Pagina 2 van 3

Geplaatst: 31 mar 2006, 08:47
door MaiKeg
groentje schreef: Bovendien, hoeveel kost zo'n systeem eigenlijk? Want veel meer dan een matrixschermpje en een GPS is dat niet, hoor...
Ik denk niet dat je de prijs van zo'n systeem moet onderschatten... Het wagenpark van De Lijn bestaat uit enorm veel bussen. De nieuwste bussen in eigen regie zouden er eventueel allemaal mee kunnen uitgerust worden. Maar heb je ook al gedacht aan de pachters? Wanneer De Lijn dit ook aan de exploitanten zal verplichten, betekent dit een grote meerkost voor deze bedrijven. Ondertussen zijn er al heel wat beperkingen op het busmaterieel bij de pachters opgelegd door De Lijn, ik denk niet dat iedere pachter akkoord zal gaan met het feit dat elke bus uitgerust moet worden met halte-aankondiging. De Lijn kan natuurlijk ook subsidies geven aan de exploitanten, maar dan wordt het nog een zeer kostelijke zaak...

Momenteel staat het net van De Lijn helemaal nog niet op punt, dus ik blijf erbij dat het geld voorlopig geïnvesteerd moet worden in een goede exploitatie, vooraleer het te gebruiken voor wat extra "comfort" voor de reiziger.

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 31 mar 2006, 09:09
door groentje
Dan verschillen we hierin van mening, geen probleem, toch? :wink:
Ik vind correcte en toegankelijke informatie horen bij de kernopdracht van het openbaar vervoer. En je kan natuurlijk de chauffeurs verplichten om (op zijn minst) elke hoofdhalte auditief aan te kondigen via de luidspreker in elke bus, zoals in Zwitserland, maar dan maak je je natuurlijk niet populair bij de vakbonden.
Maar al bij elkaar kost zo'n systeem niet meer dan een fractie in vergelijking met de eigenlijke bus. Je zal in elk geval met het bespaarde bedrag geen nieuwe buslijn kunnen introduceren, laat staan een nieuwe tramlijn. En voor de pachters zouden overgangsmaatregelen zeker mogelijk moeten zijn, hé. Sorry, wat de MIVB kan, de meeste Duitse busmaatschappijen, de RATP... Dat moet De Lijn ook kunnen.

Geplaatst: 31 mar 2006, 12:30
door Portbou
Steven schreef:de huidige intbiljetten zijn bijna allemaal vermeld voor welke trein ze bedoeld zijn :-) en in belgie worden int biljetten voor een vaste datum verkocht die kan je dus al zeker geen twee maand gebruiken :-)
Sorry maar je hebt ongelijk.
Als ik een biljet Brussel-Milano koop dan is dat twee maanden geldig.

Maar het heeft geen zin om hierover nog verder te discussieren, we zijn off-topic.

Goedemiddag.

Geplaatst: 31 mar 2006, 20:55
door MaiKeg
groentje schreef:Dan verschillen we hierin van mening, geen probleem, toch? :wink:
Inderdaad, en daar heb ik ook geen enkel probleem mee ;). Het is een kwestie van het afwegen van voor- en nadelen in verhouding met de kostprijs, en ik vond het gewoon interessant om er even wat dieper op in te gaan. ;)

We zien wel wat de toekomst biedt...

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 31 mar 2006, 21:44
door RhB
En ik geloof dat iedereen wel een mond heeft om iets te vragen. En tot nu toe ben ik tijdens een rit op een onbekende buslijn er altijd op de juiste plaats afgeraakt. Voordien wel even aan de chauffeur gemeld waar ik moest zijn, en plaats genomen niet ver van de chauffeur.

En in het geval van Wijgmaal, heb ik eerder het vermoeden dat deze vrouw verstrooid was, en dat zelf niet wil toegeven, dus wil afschuiven op de NMBS.
Wat de loketbediende betreft, over de omstandigheden kan ik me niet uitspreken. De verwijzing naar de ombudsdienst was wel een juiste stap.

Geplaatst: 31 mar 2006, 23:32
door groentje
Doe ik ook. Maar gelukkig ben ik zelf bij de pinken, want als het van de bestuurders zou afhangen, was ik al veel vaker mijn halte voorbij gereden. Dat is nu beperkt gebleven tot 1 ernstige keer, de chauffeur van de TEC van de bus Leuven-Jodoigne was vergeten dat ik eraf moest in Vaalbeek, uiteindelijk ben ik er pas uitgeraakt in Wallonië. En het regende. :roll:
En in Antwerpen heb ik al af en toe een snauw als reactie gekregen als ik vroeg om me te waarschuwen :? . Of de bestuurder wist het zelf niet, heel vaak kennen ze wel de route en de haltes, maar de naam van de haltes is op langere lijnen onbegonnen werk.
Daarom blijf ik erbij, dat een halteaankondiging noodzakelijk is.

Geplaatst: 01 apr 2006, 16:41
door RhB
In Frankfurt am Main werden alle haltes auditief gemeld. Dat was met een bandje. Was de tram bus vertrokken van een halte moest de bestuurder op een knopje duwen en werd de volgende halte omgeroepen.

Met een kleine investering kan men al heel wat bereiken. :wink:

Als de bestuurder er met zijn hoofd niet bij is, dan ging dit systeem wel de mist in. :roll: Echter, zo heb ik Frankfurt leren kennen.

Geplaatst: 01 apr 2006, 19:14
door Jonathan
Op de kusttram wordt dat ook gedaan :!: Daar is het ook een bandje waar een vrouw de hele tijd zegt: volgende halte: Bredene-Aan-Zee (voorbeeld).

Geplaatst: 01 apr 2006, 21:28
door MaiKeg
Jonathan schreef:Op de kusttram wordt dat ook gedaan :!: Daar is het ook een bandje waar een vrouw de hele tijd zegt: volgende halte: Bredene-Aan-Zee (voorbeeld).
Inderdaad. Maar in België zijn dat wel allemaal automatische systemen hoor. Zelf op een knopje drukken zal niet goed komen met de vakbonden, vrees ik...

Halte-aankondiging wordt in België toegepast op:
- MIVB-net (Brussel)
- De Lijn Hermelijnen (Gent & Antwerpen)
- De Lijn Kusttrams

Bij de TEC is men momenteel ook bezig met proeven voor halte-aankondiging.

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 01 apr 2006, 21:35
door groentje
En als zelfs de Walen het kunnen :twisted:

Geplaatst: 01 apr 2006, 22:28
door Ruben
MaiKeg schreef:Halte-aankondiging wordt in België toegepast op:
- MIVB-net (Brussel)
Gebruiken ze dat daar al op het hele net? :shock: Ik wist het alleen van de metro. De laatste keer dat ik daar een tram genomen heb, was deze zomer en daar heb ik dat alleszins niet gezien. Van de bussen heb ik al helemaal geen idee want dat is al meerdere jaren geleden denk ik dat ik nog in een MIVB-bus gezeten heb.

Geplaatst: 01 apr 2006, 22:35
door Steven
de meeste mivb bussen zijn er van voorzien (ik denk da je ga moeten zoeken om er eentje te vinden zonder)

Geplaatst: 01 apr 2006, 22:39
door groentje
Ruben schreef:
MaiKeg schreef:Halte-aankondiging wordt in België toegepast op:
- MIVB-net (Brussel)
Gebruiken ze dat daar al op het hele net? :shock: Ik wist het alleen van de metro. De laatste keer dat ik daar een tram genomen heb, was deze zomer en daar heb ik dat alleszins niet gezien. Van de bussen heb ik al helemaal geen idee want dat is al meerdere jaren geleden denk ik dat ik nog in een MIVB-bus gezeten heb.
Daar heb je de zwakke plek te pakken. De oudere trams (PCC) hebben geen halteaankondiging, hoewel het de bedoeling is om het ook wel te installeren. Nieuwe trams en bussen (en de meeste metrostellen) hebben wel al halteaankondiging, soms zelfs visueel én auditief.

Geplaatst: 02 apr 2006, 00:19
door MaiKeg
groentje schreef: Daar heb je de zwakke plek te pakken. De oudere trams (PCC) hebben geen halteaankondiging, hoewel het de bedoeling is om het ook wel te installeren. Nieuwe trams en bussen (en de meeste metrostellen) hebben wel al halteaankondiging, soms zelfs visueel én auditief.
De oudste reeksen PCC hebben inderdaad geen halte-aankondiging, evenals de oudste reeks standaardbussen (Van Hool A500), dacht ik.

'k Ben zelf geen Brusselaar (helemaal niet zelfs), dus don't shoot me if I'm wrong. :)

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 02 apr 2006, 11:26
door AM80
MaiKeg schreef:
groentje schreef: Daar heb je de zwakke plek te pakken. De oudere trams (PCC) hebben geen halteaankondiging, hoewel het de bedoeling is om het ook wel te installeren. Nieuwe trams en bussen (en de meeste metrostellen) hebben wel al halteaankondiging, soms zelfs visueel én auditief.
De oudste reeksen PCC hebben inderdaad geen halte-aankondiging, evenals de oudste reeks standaardbussen (Van Hool A500), dacht ik.

'k Ben zelf geen Brusselaar (helemaal niet zelfs), dus don't shoot me if I'm wrong. :)

Grtz,
Maikel
Zelfs de A500 heeft een visuele aankondiging, al werkt die nietaltijd optimaal hoor :-)

AM80