Genkse senioren voelen zich benadeeld

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Dietrich »

Inderdaad de Woodstockgeneratie zijn nog geen bejaarden hoor. :D

Verder ga ik akkoord met de meerderheid. En van onbeschofte mensen op straat/OV kan ik voluit meespreken, maar ik ga over tot de negeer-taktiek, dat kost mij de minste energie(verspilling).
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door jan_olieslagers »

Molenbruch Y. schreef: Toen ik er vanochtend om 9 uur passeerde, stonden er hoop en al tien
Hm. Die zullen dan zeker goede connecties gehad hebben, om toch door te dringen tot www.deredactie.be ...

Maar dit pleit inderdaad wel voor het gezond verstand van de anderen!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Stevie Wonder

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Stevie Wonder »

Nu wordt het erg ze rijden al gratis met bus en tram en rijden voor 5€ (voor 200 bef.) Van Genk naar Blankenbergen om daar te gaan eten met zicht op zee en dan terug naar huis komen. Ze zouden blij moeten zijn dat ze die voordelen krijgen een aantal jaren geleden hadden ze die voordelen niet en nu wel. Ze krijgen al heel wat voordelen en nog klagen ze. :( Ik noem dit een trieste zaak en een bekrompen geest van die mensen.
Dietrich

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Dietrich »

Het moest maar ne keer oorlog zijn, dan waren er bijna geen treinen! :mrgreen: :lol:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Asterix »

Dietrich schreef:Het moest maar ne keer oorlog zijn, dan waren er bijna geen treinen! :mrgreen: :lol:
Of ze reden naar koudere gebieden..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Dietrich schreef:Het moest maar ne keer oorlog zijn, dan waren er bijna geen treinen! :mrgreen: :lol:
Of ze reden naar koudere gebieden..... :mrgreen:
die warmen tegenwoordig ook al op, ge weet wel broeikaseffect, misschien hebben die mensen hun verstand er al last van?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Patrick »

Vertrekken vóór 09.01 mag niet, terugkeren in de spits mag dan weer wél...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door groentje »

De avondspits is iets meer gespreid, hé, Patrick.
Kijk, ik gun de gepensioneerden hun voordelig tarief (als spoorman heb ik trouwens nog minder te klagen, ik reis voor nop), maar het is inderdaad niet helemaal correct. Dat het dan nog niet goed is, getuigt van ondankbaarheid.
Maar ik dit zijn discussies om op café te voeren, eens flink ruzie over te maken, en alles terug goed te maken bij een pint :mrgreen:
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door KB »

Natuurlijk kan je met zulke voordelige tarieven niet te veel verwachten, maar ik kan ze toch wel deels begrijpen. De reistijden vanuit Genk naar de rest van het land zijn aan de lange kant. Ik heb het even nagekeken, als je door de week om 8u50 in Genk vertrekt naar bijvoorbeeld Blankenberge dan kom je daar pas aan om 11u49, net geen 3 uur rijden dus. Maar kan je meer verwachten voor die prijs?
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Steven »

meer verwachten kan je niet, ze moeten ergens een lijn trekken en dat hebben ze dan ook gedaan, zoals eerder gezegd is niemand die hen gaat verbieden om een eerste deel van hun traject met een ander type biljet te betalen en dan een tweede deel aan het seniorentarief. Nu is het wel zo dat nogal veel Belgen de gewoonte hebben het onderste uit de kan te willen en dit onder de vorm van max voordeel hier of ginder.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door wimpiespoor »

In die korting voor senioren (ik ben binnen enkele jaren zelf ook senior) lopen twee dingen door elkaar: het commerciële belang van de vervoerder, en politieke belangen in de samenleving.
Het commerciële belang van de vervoerder is om een zo hoog mogelijke verhouding tussen opbrengsten en in te zetten capaciteit te krijgen. Een middel daarvoor is het geven van korting in de daluren. Reizigers hebben daardoor een prikkel om de spits te vermijden en maken door de korting wellicht ook extra reizen (vullen van lege stoelen). Het is de verantwoordelijkheid van de vervoerder om op deze manier prijspolitek te voeren. Dit heeft verder niets met bijvoorbeeld sociaal beleid te maken.
Politieke overwegingen kunnen er toe leiden dat de overheid aan bepaalde personen of groepen van personen korting op het tarief wil geven. Deze korting èn de daaruit voortvloeiende extra kosten dienen dan echter wel voor rekening van de overheid te komen.
Het probleem bij de NMBS is, dat volstrekt niet duidelijk is, welke kortingen een commercieel karakter hebben en welke kortingen politiek van aard zijn. In de vergoeding van de Belgische staat aan de NMBS is bij mijn weten geen aparte post opgenomen voor politiek bepaalde kortingen. En daardoor loopt bij elke wijziging in het kortingensysteem de discussie over de commerciële kant en de politieke kant van de zaak door elkaar. In het geval van de seniorenkorting die nu aangepast is, lijkt het mij dat de NMBS poogt de negatieve commerciële effecten van een uit politieke overwegingen opgelegde korting (die klaarblijkelijk niet financieel door de overheid wordt gecompenseerd) te beperken.
Wim
Trammist

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Trammist »

Grr... mijn eigen grootouders vinden seniorentickets ook al te duur... :?
maar neem het hen niet kwalijk, zij hebben nog geweten dat een retourtje naar de walen amper 400BEF kostte... :twisted:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Steven »

ik denk dat ze sommige van die mensen af en toe is meer moeten confronteren met de werkelijke prijs van de zaak en dan laten zien wat ze zelf moeten betalen.
Trammist

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door Trammist »

Heb ik ook al gedaan. Ik heb ze eens getoond dat een retourtje in normaal tarief van Turnhout naar Saint-Ghislain €38,80 kost en voor hen €5 :o
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Genkse senioren voelen zich benadeeld

Bericht door overweg13 »

Trammist schreef:Heb ik ook al gedaan. Ik heb ze eens getoond dat een retourtje in normaal tarief van Turnhout naar Saint-Ghislain €38,80 kost en voor hen €5 :o
En dat is dan nog maar ongeveer een derde van de werkelijke kostprijs...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie