Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

Steven schreef:de stroom zal altijd beperkt worden bij het begin, dit om het doorbranden van de bovenleiding te voorkomen. Want door elke draad waar een stroom door vloeit ontstaat er warmte, joule-effect genaamd.
Lok kan zijn vermogen in het begin ook niet kwijt.
Vermogen is snelheid maal trekkracht . Trekkracht is "grof" 1/3e lokgewicht.
Het vermogen bij maximale trekkracht bij 1kmh is 1/10e van vermogen bij maximale trekkracht en 10kmh....
Dat vermogen loopt daarom op tot ik schat 20-40 kmh, dan zakt trekkracht omgekeerd evenredig met de snelheid indien vermogen maximaal blijft.

De"regeling" van dat vermogen bij het optrekken is weer een andere zaak, met andere soorten stromen tot gevolg
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 1805

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door HLE 1805 »

Adler schreef:
HLE 1805 schreef:
Adler schreef:De 1600 heeft een vermogen van 4650 kW.
Op 1500 V is dit dus 3100 A.
Kan het Nederlandse bovenleiding zo vele ampères werkelijk weerstaan?
De meeste lijnen in Nederland zijn voorzien voor een maximum stroom van 4000 A.

Betekent dit de onderstations tot 4000 ampères kunnen tolereren of dit naar de tolerantie van de draad verwijst?
pietje

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door pietje »

kleine opmerking, op de nederlandse (en Franse) 1500V wordt er door vele locs aangezet met beide panto's op, dus de stroom zal zich verdelenover beide afnemers.
Hoe dit met ander materiaal in andere landen zit weet ik niet.
HLE 1805

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door HLE 1805 »

pietje schreef:kleine opmerking, op de nederlandse (en Franse) 1500V wordt er door vele locs aangezet met beide panto's op, dus de stroom zal zich verdelenover beide afnemers.
Hoe dit met ander materiaal in andere landen zit weet ik niet.

In Duitsland is de oprichting van twee stroomafnemers meestal niet nodig, met uitzondering van enkele historische locomotieven met oude stroomafnemers. Als het winter is bovenleiding bevriest, zijn vaak zowel stroomafnemer opgericht.

De grenswaarden voor de stroomsterkte zijn in Duitsland meestal op 600 A. Op hogesnelheidslijnen zijn soms tot 900 en S-Bahn netwerken 1000. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;) .
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Als ik de vraag goed begrijp, was er eigenlijk gevraagd wat de maximum stroom is die uit de bovenleiding kan gehaald worden.
Er zijn in Belgie 3 verschillende maxima voor de 3000V lijnen, 1800 A, 2500 A en 4000 A.
De meeste lijnen zijn 2500 A max.
Enkel Leuven-Brussel NZ- Halle en Berchem-Antwerpen Luchtbal zijn 4000 A max.

De 25 kV lijnen zijn 500A of 1500 A maximum.
Voor een machinist is die stroom niet te zien, want de "stromen" van de andere zie je niet.
Je ziet natuurlijk wel de spanning naar beneden gaan als een andere aanzet, dan kun je eventueel even wachten tot de spanning terug stijgt om dan pas door te trekken..
Die verschillende maxima wil dat zeggen dat de bovenleiding dikker is of meer draden bevat , of is het de beveiliging van het onderstation ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door nighttrain »

Als ik mij niet vergis trokken we vroeger op de T 23 en T 22,T27 tot 400A per groep voor we in de rode zone kwamen.Dus er waren 2 groepen per loc.
In elke stand van de manipulator van R over S naar SP kwamen we bij het aanzetten altijd over de 300A ,logisch want we zochten de max kracht door met de krachtbol naar beneden te trekken. Dus om de fameuze zaagtand stroomkurve te krijgen.Naargelang de last kwamen we natuurlijk het snelst terug rond de 100A uit bv aan 130km/h.
2 pantos enkel bij aanzetten van zware lasten of voorverwarming(clim) van reizigersmateriaal.
2 pantos ook bij type tramway bovenleiding dus 1 rijdraad in rangeercentra of lokale verbindingen..
Als de lijnspaning te laag wordt ,gaat de DUR er toch uit(mey een schok als gevolg),dus kan je maar beter zacht aanzetten en uw stroomafname beperken tot max 150A,is perkekt te regelen met op de krachtbol te duwen om eventjes minder stroom te trekken.De stand van de JH is te volgen met de lichtjes boven de zitplaats van de TB.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:Als ik mij niet vergis trokken we vroeger op de T 23 en T 22,T27 tot 400A per groep voor we in de rode zone kwamen.Dus er waren 2 groepen per loc..
Dan was jij voorzichtig met de 27, want die is toch stukje sterker dan die andere twee...
Alhoewel die 27 is na een tijdje ook beperkt in stroom meen ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:Als ik mij niet vergis trokken we vroeger op de T 23 en T 22,T27 tot 400A per groep voor we in de rode zone kwamen.Dus er waren 2 groepen per loc..
Dan was jij voorzichtig met de 27, want die is toch stukje sterker dan die andere twee...
Alhoewel die 27 is na een tijdje ook beperkt in stroom meen ik.
Het is 17 jaar geleden dat ik met deze locs heb gereden dus de exacte stromen weet ik niet zo goed meer van buiten.zal morgen eens kijken in mijn doc.
Doch het aanzetten en dus de nodige kracht die je wil uitoefenen hangt af van verschillende parameters zoals adhesie,confort voor de reiziger alsook het voorkomen van koppelingsbreuken bij goederentreinen.
Het opzetten v/d 2de panto kan ook nodig zijn om de ijslaag van de rijdraad te breken,bij het klaarmaken v/d loc.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door Steven »

