Veevervoer Antwerpen-Brussel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Wover schreef: Je begrijpt wat ze zeggen en in geval van nood kunnen ze zich goed genoeg verstaanbaar maken.

Sommige mensen hier mogen wel eens wat respect opbrengen voor hun al dan niet anderstalige medemensen...
Dat geldt voor sommige maar zeker niet voor allemaal.
Als de NMBS zelf toegeeft in een brief aan de ombudsman dat er zich een veiligheidsprobleem stelt door de gebrekkige kennis van de taal dan is er toch iets mis denk ik.
En waarom kan de wissel op de lijn Essen-Jambes niet in Brussel gebeuren in plaats van in Antwerpen ?
Laat die mensen werken in hun eigen landsgedeelte als ze de tweede taal niet machtig zijn.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ongeval in Pécrot was een gevolg van gebrekkige kennis van Nederlands/Frans...
Laatst gewijzigd door Dietrich op 16 okt 2007, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk enkel maar goede ervaringen heb met het treinpersoneel op dat vlak. Als het goed is, mag het ook gezegd worden.

Door de aanspreking van de klanten door de TBG kan je perfect opmaken in welk landsgedeelte je rijdt en zo hoort het ook. Dat je hun tongval hoort, is normaal en dat hebben de Vlamingen die Frans praten even zeer. Ik spreek steevast tegen het personeel in het Nederlands in Vlaanderen en Brussel en schakel over naar Frans in Wallonië ongeacht of ik dan in het Nederlands geantwoord word.

Nederlands blijven spreken op een lijn als Luik-Doornik vind ik gewoon belachelijk en getuigt van weinig ruimdenkendheid.
Wover

Bericht door Wover »

Dietrich schreef:Ongeval in Ronet was een gevolg van gebrekkige kennis van Nederlands/Frans...
Ronet? Bedoel je Pecrot niet? En dat was te wijten aan het feit dat TB's toen nog geen GSM hadden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Wover schreef:
Dietrich schreef:Ongeval in Ronet was een gevolg van gebrekkige kennis van Nederlands/Frans...
Ronet? Bedoel je Pecrot niet? En dat was te wijten aan het feit dat TB's toen nog geen GSM hadden.
Dat was wel aan meer zaken te wijten, beste man. Een ramp als die is steeds een opeenvolging van meerdere gebeurtenissen die elk op zich niet hadden mogen plaatsvinden maar indien individueel plaatsvinden geen ramp veroorzaken maar in schakeling wel.
Wover

Bericht door Wover »

Jeroen schreef:
Wover schreef:
Dietrich schreef:Ongeval in Ronet was een gevolg van gebrekkige kennis van Nederlands/Frans...
Ronet? Bedoel je Pecrot niet? En dat was te wijten aan het feit dat TB's toen nog geen GSM hadden.
Dat was wel aan meer zaken te wijten, beste man. Een ramp als die is steeds een opeenvolging van meerdere gebeurtenissen die elk op zich niet hadden mogen plaatsvinden maar indien individueel plaatsvinden geen ramp veroorzaken maar in schakeling wel.
Ja, maar in ieder geval geen taalproblemen (men zei toen dat de seingever van Waver niet kon communiceren met die van Leuven, omdat beiden geen tweede landstaal kenden (die van Leuven zou geen Frans gekunnen hebben)).
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Bedoelde inderdaad Pécrot. En je zegt het nu zelf dat de seingevers elkaar niet verstonden. Of is dit nu een levende mythe en een verzinsel van enkele mensen? Dacht van niet.

Ik bedoel alleen maar dat er wel degelijk problemen zijn met Frans/Nederlands. Selor is een enorm onbetrouwbaar iets, naar de verhalen die ik al gehoord heb. En dan nog, het is niet omdat je eenmaal een examen deed dat je de rest van je leven goed Frans/Nederlands kan. Ik heb in totaal al 11 jaar Frans en telkens goede examens maar als je mij nu vraagt van een goeie Franse zin te maken dan zit ik vast. (Persoonlijk leer ik een taal alleen door ze veel mondeling te gebruiken.)

Als je als TBG 95% van de tijd in Franstalig gebied rijdt dan zou het mij niet verbazen als een aanzienlijk deel van hen geen Nederlands kan. Maar ik beschuldig dus niet enkel deze mensen.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

http://users.pandora.be/planning/en/48.htm
Het lag dus inderdaad oa aan taalproblemen.

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Bartjedj schreef:http://users.pandora.be/planning/en/48.htm
Het lag dus inderdaad oa aan taalproblemen.

BDJ
Ik vind dat een zeer gevaarlijke uitspraak. Een uitspraak gebaseerd op wat er op een Pandora-website staat van 10 regels lang.

De eventuele taalproblematiek maakt slechts een klein deeltje uit (verwaarloosbaar) van deze tragedie. In deze moderne tijden mag men verwachten dat de techniek menselijke fouten inzake begrip of interpretatie ongedaan maakt....
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Volgens mij kan dat nog elke dag gebeuren hoor... OK, TB's hebben nu een GSM maar als de TB Nederlands spreekt en de seingever Frans en geen van beiden verstaat elkander goed dan zijn we weer in een gevaarlijke situatie beland.

En aangezien Memor nul de botten doet als je door rood rijdt is er dus ook geen op techniek beruste interventie om zo'n zaken te voorkomen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Dietrich schreef:En aangezien Memor nul de botten doet als je door rood rijdt is er dus ook geen op techniek beruste interventie om zo'n zaken te voorkomen.
On-be-grij-pe-lijk! Maar ja, er zijn zoveel zaken die ik niet begrijp en de meesten situeren zich in de NMBS-krochten :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Gregske schreef:Ik praat nooit Frans op de trein, zelfs op de lijn Liège-Lille. 8)
Dan bent ge zelf al even slecht bezig...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

wij wijken effe af :-) terug naar het sardienen verhaal :-)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Jeroen schreef:
Bartjedj schreef:http://users.pandora.be/planning/en/48.htm
Het lag dus inderdaad oa aan taalproblemen.

BDJ
Ik vind dat een zeer gevaarlijke uitspraak. Een uitspraak gebaseerd op wat er op een Pandora-website staat van 10 regels lang.

De eventuele taalproblematiek maakt slechts een klein deeltje uit (verwaarloosbaar) van deze tragedie. In deze moderne tijden mag men verwachten dat de techniek menselijke fouten inzake begrip of interpretatie ongedaan maakt....
Bedankt voor die uitspraak. Het is mijn eigen site, en ik heb mijn bronnen.

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ja, kijk, Bart, met alle respect. Ik vind het leuk dat je zo'n zaken opschrijft, daar kunnen we allemaal nog uit leren maar ik heb verschillende cursussen inzake rampenbestrijding gevolgd en zo'n ramp bespreken op één pagina is te weinig. Zeker als je met de vinger wijst naar één problematiek, de taalproblematiek. Er waren ook nog de onvoldoende seinen op tegenspoor, de verkeerde plaatsing ervan in Waver tov de stopplaats, het gebrek aan communicatie, mogelijk een ontoereikend aanbod in opleiding voor de TB etc etc. Zoals reeds gezegd kan een ramp pas ontstaan door een ketting van al die onvolkomenheden.

Maar no hard feelings, man en back on topic, zoals Steven zei :wink:
Plaats reactie