NMBS schrapt voordeeltarieven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door trainfreak »

OW13: ik begrijp je frustratie dat de kaart is afgeschaft.
Maar hoeveel mensen tussen 26 en 65 doen door de week steeds wisselende verplaatsingen per trein?
De overgrote meerderheid zijn pendelaars.

Men zei dat die 50% kaart vorig jaar zo'n 4000 keer verkocht is.
Kan iemand toevallig aan gegevens van andere kaarten geraken?
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

Maar waarom waren er slechts zo weinig van verkocht? Misschien wel omdat de kaart helemaal niet bekend was?
En dat de overgrote meerderheid van de gebruikers pendelaars zijn, klopt. Maar het is een tendens die alleen maar wordt versterkt door de pro-pendelaarspolitiek van de NMBS, waardoor de piekuren steeds voller zitten, en de daluren quasi leeg rijden. De trein is ook helemaal niet aantrekkelijk voor vrijetijdsverplaatsingen. En is het, met de afschaffing van de kortingskaart, nog wat minder geworden.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door rvdborgt »

trainfreak schreef:OW13: ik begrijp je frustratie dat de kaart is afgeschaft.
Maar hoeveel mensen tussen 26 en 65 doen door de week steeds wisselende verplaatsingen per trein?
De overgrote meerderheid zijn pendelaars.
Dat is geen reden om een kaart af te schaffen. Bijna niemand kende die kaart.
trainfreak schreef:Men zei dat die 50% kaart vorig jaar zo'n 4000 keer verkocht is.
Kan iemand toevallig aan gegevens van andere kaarten geraken?
In Nederland zijn er enkele honderdduizenden voordeelurenkaarten. Als het er geen miljoen zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

trainfreak schreef:OW13: ik begrijp je frustratie dat de kaart is afgeschaft.
Maar hoeveel mensen tussen 26 en 65 doen door de week steeds wisselende verplaatsingen per trein?
De overgrote meerderheid zijn pendelaars.

Men zei dat die 50% kaart vorig jaar zo'n 4000 keer verkocht is.
Kan iemand toevallig aan gegevens van andere kaarten geraken?
Om te beginnen is het enige cijfer ooit gegeven dat van Vervotte, namelijk 4400.
En wie kan er kontroleren of dit juist is ?
En zelfs als het juist zou zijn, dat zijn er nog altijd 12 per dag.
En dat zijn enkel de nieuw verkochte moederkaarten in 2009, daar moet je dus ook nog eens alle kaarten bijtellen die al aangekocht waren de jaren daarvoor en verlengd worden.
Over die valideringen zijn nooit geen cijfers gegeven maar dat kan dus makkelijk 10 of 20 keer hoger liggen.
De enige reden waarom die kaart is afgeschaft zijn besparingsmaatregelen, al de rest is onzin.
Wie de persberichten van de NMBS aandachtig leest heeft dit zelfs tussen de lijnen kunnen lezen, als er onlangs werd gezegd dat het grote verlies van 2009 onder andere is te wijten aan "het succes van de goedkopere formules".
Toch nogal bizar als een bedrijf zijn verlies wijt aan het succes van een eigen product.
En wat uw opmerking over pendelaars betreft kan ik me enkel maar aansluiten bij het vorig bericht van Vic.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Dietrich schreef:Die afschaffing is gewoon niet echt doorgeseind naar de woordvoerders of reclamemensen. Wat in de pers komt en op tv zijn gewoon citaten en verwoordingen van wat er in de persberichten stond. En zoals we weten kan je niet meer verwachten dat journalisten ietwat van onderzoek of opzoekwerk doen en dus opmerken dat die kaart is verdwenen.
Daar ben ik het niet met eens.
De NMBS heeft al maanden geleden beslist over de afschaffing van die producten.
Zoals ik al zei heeft men daar nooit een officiele mededeling over gedaan op de website of via een persbericht.
Enkel de positieve veranderingen werden officieel meegedeeld zoals over Kids4Free en het seniorenbiljet.
Die beslissing over de afschaffing is toch bekend geraakt in de pers en heeft voor een storm van protest gezorgd met zelfs parlementaire vragen aan minister Vervotte.
Dan kan ik niet aannemen dat je als woordvoerder van de NMBS tot op vandaag eigenlijk niet goed weet waar het over gaat en zomaar iets komt vertellen.
Die woordvoerders van de NMBS zijn gewoon de marionetten van de directie die zelf niet durven komen zeggen wat ze beslissen en zich opsluiten in hun ivoren torens.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

trainfreak schreef:OW13: ik begrijp je frustratie dat de kaart is afgeschaft.
Maar hoeveel mensen tussen 26 en 65 doen door de week steeds wisselende verplaatsingen per trein?
De overgrote meerderheid zijn pendelaars.

