En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:de rechter die een staking verbied? Op welke grond is dat dan gebeurd, er bestaat zoiets als stakingsrecht (ik weet niet hoe dat in NL zit).
Ik kan me voorstellen dat een rechter ook bij ons een staking zou kunnen verbieden zoals die van morgen. Voor zover ik weet mag je wel opkomen voor je rechten, maar in dit geval gaan de vakbonden duidelijk hun boekje te buiten: ze treffen ook een sector (het reizigersverkeer) die met de kwestie niets te maken heeft. En het argument dat vroeg of laat ook de reizigerssector getroffen zal worden als argument om mee te staken gaat niet op. Dan kunnen we binnenkort allemaal maar eens staken tegen maatregelen die misschien ooit eens getroffen zouden kunnen worden in een verre toekomst
.
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door AlexNL »

Inderdaad. Het is het goed recht van de B-Cargo-medewerkers om te staken omdat het voor hen erg onzeker is, wat er in de toekomst gaat gebeuren. Daar heb ik alle begrip voor, maar het moet wel redelijk blijven. Waarom men zonodig solidair moet zijn, is mij niet duidelijk: bij Reizigers Nationaal, sorry, NMBS Mobility, is niets aan de hand.

Staakt men bij Infrabel trouwens ook?
pietje

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door pietje »

dcr schreef:Als ze wekelijks gaan staken dan zal het stakingsrecht zowieso ingeperkt worden.
De politieke druk zal enorm zijn.
Ze moeten bij de vakbonden eens beseffen dat het huidige economische klimaat niet van dien aard is dat de publieke opinie veel begrip heeft voor de staking, laat staan een wekelijkse.

Als ze dat plan echt willen doorzetten zal uiteindelijk het personeel er nog slechter vanaf komen, want dan zal inderdaad de rechter zich bemoeien.

Dat laatste is oa. gebeurd bij de staking van de brandweer van de luchthaven in Zaventem.
Zij hadden ook stakingsverbod gekregen, omdat de gevolgen niet in verhouding waren tot de problemen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door K V B »

Trammist schreef: Pendelaar, vat het allemaal niet zo persoonlijk op, maar we moeten er nu eenmaal mee leren leven dat een goede economie ook een hele hoop verkeer met zich meebrengt, en ja, voor een groot deel over de weg, ja.
En als we meer van dat verkeer op het spoor willen, dan moet het spoor commerciëler en klantgerichter gaan denken. Dat vergt veranderingen, en inspanningen, ook van het personeel. Het lijkt me dat de vakbonden echter vastbesloten zijn er voor te zorgen dat goederen over de weg blijven gaan...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door K V B »

jotie schreef: En bij een openbare dienst hoort een ambtenarenstatuut. Punt aan de lijn.
Waarom?
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Beesty »

Ik begrijp heel goed dat de werknemers en vakbonden van B-cargo niet gelukkig (of zelfs kwaad) zijn met de huidige situatie. Maar om nu opnieuw de reizigers (die er tot slot in de verste verten niks mee te maken hebben) te gaan gijzelen .. niet echt akkoord. Als ze acties willen ondernemen om de top iets te laten voelen of een signaal te geven, dat ze dan de sporen van de havens afsluiten,.. desnoods alle dagen van de week betaalstakingen houden, dan zijn de reizigers tenminste niet het slachtoffer, maar komt er evenmin geld in't bakske. Integendeel!!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door overweg13 »

Beesty schreef:Ik begrijp heel goed dat de werknemers en vakbonden van B-cargo niet gelukkig (of zelfs kwaad) zijn met de huidige situatie. Maar om nu opnieuw de reizigers (die er tot slot in de verste verten niks mee te maken hebben) te gaan gijzelen .. niet echt akkoord. Als ze acties willen ondernemen om de top iets te laten voelen of een signaal te geven, dat ze dan de sporen van de havens afsluiten,.. desnoods alle dagen van de week betaalstakingen houden, dan zijn de reizigers tenminste niet het slachtoffer, maar komt er evenmin geld in't bakske. Integendeel!!
Je redeneert net als de vakbonden: als de reizigers er (inderdaad!) niks mee te maken hebben, dan moet je ook niet proberen om eisen af te dwingen met een betaalstaking.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door groentje »

Ik weet ook niet goed waar die term 'sociale actie' vandaan komt, maar goed, ik heb hem niet uitgevonden.
De aanleiding vond ik wel een protestactie waard, nog maar eens een station waar de dienstverlening wordt teruggeschroefd, en dat op een boogscheut van het nieuwe Guillemins, dat is een welgemeende F*ck you in het gezicht van reizigers en personeel. Maar ik ben verschrikkelijk allergisch aan wilde stakingen, zelfs al duren ze maar een paar tientallen minuten, dus was ik niet welgezind, gisteren. Sowieso leek me een staking hier weinig zoden aan de dijk te kunnen zetten...

