Pagina 2 van 5

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 13:04
door Steven
dentheo schreef: U geraakt te snel opgewonden , aan subsidie trekt NMBS-groep 100.000 euro per personeelslid om niet failliet te gaan.
Ik heb NERGENS beweerd dat dat personeelslid dat krijgt !!!!
Een NMBS personeelslid kost dus x maal een werkloze....niet hetzelfde en daarover ging het hierboven
Maar als je dezelfde berening gebruikt met 100.000 werknemers dan kosten ze minder want dan gebruik je dezelfde subsidie gedeeld door 100.000.
Om maar te zeggen dat uw berekening niet echt juist is.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 13:50
door dentheo
Steven schreef:
dentheo schreef: U geraakt te snel opgewonden , aan subsidie trekt NMBS-groep 100.000 euro per personeelslid om niet failliet te gaan.
Ik heb NERGENS beweerd dat dat personeelslid dat krijgt !!!!
Een NMBS personeelslid kost dus x maal een werkloze....niet hetzelfde en daarover ging het hierboven
Maar als je dezelfde berening gebruikt met 100.000 werknemers dan kosten ze minder want dan gebruik je dezelfde subsidie gedeeld door 100.000.
Om maar te zeggen dat uw berekening niet echt juist is.
Ze is zelfs alleen juist als de NMBS GEEN enkel kaartje verkoopt!! Het is dus nog erger ?

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 15:59
door SvMp
Je moet het ook niet uitsluitend financieren vanuit de overheid, maar ook vanuit NMBS zelf door 90% van alle moderniseringen van stations te schrappen. Alleen het hoognodige doen. Dit zijn peperdure projecten waar vooral de bouwlobby van profiteert en de reiziger niet op vooruit gaat.

Daarnaast stoppen met de automaten. Die kosten ook geld. Kiezen voor personeel maakt die automaten immers overbodig.

En dan nog het verschil tussen uitkering en NMBS-salaris: Dit wordt grotendeels gecompenseerd door belastinginkomsten en het wegvallen van allerlei inkomensafhankelijke regelingen. Natuurlijk kost een NMBS-salaris altijd meer dan een uitkering, maar dat wordt afgedekt door bezuinigingen elders. Twee heb ik hierboven al genoemd. Een derde, buiten de spoorwegen weliswaar, is het volledig afschaffen van de ontwikkelingshulp.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 16:01
door Teach2
dentheo schreef:U geraakt te snel opgewonden , aan subsidie trekt NMBS-groep 100.000 euro per personeelslid om niet failliet te gaan.
Ik heb NERGENS beweerd dat dat personeelslid dat krijgt !!!!
Een NMBS personeelslid kost dus x maal een werkloze....niet hetzelfde en daarover ging het hierboven
Sorry, maar die 'berekening' en redenering slaat werkelijk nergens op! Je conclusie dat een NMBS personeelslid 100.000 Euro kost omdat de overheid 2 miljard aan subsidies geeft aan de NMBS zou enkel ergens op slaan moest personeelskost de enige kost zijn van de NMBS. Dat is nogal duidelijk NIET het geval.

Simpel gezegd: als de NMBS morgen 1000 man kuispersoneel aanwerft, dan gaan die écht geen 100.000 Euro per jaar per man kosten hoor. Ik hoop dat je dat tenminste toch inziet?

On topic: zeer slecht idee. Ten eerste is de NMBS een vervoersbedrijf, geen werkgelegenheidsprojectje. Zij moeten op een zo goed en efficiënt mogelijke manier transport verzorgen. Ten tweede zijn geldgebrek, een tekort aan personeel of te weinig subsidies niet de redenen waarom de treinen met vertraging rijden, de treinen vuil en de stations vervallen en vuil zijn. Er is genoeg personeel, en er is genoeg geld, het is wat er vandaag met dat geld en personeel gebeurt waar het probleem zit.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 16:11
door Shrek
Teach2 schreef:Er is genoeg personeel, en er is genoeg geld, het is wat er vandaag met dat geld en personeel gebeurt waar het probleem zit.
Er is zelfs teveel personeel globaal gezien (enkele specifieke diensten zijn onderbemand, maar het geheel niet).