Men zei dat die 50% kaart vorig jaar zo'n 4000 keer verkocht is.
Kan iemand toevallig aan gegevens van andere kaarten geraken?
Dit is geen frustratie. Dit is onbegrip, schending van (ver)trouw(en). En moet de NMBS echt een metro worden die alleen pendelaars vervoert? En denk je dat het aantal keuzeklanten nu zal stijgen, nu die plots zo veel meer moeten betalen? Concreet voorbeeldje: met 2 van Halle naar Leuven, heen en terug (in 2de klasse): 28.00 EURO, dat is ongeveer 1100 BEF. (Voordien 15.60 EURO, zijnde 79 % meer!). Als men dan zegt, dat de tarievenstructuur wijzigt, zonder dat de klant meer moet betalen, dan ben ik woedend, niet gefrustreerd, want men moet het spel eerlijk spelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Patrick »

Ik leg mij noodgedwongen neer bij de verdwijning van de -50%-kaart.
Maar ik blijf positief:
(a) hopelijk komt men in de toekomst met een waardig alternatief;
(b) ik hoef straks telkens geen ticket meer online te kopen en te printen (spaart papier/inkt) of mij iedere keer te moeten ergeren aan een niet-functionerende en/of traag werkende ticketautomaat.
Leve de Railpass :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Patrick schreef: Leve de Railpass :wink:
Weet je dat een van de argumenten die door een NMBS-medewerker gebruikt werd, precies was dat klanten niet graag naar het loket kwamen? Het moet zowat het domste argument van allemaal geweest zijn. Want als mijn vrouw en ik een Railpass gebruiken, hebben we er 2 nodig voor 5 uitstappen. Dus moeten we vrij vaak naar het loket om nieuwe passen te kopen. Voor de validering van de halveprijskaart moet je 1 (één) keer per jaar naar het loket, en dan kun je je biljetten rustig thuis aankopen. Soms denk ik dat NMBS-medewerkers die met tarieven te maken hebben (inclusief de loketbedienden, maar vooral de bureaumensen) hun gratis vervoer zouden moeten verliezen. Dan zouden ze ten minste weten waarmee ze bezig zijn. (Voor mijn part krijgen ze op het einde van het jaar alles terugbetaald, maar ze zouden dan intussen toch al eens kunnen nadenken hebben.)
En de Railpass: weet je dat zelfs Halle - Hasselt nog altijd goedkoper was met de halveprijskaart dan met de Railpass. En dat je tot enkele jaren geleden nooit meer betaalde met je halveprijskaart dan met de Railpass omdat de prijs van een biljet tegen halve prijs nooit meer kostte dan een rit op de Railpass. Dat de halveprijskaart minder succesvol werd, is dus iets wat door de NMBS zelf in gang gezet is.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:En de Railpass: weet je dat zelfs Halle - Hasselt nog altijd goedkoper was met de halveprijskaart dan met de Railpass. En dat je tot enkele jaren geleden nooit meer betaalde met je halveprijskaart dan met de Railpass omdat de prijs van een biljet tegen halve prijs nooit meer kostte dan een rit op de Railpass. Dat de halveprijskaart minder succesvol werd, is dus iets wat door de NMBS zelf in gang gezet is.
Ja en nee. Dat de maximumprijs voor een enkele reis gelijk was aan een rit op de Rail Pass is maar een paar jaar het geval geweest.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:En de Railpass: weet je dat zelfs Halle - Hasselt nog altijd goedkoper was met de halveprijskaart dan met de Railpass. En dat je tot enkele jaren geleden nooit meer betaalde met je halveprijskaart dan met de Railpass omdat de prijs van een biljet tegen halve prijs nooit meer kostte dan een rit op de Railpass. Dat de halveprijskaart minder succesvol werd, is dus iets wat door de NMBS zelf in gang gezet is.
Ja en nee. Dat de maximumprijs voor een enkele reis gelijk was aan een rit op de Rail Pass is maar een paar jaar het geval geweest.