Bon, ik werk morgen niet, anders was er een werkwillige meer. Want ik ga inderdaad geen mensen die staken, vervangen, ik wil nog kunnen werken met mijn collega's, de komende jaren. De staking kan me echt niet overtuigen, ik heb geen zin om de status quo bij B-Cargo te bewaren, althans tijdelijk. De terugslag zal zo mogelijk nog heviger zijn, als er nu niet hard wordt ingegrepen. En dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Overigens zullen er wel heel wat collega's werken, en verschillende zullen er zelfs hun auto voor nemen.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door stefanic »

Ik neem morgen verlof. Ik deel volledig de mening van groentje.

En verder nog iets: als die imbe****le reizigers die denken de staking te gaan counteren door hun abbo niet te tonen ed. maken ze het daarmee enkel extra lastig voor de NMBS-werknemers die niet meestaken maar precies willen proberen de geplaagde reizigers toch nog op hun bestemming te krijgen. IK kan nu dus enkel al een gigantische pluim geven en moed wensen aan de werkwillige TBG/TBS en stationsperoneel die er morgen toch nog het beste van willen proberen te maken en de reiziger ten dienste willen zijn.

Aan de pendelaars die morgen hun kans wagen: overlaad het werkende NMBS-personeel met lof en eer ipv gevloek en gesar.
spoorwegrealist
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door AlexNL »

Niet om het een of ander, maar vanuit reizigersperspectief is het één NMBS, en de gehele NMBS met uitzondering van een aantal werkwillenden, staakt. De reiziger neemt het de NMBS kwalijk dat er een staking is, in mijn ogen is dat ook wel terecht. Om reizigers die zich daarover beklagen, als imbecielen af te schilderen, is een mening die ik niet deel. Zíj zijn tenslotte het slachtoffer!
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door stefanic »

AlexNL schreef:Niet om het een of ander, maar vanuit reizigersperspectief is het één NMBS, en de gehele NMBS met uitzondering van een aantal werkwillenden, staakt. De reiziger neemt het de NMBS kwalijk dat er een staking is, in mijn ogen is dat ook wel terecht. Om reizigers die zich daarover beklagen, als imbecielen af te schilderen, is een mening die ik niet deel. Zíj zijn tenslotte het slachtoffer!
Ik vrees echter dat het gaat over een beperkt aantal stakers bij NMBS-Reizigers en Infrabel en een overgroot deel werkwilligen. Ik hoor hier bij al mijn collega's of hen waarmee ik de voorbije dagen contact heb gehad nog niet één persoon die beweert mee te staken, integendeel. Iedereen ziet met de staking het probleem op termijn enkel vergroten. Ik geef wel toe dat ik de voorbije dagen geen contact heb gehad met mensen van B-Cargo...

Ik beweer ook niet dat de reizigers die zich de staking beklagen imbecielen zijn (ik klaag er zelf ook over) maar wel zij die denken dit te moeten afreageren op de werkwilligen die zichzelf morgen voor de leeuwen gooien.
spoorwegrealist
Dietrich

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Dietrich »

Ik denk niet dat er velen uit protest niet hun treinkaart gaan tonen. Zie het vorige topic met dat voorstel. In het verleden hebben ze dat al genoeg geprobeerd en als puntje bij paaltje komt tonen de mensen uit schrik nog altijd gewoon hun vervoersbewijs.

Langs de andere kant denk ik wel dat als deze staking zich gaat herhalen volgende week dat de NMBS zich aan een enorm imagoprobleem mag gaan verwachten, en met de NMBS wordt inderdaad iedereen bedoeld. Iedereen zijnde personeel van NMBS, Infrabel enz zowel werkwillenden als stakers. Niet dat ik mensen aanmoedig om het gehele bedrijf af te breken maar naar de klanten toe heeft de NMBS in zijn diensten gefaald en maakt vrijwel niemand een onderscheid tussen TB, TBG, staker of niet-staker.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door stefanic »

Inderdaad. Iedereen van de hele NMBS is mee de dupe van het 'mooie imago' dat we gaan opgespeld krijgen.
Van imago kunt ge echter geen brood kopen, dus dat is nog niet zo erg als ge wat olifantenvel hebt. Maar op termijn kan dit wel zijn weerslag gaan hebben op ons aller job en loon.

Ik ben het 100% eens dat er moet gestreden worden voor goede arbeidsvoorwaarden ed. maar als het kalf zo goed als verdronken is moeten ze ook realistisch durven zijn en bepaalde dingen toegeven, om andere dingen te kunnen behouden. Anders is het straks finaal gedaan.
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
jotie schreef: En bij een openbare dienst hoort een ambtenarenstatuut. Punt aan de lijn.
Waarom?
Voeding lijkt mij zeker zo belangrijk als het spoor , dus eerst alle bakkers en boeren ambtenaar...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
K V B schreef:
jotie schreef: En bij een openbare dienst hoort een ambtenarenstatuut. Punt aan de lijn.
Waarom?
Voeding lijkt mij zeker zo belangrijk als het spoor , dus eerst alle bakkers en boeren ambtenaar...
Voeding is veel belangrijker dan het spoor. Zonder spoor kunnen we leven, zonder voeding niet. Echt belangrijke zaken worden niet aan de staat overgelaten...

Ik stel voor dat we in België de wet zo veranderen dat privé bedrijven busdiensten mogen uitvoeren...
Plaats reactie