Graffiti werkgroep

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Ik denk dat Descheemaecker maar gewoon antwoord wat hem de beste indruk doet geven bij de mensen. Er zijn nog veel meer opties dan een rijtuig of motorstel naar een werkplaats doen voor verwijdering om op termijn graffiti in te perken. Getuige veel berichten in dit topic.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Teach2 »

Ik heb ondertussen geen genoegen genomen met het antwoord van Descheemaecker, en de volgende stap gezet: schrijf een politicus aan. Dus heb ik geschreven naar Jef Van den Bergh (CD&V), die eerder al een parlementaire vraag hierover stelde.

Mijn schrijven:
Beste,

Ik schrijf u in verband met het steeds erger wordende probleem van graffiti op de NMBS-treinen. Bij een zoektocht op het net merkte ik dat u hieromtrent reeds eerder een parlementaire vraag stelde, en dat het openbaar vervoer in het algemeen, en de spoorwegen in het bijzonder, u nauw aan het hart liggen, vandaar dat ik me tot u richt.

In oktober 2008 werd de werkgroep opgericht omtrent graffiti. Er werd toen gesteld (in antwoord op uw parlementaire vraag) dat het 'enkele maanden' zou duren voor deze groep om een actieplan op te stellen. We zijn ondertussen een half jaar verder. Is er al iets van de resultaten van deze werkgroep bekend, of is ze, zoals zo vaak het geval is, een stille dood gestorven? En indien er reeds beslissingen zijn, wat zijn deze?

Ik stel de vraag omdat ik merk dat in de afgelopen maanden de situatie er absoluut niet op verbeterd is, integendeel zelfs: het probleem is nog nooit zo groot geweest.

Staat u me toe even het NMBS-beleid hieromtrent op de korrel te nemen, en enkele voorbeelden te tonen van hoe het ook kan. Alvast mijn excuses voor de langen tekst. De belangrijkste reden waarom de situatie zo erg is, is de NMBS zelf, door hun extreem lakse houding tegenover graffiti. In antwoord op uw vraag werd gezegd dat "het NMBS-beleid beoogt de graffiti zo snel mogelijk te verwijderen". Welnu, en excuseert u mij mijn botheid, dit is een pertinente leugen. Treinen rijden hier meestal maanden rond met dezelfde graffiti voordat deze er wordt afgehaald. Ik heb zelfs weet van zeker één geval waarbij een rijtuig reeds van vorige zomer (!) rondrijdt met dezelfde tags. Graffitivandalen spuiten om aandacht te trekken, ze willen 'gezien' worden. Het lakse beleid van de NMBS is dus voor hen een absolute zegen: hun werk wordt maandenlang 'tentoongesteld', gratis en voor niks.

Dit 'beleid', of het gebrek eraan, staat in schril contrast met de situatie, en het beleid, in de ons omringende landen. In elk van de ons omringende landen is men er in geslaagd het graffitiprobleem onder controle te krijgen, zonder uitzondering. Dit is onder meer het gevolg van het feit dat men daar daadwérkelijk de graffiti 'zo snel mogelijk' verwijdert. Ik geef u enkele voorbeelden van wat men in deze landen onder 'zo snel mogelijk' verstaat: in Luxemburg komt een trein de stelplaats niet uit voordat de graffiti verwijderd is. Evenmin in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland (het systeem dat, door de eveneens stijgende reizigersaantallen en het constante tekort aan materieel het best met het onze te vergelijken is) streeft men ernaar graffiti binnen de 48 uur (!) te verwijderen. Dit staat zelfs in die bewoordingen in het vervoersplan van de NS ( http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 143846.pdf , pagina 56). Precieze bewoording:
"NS streeft ernaar deze binnen 48 uur na melding te verwijderen. Daardoor worden aanbrengers van graffiti sterk ontmoedigd, zo leert de ervaring." Vooral die laatste zin: inderdaad, studies hebben uitgewezen dat snel verwijderen de vandalen sterk ontmoedigt, want hun belangrijkste motivatie (de aandacht) wordt hen ontnomen. Bij de NMBS heeft men dit kennelijk nog steeds niet door.

Voor meer voorbeelden van de aanpak van het probleem in andere landen: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 793&page=6 , vanaf post 103.

Betreffende de werkgroep zelf: ik vrees dat deze weeral een maat voor niets zal zijn, en dat zeg ik omdat het niet de eerste keer is dat de NMBS zo'n groep opricht. Een korte zoektocht leverde vermelding op van minstens twee vorige gelegenheden waarop er zo'n werkgroep in het leven werd geroepen:
-eentje in 2003: http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 75&LANG=nl : "Op preventief gebied werd binnen de NMBS een werkgroep opgericht die tot doel heeft een regeling uit te werken om het toezicht op het rollend materieel uit te breiden en het reinigen van het materieel vlugger te laten verlopen."
-een andere in 2005: http://www.b-rail.be/php/press/index.ph ... ew&id=1408 : "voor de preventie en de bestrijding van graffiti wordt een specifiek actieplan opgesteld;"

In geen van beide gevallen is er uit deze 'actieplannen' en werkgroepen een kordate aanpak voortgevloeid. Het lijkt er dus sterk op dat iedere keer het probleem wordt aangekaart, door de media of een parlementaire vraag, er geschermd wordt met een 'werkgroep' of actieplan, in de hoop zo de kritiek te doen luwen, maar dat er van daadwerkelijke actie weinig in huis komt...

