Man koopt op NMBS-site ticket voor trein die niet rijdt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Jeroen schreef:Ik vind het merkwaardig vinden. :shock:

Ik stel voor dat iedereen die dit een normale gang van zaken vindt, zo ook in hun privé-leven wordt behandeld.

Ik haal terug mijn voorbeeld van het restaurant aan.

Als je morgen met iemand op restaurant gaat, zouden ze al diegenen die zo denken, moet laten rechtstaan en een bord met eten in hun handen duwen. Tenslotte betaal je toch enkel maar voor het eten en niet voor een zitplaats, niet?

Of je zou 's middags moeten boeken en ze zouden u eens moeten laten zitten tot 's avonds vooraleer je eten krijt. Tenslotte betaal je voor eten die dag en niet voor een bepaald uur, niet?

Pas die logica toe op het privé-leven van NMBS-mensen en de wereld zou te klein zijn.... :wink:
Geen appelen met citroenen vergelijken! Als je met de auto ergens heen gaat, kan je ook onverwacht in een opstopping terecht komen. Ga je dan ook in de krant klagen? Als je je verplaatst, bestaat altijd de mogelijkheid dat je onderweg oponthoud krijgt; als je ergens op tijd moet zijn moet je daar rekening mee houden. Of de NMBS iets kan doen aan die vertraging of niet, doet er eigenlijk niet toe.
(Nee, ik heb geen banden met de NMBS.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat de persoon in kwestie liever in de krant staat dan alle info te raadplegen die ter zijn beschikking staat.
voor de werken was er reeds aankondiging via
krant (oa metro)
schermen in de stations
internet (ook al kan je ruzie maken over de vorm van de site)
affiches met werfinfo in de stations
speciale werffolder (heb hem hier liggen met uurregelingen en al)

tijdens de werken
extra info door de schermen in de grote stations (in dit geval brugge en dus voorzien van schermen)
aankondiging in de stations via de omroepinstallatie (ok niet elke omroeper is even duidelijk)

wat loopt er fout? de info die de reiziger zoekt doet hij tegelijk met de aankoop van zijn biljet op het internet, heeft hij deze info gecontroleerd bij aankomst in het station? blijkbaar loopt hij eerst naar een journalist ipv naar een loket of onderchef om zich te bevragen??? waarom moet dergelijk individueel incident dat100-en mensen meermaals meemaken vooraan in de krant, daar waar een paar eenvoudige vragen in het station duidelijk zijn probleem had kunnen oplossen. de krant maakt vermelding van een afgschafte trein, was het dan de laatste trein van de dag?

kortweg gezegd en gezwegen, een goede journalist kan ik het ni noemen want dergelijke artikels vermelden maar halve waarheden en roepen eens zoveel vragen op rond de bewuste persoon zijn verhaal. Die persoon die mijn inziens vooral media-aandacht wil.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Steven schreef:waarom moet dergelijk individueel incident dat100-en mensen meermaals meemaken vooraan in de krant, daar waar een paar eenvoudige vragen in het station duidelijk zijn probleem had kunnen oplossen. de krant maakt vermelding van een afgschafte trein, was het dan de laatste trein van de dag?
Dat vind ik dus ook, het enige wat die man zoekt is met zijn foto in de krant te komen. Als je weet dat je te laat gaat komen op zo een tornooi als er iets gebeurt met de eerste trein, moet je daar rekening mee houden. Niets is zeker in dit leven.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Hobbes schreef:De werken tussen FGSP en FR zijn nochtans al verschillende keren aangekondigd, o.a. in Metro en zelfs in Het Laatste Nieuws als ik mij niet vergis.
Men kan toch moeilijk verlangen dat men in iedere brievenbus een foldertje gaat steken als er eens werken zijn in België.

De verbinding Brugge - Antwerpen was trouwens niet afgeschaft, hij had gewoon de IC richting Eupen moeten nemen (via Lichtervelde) en in Gent St Pieters overstappen.
Dat laatste vind ik inderdaad de essentie. Als je een biljet Halle - Hasselt koopt, krijg je dat ook, en toch rijdt de trein Halle - Hasselt niet. Je moet nu eenmaal overstappen.
Wie de info over deze werken nog niet gelezen heeft/had is stekeblind of dom.
En Het Laatste Nieuws? Met objectieve informatie word je als krant nooit meer marktleider. Domme artikels publiceren helpt dan weer wel.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef: wat loopt er fout? de info die de reiziger zoekt doet hij tegelijk met de aankoop van zijn biljet op het internet, heeft hij deze info gecontroleerd bij aankomst in het station?
Waarom zou je de info die je op het internet krijgt nog moeten controleren op het station? Waarom zorgt de NMBS er gewoon niet voor dat de treinplanner correcte informatie geeft. De werken zijn vooraf bekend, dus moet de NMBS toch gewoon er voor kunnen zorgen dat de aanpassingen in de dienstregeling in de treinplanner zitten.

