GEN komt later klaar ;-)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Duikbril AM86

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Duikbril AM86 »

Kan der hier iemand eens uitleggen hoe ze die brug van de Pedevallei gaan verbouwen voor dat 3de en 4de spoor aan te leggen op de lijn 50a tussen Sint-Katharina-Lombeek en Brussel-Zuid?

Dat gaat ook heel wat geld kosten omdat te realiseren??
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Steven »

zal zeker geld kosten, die brug is beschermd, dat wil zeggen dat ze er niet zomaar mee mogen doen wat ze willen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door K V B »

Steven schreef:zal zeker geld kosten, die brug is beschermd, dat wil zeggen dat ze er niet zomaar mee mogen doen wat ze willen.
Het beste lijkt me om een compleet nieuwe dubbelsporige brug er naast te bouwen. Daarmee blijft het zicht vanaf een kant min of meer onveranderd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:zal zeker geld kosten, die brug is beschermd, dat wil zeggen dat ze er niet zomaar mee mogen doen wat ze willen.
Het beste lijkt me om een compleet nieuwe dubbelsporige brug er naast te bouwen. Daarmee blijft het zicht vanaf een kant min of meer onveranderd.
ik weet niet in hoever die bescherming doorweegt, kan zelfs zijn dat de nieuwe elementen volledig volgens de zelfde stijl als de bestaande moeten gebouwd worden (en wie weet wat er nog allemaal bijkomt zien)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Shrek »

in luxemburg heeft men toch ergens een gelijkaardig probleem? weet iemand hoe ze het daar aanpakken? :P
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door trainman »

Ik dacht dat ik al ergens gelezen had dat ze het Pede-viaduct viersporig zouden maken dmv "uitkraging". Waaronder ik versta dat ze er een bredere bovenbouw op willen plaatsen.
Met dit doel zou men ook de funderingen van het viaduct willen verstevigen, hiervoor is er zelfs een aanbesteding gepubliceerd : http://www.ejustice.just.fgov.be/bulpdf/2007/0726_1.pdf op pagina 6.
13'erke

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door 13'erke »

trainman schreef:Ik dacht dat ik al ergens gelezen had dat ze het Pede-viaduct viersporig zouden maken dmv "uitkraging". Waaronder ik versta dat ze er een bredere bovenbouw op willen plaatsen.
Met dit doel zou men ook de funderingen van het viaduct willen verstevigen, hiervoor is er zelfs een aanbesteding gepubliceerd : http://www.ejustice.just.fgov.be/bulpdf/2007/0726_1.pdf op pagina 6.


dat had ik ook opgevangen, ja
Duikbril AM86

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Duikbril AM86 »

Welke GEN lijn zal nu eigenlijk op basisch van de huidige stand van zaken en het theoretisch verloop het laatste klaar zijn?
De lijn 50a tussen Sint-Katharina-Lombeek en Brussel-Zuid of een andere GEN lijn?
Is er nu al een defenitieve datum wanneer men de werken op de lijn 50a beginnnen in Brussel-Zuid?

Enfin jullie zijn goed geinformeert en inzake het GEN en houden ons wel op de hoogte zeker?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Shrek »

wanneer L50A klaar gaat zijn weet niemand, maar dan ook niemand op deze aardbol :mrgreen:
Duikbril AM86

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Duikbril AM86 »

Amaai dat beloofd in theorie zouden de werken 7 jaar duren.
Men moest volgens de NMBS website al van in 2005 bezig zijn en nu 3 jaar later zijn ze der nog niet aan begonnen.
Behalve een paar bomen afsnoeien, een verlenging van de reistijd voor alle treinen over de lijn 50a en een persmedeling eind november 2007 dat er 4 sporen gaan komen tussen Gent en Brussel-Zuid is er nog niet veel gebeurt.
rail s

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door rail s »

Men gaat nog eens een studie doen om te kijken wat men nu eigenlijk gaat doen!!!

woensdag 05 maart 2008
Studie naar mobiliteitsbehoeften voor GEN
Brussel - De ministers van Mobiliteit hebben een studie besteld die het Gewestelijk Expresnet (GEN) moet evalueren en optimaliseren. Het onderzoek moet de mobiliteitsbehoeften van, in en rond de hoofdstad analyseren.

