Toen - ik meen - Test-Aankoop en ook de BTTB pleitten voor een vereenvoudiging van de tarieven kon je het al vermoeden: dat moest slecht aflopen. Eigenlijk was het tariefaanbod alles behalve onoverzichtelijk, als je je er wat in verdiepte, en vooral: er was voor elk wat wils.Adler schreef:Tot 2004 bestonden er B-Tourrailkaarten onder ander voor 5, 10 of 15 opeenvolgende dagen of 5 te kiezen dagen binnen een periode van 17 dagen en geldig op heel het net.Fles schreef: Bovendien zou ik het wijzigen van het tariefformule-aanbod willen aangrijpen om te pleiten voor de invoering van een dag-netkaart. Daar is ernstig behoefte aan namelijk. Bij mijzelf toch minstens.
Ook die zijn afgeschaft onder het mom van vereenvoudiging.
De NMBS houdt er een nogal bizarre definitie op na van vereenvoudiging (vereenvoudiging=afschaffing van alle goedkope formules).
Blijkbaar heeft men dan het wapen gericht op de mensen die bewust voor de trein kiezen, uit interesse, uit overtuiging, omdat ze treinreizen - godbetert- prettig vonden. En dan passen al die afgeschafte producten dus schitterend in het plaatje.
Eigenlijk weet ik zelfs al wat de volgende stap zal zijn, maar omdat ik aan één selffulfilling prophecy genoeg heb, zwijg ik er liever over. Maar binnen dit en pakweg 5 jaar vrees ik nog een andere aanpassing die het reizen per trein nog minder prettig zal maken.