Ik hoop alvast u niet te veel verveeld te hebben met mijn geratel, en hoop dat u toch enige druk kan uitoefenen op het beleid hieromtrent.

Hoogachtend,
Nog dezelfde dag had ik al een antwoord:
Beste,

Dank voor uw bericht, goed gedocumenteerd en geargumenteerd, klaar om er meteen terug een parlementaire vraag over te stellen. Want dat is helaas (nu ja...) het enige instrument dat wij in handen hebben om druk te zetten om tot maatregelen over te gaan. Ik hou u op de hoogte van een hopelijk concreter antwoord over de manier van aanpak.

Met vriendelijke groeten,

Jef Van den Bergh
En nu: fingers crossed :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dieselfreak »

jan_olieslagers schreef:Bah! Dit ligt me eigenlijk reeds lang op de maag.
Tegen die grafitti ingaan, dat is dweilen met de kraan open.
Elke euro die men daaraan uitgeeft is een euro weggesmeten.
Maak een rijtuig "proper" en binnen de kortste keren is het terug ondergespoten.
Misschien kan men de rijtuigen in een andere, donkerdere kleur schilderen? Zou dat niet helpen? Want zo'n egaal sneeuwwitte voertuigen zijn natuurlijk extra verleidelijk om te graffiteren. Tegen een donkere achtergrond valt graffiti niet zo op.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Dat denk jij, op een rood klassiekje kan je even goed graffiti zetten en die valt ook op, soms zelfs nog meer (lichte kleuren op donkere achtergrond).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dieselfreak »

Maar hoe komt het dan dat bepaalde types materieel, zoals de M6 en de Break, zoveel vaker het doelwit van graffitispuiters zijn dan andere?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Een MW41 is ook wit maar heeft quasi nooit last van graffiti.
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Arnenys »

Dieselfreak schreef:Maar hoe komt het dan dat bepaalde types materieel, zoals de M6 en de Break, zoveel vaker het doelwit van graffitispuiters zijn dan andere?
Misschien problemen met beveiliging en afsluiting in de stelplaatsen ofzo. ? :| :?:
nmbslover

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door nmbslover »

Afbeelding graffiti is echt overal hoor, zelfs in new york 2009... onzin dat ze het niet laten rijden met die troep erop
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Shrek »

ik zie de laatste tijd meer en meer breaks rondrijden met plastic stickers die de graffiti verbergen. Buiten het voorkomen van graffiti lijkt dit mij zowat de best mogelijke aanpak :)
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Teach2 »

graffiti is echt overal hoor, zelfs in new york 2009
Ik heb nooit het tegendeel beweerd denk ik. Het verschil is, aoals ik al meer dan enkele malen heb gezegd, dat het in de meeste andere landen eerder de uitzondering is, en hier eerder de regel. Ik durf er voor wedden dat als je dat metrostel zou zien twee dagen nadat deze foto genomen is, de graffiti weg zou zijn. Hier blijft hij gewoon nog een half jaar hangen. Daarstraks nog een break gezien met (al sterk afgesleten) graffiti uit 2008!
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Shrek schreef:ik zie de laatste tijd meer en meer breaks rondrijden met plastic stickers die de graffiti verbergen. Buiten het voorkomen van graffiti lijkt dit mij zowat de best mogelijke aanpak :)
En ik heb vandaag een Break gezien met al nieuwe graffiti er bovenop. Het enige verschil is dat de stickers er iets sneller opstaan dan een nieuwe schildering.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Hogersluys »

Ik heb nog nooit een tram of bus gezien die met graffiti beklad is. Misschien moet de NMBS maar eens te rade gaan bij De Lijn.


Over die stickers op treinen; is dat duurzaam? Ik bedoel daarmee of ze na verloop van tijd niet beginnen te lossen.
Dietrich

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door Dietrich »

Wat betreft lijnbussen denk ik dat ze gewoon geluk hebben. Ik weet anders wel een stelplaats waar de bussen gewoon toegankelijk zijn van op straat, en het is dan nog een provincieweg.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door K V B »

Arnenys schreef:
Dieselfreak schreef:Maar hoe komt het dan dat bepaalde types materieel, zoals de M6 en de Break, zoveel vaker het doelwit van graffitispuiters zijn dan andere?
Misschien problemen met beveiliging en afsluiting in de stelplaatsen ofzo. ? :| :?:
Een aantal kleinere maatschappijen in Zwitserland hebben hier een originele oplossing voor: Combineer station en stelplaats. Het einstation van een lijn is dan tevens een garage voor treinstellen. Overdag gewoon open, en een lekker beschut en comfortabele opstapplaats, en 's nachts, als de treinen er allemaal terug staan gaan gewoon de poort dicht. Afbeelding Is ook makkelijk bij het begin van de dienst. De machinist van de eerste trein draait gewoon de poort omhoog, gaat op zijn stuurpost zitten en als zijn vertrektijd komt zet hij gewoon aan.
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Graffiti werkgroep

Bericht door jan_olieslagers »

Licht aan de horizon, of een gelukkig toeval?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... 0_Graffiti
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie