijnen (op het traject van lijn 2 gaan er bvb nu twee lijnen rijden) en de aankoop van nieuwe Boa's.

Het idee van een nieuwe tunnel onder de NZV vind ik maar niks, en als men werkelijk CR-treinen e.d. rond Brussel gaat sturen zal men (terecht dus) maar moeten leren gewoon worden aan de MIVB. Het aanbod van de MIVB en de NMBS vult elkander aan, in tegenstelling tot het fenomeen van vandaag dat velen de trein willen nemen, maar zeker niet een metro of tram.

Met andere woorden, ik ben zeker niet tegen uitbreiding van het CR-net, maar wel tegen het feit dat iedereen door de NZV "moet".
rail s

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door rail s »

ronny schreef:
Steven schreef:met de GEN trein weghouden wil hij vooral zeggen dat je de L of CR treinen van vandaag er dus ook gaat weghouden Jan, voorlopig ziet het er ook naar uit dat het zo zal worden.
De keuze is of GEN treinen weghouden of P-treinen schrappen. Waarschijnlijk wordt het de keuze van de minste weerstand. 8)
Had men 20 jaar geleden beginnen plannen en 10 jaar geleden beginnen bouwen dan was er vandaag geen probleem... :idea:
maar ja planning men weet vandaag nog altijd niet wat men nu eigenlijk gaat doen... :?
jan_olieslagers schreef:Ook ik onderschrijf graag de analyse van JJN JayBeeke. Het hele treinaanbod is nog altijd afgestemd op de clienteel uit het pre-auto tijdperk: de trein diende om naar het werk te pendelen, enkel nine-to-five jobs. In het weekeinde was men thuis, punt. Omgekeerd waren in die periode de grote werkgevers ook allemaal gevestigd aan de grote stations, lees de NZV.

Veel gemiste kansen dus voor onze treinen:
-) mensen die elders werken, bv. de grote industrieparken van Zaventem en Anderlecht
-) mensen die andere uren werken dan 9-17
-) nieuwe mobiliteitsbehoeften zoals winkelen en uitgaan
want al die mobiliteit wordt vandaag enkel met de auto ingevuld, en slechts in beperkte mate door bus en tram.

Het lijkt me dat de NMBS nog altijd niet inspeelt op die nieuwe uitdagingen, de Lijn doet dat een klein beetje, onder politieke druk én met riante subsidie, ook in Brussel en Wallonië zie ik niet veel beweging. En ook het hele GEN/RER is enkel gericht op 9-17-pendelaars in Brussel, lijkt me.

Eerlijkheidshalve moet men toegeven dat de feiten de NMBS gelijk geven: als ik af en toe eens op een uurdiensttrein stap buiten de spitsuren valt het me op dat ik de trein ongeveer voor me alleen heb. Belgen willen blijkbaar vooral met de trein rijden van en naar het werk van maandag tot vrijdag.
Of de meeste mensen hebben helemaal geen zin om meer dan een half uur te wachten op een trein als ze een auto hebben. Als je 2,3,4 treinen per uur zou laten rijden zouden er misschien meer mensen de treinen nemen. Enkel het personeel en de energie kost op dat moment geld omdat het materiaal anders toch maar stilstaat. Hetzelfde liedje 's avonds en in het week-end: treinen worden "afbetaald" in de spitsuren en daarbuiten moet bediening gewoon kostendekkend zijn (incl subsidie).
Dietrich schreef:
jan_olieslagers schreef:
Dietrich schreef:Mijn idee is dat meer mensen moeten gebruik maken van de metro en tram. Deze eerste krijgt al een belangrijke uitbreiding dit jaar, en capaciteitsverhogingen gaan eraan komen. Door GEN-treinen te sturen langs Weststation ipv NZV kan je perfect overstappen op de metro en ter plaatse geraken. Natuurlijk gaat dit voor sommigen 5 a 10 min meer reistijd geven, maar men kan niet voor iedereen goed doen en ondertussen het OV in Brussel lam laten lopen.
Het idee van een nieuwe tunnel onder de NZV vind ik maar niks, en als men werkelijk CR-treinen e.d. rond Brussel gaat sturen zal men (terecht dus) maar moeten leren gewoon worden aan de MIVB. Het aanbod van de MIVB en de NMBS vult elkander aan, in tegenstelling tot het fenomeen van vandaag dat velen de trein willen nemen, maar zeker niet een metro of tram.

Met andere woorden, ik ben zeker niet tegen uitbreiding van het CR-net, maar wel tegen het feit dat iedereen door de NZV "moet".
ik ben het voor een groot deel met je eens, iedereen moet idd niet door de NZV maar 8 CR-treinen per uur van 2 lijnen is lachwekkend weinig. zeker omdat verschillende (goedwerkende) verbindingen door de NZV gewoon VERDWIJNEN, wat echt niet kan. Deze worden gecompenseerd door langere verbindingen, meer overstappen, meer netten dus hogere prijs, enz
En aansluitingen in België, die ken ik...
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door groentje »

Inderdaad. Het gaat er niet over dat de stations buiten de NZV te zwak bediend worden, want dat is inderdaad zo, maar dat je nog steeds veel mensen hebt die naar een van de NZV-stations willen. En die moet je bedienen, punt. Trouwens, ik snap niet helemaal waarom net de GEN-treinen moeten worden omgeleid, waarom de CR-treinen niet door de NZV, en meer IC-treinen het rondje naar pakweg L161? Ik bedoel, reizigers op een GEN-trein jaag je weg, maar doorgaande IC-reizigers hebben geen last van een andere stop in Brussel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Steven »

Brussel centraal is momenteel dan misschien het drukste station van de drie grootste Brusselse stations maar dat komt dan vooral door de aansluiting met de metrolijnen 1a en 1b die je daar hebt lopen en niet vanwege de kantoren die er net naast zouden zijn (zoveel zijn er niet op die plaats). Trouwens ook in Brussel Zuid en Noord zijn er nog enorm veel mensen die aansluitend openbaar vervoer zoeken (tram, premetro en metro).
Plaats reactie