Pagina 2 van 6

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 11:05
door edje
Bij NS beulen ze geen locs af, de serie 1600 en 1700 doen het hier prima, en gaan nooit stuk, misschien is de reeks 11 wel niet zo geweldig gebouwd. En is het onderhoud slecht

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 13:57
door 260689
edje schreef:Bij NS beulen ze geen locs af, de serie 1600 en 1700 doen het hier prima, en gaan nooit stuk, misschien is de reeks 11 wel niet zo geweldig gebouwd. En is het onderhoud slecht
Omdat ik in Schaarbeek nogal veel kom zie je daar dag in dag uit het hele team die enkel klaarstaat voor de 11 in goede staat terug te laten rijden. OVER HET ONDERHOUD MOET MEN ZWIJGEN WANT DAAR IS IS MAN EN MACH AAN HET WERKEN OM DIE RIJVAARDIG TE HOUDEN.
Het gerucht zou gaan dat de NS bestuurders veel de ventilatie zouden afzetten tijdens stilstanden door teveel kabaal en dit is de oorzaak dat de 11 veel in panne valt.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 14:30
door Stijn82
Kunnen ze niet zien of de pannes al dan niet veroorzaakt zijn door oververhitting? Zijn het telkens dezelfde onderdelen die het begeven, of gaat er constant iets anders kapot? Ik zou denken dat, na al die jaren van problemen, al zowat alles vervangen of hersteld zou moeten zijn aan die locs en de betrouwbaarheid bijgevolg omhoog moet gaan.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 14:34
door Shrek
Stijn82 schreef:Kunnen ze niet zien of de pannes al dan niet veroorzaakt zijn door oververhitting? Zijn het telkens dezelfde onderdelen die het begeven, of gaat er constant iets anders kapot? Ik zou denken dat, na al die jaren van problemen, al zowat alles vervangen of hersteld zou moeten zijn aan die locs en de betrouwbaarheid bijgevolg omhoog moet gaan.
Tenzij er gewoon ergens een designfout inzit. Mijn zou het niet verbazen moestel er onderdelen gewoon gekopieerd zijn van de reeks 21 maar die dan onder 1500v moeten werken en dus dubbel zoveel stroom te verwerken krijgen :roll: Het is in ieder geval al positief dat reeks 11 in de reizigersdienst blijft en niet met zware goederentreinen moet gaan zeulen :)

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 15:39
door Wilson
edje schreef:Bij NS beulen ze geen locs af, de serie 1600 en 1700 doen het hier prima, en gaan nooit stuk, misschien is de reeks 11 wel niet zo geweldig gebouwd. En is het onderhoud slecht
HLE 11 is versleten helaas.
Als de NS 1600 / 1700's de Internationale IC's reden zouden ze denk ik in dezelfde situatie als HLE 11 zitten.
Maar de 11'jes worden gerenoveerd.
De 1186, 1188 en 1183 de nieuwste 19/08/09.
Welke nu aan de beurt is weet ik niet.

De 1183 :
http://www.youtube.com/watch?v=TvJbkqrVdsU

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 19:14
door Bibke
Inderdaad, die 11-jes worden goed onderhouden.

De problemen komen/kwamen doordat Nederlandse TB's de koeling afzetten in de stations (wegens het lawaai ervan). Wanneer dan alles warmer wordt, is dat om problemen vragen.
Als men dat doet met 12-en, 21-en of 27-ers zullen deze ook problemen krijgen.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 19:34
door Steven
Inderdaad, koeling is heel belangrijk en aangezien men in NL deze zoveel mogelijk uitschakelde is dat een open bestelling voor problemen. Alles in die loc dat met elektronica te maken heeft is daar dus gevoelig aan. Dit gaat van tractiekringen tot hulpkringen (de omvormers leveren via elektronische weg de verschillende nodige spanningen in de loc). Je kan de proef op de som bij je thuis eens doen. Schakel de ventilatie van uw pc gedurende 20% van zijn gebruik uit en wacht dan op het eerste probleem opduikt. Wedden dat het niet lang zal duren !!!

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 19:38
door 260689
Kon men daar geen beveiliging op zetten dat ze de niet konden uitzetten tijdens de rit??