Het tewerkstellingsproject werkt NIET. Dat is in het verleden genoeg aangetoond (Post, RTT, NMBS, het leger,...).
Daarboven zijn er ook genoeg andere privébedrijven die personeel zoeken. Werklozen daar naartoe leiden kost de staat uiteindelijk helemaal niets. Het zou helemaal zonde zijn als je die mensen dan onnodig werk laat uitoefen dat zeer veel geld kost aan de maatschappij terwijl andere bedrijven hu activiteit moeten afbouwen omdat ze geen volk vinden...

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 16:17
door Steven
SvMp schreef:Je moet het ook niet uitsluitend financieren vanuit de overheid, maar ook vanuit NMBS zelf door 90% van alle moderniseringen van stations te schrappen. Alleen het hoognodige doen. Dit zijn peperdure projecten waar vooral de bouwlobby van profiteert en de reiziger niet op vooruit gaat.
Jij wil echt dat alle stopplaatsen en stations er blijven uitzien zoals kort na WO2?? Hier is in geen jaren deftig gemoderniseerd, de meeste stoppplaatsen en stations zijn niet gebruiksvriendelijk (sanitair is weg of vervallen, niet rolstoelvriendelijk, ....) kortweg laat die investeringen voor die stations eindelijk maar komen. Eindelijk hogere en verharde perrons, eindelijk vriendelijk voor minder valide mensen, deftig omroepen (door het invoeren van EMMA) op alle perrons, ....
Men heeft een achterstand weg te werken, 90% schrappen = blijven staan of achteruit gaan hoor. Daar heeft geen kat baat bij. met amper 10% zal je misschien ene keer per jaar alle perrons proper maken.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 19:17
door dentheo
Inderdaad perrons enzo geen probleem.
Waarschijnlijk ergert hij zich aan de monumentale stations die bepaalde burgemeesters, parlementairen, ministers voor hun dorp , stadje willen.
Daar kan ik inkomen.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 11 mei 2013, 21:41
door Asterix
SvMp schreef:Daarnaast stoppen met de automaten. Die kosten ook geld. Kiezen voor personeel maakt die automaten immers overbodig.
En kost een automaat dan even veel als een personeelslid? Werkt een personeelslid ook 24/7 (in principe)?
SvMp schreef:En dan nog het verschil tussen uitkering en NMBS-salaris: Dit wordt grotendeels gecompenseerd door belastinginkomsten en het wegvallen van allerlei inkomensafhankelijke regelingen. Natuurlijk kost een NMBS-salaris altijd meer dan een uitkering, maar dat wordt afgedekt door bezuinigingen elders.
Welke bezuinigingen?

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 12 mei 2013, 02:40
door kuba.g
Dit kan enkel een oplossing bieden voor werkloosheidscijfers. Wat hebben wij er aan als iemand een baan heeft, als dat baan geen enkel economisch nut heeft en enkel geld kost aan de belastingbetaler? Mensen die een werkloosheidsuitkering ontvangen hebben tenminste geen activiteiten overdag zodat ze op zoek kunnen gaan naar een baan die wel economisch nut heeft. Mensen met een werkloosheidsuitkering laten "werken" middels een dergelijk voorgestelde "job-creatie" door de overheid kost meer, en zorgt ervoor dat die mensen niet langer op zoek gaan naar een normale baan (langdurige kosten voor de samenleving in plaats van potentieel tijdelijke kosten).

En over het nut voor de treinreiziger - als het daadwerkelijk nut zou opleveren zou de NMBS die mensen al tegen de marktprijs hebben aangeworven. Als ervoor bijbetaald moet worden betekent dat dat het niet zinvol is voor het bedrijf om die mensen aan te nemen.