Bij een reeks 27 heb je verschillende extra meters staan (idem voor de rest van dezelfde familie), een A-meter per tractiegroep (dus per hakker) en een A-meter voor het totale stroomverbruik. laat u niet misleiden door die A-meter per groep. het is niet omdat je daar 2 keer 400A hebt dat het totaal eenvoudigweg 800A is. Dit hangt af van de angelegde spanning op de motor op dat moment, terwijl de totaal meter het verbuik weergeeft dat je afneemt van de bovenleiding bij U= spanning op bovenleiding op dat moment.

Het is inderdaad zo dat een treinbestuurder niet kan zien hoeveel andere collega's verbruiken binnen een zelfde zone. Je kan inderdaad enkel afgaan op de meter van de bovenleiding om een idee te hebben of er veel of weinig verbruik is in die zone maar dat is dan ook al. Je zal (en is verplicht trouwens) uw aanzetkracht deels aten bepalen door de waarde van de bovenleidingspanning.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door Adler »

dentheo schreef: Voor een machinist is die stroom niet te zien, want de "stromen" van de andere zie je niet.
Je ziet natuurlijk wel de spanning naar beneden gaan als een andere aanzet, dan kun je eventueel even wachten tot de spanning terug stijgt om dan pas door te trekken..
Die verschillende maxima wil dat zeggen dat de bovenleiding dikker is of meer draden bevat , of is het de beveiliging van het onderstation ?
De maxima worden in de eerste plaats bepaald door de maximum stroom die de tractie-onderstations kunnen leveren.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
HLE 1805 schreef:
Adler schreef:De 1600 heeft een vermogen van 4650 kW.
Op 1500 V is dit dus 3100 A.
Kan het Nederlandse bovenleiding zo vele ampères werkelijk weerstaan?
De meeste lijnen in Nederland zijn voorzien voor een maximum stroom van 4000 A.
Als we spreken van 1500V of 3300V gelijk spanningsonderstations,moeten we wel rekening houden dat deze om de 25km een nieuwe bovenleidingssektie voeden(tegenover 6+/-60km voor 25KV) ,wat ongeveer het equivalent is van max 4 à 5 treinen onder dezelfde voeding.Dus de theoretische max capaciteit moet geleverd worden ,als we ons voorstellen dat binnen die 25km op hetzelfde ogenblik 4 à 5 zware treinen zullen optrekken.
Betreft mijn inbreng van 400A stroomafname.Natuurlijke is het vermogen in verhouding met de klemspanning van de motor en eventuele veldbeinvloeding met de krachtbol.
Jules

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door Jules »

Het is zoals hierboven al vermeld. De aanzet stroom wordt beperkt door de maximale stroom in de motor. Bij alle tractiematerieel dat uitgerust is met elektronische aanzetting m.a.w. geen JH is de aanzetstroom aan de bovenleiding klein omdat de spanning bij aanzet klein is.

Bij een eurostar op 3000V kom je slechts bij een 120km/h aan de maximale stroom en dan duurt het niet zo lang meer alvorens je aan 160 komt. De maximale stroom wordt ook beperkt door de vermogen curve van de motoren als de snelheid groter wordt.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door dentheo »

Jules schreef: De maximale stroom wordt ook beperkt door de vermogen curve van de motoren als de snelheid groter wordt.
dat geloof ik niet .... zolang je "vol" vermogen rijdt verbruik je "vol" stroom, snelheid onafhankelijk.... de trekkracht gaat door zijn knieen niet de stroom...
Theo
Groeten vanop de Heide
Jules

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door Jules »

Als je dat niet gelooft raad ik je sterk aan de tractiegrafieken van een locomotief of zijn motoren eens te bekijken. Dan moet je eens naar het laatste gedeelt kijken waar je een exponentieel dalende curve krijgt. Dat exponentieel gedeelte is de grens van het maximale vermogen. Wat ook logisch is. Als je een vermogen hebt van 1MW bij aanzet is de panning laag en mag de stroom maximaal zijn, naarmate de snelheid stijgt, stijgt de spanning op de motor, en aangezien het vermogen nog altijd stroom x spanning is zal je op het einde minder stroom moeten sturen of je verbrandt de motor. En de trekkracht gaat nu net door zijn knieen omdat de stroom beperkt wordt.
pietje

Re: Maximale stroomsterkten van Belgische en Nederlandse e-locs

Bericht door pietje »

De spanning op de bovenleiding is toch constant, die op de motoren ook dus maximaal vermogen is toch gelijk aan maximale stroomafname?
We hebben het hier toch over mederne locs/stellen met draaistroommotoren?
Ik weet ook dat die met aanzetweerstanden daar hun vermogen "opstoken" tijdens het aanzetten, maar dat is toch enkel bij het oudere materiaal.
Plaats reactie