Elders in Europa is het beter aangepakt dan op de HSL-Zuid. Elders werkt het wel. Zoals op de Betuweroute. Zoals in Zwitserland, enz. De oorzaak van de problemen op de HSL-Zuid is *niet* ERTMS maar de manier waarmee de verantwoordelijken daarmee zijn omgegaan.Adler schreef:Wat ik dus niet begrijp is dat verschillende heel belangrijke personen op Europees niveau, zoals bv. Michael Clausecker, directeur-generaal van Unife, en Karel Vinck, Europees coordinator voor ERTMS, op allerlei congressen komen vertellen wat een groot succes ERTMS wel is in Europa en zelfs daarbuiten, terwijl een project dat nu al minstens 8 miljard euro heeft gekost al jaren ongebruikt is omwille van problemen met ERTMS. Ik tel daarbij nog niet de gederfde inkomsten van al die jaren. Die HSL-lijn is niet zomaar een klein projectje maar is samen met de Betuweroute momenteel het belangrijkste ERTMS-project in Europa.
Precies. Dat is niet meer dan een voor AnsaldoBreda en HSA welkome smoes, waarvoor ze beide hun eigen redenen hebben.Adler schreef:Wat Bombardier betreft, die HSL lijn is in eerste instantie gebouwd om er de treinen van AnsaldoBreda op te laten rijden die ook al jaren niet kunnen geleverd worden, ook zogezegd omwille van ETCS, alhoewel dat maar een van de vele problemen zal zijn waarmee AnsaldoBreda kampt en die ETCS voor hun een welgekomen uitvlucht is om alle andere problemen te verbergen.
Groetjes,
Rian