De bovenstaande redenering gaat op als je de NMBS ziet als een bedrijf. Als je de spoorwegen (of ineens heel mobilitiet?) in een land ziet als een dienst van de overheid waar iedereen recht op dient te hebben ongeacht wat het kost, kun je de onrendabele kwaliteitsverbetering en het collectiviseren van alle kosten wel verdedigen. Maar dat is in ieder geval niet hoe de EU landen momenteel aanspoort om te denken over de spoorwegen.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 12 mei 2013, 10:43
door K V B
dentheo schreef:Inderdaad perrons enzo geen probleem.
Waarschijnlijk ergert hij zich aan de monumentale stations die bepaalde burgemeesters, parlementairen, ministers voor hun dorp , stadje willen.
Daar kan ik inkomen.
Ik heb vorig weekeinde wat rond Gent St. Pieters rondgelopen, en ook bij het infopunt wat folders gehaald. Ik kan alleen maar zeggen dat in het geval van Gent St. Pieters het er naar uitziet dat daar elke Euro effectief in een beter station gestopt wordt, en niet in een monument. Het nieuwe station is op veel vlakken een enorme sprong voorwaarts. Dat men meteen ook de buurt ontwikkeld is precies zoals het hoort.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 12 mei 2013, 10:47
door K V B
kuba.g schreef: De bovenstaande redenering gaat op als je de NMBS ziet als een bedrijf. Als je de spoorwegen (of ineens heel mobilitiet?) in een land ziet als een dienst van de overheid waar iedereen recht op dient te hebben ongeacht wat het kost, kun je de onrendabele kwaliteitsverbetering en het collectiviseren van alle kosten wel verdedigen.
Ook als je de NMBS als puur openbare dienstverlening tegen eender welke kost ziet is de NMBS als werkgelegenheidsproject nog steeds niet te verdedigen. Immers het product van de NMBS blijft vervoer, niet jobs. Maatschappelijk de meest efficiënte aanpak is dat je als maatschappij een prijs zet op wat OV mag kosten aan de samenleving, en dat je de OV bedrijven dan aanmoedigt om binnen dat budget zoveel mogelijk OV te produceren, niet zoveel mogelijk jobs.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 12 mei 2013, 11:22
door Honda-V6
Tuurlijk is de NMBS in de eerste plaats een vervoersberijf,maar laten we eerlijk om die functie perfect uittevoeren hebben ze héél wat volk te kort hoor.

Treinen kan je netter en beter onderhouden aanbieden aan de klanten door...
Stations kan je functioneler en netter maken door...
Informatie kan je vlotter bij de reiziger krijgen door...
Het spoorwegnet en alles er rondom kan je beter onderhouden krijgen door...
EXTRA MENSEN

En dat zijn allemaal puntjes die bij een vervoersbedrijf horen

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 12 mei 2013, 11:38
door Teach2
Honda-V6 schreef:Tuurlijk is de NMBS in de eerste plaats een vervoersberijf,maar laten we eerlijk om die functie perfect uittevoeren hebben ze héél wat volk te kort hoor.
Onzin. Er werkt ZEKER niet te weinig volk bij de NMBS. Als je vergelijkt met andere spoorbedrijven van vergelijkbare omvang die stipter rijden en beter onderhouden stations, sporen en treinen hebben zie je zelfs dat die dat met gevoelig minder volk doen dan de NMBS. Het probleem bij de NMBS is niet het aantal mensen, maar wat er met die mensen gedaan wordt.

Het is trouwens een illusie dat je een betere dienstverlening krijgt door er gewoon wat extra volk tegenaan te smijten. Zo werkt het niet.

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 12 mei 2013, 13:23
door Steven
Voor elk bedrijf is het volgende van kracht, de juiste man/vrouw op de juiste plaats. Laat ons zeggen dat er op bepaalde plaatsen wat te weinig zijn en op andere wat te veel. Je kan zijn echter (jammer genoeg) niet zomaar herverdelen).

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid

Geplaatst: 12 mei 2013, 14:44
door K V B
Honda-V6 schreef:Tuurlijk is de NMBS in de eerste plaats een vervoersberijf,maar laten we eerlijk om die functie perfect uittevoeren hebben ze héél wat volk te kort hoor.
Vandaar dat ze zoveel mensen aanwerven. Kijk hier maar eens:
http://www.despoorwegenwervenaan.be/jobs/jobs

Werklozen die over de nodige vaardigheden beschikken om een nuttige bijdrage aan de NMBS te leveren kunnen zich nu al melden.