Pagina 2 van 2

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 29 aug 2013, 16:27
door wattman
Gemakkelijker gezegd als gedaan. Aanpassing van de infrastructuur kost veel tijd en geld; dit laatste zeker als de beschikbare ruimte voor de gewenste aanpassing niet direct beschikbaar is en men dus ruimte moet maken (lees: grond aankopen). Dienstregelingen wijzigen natuurlijk regelmatig. Men andere woorden, men kan lange tijd met een situatie blijven zitten die niet optimaal is.

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 00:27
door Retard
In Maria-Aalter, Aalter, Bellem, Hansbeke, Landegem, Drongen...
komen de treinen ook aan 160 km/h voorbij en veel meer dan in Leuven. Het wordt zelfs niet afgeroepen...

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 06:41
door groentje
En in verschillende stopplaatsen in Frankrijk en Duitsland passeren ze zelfs aan 200 km/u. Akkoord, de perrons zijn vaak breder, en minder druk, maar toch.

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 06:51
door Steven
Kortweg er zijn plaatsen genoeg waarbij dergelijke situaties zich voordoen. Trouwens alle stopplaatsen op L36/L36N worden ook aan 160 en door Thalys zelfs aan 200 km/u voorbijgereden. Allemaal even gevaarlijk dus.

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 07:04
door groentje
Natuurlijk is er een risico in Leuven, maar het risico is minstens even groot, zo niet nog groter, op het plein voor het station, om aangereden te worden. En zo'n bus is ook behoorlijk onzacht. Laat ons dus vooral niet tezeer panikeren.

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 10:25
door TommyG
Ja, dat plein voor het station in Leuven kan zeker tellen qua onveiligheid... Zelf al bijna eens aangereden door een bus daar vlak voor het station aan die tijdelijke toiletten.
Maar ik ben toch ook al eens geschrokken van hoe snel die treinen door Leuven vliegen, of dat echt onveilig is durf ik niet zeggen. Zijn daar dan al ongevallen gebeurd die geen wanhoopsdaad waren?

In veel van de stations tussen Brussel en Leuven staat er een afsluiting die de middenste sporen afschermt. Er zijn een paar doorgangen zodat je wel die perrons op kan maar daar hangen héél duidelijk bordjes waar men vraagt om het perron zo snel mogelijk te verlaten omdat de treinen tegen hoge snelheid passeren.

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 10:47
door Steven
Maar aan de andere kant rijden er ook treinen aan hoge snelheid. Er zijn daar maar twee treinen per uur die alle perrons aandoen. Alle andere treinen rijden door of doen er maar een paar stops.

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 11:15
door TommyG
Dat wist ik niet...

Steven, net je website "ontdekt"... Daar ga ik me nog wel een paar uur mee in stilte kunnen bezighouden. Mooi werk!

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 11:40
door Eimai
TommyG schreef:In veel van de stations tussen Brussel en Leuven staat er een afsluiting die de middenste sporen afschermt. Er zijn een paar doorgangen zodat je wel die perrons op kan maar daar hangen héél duidelijk bordjes waar men vraagt om het perron zo snel mogelijk te verlaten omdat de treinen tegen hoge snelheid passeren.
Op die lijn is dat zo omdat op lijn 36N (de twee middenste sporen) de treinen tot 200 km/u kunnen gaan. Op de buitenste sporen van lijn 36 is dat "maar" 160.

Re: Leuven: nog verantwoord?

Geplaatst: 30 aug 2013, 18:09
door nahoj
groentje schreef:En in verschillende stopplaatsen in Frankrijk en Duitsland passeren ze zelfs aan 200 km/u. Akkoord, de perrons zijn vaak breder, en minder druk, maar toch.
In Colmar gebeurt dat bv. Toch geen klein station. De laatste keer dat ik dat zag, kwam de automatische aankondiging zelfs te laat (pas op het moment van doorrit).
Wèl spectaculair, mede door de flauwe bocht.