Persoon betrokken in ongeval met trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

ja das waar ja
paljas

Bericht door paljas »

260689 schreef:
ah maar stellekes uitwijken den antwerp die toekomt op het spoor waar ze overliepen de 77 die daar effe uitwijkt gemoest is weten hoeveel keer per dag ze stellekes 96 tot aan het perron doen om te veranderen van spoorinde bundel
Jawadde zeg.... van wa voor een land komt gij wel????

En ook al eens van leestekens gehoord?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

paljas schreef:
260689 schreef:
ah maar stellekes uitwijken den antwerp die toekomt op het spoor waar ze overliepen de 77 die daar effe uitwijkt gemoest is weten hoeveel keer per dag ze stellekes 96 tot aan het perron doen om te veranderen van spoorinde bundel
Jawadde zeg.... van wa voor een land komt gij wel????

En ook al eens van leestekens gehoord?
Ik weet dak der op moe lette ja ma agge rap wil type enzo nja srry he.
Bert

Bericht door Bert »

260689 schreef:
paljas schreef:
260689 schreef:
ah maar stellekes uitwijken den antwerp die toekomt op het spoor waar ze overliepen de 77 die daar effe uitwijkt gemoest is weten hoeveel keer per dag ze stellekes 96 tot aan het perron doen om te veranderen van spoorinde bundel
Jawadde zeg.... van wa voor een land komt gij wel????

En ook al eens van leestekens gehoord?
Ik weet dak der op moe lette ja ma agge rap wil type enzo nja srry he.
trager typen hé :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

'Spoorlopers' leren niet uit dodelijk ongeval

Jongeren lopen nog steeds over de sporen

NIEUWKERKEN-WAAS - Jonge treinreizigers hebben niets geleerd uit het dodelijke ongeval van twee weken geleden in het station van Nieuwkerken-Waas, stelde deze krant met eigen ogen vast. Nog elke dag lopen ze over de sporen om sneller de fietsenstalling aan de overkant te bereiken.

Een doordeweekse dag in het station van Nieuwkerken-Waas. Het is 16.50uur, wanneer de stoptrein vanuit Antwerpen richting Gent halt houdt op het spoor 2. Voor een twintigtal pendelaars eindigt hier hun school- of werkdag.

Terwijl de meute het perron afwandelt, richting de slagbomen aan de overweg, twintig meter verderop, stoppen een jongen en een meisje aan de achterkant van de trein. Pal daartegenover, weliswaar gescheiden door de dubbele spoorlijn, bevinden zich de pendelparking en de fietsstelplaats. De scholieren talmen en kijken schichtig om zich heen.

Zodra de trein zich in beweging heeft gezet, springen de twee jongeren op de sporen. Halverwege stoppen ze, om te kijken of er vanachter de vertrokken trein geen tegenligger aankomt. Dat is niet het geval en dus vervolgen ze hun weg naar spoor 1. Intussen staan de andere pendelaars stil aan een gesloten bareel: zij moeten nog oversteken en dan een stuk van spoor 1 afleggen.

Zo moet het ook op dinsdag 2 oktober gegaan zijn bij het tragische ongeval met de achttienjarige T.P. Over de sporen heen volgde de tiener de kortste, maar gevaarlijkste weg naar de fietshalte. Mogelijk deed ze dat vaker, en wist ze uit gewoonte dat er nooit een trein uit de andere richting voorbijraasde op dat tijdstip.

Die dag had de IR-trein richting Antwerpen echter acht minuten vertraging. Het meisje werd verrast door de supersnelle trein, die haar driehonderd meter meesleurde. De kleine overtreding had grote gevolgen: ze overleed in het ziekenhuis.

Wie verwachtte dat het tragische ongeval een mentaliteitswijziging zou teweegbrengen, heeft het mis, zo blijkt uit de steekproef van deze krant. De twee scholieren uit het begin van het verhaal liepen de sporen over onder het oog van onze fotograaf, die nochtans opvallend opgesteld stond.

Een medereiziger, die de fotograaf had opgemerkt, voorspelde het vlak daarvoor: 'Wacht maar, zodra de trein weg is, zult u onmiddellijk prijs hebben. Als je pendelaars aan het einde van de trein ziet wachten - vanuit die positie staan ze tegenover de ingang naar de fietshalte -, weet je het wel.'

Dimitri De Kimpe - zo heet de man - zag het ongeval twee weken geleden met eigen ogen gebeuren. 'Het beeld van dat meisje zal ik nooit vergeten. Al wie dat heeft gezien, zal het nooit meer in zijn hoofd halen tijdwinst boven gevaar te verkiezen.'

Tijdens ons gesprek raasde een IC-trein voorbij, richting Antwerpen. Met een snelheid van 120 tot 140 kilometer per uur, aldus De Kimpe. 'Tegen zo'n trein had dat meisje geen schijn van een kans.'

De Kimpe is elektricien bij spoorwegmaatschappij NMBS. Op zijn werk is het ongeval uitvoerig besproken. 'De NMBS treft geen schuld. Het zijn ten slotte de reizigers die het gevaar opzoeken.'

Wim Dehandschutter
BRON & Foto: HNB

Afbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

En dan nog de meest intelligente reactie van allemaal:

"Iedereen doet het!!"
'Iedereen doet het'

Nele Tiels

NIEUWKERKEN-WAAS - 'Ik loop over de sporen, omdat iedereen dat doet. Als ik het hele eind moet rondgaan via de overweg, verlies ik zeker twee minuten tijd', vergoelijkt Nele Tiels haar overtreding. 'Ik steek wel op een veilige manier over: ik wacht altijd tot de trein goed vertrokken is en de slagbomen zijn opengegaan.' Als we haar vragen of ze niet geleerd heeft uit het dodelijke ongeval, blijkt dat Nele niet weet hoe het meisje om het leven is gekomen. 'Oh, in het vervolg ga ik wel twee keer nadenken.'
BRON: HNB
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

In sommige landen zie je soms dat er een afsluiting staat tussen de 2 sporen. Is dat misschien geen idee?

BDJ
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Bartjedj schreef:In sommige landen zie je soms dat er een afsluiting staat tussen de 2 sporen. Is dat misschien geen idee?

BDJ
Hoge perrons helpen ook al.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Meestal te laat. Ik heb in Mechelen vorig jaar spoorlopers bezig gezien. Ze sprongen zonder moeite van de hoge perrons, maar eens aan de andere kant geraakten ze er niet meer op. Tegen dat ze aan het trapje waren, stond de onderstationschef en 2 man van Securail hen op te wachten. Voor dit maneuver moest een trein worden tegengehouden aan het inritsein :?

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

sinds wanneer komt er een IR in nieuwekerke waas?
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De Ir-trein passeert wel in Nieuwkerken-Waas, maar stopt er niet.

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

er is daar toch alleen de ICg ICc en de stoptrein st. niklaas - antwerpen. de IR draait toch richting temse net voorbij sint niklaas.
Afbeelding
Plaats reactie