NMBS schrapt voordeeltarieven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
Fles schreef: Bovendien zou ik het wijzigen van het tariefformule-aanbod willen aangrijpen om te pleiten voor de invoering van een dag-netkaart. Daar is ernstig behoefte aan namelijk. Bij mijzelf toch minstens.
Tot 2004 bestonden er B-Tourrailkaarten onder ander voor 5, 10 of 15 opeenvolgende dagen of 5 te kiezen dagen binnen een periode van 17 dagen en geldig op heel het net.
Ook die zijn afgeschaft onder het mom van vereenvoudiging.
De NMBS houdt er een nogal bizarre definitie op na van vereenvoudiging (vereenvoudiging=afschaffing van alle goedkope formules).
Toen - ik meen - Test-Aankoop en ook de BTTB pleitten voor een vereenvoudiging van de tarieven kon je het al vermoeden: dat moest slecht aflopen. Eigenlijk was het tariefaanbod alles behalve onoverzichtelijk, als je je er wat in verdiepte, en vooral: er was voor elk wat wils.
Blijkbaar heeft men dan het wapen gericht op de mensen die bewust voor de trein kiezen, uit interesse, uit overtuiging, omdat ze treinreizen - godbetert- prettig vonden. En dan passen al die afgeschafte producten dus schitterend in het plaatje.
Eigenlijk weet ik zelfs al wat de volgende stap zal zijn, maar omdat ik aan één selffulfilling prophecy genoeg heb, zwijg ik er liever over. Maar binnen dit en pakweg 5 jaar vrees ik nog een andere aanpassing die het reizen per trein nog minder prettig zal maken.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat je vreest voor het voortbestaan van eerste klasse. Het zou me niet eens verbazen als sommigen binnen en buiten de NMBS daaraan denken, inderdaad. Nog een 'vereenvoudiging'. Niettemin bestaat er een serieuze tegenkanting binnen het bedrijf, ik vermoed dan ook dat dat er niet zo snel zal komen.
Soms zijn die kwebbelende spoormannen in eerste toch nog voor iets goeds :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Dieselfreak »

ferry schreef:Enkele jaren geleden werd de 5 daagse B tourrail afgeschaft
De Benelux Tourrail staat nochtans nog steeds op de site van de nmbs: http://www.b-rail.be/int/N/offers/benelux/index.php
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:
ferry schreef:Enkele jaren geleden werd de 5 daagse B tourrail afgeschaft
De Benelux Tourrail staat nochtans nog steeds op de site van de nmbs: http://www.b-rail.be/int/N/offers/benelux/index.php
Dat is de Benelux-Tourrail, niet te verwarren met de B-Tourrail.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Dieselfreak »

Ah, wat is het verschil? Trouwens, nu we het toch over de Benelux Tourrail hebben, er staat op de site van de nmbs:

"De Benelux Tourrail pass geeft u toegang tot alle binnenlandse treinen van de Benelux, en ook tot EuroCity-treinen naar Luxemburg zonder dat u een toeslag hoeft te betalen."

Betekent dat dus dat de Benelux Tourrail niet geldig is op andere grensoverschrijdende trajecten binnen de Benelux, bv. Brussel-Amsterdam?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Dieselfreak schreef:Ah, wat is het verschil?
B-Tourrail was enkel voor binnenland.
Benelux-Tourrail voor heel Belgie, Nederland en Luxemburg.
Voor Thalys treinen moet je wel een toeslag betalen denk ik.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

De trein naar Amsterdam is een 'gewone' IC, dus daar mag je zonder toeslag op. De enige uitzonderingen zijn dus Thalys, Eurostar, TGV, ICE en Treski-toestanden. Over Fyra ben ik ook niet zeker.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door trainfreak »

groentje schreef:De trein naar Amsterdam is een 'gewone' IC, dus daar mag je zonder toeslag op. De enige uitzonderingen zijn dus Thalys, Eurostar, TGV, ICE en Treski-toestanden. Over Fyra ben ik ook niet zeker.
Bij Fyra moet je toch gewoon een toeslag betalen, na die betaald is ga je volgens mij wel kunnen meereizen.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef:Ah, wat is het verschil? Trouwens, nu we het toch over de Benelux Tourrail hebben, er staat op de site van de nmbs:

"De Benelux Tourrail pass geeft u toegang tot alle binnenlandse treinen van de Benelux, en ook tot EuroCity-treinen naar Luxemburg zonder dat u een toeslag hoeft te betalen."

Betekent dat dus dat de Benelux Tourrail niet geldig is op andere grensoverschrijdende trajecten binnen de Benelux, bv. Brussel-Amsterdam?
Nee. Deze omschrijving is fout. in de tariefvoorwaarden staat:
NMBS schreef:GELDIGHEID
De passen zijn 1 maand geldig. Tijdens deze periode kan de houder vijf dagen naar keuze (van 0u00 tot 23u59) vrij rondreizen, indien hij in het eerste vrije vakje de datum (dag en maand) invult en dit vooraleer op de trein te stappen.
Wijzigingen en overschrijvingen zijn niet geldig.
De passen zijn geldig tot aan de grenspunten van de NS, de NMBS en de CFL.

TOESLAGEN
De reserveringstaksen en de andere toeslagen moeten integraal betaald worden.
Voor het gebruik van de pass in bepaalde treinen gelden bijzondere bepalingen.
http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... accb1&ta=s
Dus: in alle treinen van de Benelux geldig, tenzij er expliciet iets anders is bepaald; eventuele toeslagen komen erbovenop.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Ik vraag me af of die Benelux Tourrailkaart nog wel bestaat, ondanks het feit dat ze vermeld wordt op de website van NMBS Europe.
Op deze website staat dat ze is afgeschaft.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

Die pass is alleen maar in België te krijgen, de NS verkoopt die al enige jaren niet meer. Misschien is dat de oorzaak van de verwarring?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Die pass is alleen maar in België te krijgen, de NS verkoopt die al enige jaren niet meer. Misschien is dat de oorzaak van de verwarring?
Misschien durven ze wel niet anders: enkele jaren geleden werd die na klachten over het verdwijnen van de B-Tourrail nog aangeprezen als alternatief. Het is een handige, maar dure formule, zeker als je niet echt de hele Benelux wil doorkruisen.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Die pass is alleen maar in België te krijgen, de NS verkoopt die al enige jaren niet meer. Misschien is dat de oorzaak van de verwarring?
Is ook in Luxemburg te koop, maar is verder nooit afgeschaft geweest. In Nederland is hij al heel lang niet meer te koop (meer dan 15 jaar volgens mij).

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

Luxemburg is quantité négligable 8)
Ik had niet aan onze Zuidoosterburen gedacht...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door treinbruno »

Zou NShispeed dat ook niet uit hun systeem kunnen halen? Die hebben toch ook @lantis...
Afbeelding
Plaats reactie