Groetjes,
Rian
Volledig akkoord, maar dat maakte de tarieven wel een stuk eenvoudiger: je wist dat je nooit bedrogen was met je halveprijskaart. Als men dat op de helling zet, moet de halveprijskaart inderdaad wel aan aantrekkingskracht inboeten.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:Om te beginnen is het enige cijfer ooit gegeven dat van Vervotte, namelijk 4400.
En wie kan er kontroleren of dit juist is ?
En zelfs als het juist zou zijn, dat zijn er nog altijd 12 per dag.
En dat zijn enkel de nieuw verkochte moederkaarten in 2009, daar moet je dus ook nog eens alle kaarten bijtellen die al aangekocht waren de jaren daarvoor en verlengd worden.
ik wil het graag geloven, maar waarom denk je dat die 4400 alleen de nieuw verkochte moederkaarten zijn? Vervotte geeft daar geen uitsluitsel over:
http://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/52/ip135x.html
(Vraag 10)

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
Adler schreef:Om te beginnen is het enige cijfer ooit gegeven dat van Vervotte, namelijk 4400.
En wie kan er kontroleren of dit juist is ?
En zelfs als het juist zou zijn, dat zijn er nog altijd 12 per dag.
En dat zijn enkel de nieuw verkochte moederkaarten in 2009, daar moet je dus ook nog eens alle kaarten bijtellen die al aangekocht waren de jaren daarvoor en verlengd worden.
ik wil het graag geloven, maar waarom denk je dat die 4400 alleen de nieuw verkochte moederkaarten zijn? Vervotte geeft daar geen uitsluitsel over:
http://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/52/ip135x.html
(Vraag 10)

Groetjes,
Rian
Nee inderdaad, maar dat is eigenlijk niet belangrijk.
Zelfs als het 4400 was in totaal was het nog altijd geen reden om die af te schaffen.
Het feit is dat men de kaart heeft afgeschaft omwille van besparingsmaatregelen en omwille van niets anders en dat men de reizigers voortdurend beliegt.
Fles

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Fles »

Het is eigenlijk gewoon een ongeloofwaardig verhaal. Als het er namelijk inderdaad maar 4400 zouden zijn, dan zou dat maar een marginale besparing opleveren. Bovendien zou dan niet, zoals nu WEL gebeurt, het hele land over elkaar heen buitelen. Ergo: het gaat om veel meer dan die paarduizend kaarten. En inderdaad: Men wordt dus belogen. Veel moeilijker wordt het niet in mijn ogen.

Overigens ben ik van mening dat men veel beter de druk op de loketten kan verminderen door gewoon voldoende kaartverkoopautomaten te plaatsen. Dus niet twee op Antwerpen Centraal bijvoorbeeld, maar minstens dertig.

Bovendien zou ik het wijzigen van het tariefformule-aanbod willen aangrijpen om te pleiten voor de invoering van een dag-netkaart. Daar is ernstig behoefte aan namelijk. Bij mijzelf toch minstens.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Fles schreef: Bovendien zou ik het wijzigen van het tariefformule-aanbod willen aangrijpen om te pleiten voor de invoering van een dag-netkaart. Daar is ernstig behoefte aan namelijk. Bij mijzelf toch minstens.
Tot 2004 bestonden er B-Tourrailkaarten onder ander voor 5, 10 of 15 opeenvolgende dagen of 5 te kiezen dagen binnen een periode van 17 dagen en geldig op heel het net.
Ook die zijn afgeschaft onder het mom van vereenvoudiging.
De NMBS houdt er een nogal bizarre definitie op na van vereenvoudiging (vereenvoudiging=afschaffing van alle goedkope formules).
Fles

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Fles »

ja, en ook nu nog heb je gewoon weeknetkaarten. Wat ik wil is een DAGnetkaart. In het kader van de zo vurig nagestreefde vereenvoudiging zou ik willen stellen: Eenvoudiger KAN het niet :mrgreen:
Plaats reactie