Binnen acht maanden moet de studie klaar zijn en een beeld scheppen van de mobiliteitsbehoeften in, rond en van het Brussels Gewest. De studie moet ook bepalen waar en hoeveel haltes van het GEN moeten komen.

Federaal minister van Mobiliteit Yves Leterme (CD&V) en zijn Brusselse, Vlaamse en Waalse collega's Pascal Smet (SP.A), Kathleen Van Brempt (SP.A) en André Antoine (CDH) bereikten vanmiddag een akkoord over die studie.

Ook hebben de ministers zich ertoe geëngageerd zich te blijven inzetten om een daling van het aantal verkeersdoden en -zwaargewonden te bereiken. De doelstelling is om in 2015 een maximumaantal van 500 verkeersdoden te halen.

Enkele Brusselse CDH-parlementsleden zeggen ondertussen dat Brussel zich meer moet laten gelden in het GEN-dossier. Ze vinden ook dat het GEN meer moet worden ingeschakeld in het bestaande openbaar vervoersnetwerk.

© FM Brussel
bron: http://www.brusselnieuws.be/site/rubrie ... 1204725939
Een uitgebreider artikel verscheen vandaag in de metro maar ik kan het niet terugvinden:
er stond onder meer een interview in met de grote baas van de MIVB die zei dat de MIVB graag ook de tram aan het GEN wou toevoegen...
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Arnenys »

Alweer een studie :evil:
Wat heeft dat nu weer voor nut?
rail s

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door rail s »

NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!! NIEUWS!!!
> Geld & Zaken
Vakbonden Bombardier teleurgesteld over toewijzing GEN Brussel
De vakbonden bij trein- en tramconstructeur Bombardier Transportation in Brugge reageren teleurgesteld op de mogelijke toewijzing van het Gewestelijk Expresnet Brussel (GEN) door de NMBS aan Siemens. De vakbonden vrezen voor afvloeiingen. Bij Bombardier Transportation in Brugge werken 800 arbeiders. De NMBS geeft geen commentaar.

Siemens
Volgens de informatie van de vakbonden zou de NMBS op vrijdag 7 maart een eerste beslissing hebben genomen over het GEN. Daarbij zou Siemens voorwaardelijk zijn aangeduid als 'prefered bidder'. In Brugge werd het personeel vandaag geïnformeerd. De directie van Bombardier Transportation heeft in het verleden steeds gewezen op het belang van het dossier GEN voor het voortbestaan van de vestiging in Brugge.

Prijs en comfort
De vakbonden betreuren dat de NMBS bij haar beslissing vermoedelijk de prijs liet primeren op het comfort voor de reiziger en de tewerkstelling in eigen land. De vakbonden roepen dan ook de verantwoordelijken op tot bezinning. "Ofwel kies je misschien een iets duurdere, maar ook comfortabelere trein, waardoor je tenminste de tewerkstelling in België ondersteunt; ofwel kies je een onrealistisch lage prijs in verhouding tot de kwaliteit en neem je het risico op een sociaal bloedbad bij de nog enige Belgische constructeur van spoorrijtuigen", roept Luc Logghe van ACV-metaal op.

Toelichting
De vakbonden geven morgen om 11.00 uur toelichting tijdens een persconferentie op het Brugse stadhuis. De NMBS geeft momenteel geen commentaar. (belga/sam)
BRON: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... ssel.dhtml
Duikbril AM86

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Duikbril AM86 »

Dat beloofd GEN treinen zoals de Wasmachines van de reeks 41 dus als we dat artikel mogen geloven.
Goekopen brol die geen comfort geeft aan de treinreizigers ......
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door K V B »

rail s schreef:"Ofwel kies je misschien een iets duurdere, maar ook comfortabelere trein, waardoor je tenminste de tewerkstelling in België ondersteunt; ofwel kies je een onrealistisch lage prijs in verhouding tot de kwaliteit en neem je het risico op een sociaal bloedbad bij de nog enige Belgische constructeur van spoorrijtuigen", roept Luc Logghe van ACV-metaal op.
Bij de vakbonden is het weerom "Eigen werkvolk eerst" blijkbaar. Er is geen enkel reden om aan te nemen dat een Siemens trein minder comfortabel zou zijn.
Wat heeft de NMBS overigens bestelt. Dubbeldekkers? (Dan krijgen we mischien iets dat vergelijkbaar is met de nieuwe S-Bahn stellen voor Zürich) of mischien een Desiro?
Plaats reactie