Ik heb zelf even op de site gekeken wat de treinplanner mij geeft voor Aalter - Brussel komende zaterdag. Ik heb kunnen vaststellen dat
a) de informatie dat de treinen wegens werken ogeleid en/of afgeschaft zijn pas verschijnt nadat men op "details" klikt en vervolgens met je muis over het uitroeptekentje beweegt.
b) die informatie voor iemand die niet vaak de trein neemt compleet ongebegrijpelijk is. "IC A en IC E treinen worden omgeleidt". Hoeveel treinreizigers weten welke treinen dat zijn. "Sommige IC - C treinen rijden naar Blankenberge". Ja, maar welke?

Aan dergelijke info heb je niets. Zeker als onervaren treinreiziger. En juist aan dergelijke reizigers dient de NMBS meer aandacht te besteden, als ze meer klanten wil hebben.

Dus aanpassingen in de dienstregelin gewoon in de treinplanner. Geen moeilijk te begrijpen jargon, maar gewoon laten zien wat er anders is.

Een goed voorbeeld van hoe het dus wel kan: Ga naar http://www.sbb.ch en plan eens een reis van Bern RBS naar Solothurn, voor vandaag, en voor maandag 8 october. Let op het verschil...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

KB schreef:Geen appelen met citroenen vergelijken! Als je met de auto ergens heen gaat, kan je ook onverwacht in een opstopping terecht komen. Ga je dan ook in de krant klagen? Als je je verplaatst, bestaat altijd de mogelijkheid dat je onderweg oponthoud krijgt; als je ergens op tijd moet zijn moet je daar rekening mee houden. Of de NMBS iets kan doen aan die vertraging of niet, doet er eigenlijk niet toe.
(Nee, ik heb geen banden met de NMBS.)
De service in een restaurant is perfect vergelijkbaar met die op het spoor.

Wat is de essentie in zo'n zaken? Dat iedereen onderhevig kan zijn aan overmacht, daar heb ik alle begrip voor. Geen kwaad woord over een afgeschafte trein na een aanrijding.

Echter, er bestaat ook zoiets als tekort schieten in je service: slechte planning en gebrekkige communicatie. Het is te gemakkelijk om de gevolgen hiervan af te schuiven op een slecht geïnformeerde klant. Redelijkheid dient hier als criterium en het niet in real time opnemen van deze werven in de berekening van de planner is voor een maatschappij als de NMBS niet redelijk.

Uiteraard kan ik met de auto ook te laat aankomen maar daar betaal ik niet voor als ik de trein neem. Dan zou ik even goed opnieuw in de file kunnen gaan staan. Of om het met een boutade te zeggen: als ik zelf een auto in elkaar knutsel, is de kans groot dat ik ga stil vallen. Als ik een garagist betaal voor een nieuwe auto, mag zoiets niet gebeuren. Ik betaal er immers voor.

Kortom, er is wel degelijk een hemelsbreed verschil tussen overmacht <> niet nakomen van verbintenis wegens organisatorische problemen, gebrek aan materiaal, etc.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Jeroen schreef: Uiteraard kan ik met de auto ook te laat aankomen maar daar betaal ik niet voor als ik de trein neem. Dan zou ik even goed opnieuw in de file kunnen gaan staan.
Er zijn online routeplanners die rekening houden met (bekende) wegenwerken en structurele files...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

die van de nmbs (internationaal) weet zelfs dat de ICE in nederland dit weekend omrijdt -- langs venlo I.P.V. arnhem. maar in belgie...
Laatst gewijzigd door treinbruno op 28 sep 2007, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef: Echter, er bestaat ook zoiets als tekort schieten in je service: slechte planning en gebrekkige communicatie. Het is te gemakkelijk om de gevolgen hiervan af te schuiven op een slecht geïnformeerde klant.

Kortom, er is wel degelijk een hemelsbreed verschil tussen overmacht <> niet nakomen van verbintenis wegens organisatorische problemen, gebrek aan materiaal, etc.
Ik vind dat dit vooral een schitterende illustratie is van hoe mondigheid leidt tot complete afhankelijkheid. Men komt op voor zijn rechten, men legt uit wat de ander verkeerd doet, men verbetert snel nog even de hele maatschappij... maar ondertussen eist men ook dat men bij de hand genomen wordt, vertroeteld en verwend wordt, en uiteindelijk is niemand nog in staat om zich uit de slag te trekken. Al kan diezelfde iemand dan natuurlijk wel weer perfect uitleggen waarom anderen hem door hun onkunde beletten zich uit de slag te trekken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd overweg 13 beter kan ik het ni verwoorden, het komt er op neer dat je als passagier verwend moet worden tot in het oneindige, alsof we kinds blijven tot onze 85. Niets mis met juiste info krijgen. Maar als je in een station staat en je stelt vast dat er ergens iets fout is met uw info die je tot dan toe had is het niet de bedoeling naar de krant te gaan maar iets te doen aan uw probleem, dat is dus naar het betrokken personeel gaan en een oplossing zoeken voor uw probleem.
De krant opzoeken die er dan graag een vet verhaal rond maakt (zoals we het laatste nieuws wel kennen) is wel de meest slechte stap die je kan doen voor uw probleem ter plaatste nog opgelost te zien.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Juist, ja, wat een dijenkletser. :lol:

Wat stel je dan voor, Steven?

Naar het personeel in het station gaan? Je moest eens zien hoeveel man ik ben afgelopen met de vraag of ik in het weekend van Leve de Trein met dat gratis ticket om het even welke trein mocht nemen tussen Leuven en Brussel. Ik wacht nog altijd op een antwoord. En dat is niet de eerste keer.

Een mail sturen naar de klantendienst? Ik heb zo eens een paar keer gemaild en buiten een standaardbericht binnen de paar seconden dat "niet alle mails kunnen beantwoord worden" nooit nog iets van gehoord noch gemerkt....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja da kan ik best verstaan, het is niet de rechtstreekse fout van dat personeel, maar ooit zelf al is geprobeerd alle producten en diensten die de nmbs zou leveren van buiten te kennen? onbegonnen werk in mijn ogen, das een kritiek die ik zelf dan heb, de producten iets vereenvoudigen in aanbod zou al helpen om als passagier door het bos de bomen nog te zien staan.
dan als je al die producten kent moet je ook nog weten waar ze voor dienen en wat kan en niet kan.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Het enige dat men de NMBS kan verwijten in deze zaak is dat de website niet duidelijk genoeg was en een trein vermeldde die niet reed.
Aanpassingen op korte termijn of real-time zijn helaas nog niet mogelijk maar ik weet dat hieraan gewerkt wordt.
Het is ook mogelijk dat die trein op het laatste moment is afgeschaft omdat de werken waren uitgelopen.
De werken waren op alle mogelijke manieren aangekondigd, zelfs op de radio zondagmorgen vroeg.
Het bewuste artikel noem ik echter riooljournalistiek en staat vol onjuistheden.
Zelfs de titel klopt al niet: men kan in ons land geen trein-gebonden tickets kopen, dus kan men ook geen ticket kopen voor een trein die niet rijdt.
In het artikel zegt het "slachtoffer": "Het is een schande dat de NMBS tickets verkoopt voor treintrajecten die niet eens bestaan".
Dit is onzin, het was zondag perfect mogelijk om van Brugge naar Antwerpen te rijden met de trein.
Als hij dan toch absoluut op tijd in Utrecht moest zijn, kon hij , in plaats van woedend naar Het Laatste Nieuws te lopen, aan het loket ook de terugbetaling gevraagd hebben van zijn niet-gebruikt ticket en met de auto naar Berchem gereden (hij was toch al met de auto van Blankenberge naar Brugge gekomen).
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Man koopt op NMBS-site ticket voor trein die niet rijdt

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:Bovendien bleken de werkzaamheden wel degelijk aangekondigd te zijn op de website, ook al is het dan verborgen achter een uitroepteken waar men moet op klikken.
De werkzaamhedeninfo op de NMBS-website heeft er het hele weekend uit gelegen en leverde alleen foutmeldingen op. Alleen de half- verborgen uitroeptekentjes waren er, als je tenminste naar de detailpagina doorklikt. En de aangepaste dienstregelingen zaten "natuurlijk" niet in de planner.

Groetjes,
Rian
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Bericht door Henk »

Adler schreef:Als hij dan toch absoluut op tijd in Utrecht moest zijn, kon hij (...) aan het loket ook de terugbetaling gevraagd hebben van zijn niet-gebruikt ticket en met de auto naar Berchem gereden.
En dat zou weer een nieuwe discussie uitgelokt hebben want voor de NMBS zijn tickets on line aangekocht "niet terugbetaalbaar, noch omwisselbaar"...
Plaats reactie