Pagina 2 van 3

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 20 apr 2013, 02:17
door Shrek
dentheo schreef:
SvMp schreef:Uitbesteden kost ook geld.
Indien men alle kosten van een "ambtenaar "meerekent ook denk je ?
Voor sommige zaken heb ik al gemerkt dat het sneller én goedkoper is door het zelf te doen ja.
Voor andere zaken is het onbegrijpelijk dat het niet uitbesteed wordt.
Maar je kan echt niet zeggen dat het één of het andere altijd beter is.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 20 apr 2013, 12:30
door Steven
De ultieme aanpak bestaat volgens mij niet, wat men wel moet doen is er naar streven om het zo goed mogelijk te doen. Dan maakt het toch weinig uit of iemand die het doet intern of extern aan het bedrijf is.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 20 apr 2013, 22:31
door pietje
In ieder goed geleid bedrijf weet het management dat er moet op gelet worden om zoveel mogelijk bij de kernactiviteit te blijven.
Voor infrabel: beheren van spoorgebonden infra
Voor de NMBS dus mensen vervoeren.
(Voor B-Cargo en dergelijke:Goederen vervoeren)

Alle randactiviteiten daarbuiten dienen zoveel mogelijk uitbesteed te worden:
Groenbeheer
Renovatie rollend materieel
Aanleggen van sporen en bovenleidingen
...

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 20 apr 2013, 23:18
door Steven
Waarom moet dat uitbesteed worden? uitbesteden is niet noodzakelijk gelijk aan goedkoper werken hoor. Het geeft nadien trouwens ook enkel maar een vertekend beeld van hoeveel personeel je nu echt nodig hebt om een spoorweg te hebben.
Trouwens je hebt nu zoveel statutaire werknemers in werkplaatsen en zo, laat ze dus gerust maar die renovaties doen en zo. Ze kennen de materie en je kan ze moeilijk technisch werkloos zetten omdat je die taak willes nilles wil uitbesteden.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 21 apr 2013, 00:55
door Retard
Vind ik ook. In die CW van Mechelen werken ze al sinds 1950 met Klassiekskes. Dan hebben die er meer verstand van. Ook moet aan die stellen ook een grote technische revisie komen bij renovatie, dus lijkt het mij ook het best dat eigen personeel dat doet.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 21 apr 2013, 10:44
door dentheo
Steven schreef: Trouwens je hebt nu zoveel statutaire werknemers in werkplaatsen en zo, laat ze dus gerust maar die renovaties doen en zo. Ze kennen de materie en je kan ze moeilijk technisch werkloos zetten omdat je die taak willes nilles wil uitbesteden.
Ze gaan nu blijkbaar gelijk op pensioen met de klassiekjes dat komt dus mooi uit, geen "sociaal" slagveld in vakbondstaal.
Daarom een ideale grafiek voor veranderingen.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 21 apr 2013, 17:46
door nahoj
Die grafiek is een probleem.
Het plukt willekeurig in alle beroepsactiviteiten een pak ervaring weg, die noch uitbesteding, noch gerichte aanwerving met een vingerknip zal aanvullen.
Dus ja: verandering. Maar of het verbetering zal zijn?

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 21 apr 2013, 17:55
door nahoj
Retard schreef:Vind ik ook. In die CW van Mechelen werken ze al sinds 1950 met Klassiekskes. Dan hebben die er meer verstand van. Ook moet aan die stellen ook een grote technische revisie komen bij renovatie, dus lijkt het mij ook het best dat eigen personeel dat doet.
CW Mechelen heeft zelfs klassiekskes gebouwd.
En ze rijden nòg, zonder noemenswaardige problemen (behalve de rode, omdat daar bewust in het lange-termijn onderhoud gesnoeid is in het zicht van buitendienststelling, die echter keer op keer vooruitgeschoven werd...), dus slecht werk kan het toch niet geweest zijn.

Recente in de media tentoongespreide ervaring (V250, Desiro,...) moet toch iedereen die het nog niet wist stilaan duidelijk maken dat de privé het niet noodzakelijk beter doet?
Spoorweg bouwen en onderhouden is een gespecialiseerde taak, die berust op ervaring. Denken dat op 1, 2. 3 een ander het beter gaat doen, is dromen. Een gezonde en evenwichtige taakverdeling lijkt me het beste.
De dienst die er nadien 30 jaar exploitatie mee moet uitvoeren, nauw betrekken en mede verantwoordelijk maken bij de bouw/renovatie/aankoop, lijkt me overigens ook een gezond principe.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 21 apr 2013, 19:19
door dentheo
nahoj schreef: Dus ja: verandering. Maar of het verbetering zal zijn?
Dat zei men in de tijd van de stomers waarschijnlijk ook....

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 22 apr 2013, 01:28
door Retard
De stomers heeft men dan ook nooit gemoderniseerd...

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 22 apr 2013, 06:39
door K V B
nahoj schreef: Recente in de media tentoongespreide ervaring (V250, Desiro,...) moet toch iedereen die het nog niet wist stilaan duidelijk maken dat de privé het niet noodzakelijk beter doet?
Hangt er van af of je de juiste prikkels geeft.
Wat je steeds meer ziet is dat spoorwegmaatschappijen voor zowel aankoop als onderhoud een contract met de leverancier sluiten. Zo een contract houdt dan in dat de fabrikant niet alleen de treinen bouwt, maar ze ook voor bijvoorbeeld 20 jaar onderhoudt, en daarbij een bepaalde beschikbaarheid moet garanderen. Dat werkt behoorlijk goed, want als een fabrikant dan brol bouwt zijn het zij zelf die er mee zitten. Het business model van Talgo is hier voor een groot deel op gebaseerd.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 22 apr 2013, 17:38
door -Jeroen-
Steven schreef:Waarom moet dat uitbesteed worden? uitbesteden is niet noodzakelijk gelijk aan goedkoper werken hoor. Het geeft nadien trouwens ook enkel maar een vertekend beeld van hoeveel personeel je nu echt nodig hebt om een spoorweg te hebben.
Trouwens je hebt nu zoveel statutaire werknemers in werkplaatsen en zo, laat ze dus gerust maar die renovaties doen en zo. Ze kennen de materie en je kan ze moeilijk technisch werkloos zetten omdat je die taak willes nilles wil uitbesteden.
Daar heb je een goed punt. Als je kennis en ervaring hebt binnen je bedrijf hoef je dat niet in te kopen. Alles uitbesteden is niet nodig, maar in de bedrijfsvoering is het wel verstandig om te kijken hoeveel het kost om een opdracht met eigen personeel te doen of zo'n zelfde opdracht met inhuur. Als zo'n opdracht met eigen personeel duurder is, en het ook niet van structurele aard is, kan je het beter aanbesteden lijkt me.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 22 apr 2013, 18:21
door HLE 2302
De NMBS is trouwens best aan een verjongingskuur bezig.

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 22 apr 2013, 18:42
door Retard
-Jeroen- schreef:
Steven schreef:Waarom moet dat uitbesteed worden? uitbesteden is niet noodzakelijk gelijk aan goedkoper werken hoor. Het geeft nadien trouwens ook enkel maar een vertekend beeld van hoeveel personeel je nu echt nodig hebt om een spoorweg te hebben.
Trouwens je hebt nu zoveel statutaire werknemers in werkplaatsen en zo, laat ze dus gerust maar die renovaties doen en zo. Ze kennen de materie en je kan ze moeilijk technisch werkloos zetten omdat je die taak willes nilles wil uitbesteden.
Daar heb je een goed punt. Als je kennis en ervaring hebt binnen je bedrijf hoef je dat niet in te kopen. Alles uitbesteden is niet nodig, maar in de bedrijfsvoering is het wel verstandig om te kijken hoeveel het kost om een opdracht met eigen personeel te doen of zo'n zelfde opdracht met inhuur. Als zo'n opdracht met eigen personeel duurder is, en het ook niet van structurele aard is, kan je het beter aanbesteden lijkt me.
Inderdaad. In de ingenieursadvertenties van de NMBS staat dat ze ondermeer ingenieurs zoeken om hun werkplaatsen efficiënter te laten werken.
Ook worden daar consultencybureau's voor aangesproken :?

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Geplaatst: 24 apr 2013, 08:51
door neigezug
Dit is het moment om stilletjesaan delen te privatiseren zonder bloedbad te veroorzaken.
Bombardier wacht toch op werk.