Pagina 2 van 2

Geplaatst: 03 dec 2007, 19:20
door groentje
Ah, excuseer. Inderdaad, goed mogelijk dat de taalwetgeving hier op elegante wijze wordt ontweken.

Plannen voor Valenciennes-Quievrain

Geplaatst: 08 sep 2011, 18:18
door msts.be
In één van de vorige ODB werd het volgende bericht: de 4 Waalse partijen zouden een voorstel gelanceerd hebben om Quievrain-Valenciennes te heropenen tegen 2015, in het kader van Mons 2015 (dat in dat jaar cultuurstad van Europa is :lol: ). Mogelijk zou de tramway van Valenciennes ook doorgetrokken worden naar Quievrain, maar omdat ze daar in Valenciennes elke 5 minuten van gedacht veranderen zou ik er niet 100% op rekenen.

Deze lijn heeft héél wat potentieel: niet alleen voor de Toyota-trein die vanaf dan via deze lijn zal rijden, maar ook voor Bombardier (ex-ANF). Ze liggen gewoon áán de lijn: gedaan met dat sjacheren van AGC's op diepladers die dan in Brugge afgewerkt worden. En dan zwijgen we nog over doorgetrokken TER-treinen naar Mons.

Het is nu wel de vraag of men die lijn gaat elektrificeren of niet. Zoja kan men er met AM96 vanaf komen, zo nee zullen het automatisch Bi-bi's of diesel-AGC's worden. De diesel-AGC's doen nu al de pendels naar Comines en de Bi-bi's zullen in de toekomst naar Doornik komen.

Nu we toch in die regio zijn: heeft Infrabel nu nog plannen met Quévy ? Met de komst van de Astrides toen had men toch gezegd dat de omschakelbare bovenleiding ging verwijderd worden en de bundelsporen gehalveerd gingen worden ? Is de blok daar nog bemand voor de IR's en de weinige cargo's die van loc wisselen of wordt alles daar al bediend door Mons ? Komen de pendels naar Aulnoye/Maubeuge ooit nog terug of is het definitief gedaan ermee ?

Re: Plannen voor Valenciennes-Quievrain

Geplaatst: 08 sep 2011, 18:23
door Shrek
msts.be schreef:Komen de pendels naar Aulnoye/Maubeuge ooit nog terug of is het definitief gedaan ermee ?
Die waren verlieslatend, maar voor de rekening van de regio (niet van de sncf). Met een politieke wissel in de regio daar zouden ze zomaar kunnen terugkomen. Technisch liep het in ieder geval vlot, het probleem was puur financieel ...

Re: Plannen voor Valenciennes-Quievrain

Geplaatst: 09 sep 2011, 10:57
door Ad Meeuse
Shrek schreef: Technisch liep het in ieder geval vlot, het probleem was puur financieel ...
Maar dat lag dan weer aan de belabberde dienstregeling plus het nu niet bepaald aantrekkelijke overstappen in iets wat nauwelijks meer een station genoemd mag worden.

Ad