Nuja de reeks 12 rijd in Frankrijk en daar rijden de bestuurders van de SNCF ermee en daar hebben ze wel gehoor om alles correct uit te voeren.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 22:54
door Stijn D.C.
Voila, daar wou ik op aansturen, en idd een monoloc mag mn niet vergelijken met wisselspanningsloc...

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 05 okt 2009, 22:58
door Steven
met de reeks 12 zijn er altijd wel wat problemen geweest op wisselspanning.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 06 okt 2009, 21:54
door AlexNL
Het is wel makkelijk gezegd, "de ventilatie wordt uitgeschakeld dus daar komen de problemen door", maar er rijden in Nederland meer machinisten rond, ook met getrokken/geduwd materieel.

Twee voorbeelden:
De intercity van Zwolle naar Roosendaal doet 2u53 over 190 km. Te Roosendaal is de kering ongeveer 10 minuten, daarna duwt (of trekt) een 1700-loc 7 bakken ICRm (6 bakken + stuurstand) weer richting Zwolle. Er zitten ook een paar slagen VIRM tussen, maar het meerendeel is ICRm.

De intercity Den Haag Centraal - Venlo heeft 2u22 nodig om 164 km af te leggen, met een keertijd van 11 minuten in Den Haag. Hierbij is de samenstelling nog langer: men rijdt met 10 bakken ICRm (9 bakken + stuurstand). Hier rijdt soms ook VIRM in mee, maar ik kom ook hoofdzakelijk ICRm tegen op die verbinding. Tractie door een 1700 of een 1800 (die gemiddeld 4 jaar ouder is dan HLE 11)

De Benelux doet er 2u48 over om 210 km af te leggen. Hoewel dit grofweg 20 km meer is dan Zwolle - Roosendaal, staat de loc ook langer stil: 36 minuten in Brussel-Zuid (mits daar gekeerd wordt), in Amsterdam ook zoiets (men rangeert de trein af naar de Watergraafsmeer, dacht ik)

Als ik deze dingen zo op een rijtje zet, vraag ik me dus af waarom de HLE 11 het in verhouding zo slecht doet: de 1700's die tussen Roosendaal, Zwolle, Venlo en Den Haag Centraal rijden leggen een aantal kilometers af wat er redelijk bij in de buurt zit, en de keertijden zijn nog korter dan die van een op tijd rijdende Benelux.

Waarom is in 20 jaar tijd de 11.8 tot op de draad versleten terwijl de 1700's nog vrolijk doortuffen? Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik een afgeschafte trein had vanwege een defecte 1700, wel vanwege een defecte 11.8. Waar komt dat verschil dan vandaan?

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 06 okt 2009, 22:05
door Steven
Wij hebben het niet over de keertijden, wel over elke minuut (ja ook tijdens het rijden zelf) dat de ventilatie uitgeschakeld is. Er zijn zelfs bestuurders (en het is geweten dat het vooral NS bestuurders zijn die diensten verzekeren met deze locs) die met die knop de tractie onderbreken (ipv de voorziene tractiehendel). Dit geeft als resultaat dat de warmte van de tractiemotoren zich gaat verspreiden in de machinekamer tijdens de rit. Alle elektronische onderdelen die in de machine zitten krijgen zo deze warme lucht te verwerken daar waar er anders wel verluchting is. Tijdens de keertijden is het logisch dat de ventilatie uitgaat, maar dan schakelt de rest ook uit bij de frontverandering. Kortweg dit is een mishandeling van de loc, elke mishandeling laat wonden achter, de ene wonde al groter als de andere.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 06 okt 2009, 22:28
door Stijn D.C.
euh, normaal kan men toch niet tractie geven als ventilatie uitstaat?
zelfs de reostatische rem werkt dan niet bij reeks 11 als de ventilatie uitstaat.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 06 okt 2009, 22:29
door Steven
een loc is niet het volledige traject in tractie, er zijn plaatsen waar je de trein dus gewoon kan laten lopen en bijgevolg zijn er die op dat moment de ventilatie ook uitzetten.

Re: Reeks 11 in binnelands verkeer !

Geplaatst: 06 okt 2009, 23:12
door AlexNL
Ja, maar diezelfde machinisten rijden dus ook rond met 1700 en 1800-locs, lijkt me.