Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Asterix »

deadlock schreef:Elk uur vind ik eigenlijk nog wat aan de krappe kant. Ieder uur één intercity en één stoptrein komt al meer in de buurt. Idealiter rijdt er ieder half uur een intercity én een stoptrein. Dus 4 treinen per uur. Volgens mij kan dit eenvoudig rendabel gemaakt worden.
Akkoord maar ik heb het over de dienstverlening in het holst van de nacht. Een nachtelijke stoptrein voor de kleinere haltes zou uiteraard ook welkom zijn.

Ik kan maar moeilijk geloven dat Steven zijn argument dé reden is om die treinen niet te laten rijden. Hoeveel procent van het personeelsbestand heeft men hiervoor nodig? Op de meeste IC-A's zit men nu al met twee TBG's.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

dus mijn punt is geen reden om die treinen te laten rijden, daarom dat het rijdend personeel gemiddeld 50 tot over de 100 vrije dagen achter staat ??? als je ons nu nog meer dagen laat rijden wanneer gaan we onze vrije dagen opnemen? heb jij een idee vanaf welk punt een trein rendabel kan zijn? vanaf een bezettingsgraad van 75%, dat haal je nooit op de meeste verbindingen, ik schat dat de IC A zowat de enigste is die dat zal halen en dat zal nog een randgeval zijn.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door FLV-FGSP »

Het goederenvervoer is aan het instorten, het tekort aan TB's bij Reizigers zal snel opgelost zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:Het goederenvervoer is aan het instorten, het tekort aan TB's bij Reizigers zal snel opgelost zijn...
ni overdrijven he, het is dalende, instorten beschouw ik als zo goed als gedaan en dat is er over. Het goederenvervoer bestaat uit meer dan enkel de staaltransporten of de chemie hoor, het containervervoer is nog steeds stijgende zover ik weet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Shrek »

het goederenvervoer is helemaal niet aan het instorten, het fluctueert gewoon veel meer dan het reizigersvervoer. Ik vermoed (hoop) dat de vervoerders ook wel weten dat er in het transport vette en magere jaren zijn :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Asterix »

Steven schreef:dus mijn punt is geen reden om die treinen te laten rijden, daarom dat het rijdend personeel gemiddeld 50 tot over de 100 vrije dagen achter staat ??? als je ons nu nog meer dagen laat rijden wanneer gaan we onze vrije dagen opnemen? heb jij een idee vanaf welk punt een trein rendabel kan zijn? vanaf een bezettingsgraad van 75%, dat haal je nooit op de meeste verbindingen, ik schat dat de IC A zowat de enigste is die dat zal halen en dat zal nog een randgeval zijn.
Ik begrijp de ergernis van het personeel maar als dat nu al gaat dienen als parameter om al dan niet broodnodige dienstverlening aan te bieden buiten stakingsdagen, is de macht van het werkvolk nòg groter dan ik al dacht. Ik kan mij nu echt niet van de gedachte ontdoen dat enkele extra treinen nu hét verschil gaan maken op een personeelsbestand als dat van de NMBS. Daarenboven maak ik mij sterk dat een bezettingsgraad van 75% op een tweeledig stel probleemloos zal worden gehaald op de IC A-verbinding, ongeacht het uur. Tot slot vind ik het verbazend dat dit argument opeens wordt gehanteerd. Ik heb altijd gedacht dat rendabiliteit nu eens een term was die men in de wereld van het Belgische OV niet wilde kennen....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

Je overdrijft weer hoor jeroen, rendabiliteit is altijd bij elke sluiting en schrapping als eerste aangevoerd bij de redenen voor het nemen van bepaalde beslissing.
Het IC/IR plan van 84 heeft deze ook aan de basis liggen. De manier waarop men dit aan het publiek duidelijk maakt mag dan verschillen. maar jij wil dus treinen laten rijden ook al is er geen personeel voor. Dan wil je ook niet geweten hebben dat een x aantal schrappingen per dag van treinen ontstaan zijn door ziektes van personeel die niet kunnen vervangen worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Je overdrijft weer hoor jeroen, rendabiliteit is altijd bij elke sluiting en schrapping als eerste aangevoerd bij de redenen voor het nemen van bepaalde beslissing.
Het IC/IR plan van 84 heeft deze ook aan de basis liggen. De manier waarop men dit aan het publiek duidelijk maakt mag dan verschillen. maar jij wil dus treinen laten rijden ook al is er geen personeel voor. Dan wil je ook niet geweten hebben dat een x aantal schrappingen per dag van treinen ontstaan zijn door ziektes van personeel die niet kunnen vervangen worden.
Rendabiliteit is een drogreden, uitgevonden door de politiek. Rendabiliteit en OV gaan, globaal genomen, nu eenmaal niet samen. Moest men werkelijk met rendabiliteit rekening houden, er zouden bijlange niet zoveel treinen richting de zogenaamde Oostkantons rijden. Of het gros van de sociaal minder sterke groepen zou niet zo voordelig kunnen reizen. Indien rendabiliteit echt een issue zou zijn, zou men perfect verschillende treinnummers of zelfs hele verbindingen kunnen schrappen en dat personeel dan elders laten draaien. Maar zoiets zal niet gebeuren, dat weet jij ook. Tot zover de rendabiliteit bij de spoorwegen.

Als men nu al eens al die dubbele TBG-bezettingen 's avonds en 's morgens op de IC-A's en IC-E's zou vervangen door één TBG, dan spaart men al volk uit. Nu zie ik die doorgaans in elkaars weg lopen. Die Oostendse bestuurder die in Welkenraedt 's nachts maar zit te zitten, kan je ook al laten rijden. Zo schiet je al aardig op. Men moet natuurlijk wel willen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

die dubbele bezetting afschaffen? heb jij enige idee om welke reden die er gekomen is? Man man man. Ik hoor , sorry lees hier de strafste uitspraken met momenten zonder dat bepaalde mensen eens nadenken over de echte reden waarom bepaalde zaken bestaan en waarom andere er niet zijn.
Die dubbele bezetting heeft alles te maken met veiligheid.
Rendabiliteit als een drogreden bezien is verkeerd. Het is niet de meest doorslaggevende factor maar ze zal altijd wel een beetje meespelen. Hoeveel (hoor ik u al denken)? Dat zal afhangen van verschillende factoren in functie van de verbinding.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door K V B »

Steven schreef: heb jij een idee vanaf welk punt een trein rendabel kan zijn? vanaf een bezettingsgraad van 75%, dat haal je nooit op de meeste verbindingen, ik schat dat de IC A zowat de enigste is die dat zal halen en dat zal nog een randgeval zijn.
Een klokvaste IC net kan je rendabel uitbaten vanaf een gemiddelde bezettingsgraad van rond de 35%. Dat bewijzen toch de DB en de SBB...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door K V B »

Jeroen schreef: Rendabiliteit en OV gaan, globaal genomen, nu eenmaal niet samen. Moest men werkelijk met rendabiliteit rekening houden, er zouden bijlange niet zoveel treinen richting de zogenaamde Oostkantons rijden.
Dat hangt er maar van af. Ik ken genoeg voorbeelden van goed en frequent openbaar vervoer dat aangeboden wordt door partikuliere bedrijven die het uiteindelijk om de winst te doen is.
Japan is hier een goed voorbeeld. Partikulier busvervoer in sommige Europese landen een ander.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door deadlock »

Ik verbaas me er als Nederlander over hoe verwend wij hier zijn in dit kleine landje als het om openbaar vervoer gaat. Ieder half uur een trein in praktisch iedere uithoek van het land (en 's avonds na de spits (vanaf een uur of 20:00) soms eentje per uur, wat het wettelijke minimum is) en tussen de grote steden vaak 4 tot 6 keer per uur een intercity en vier tot zes keer per uur een stoptrein.

Het verbaast me absoluut niet dat er in omringende landen minder van de trein gebruik gemaakt wordt. In Duitsland is het belachelijk duur (in België dan weer belachelijk goedkoop, geen wonder dat er een bezettingsgraad van 75% nodig is om een trein rendabel te maken) en de frequenties liggen laag. Zelfs de grote steden worden op slechte dagen (zaterdagen en zondagen) vaak maar om het uur bediend. Maar ook een trein die slechts één keer per uur rijdt is niet zo interessant. Reden; Ik moet mijn reis gaan plannen omdat ik geen zin heb om bijna een uur op een station te gaan wachten als ik moet overstappen. Of laatste treinen die om 20:00 al vertrekken. De NMBS moet de kaartjes (gefaseerd) 20% duurder maken om een betere kostendekking te krijgen en ongeveer twee keer zoveel treinen laten rijden. Vooral ook lijntjes waar nu maar een keer per uur een stoptrein rijdt. Dat zorgt er voor dat het aantrekkelijker wordt om met de trein te gaan. Je ziet hier ook hele duidelijke reizigersgroei (tientallen procenten per jaar op sommige lijnen) op lijnen die openbaar zijn aanbesteed en waar een nieuwe vervoerder op zit (bijvoorbeeld Syntus in de Achterhoek en Twente maar zeker ook Arriva in zowel het noorden als zuiden).
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door K V B »

deadlock schreef: Het verbaast me absoluut niet dat er in omringende landen minder van de trein gebruik gemaakt wordt. In Duitsland is het belachelijk duur (in België dan weer belachelijk goedkoop, geen wonder dat er een bezettingsgraad van 75% nodig is om een trein rendabel te maken) en de frequenties liggen laag. Zelfs de grote steden worden op slechte dagen (zaterdagen en zondagen) vaak maar om het uur bediend. Maar ook een trein die slechts één keer per uur rijdt is niet zo interessant. Reden; Ik moet mijn reis gaan plannen omdat ik geen zin heb om bijna een uur op een station te gaan wachten als ik moet overstappen.
Het kan in sommige delen van Duitsland wel beter, maar aan de andere kant is de manier waarop de verschillende vervoersmodi vaak geïntegreerd zijn best wel iets waar men zelfs in Nederland wat van kan leren. En in gebieden waar de bevolkingsdichtheid het toelaat is de aangeboden frekwentie ook best goed.
Verder is Duitsland naar mijn mening niet "belachelijk duur". Als je in Duitsland enkel met R of RE treinen reist kom je aan vergelijkbare prijzen (voor een vergelijkbare dienst) als in Nederland. En er zijn best wel mogelijkheden om de prijs te drukken.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door deadlock »

RE en RB zal allemaal best wel vergelijkbaar zijn, maar met die modaliteiten stap ik in Enschede in om 4:15 en ik ben om 18:15 in Puttgarden. Ter vergelijking; Met de IC kan het in 4 uur en een beetje. Met RE en RB kost het dan misschien (in het weekend, door de week is het duurder) 35€ maar met de IC(E) kost dat zelfde ritje ongeveer een keer of 4 meer. Dat is op regelmatige basis niet te doen en een Bahncard 50 is onbetaalbaar.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door 260689 »

IC-A heeft om die reden 2 TBG's mee:
1) Heb je die trein al eens goed bekeken??? 12 I11 rijtuigen.
2) Die trein zit dag in dag uit altijd vol (enkel de laatste 2 a 3 treinen van de dag)
3) Lijn 2 zal hier ook wel ergens voor tussen zitten dat die met 2 moeten zijn (maar is niet zeker)
4) ...
Plaats reactie